Friday, October 25, 2013

Cabaran Generasi Ruwaibidhoh

Generasi 'instant', generasi 'search' dan 'klik' serta 'cut and paste' memang akan menghadapi masalah yang besar dalam memahami nass-nass Al-Quran, al-hadith serta kata-kata salaf.

Ini kerana mereka sudah dibiasakan dengan segera, pantas dan mudah sehingga semuanya selalu ada didepan mata menyebabkan mereka menjadi seorang literalis tanpa sengaja dan zahiri secara tabiat. Mereka suka disuap, malas mencari dan lebih suka mendesak untuk diberi apa yang mereka mahu dari berusaha mencapainya sendiri.

Generasi ini juga akan menghadapi masalah untuk memahami puisi, syair dan pelbagai bahasa 'dalam' yang memerlukan kesabaran, pemerhatian dan pengalaman. Justeru mereka mungkin gagal menangkap maksud yang tersembunyi dalam satira, sindiran atau peribahasa.

Sedang Allah banyak menggunakan perumpamaan dalam al-Quran, kalimah tauhid diumpamakan sebagai pokok dalam surah Ibrahim, kaum musyrikin pula seperti labah-labah dalam surah al-Ankabut, amalan soleh seperti kebun dalam surah al-Baqarah serta banyak lagi dalam al-Quran.

Begitu juga al-hadith yang mempunyai maksud tersirat dan tersurat, gharib al-hadith serta ilal dan dalalah yang tersembunyi kecuali kepada mereka yang faqih.

Ibnu Mas'ud RA berkata, "Bagaimana dengan kalian jika fitnah terjadi pada kalian lalu anak kecil menjadi dewasa, orang dewasa menjadi tua,kemudian fitnah tersebut dijadikan sebagai sunnah oleh manusia dan jika fitnah itu diubah maka orang akan berkata ini adalah kemungkaran'."

Orang-orang lalu bertanya, "Bilakah fitnah tersebut akan terjadi?" Ibnu Mas'ud RA pun menjawab:

إِذَا قَلَّتْ أُمَنَاؤُكُمْ، وَكَثُرَتْ أُمَرَاؤُكُمْ، وَقَلَّتْ فُقَهَاؤُكُمْ، وَكَثُرَ قُرَّاؤُكُمْ، وَتُفُقِّهَ لِغَيْرِ الدِّيْنِ، وَالْتُمِسَتِ الدُّنْيَا بِعَمَلِ الآخِرَةِ.

"Fitnah tersebut akan terjadi apabila orang-orang jujur dari kalian sangat sedikit, para pemimpin kalian banyak, fuqaha' kalian sedikit, para qari` (pembaca Al-Qur`an) kalian banyak, fiqih dikaji bukan untuk agama (bukan untuk beramal tapi jadi tesis agar dapat title MA dan Phd) dan dunia dicari dengan amalan akhirat." [Riwayat Abd Razak, Al-Hakim dan Ad-Darimi]

Hanya dengan mengawal diri dari menceburi medan sebelum waktunya, menuntut ilmu dan bersabar serta berpegang kepada sunnah dengan akhlak yang mulia kemudian bertawakal kepada Allah barulah kita berkemungkinan akan terselamat dari fitnah Dajjal dan keburukan zaman !

No comments: