Friday, June 12, 2009

Wanita Tidak Boleh Meminta cerai kerana Suaminya Ingin Berkahwin lagi


Imam Muslim meriwayatkan sebuah hadis daripada Jabir r.a yang menyebutkan bahawa Rasulullah salallahualaihiwasalam pernah bersabda, “Sesungguhnya iblis meletakkan singgahsananya di atas lautan. Kemudian dia mengirimkan bala tenteranya. Orang bawahan yang paling hampir kedudukannya dengan iblis adalah yang menimbulkan fitnah paling besar kepada manusia. Seorang daripada mereka datang dan berkata, ‘Aku telah lakukan ini dan itu.’ Lalu Iblis menjawab, ‘Engkau belum melakukan apa-apa lagi yang besar.”

Nabi sallallahu ‘alaihi wa sallam melanjutkan, “Lalu datanglah seorang daripada mereka dan berkata, “Aku mengikuti manusia sehingga aku tidak meninggalkan mereka melainkan aku telah berhasil memisahkan seorang suami dan isterinya.’’ Lalu iblis memanggilnya agar dia dijadikan dekat dengan Iblis dan berkata, “Sebaik-baik fitnah adalah usaha yang telah engkau lakukan.” (Hadis Sahih riwayat Muslim no. 2813)

Seorang ulama’ ahlul sunnah pernah menyebutkan bahawa tidaklah ada perkahwinan melainkan seorang wanita itu pasti pernah meminta cerai daripada suaminya lantaran didesak oleh Syaitan.

Sabda Nabi bermaksud: "Allah tidak menjadi sesuatu yang halal, yang lebih dibenci oleh-Nya dari talak." Dan lagi: "Perbuatan halal yang paling dibenci oleh Allah ialah talak." (Riwayat Abu Dawud)


Apakah Seorang isteri boleh meminta cerai daripada suaminya kerana suaminya hendak berpoligami ?

Hukumnya ialah haram dan termasuk dosa apabila tidak menerima poligami kerana enggan tunduk dan patuh kepada perintah Allah swt bahawa kaum lelaki dibolehkan untuk berpoligami.

Menolak untuk dimadukan adalah haram apabila tiada alasan yang munasabah dan dapat diterima oleh syarak.

Ini disebabkan oleh hadis yang menyebutkan : "Sekiranya mana-mana wanita meminta cerai daripada suaminya tanpa sebab yang kukuh, maka terhalanglah dia daripada mencium haruman syurga." (Hadis riwayat Abu Daud)

Perbuatan mana-mana wanita termasuk isteri seorang artis atau ustaz yang meminta cerai kerana tidak rela dimadukan suaminya adalah salah dan tidak boleh dicontohi atau diberikan galakan.

Perlu diketahui bahawa isteri yang meminta-minta cerai dari suaminya adalah dicela menurut hukum Islam.

Dan terdapat beberapa hadis lagi menyebutkan hal ini selain yang di atas seperti : "Mana-mana wanita yang meminta cerai daripada suaminya tanpa mempunyai sebab yang diterima Islam, maka diharamkan baginya untuk mencium bau syurga." (Riwayat al-Hakim, 2/200, hadis yang sahih)

Hendaklah kaum wanita bermuhasabah dan mengambil Al-quran dan As-sunnah sebagai panduan mereka bukanlah menurut hawa nafsu dan perasaan.

Kaum perempuan itu kerap sekali mensyirikkan Allah dengan nafsu dan perasaan mereka.Ini pernah disebutkan di dalam sebuah hadis yang menyebutkan : “Wahai kaum wanita! Bersedekahlah kamu dan perbanyakkanlah istighfar, iaitu memohon ampun. Kerana, aku melihat kaum wanitalah yang lebih ramai menjadi penghuni Neraka.

Seorang wanita yang cukup pintar antara mereka bertanya: Wahai Rasulullah, mengapa kami kaum wanita yang lebih ramai menjadi penghuni Neraka?

Rasulullah s.a.w. bersabda: Kamu banyak mengutuk dan mengingkari suami. Aku tidak melihat mereka yang kekurangan akal dan agama yang lebih menguasai pemilik akal daripada golongan kamu.

Wanita itu bertanya lagi: Wahai Rasulullah! Apakah maksud kekurangan akal dan agama itu?

Rasulullah s.a.w bersabda: Maksud kekurangan akal ialah penyaksian dua orang wanita sama dengan penyaksian seorang lelaki. Inilah yang dikatakan kekurangan akal. Begitu juga wanita tidak mengerjakan sembahyang pada malam-malam yang dilaluinya kemudian berbuka pada bulan Ramadhan kerana haid. Maka inilah yang dikatakan kekurangan agama.”
(Hadis Sahih riwayat Muslim)

Rasulullah SAW semasa peristiwa Israk dan Mikraj, melihat ramai ahli neraka adalah daripada kalangan golongan wanita. Sahabat di kalangan wanita bertanya kenapa? Lalu Baginda SAW menjawab: “Kebanyakan ahli neraka adalah terdiri daripada kaum wanita. Maka menangislah mereka (sahabat wanita) dan bertanya salah seorang daripada mereka: Mengapa terjadi demikian, adakah kerana mereka berzina atau membunuh anak atau kafir? Baginda menjawab: Tidak. Mereka ini ialah wanita yang menggunakan lidah mereka menyakiti hati suami dan tidak bersyukur akan nikmat yang disediakan oleh suaminya.” (Hadis riwayat Muslim)

Wallahualam.

Bagaimanakah Hukum Suami yang mengabaikan isteri apabila hendak berpoligami atau mengabaikan tanggungjawab mendidik dan mentarbiyah keluarga kerana sibuk dengan kerjaya atau pelbagai sebab lain ?

InsyaAllah kita akan bincang di dalam penulisan yang seterusnya berkenaan tanggungjawab suami dan larangan Islam terhadap pengabaian isteri dan anak-anak.

Segala puji hanyalah bagi Allah swt

Ya Allah kerana kejahilan dan kezaliman hamba-hamba-Mu terhadap syariat Islam mengakibatkan syariat Islam ditinggalkan dan diabaikan.

49 comments:

Jue said...

assalamualaikum....

sy nak tnya ustaz...
bagaimana jika hendak mendapatkan restu istri ptama utk bpoligami...
kerna si istri sudah sedia beritahu pd suami nya, jika die ingin berkahwin lg, pilih 1 antara dua...die tidak sggup utk bermadu...
salahkah seorg wanita bujang ingin berkawan dgn suami org...yg ingin menikahi nya..
knpa org memandang serong pd wanita yg btemu jodoh dgn suami org...sdgkan wanita tu sndiri x mau jodohnya begitu...tp jika itu yg ditulis allah,maka wanita itu trima dgn ikhlas...
sila ustaz hilang kan kekusutan ini.. trima kasih....

Ustaz Emran said...

Tidak salah berkahwin dengan suami orang kerana isteri pertama itu tidak wajar dan tidak patut mengakui suaminya milik persendirian.

Sebaliknya suaminya itu milik Allah dan Allah mengizinkan kepada wanita lain untuk turut sama memiliki seorang lelaki selama lelaki itu menjalankan kewajipannya dengan adil dan saksama.

Dalam Islam, Suami berhak berpoligami walau tanpa keizinan isterinya.

Walau bagaimanapun masyarakat kita masih jauh daripada kefahaman Islam yang sejati dan seringkali mengutamakan perasaan daripada Al-quran dan as-sunnah

Hendak mendapatkan restu isteri pertama dan menyakinkan dia adalah susah kecuali dia benar2 faham dan beriman kepada Allah dan kitab Al-quran dan as-sunnah.

Malangnya masyarakat kita tak peduli apa kata al-quran dan as-sunnah...tetapi apa kata hati...

selalu orang kita berpandukan hati dan bukan al-quran dan as-sunnah.

Are'Ja_(",) said...

salam ustaz..pekabor? hehe kerekk ustaz cakap sal poligami skrg..Alhamdulillah..
saya ade soalan gak ni ustaz,

bagaimana kalau si isteri tu meminta cerai kerana si suami tidak mampu untuk berlaku adil atau tidak mampu menanggung tanggungjawab zahir, sedangkan si suami tahu dia tidak mampu tapi ingin juga berkawen lebih dari satu? maka isteri buatlah pilihan sama ada ceraikan nya atau tidak diizinkan kawen seorg lagi..adakah dikira berdosa ustaz?
sila jawab kemushkilan saya ni ustaz..terima kasih :)

Ustaz Emran said...

Alhamdulillah...

berkenaan soalan saudari, jika suami tidak mampu berpoligami maka hukum berpoligami tetap sah namun si suami berdosa kerana tidak berlaku adil jika poligami sudah berlaku.

Jika belum berlaku poligami...suami baru ada ura2 nak poligami..

maka Isteri minta cerai kerana suami tidak mampu berpoligami..

1) Kemampuan zahir
2) kemampuan batin
3) kemampuan untuk berlaku adil

sekiranya terbukti suami memang tidak layak berpoligami isteri berhak menegur suaminya dan dibolehkan menuntut cerai jika terbukti berlaku kezaliman dan penderaan terhadap isteri.

Jika tidak maka hukumnya masih berdosa. Isteri tidak boleh menuntut cerai selagi kejadian zalim itu belum berlaku.

Mungkin sebelum poligami suami belum mampu tetapi setelah berpoligami dengan izin Allah suami diberi kemampuan rezeki dan pertolongan Allah lalu suami jadi mampu pula ?

Oleh itu tidak boleh menuntut cerai sehingga terbukti wujud kezaliman dan ketidak adilan yang sudah berlaku.

"Wahai orang-orang yang beriman, jauhilah kebanyakan sangka-sangka (kecurigaan), kerana sebahagian dari sangka-sangka itu dosa." (Al-hujurat : 12)

Bukan hanya berdasarkan sangkaan atau pendapat sahaja.

Wallahualam.

Are'Ja_(",) said...

salam, thanks ustaz jawab soalan saya..satu lagi kemushkilan saya yang memang berlaku di depan mata saya.(saudara saya sendiri)

berdosa tak ustaz kalau si isteri minta cerai kepada suaminya? sebab meminta cerai adalah kerana takut tidak taat kepada suami, tidak dpat menjalankan tanggungjawab sebagai isteri solehah walaupun si isteri mengizinkan suaminya berpoligami. Kerana tidak TAAT kepada suami adalah berdosa. Hidup menjadi tidak bahagia, tidak jujur pada diri si isteri dan tidak ikhlas walaupun rezeki makin bertambah dan suami tidak menzalimi si isteri, cuma isteri tidak mampu lagi untuk berkongsi 'kasih sayang'...
boleh ke macam ni ustaz?
Terima Kasih Ustaz sudi jawab kemushkilan saya ni skal lagi.. :)
wassalam.

Ustaz Emran said...

dibolehkan isteri meminta cerai sekiranya ada sebab2 yg munasabah.

Walaubagaimanapun, rumahtangga sebegini tiada matlamat dan tujuan di dalam pembinaannya melainkan tempat mencari kasih dan memadu asmara.

Di dlm Islam rumahtangga ada matlamat yg besar iaitu mengabdikan diri kepada Allah, membina peribadi muslim, mentarbiyah (sekolah) kepada anak-anak di dalam matapelajaran "kehidupan dan agama"

Maka sebuah sekolah memerlukan ramai tenaga pengajar (jadi poligami sepatutnya menjadi rahmat apabila isteri2 ini ada tujuan dan faham matlamat mereka namun kalau isteri2 tiada matlamat..rumahtangga hanya untuk menikmati manis dan bahagia akan berebutlah..dan jadilah perselisihan.

tetapi sekiranya rumahtangga memikul tugas dakwah...barulah nikmatnya akan terasa..

wallahualam

Are'Ja_(",) said...

wallahualam..

thanks ustaz jawab kemushkilan saya..
Insyaallah.. :)
Apa2 pun semua dugaan yang dtg dari NYA..

Fazreen said...

Assalamualaikum ustaz,
5 tahun dahulu, saya bertemu dgn suami orang yang tinggal seorang diri di sini. Dia tidak pernah berahsia mengenai status dirinya yang sudah beristeri dan isterinya menetap di negeri lain dan enggan berpindah bersamanya ke sini.. 2 tahun lalu, kami mula bercinta dan skarang ingin berkahwin. Dia telah meminta meminta kebenaran isteri pertama. Isteri mana yg izinkan.. jadi ustaz dapat bayangkan lah keadaan huru hara yang telah ditimbulkan isterinya. Saya pernah berbual di telefon dgn isterinya. Saya telah memberitahu yang saya bukan nak menghancurkan rumah tangganya tetapi hanya ingin menumpang kasih. Saya sedar diri saya ustaz. Saya tau kedudukan saya.. jadi, saya byk bersabar, mengalah dan berdiam diri dan membiarkan dia menyelesaikan masalah dgn isterinya sendiri. Masalah tersebut masih belum selesai. Dia tak mahu menceraikan isterinya kerana anak2 tapi isterinya meminta dia memilih antara saya dan isterinya. Isterinya sering mengsms saya dan menelefon saya dan memanggil saya perempuan jalang, perampas, dan macam2 perkataan lucah dilempar terhadap saya. saya amat tertekan. Dia juga sering berkata, "kau tanggunglah dosa-dosa yang kau dah buat pada aku. aku x akan memaafkan kau sampai aku mati.."

ustaz, adakah saya berdosa terhadap isterinya ?

Ustaz Emran said...

Wa'alaikumusalam...

1) Tidak berdosa menjadi isteri kedua, ketiga dan ke-empat kepada lelaki yang berhak dan halal untuk bernikah dengan saudari.

2) Sikap isteri pertama adalah salah dan berdosa kerana menghalang suaminya bernikah lagi kerana suami bukan milik isteri secara mutlak tetapi pinjaman untuk digunakan ke jalan Allah SWT.

3) Kebahagiaan di dunia ialah sementara dan tujuan kita lahir ke dunia ialah untuk mengumpulkan bekalan amal kebaikan untuk menuju ke akhirat yang kekal abadi.

Kebahagiaan abadi ialah di akhirat.

Kebahagiaan di dunia ialah fatamorgana yang dihasilkan oleh Iblis, syaitan dan hawa nafsu bagi melalaikan kita sehingga leka dan alpa dengan nikmat dunia lalu terlupa untuk beramal bagi mengumpul bekal akhirat.

4) Sikap tamak dan dengki para wanita yang tidak mahu berkongsi kasih ialah berpunca daripada mengikut perasaan dan hawa nafsu.

Mereka tidak bersyukur kepada Allah SWT.

Mereka lupa suami mereka itu boleh diambil kembali oleh Allah, milik Allah dan boleh dicabut nyawa bila bila masa.

Kelakian suami (kejantanan) suami juga boleh ditarik, kesihatan suami boleh ditarik, kepuasan dan kebahagiaan yang selama ini dinikmati boleh ditarik, keseronokkan, kecantikan semuanya milik Allah dan boleh diambil kembali oleh Allah SWT.

Semua yang ada pada kita hanyalah pinjaman dan diberikan kepada kita sebagai amanah untuk digunakan ke jalan Allah SWT.

Wang ialah amanah, isteri, suami, anak-anak, masa, kecantikan, kesihatan, keperempuanan, faraj, zakar, nafsu, perasaan semuanya ialah amanah yang diberikan oleh Allah SWT untuk dipergunakan ke jalan yang halal dan ke jalan yang membawa manfaat kepada agama.

kerana kita dilahirkan pun ke dunia ini sebagai memberi peluang untuk mengumpul bekal bagi menghadapi akhirat.

Dunia ini tidak kekal dan akan hancur.

5) Saudari beruntung kerana hanya mendapat halangan isteri pertama.

Suami perlu bersikap lelaki dan jangan dayus.

Dia perlu menasihati isterinya dan meminta agar isteri menerima hukum Allah (poligami) sebagai salah satu ketentuan dan hal yang diberikan oleh Allah SWT kepada kaum lelaki.

menolak poligami kerana perasaan dan hati bermaksud menolak hukum Allah dan seolah-olah menafikan kebesaran Alllah SWT.

Itulah perangkap syaitan kepada wanita.

Saya juga ingin berpoligami, isteri saya sangat menyokong poligami dan berusaha mencarikan gadis yang sanggup menjadi madunya dan berkahwin dengan saya.

namun kami gagal kerana tidak ramai gadis yang sanggup berpoligami. Majoriti berpunca daripada sebab keluarga dan perasaan rendah diri kerana saya seorang ustaz dan isteri saya seorang ustazah.

Maka saudari patut bersyukur.

Cadangan saya saudari boleh sahaja bernikah dengan pasangan secara sembunyi tanpa perlu mendapat restu isteri pertama.

Boleh sahaja nikah di Malaysia atau di Siam bagi mengelakkan masalah dan pergaduhan dengan isteri pertama.

Syarat Sah nikah tidak memerlukan keizinan isteri pertama.

Sepatutnya pasangan saudari lebih bijak dan tidak perlu memberitahu isterinya jika diketahui isterinya tidak boleh menerima poligami.

Nikahlah secepat mungkin dan elakkan bercinta tanpa nikah kerana ianya haram

6) Cinta hanyalah halal dan dibolehkan selepas akad nikah, sebelum nikah maka cinta ialah berdosa dan hanyalah membawa derita dan kecewa.

Cinta tanpa nikah adalah tidak diberkati dan dimurkai.

ianya dikira maksiat.

7) Setiap muslim haruslah memaafkan muslim yang lain dan tidak membalas kejahatan dengan kejahatan sebaliknya membalas kejahatan dengan kebaikan.

Orang Muslim ialah orang yang berakhlak dan Islam mengajarkan umatnya supaya memaafkan kesalahan orang lain.

Tidak rugi apa yang menimpa kita...jika bersabar maka kita akan mendapat pahala.

Salam Eid Fitri,
selamat hari raya

taqabalallahuminna waminkum

Fazreen said...

Assalamualaikum,
Terima kasih ustaz..saya hargai pendapat dan ilmu yang ustaz kongsi dengan saya.

Selamat hari raya buat ustaz dan keluarga.

Nelisya Hannie said...

Assalamualaikum ustaz,
saya nak tanye, mcm mana pulak hukum kalau seorang isteri nak mintak cerai dr suami sbb rasa dah tak sehaluan sependapat..boleh dikatakan selang sehari bergaduh.macam2 punca yg boleh digaduhkan.

UMILIYA said...

assalamualaikum..ustaz..sy dr blog umiliya ...salam ziarah..dan ingin meminta kebenaran dr ustaz nak copy dan paste ...mana2 info2 untuk di simpan ke dalam blog saya sebagai bahan rujukan yer ..mintak izin dr tuan blog..semoga tuan blog..merestui..sekian terima kasih..amin

kiko said...

Assalamualaikum Ustaz,

1. Saya adalah isteri yg kedua……suami saya berkahwin tiga, cara berpoligami juga setelah brsekedudukan dgn wanita lain terlebih dahulu….jika begitu berodsakah saya meminta cerai??????

2. Suami juga mengamalkan sikap “Isteri harus Taat” itu saya faham. Tetapi dlm masa yang sama suami amat mengongkong saya itu xboleh dan macam2…..Apabila saya tersilap sedikit dia menganggap saya ingkar pd kata2nya dan sering mengaitkan kehidupan kami susah kerana saya berbuat begitu tidak taat. Sedangkan saya juga harus mcari nafkah dan kebayakan saya yg tanggung dan menguruskan anak sendirian. Tetapi suami tetap berkeras begitu….dia menekankan hukum dlm rumahtangga tp dr pihak dia tidak menjalankan sewajipnye…Contoh : tidak mengizinkan saya mengambil Lesen Kereta (sdgkan saya perlu untuk urusan harian kerana sudah punyai 3org anak)
Adakah jika saya lakukan saya tergolong org yg ingkar pada suami????

3. Bolehkah saya memuntu cerai fasakh??????? sekiranya saya merasakan saya di aniaya(sekarang)….kerana saya terpaksa meminjam/berhutang untuk meneruskan kehidupan….walaupun dia berjanji akan membayar hutang tersebut tp nyata dia melengah2kannya setelah 3 kali berturut2…….dia tetap mberi nafkah zahir & batin (walaupun sedikit)…… Saya juga tidak dpt menyimpan wang oleh kerana gaji saya membayar smua pbelanjaan,umah (80%) dan suami hanya mberi mana yg tidak cukup sahaja.

budie said...

assalamualaikum....
ustaz di sini sya mengemukakan soalan sya:(.ustaz isteri sya slalu maki hamun sya,hina sya mcm dan smpai membaling objek2 keras kepada sya...tp sya tetap bersabr,sya tegur pn xda guna:(malah mmbuatkan isteri sya b'rtambah marah..isteri sya perna tengking sya yg sya ni xpatut dia hormat sampai bila:(berderai & hancurlebur hati sya dia ckp mcm tu skali kpada sya SUAMI dia sendiri sedangkan sya sngt2 menyayangi isteri sya dan mencintainya..
bukan sya takut & tunduk kepada isteri sya,cuma sya sanjung isteri sya,lagi pn prisip sya menghormati seorang wanita lebih2 lagi isteri sya sendiri...tp knapa dia sanggup buat sya mcm ni seperti binatang:(

budie said...

ustaz..bgaimana hendak buat isteri menghormati suami?

cmc3108 said...

Ustaz, saya harap ustaz dapat memberi penjelasan apa yang perlu dibuat dan dilakukan.. kakak saya kini mempunyai masalah dlm perkahwinan dia. Abang ipar saya sudah lebih sebulan tidak pulang kerumah kerana ada perempuan lain, dan saya dengar kata mereka telah tidur sekali dan terkini dengar kata nak kawin pulak dah... kakak saya tertekan kerana sewa rumah 2 bulan tidak berbayar. kakak tidak bekerja, wang yang boleh dikeluarkan melalui kad kini telah disekat. Bos tempat abg ipar i keje inform abg ipar ada buat pinjaman wang dan kini hanya menerima gaji bersih 600++ lepas ditolak semua hutang-hutang. Kakak sedih sangat. anak2 dah besar ada 3 orang pulak. memang lah betul kena tunggu 4 bulan baru boleh minta cerai. tapi dalam tempoh ni sapa yang nak tanggung mereka.. suami dia tak balik2 langsung. duit pun tak dikirimkan. keluarga lelaki abg ipar pun hanya diam tanpa memberi apa2 bantuan. apa yang perlu kakak saya buat? tolong la ustaz bagi penjelasan, apa yang perlu kakak buat, jika nak cerai dapat tak hak penjagaan anak dan belanja untuk anak2... jika boleh harap tuan boleh email saya di cmc3108@yahoo.com tolong ye ustaz bagi idea..

Ustaz Emran said...

Wa'alaikumussalam,

menjawab persoalan cik nelisya hannie,

Meminta cerai dari suami hanya kerana tidak sependapat ialah haram.

perlu ada tolak ansur di antara satu sama lain.

Ingatlah apakah jika bercerai dan berkahwin lain masalah akan selesai ? selagi sikap kita tak berubah. dengan siapa pun kita bersama masalah tetap akan muncul.

Wallahu'alam.

Ustaz Emran said...

Menjawab soalan puan kiko,

Puan boleh meminta cerai daripada suami jika terbukti suami mengabaikan tanggungjawab puan.

Aduan boleh dibuat ke pejabat agama dan pihak yang berwajib.

Allah SWT tidak menzalimi hamba-hamba-Nya tetapi kitalah yang menzalimi diri sendiri.


Nasihat saya berfikir dan mempertimbbangkan sikap kita apakah tindakan ini dibuat kerana cemburu, dendam, marah atau kerana maslahat agama.

Jika untuk kepentingan agama dan masa depan hidup yang lebih membawa ketaqwaan maka buatlah apa yang perlu.

Wassalam.

Ustaz Emran said...

menjawab persoalan encik budie,

Isteri saudari perlu dinasihati dan jika tidak mahu bertolak ansur dan mentaati suami maka diwajib diceraikan.

Suami yang dayus adalah berdosa apabila membiarkan isteri berderhaka dan tidak mentaatinya. Bersabar dengan isteri adalah perbuatan terpuji cuma biadap dan tidak menghormati suami adalah perkara yang dikeji oleh agama dan suami perlu menceraikan isteri sekiranya dia tetap degil dan enggan berubah.

wallahu'alam.

Ustaz Emran said...

menjawab persoalan cmc3108,

aduan boleh dibuat kepada pejabat agama dan kementerian wanita dalam bahagian aduan keluarga.

nasihat saya berfikir panjang dan jangan sesekali membuat keputusan berdasarkan emosi, marah dan dendam atau geram.

sentiasa fikirkan tindakan yang terbaik untuk kepentingan agama dan masa depan hidup yang lebih mendekati keredhaan Allah SWT.

sedih mana-mana pun hidup di dunia ini bersedih. Jadi apabila buat tindakan, cubalah cari jalan untuk memperbaiki keadaan bukan hanya mengambil jalan pintas yang memburukkan keadaan atau sekadar melepas geram.

banyakkan sabar dan jika mahukan penceraian biarlah dibuat secara teratur, bijaksana dan bertujuan membawa manfaat kepada kakak dan anak-anaknya.

tarik rambut dalam tepung, jangan sampai tepung berselerak.

Semua orang ada buat salah, kita sendiri pun....yang penting macam mana nak memperbaikinya.

bantulah saudara kita yang teah disesatkan oleh syaitan dan hawa nafsu dengan membimbingnya atau mencegah dengan baik bukan memburukkan keadaan.

yang menang adalah syaitan dan bukannya kita.

Wallahu'alam.

MySra MaRisSa said...
This comment has been removed by the author.
Amylia said...

Assalamualaikum..

Sudah lama saya dan suami hidup secara berasingan walaupun masih tinggal dirumah yang sama. Kami tidak bercakap langsung hanya perkara yg berkaitan dgn anak sahaja, itupun melalui sms.

Perkara ini sudah terjadi selama dua tahun. Ia semua berlaku kerana tidak sependapat. Kemuadian saya sudah curang terhadapnya dan tidak hormat pada suami. Suami dapat tahu tentang kecurangan saya dua tahun yg lalu. Dia tidak mahu menceraikan saya dan kami cuba memulihkan rumah tangga kami tapi tidak ke mana. Saya masih tidak boleh melupakan orang ketiga walaupun tidak bersama lagi. Tapi disebabkan saya tidak lagi kasih pada suami, saya minta cerai. Apa kah tindakan saya ini betul kerana lagi lama saya dgn suami, lagi banyak la saya berdosa.

Ustaz Emran said...

Wa'alaikumussalam,

Puan Mysara boleh mengemukakan fasakh bukan cerai.

Meminta cerai ialah haram tetapi tidak berdosa meminta fasakh.

Fasakh ialah meminta hakim atau pihak berkuasa memisahkan puan dengan suami atas sebab2 yg dibenarkan syarak.

Silakan buat aduan kepada pihak berkuasa dan mohonlah perpisahan melalui fasakh.

Ustaz Emran said...

Walaubagaimanapun jika puan bersabar dan berusaha membantu suami dengan ikhlas maka bagi puan ialah ganjaran pahala dan kebaikan yang sangat besar dari Allah swt.

Namun jika puan inginkan kehidupan yang baru melalui perceraian maka buatlah istikharah dan cubalah berbincang dengan baik sebelum membuat keputusan perceraian.

Semoga Allah mempermudahkan urusan puan dan semoga Dia memberi yang terbaik.

~sudy~ said...

ustaz,
pd 26/12, suami sy tlh mengharamkan saya dan halau sy keluar dr rumah 2x.sy taktau nak buat apa,nk cari rumah lain pun sy tkde kemudian sy cuma tidur di sebelah bilik pd 5/1 bru ni dia telah pun lafaz cerai talak 1 dan terus sy keluar dr rumah dan berpindah kerumah lain.pd 8/1 dia tlh rujuk kembali dgn bersama tp sy tidak merelakan perbuatan dia tu mulanya dia perdaya dgn ajak pegi mkn.adakah dgn cra itu kami dah kira dirujuk??sy bukan tknk kembali tp,sy cuma takut dia mengulangi perbuatan lama..dia pernah pukul sy..dan ade repot tp sbb didesak kawan2 dia sy terpaksa tarik balik repot tu..so,apa status sy dan apa yg perlu sy buat?

zulaikha said...

salam ustaz..
sya berkahwin dgn sepupu dan beza umur kami 8thn. kami berkawan setelah 6thn tak jmpa. kami bkwn 2thn seblm khwn itupn saya msh belajar di universiti. kini sya ada seorng ank pd umur 20thn. sblm kami berkhwn kami kerap bgduh teruk n stlh dipujuk hingga kami bkhwn. sya bukn ingn mgaibkan suami tp ingn mncri pnyelesaian krn kami asik bgduh hingga ke hari ini. jujur sya katakan kami agak lalai kpd allah. mlh suami juga tdak ambil berat ttg solat. tp suami pandai berbicara sedangkan tak menyembah allah. malah dia sering menyamakan sya dgn mak sya yang merupakan makcik suami. dari dulu sya tidak rela lgi hidup dgnnya tp byk benda yg membuatkan sya tidak jd berbuat demikian. akhrnya kami sudah mndapat seorg ank, mslh kami tak pnh selesai, kami bergaduh ttg org tua, mslh perempuan, anak. mertua..saya kdng2 terfikir nak lari jauh2 tp krn anak saya tak snggup. saya sedang prac byk perkara sy perlu fikir sdngkan dia byk lpas tngan. anak menagis bkn membantu tp saya dipersalahkan sedangkan saya ibu muda yg tak ada pengalaman. dan saya penah keliru ttg status saya adkah saya msh isteri suami tau tidak kerana dai penah mengatakan 'aku benci lihat muka kau' dan kau nak aku ceraikan engkau ke' . sekarang sy rasa sedih sgt krn dia menyalahkan mak saya yng mendidk sy yg tak sempurna. bila baik semua kata inda belaka, bila tak ada moo maki hamun dan sepak teranjang yg sya dpat seblum kahwin sampai skrg. saya penah 2x msuk hospital kerana desepak dan dtumbuk namun bla dia minta maaf saya memaafkannya krn kebaikannya. tp bila bergaduh semua diungkit. kali ini saya betul2 rasa ingin meninggalkan dia tapi saya hnya terfikirkan anak yg mash kecil. sya thu kdng2 saya melawan kata2 dia tp semua tu krn perasaan benci yg dah lama saya simpan. hari ni mcm2 yg saya mahu lakukan untuk minta faskh tp saya takut betul ke tindkan sya ni. sedangkan saya tak mahu lgi hidup dgnnya. bantulah sya capai keputusan yg betul.

Ustaz Emran said...

Assalamualaikum,

Puan Sudy,

1- Suami puan tidak boleh menghalau puan keluar dari rumah bahkan dia yang perlu keluar jika dia mahu menceraikan puan.

Allah swt berfirman yang bermaksud : Apabila kamu mentalak isteri-isterimu, lalu mereka mendekati akhir iddahnya, maka rujukilah mereka dengan cara yang ma'ruf, atau ceraikanlah mereka dengan cara yang ma'ruf (pula). Janganlah kamu rujuki mereka untuk memberi kemudharatan, karena dengan demikian kamu menganiaya mereka[145]. Barangsiapa berbuat demikian, maka sungguh ia telah berbuat zalim terhadap dirinya sendiri. Janganlah kamu jadikan hukum-hukum Allah permainan, dan ingatlah nikmat Allah padamu, dan apa yang telah diturunkan Allah kepadamu yaitu Al Kitab dan Al Hikmah (As Sunnah). Allah memberi pengajaran kepadamu dengan apa yang diturunkan-Nya itu. Dan bertakwalah kepada Allah serta ketahuilah bahwasanya Allah Maha Mengetahui segala sesuatu. (Al-baqarah : 231)


Suami wajib menyediakan tempat tinggal bagi isteri yang diceraikan.


" Dan orang-orang yang akan meninggal dunia di antara kamu dan meninggalkan isteri, hendaklah berwasiat untuk isteri-isterinya, (yaitu) diberi nafkah hingga setahun lamanya dan tidak disuruh pindah (dari rumahnya). Akan tetapi jika mereka pindah (sendiri), maka tidak ada dosa bagimu (wali atau waris dari yang meninggal) membiarkan mereka berbuat yang ma'ruf terhadap diri mereka. Dan Allah Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana. Kepada wanita-wanita yang diceraikan (hendaklah diberikan oleh suaminya) mut'ah menurut yang ma'ruf, sebagai suatu kewajiban bagi orang-orang yang bertakwa." (Al-baqarah : 240-241)

Puan boleh buat aduan ke pejabat agama dan ke mahkamah syariah mengenai kezaliman yang dilakukan oleh suami puan.

2- Hak rujuk adalah hak suami, puan tidak boleh menolak daripada dirujuk oleh suami.

3- Jika puan tidak suka kembali kepada suami maka puan boleh minta fasakh dengan izin mahkamah (yuran cuma Rm 10) dan menyatakan sebab-sebab yang munasabah lalu memohon cerai kerana kegagalan suami menunaikan tanggungjawab asasinya kepada puan.

4- Suami puan gagal membimbing, memelihara dan bahkan menghalau isteri yang merupakan kesalahan yang berat dalam islam.

Saya mendoakan Allah memudahkan urusan puan dan membantu masalah puan.

Wassalam.

Ustaz Emran said...

Kehadapan Puan Zulaikha,

Saya memohon supaya Allah membantu puan dan memberikan kekuatan kepada puan di dalam menghadapi ujian kehidupan.

Puan boleh merujuk kepada Enakmen Undang-undang Keluarga Islam Selangor di mana dalam Seksyen 53, ada diperuntukkan dengan jelas bahawa seseorang suami itu disifatkan sebagai melakukan kekejaman dan kezaliman kepada isterinya jika dia lazim menyakiti atau menjadikan kehidupan isteri menderita berpunca daripada perbuatan aniaya termasuk suami berkawan dengan wanita jahat atau berperangai keji pada pandangan syarak.

Suami juga dianggap kejam jika memaksa isterinya hidup secara lucah dan ia amat bertentangan dengan syarak dan Undang-undang Keluarga Islam. Selain itu, suami kejam dan zalim jika melupuskan harta isteri atau melarang isteri itu dari menggunakan haknya di sisi undang-undang terhadap harta itu. Malah suami juga dianggap zalim jika menghalang isterinya dari menjalankan kewajipan terhadap agama.

Suami yang mencederakan isterinya seperti memukul, menampar dan menendang adalah melakukan kezaliman dan ia adalah alasan yang kukuh untuk menuntut fasakh. Di samping itu, suami juga boleh diambil tindakan jika dengan sengaja menyebabkan cedera atau dengan sengaja menyebabkan cedera, dengan jalan menggunakan senjata atau lain benda yang berbahaya yang berkaitan dengan peruntukan di bawah Akta Keganasan Rumah tangga dan juga Kanun Keseksaan.

Puan boleh menghubungi mana-mana Peguam Syarie yang berdekatan untuk mendapatkan nasihat terperinci tentang hak puan. Sekiranya puan tidak bekerja atau mempunyai tahap pendapatan tertentu, puan boleh menggunakan khidmat Peguam Biro Bantuan Guaman (BBG)

Puan juga boleh menghubungi talian An-Nur : Talian NUR cuma dail nombor 15999 dan membuat aduan keganasan rumahtangga.

Pada pendapat saya maka puan mempunyai dua pilihan iaitu :

1- memohon perpisahan (tuntut fasakh) bukan minta cerai tapi mohon dipisahkan oleh hukum syarak melalui kuasa hakim/pemerintah atas alasan yang dibenarkan oleh syarak seperti suami zalim.

2- bersabar dan kembali kepada suami dengan memohon supaya suami insaf dan berusaha membawa suami ke jalan yang benar.

Allah Ta’ala berfirman, artinya, “Dan jika seorang wanita khawatir akan nusyuz atau sikap tidak acuh dari suaminya, maka tidak mengapa bagi keduanya mengadakan perdamaian yang sebenar-benarnya, dan perdamaian itu lebih baik (bagi mereka) walaupun manusia itu menurut tabiatnya kikir, dan jika kamu bergaul dengan isterimu secara baik dan memelihara dirimu (dari nusyuz dan sikap tak acuh), maka sesungguhnya Allah adalah Maha mengetahui apa yang kamu kerjakan.” (QS. an-Nisa`: 128).

luckypopy said...

asalamualaikum ustaz
saye nak tanye.. macam mane pula yang dikatakan suami yang dayus...
semua tanggungan keluarga ditanggung oleh isteri...
kereta, rumah, belanja anak2, hutang berniaga,
suami hanya duduk rumah, kerja dengan gaji yang x cukup untuk sara diri nya sendiri..
malahan meminta pada isteri jika mahukan duit..
dengan keadaan begini.. rasa hormat isteri terhadap suami hilang..
apakah jalan terbaik untuk menyelasaikann masalah ini.
sedangkan sudah dekat 20 tahun usia perkahwinan..
adakah si isteri akan menanggung dosa kerana hilang rasa hormatnya terhadap suami...
orang luar semua mengatakan si suami sgt baik..
cuma nafkah zahir suami gagal tunaikan...
malah menjadi beban hidup kepada isteri...

ida said...

Salam ustaz,
Sy nak meminta pandangan ustaz ye sbb sy x tau mne nak rujuk. Sy dan suami dah dua kali becerai. Tp sedikit pon x memberi kesan pd suami. Dia masih lg dgn sikap suka mengugut sy. Klo bgdo senang sgt nak letak taklik. Contohnya, kalo ko naik suara skali lg jatuh talak tiga (T3) pd ko. Sme benda dia akan ugut sy dgn T3. Nak dijdkn cerita minggu lepas suami kata klo ko x terminate kad perubatan insuran (ing) jtj T3. tp setelah merujuk kpd HR, derang kata kalo nak terminate kad ing tu, kad ing staff akn terminate skali. Nama suami adalh di bwh name sy. Tp klo nk terminate, sy terpksa terminatekan kad sy juga, padahal itu adalah privillage yg company bg. Jd sampai hari ni sy blom terminate lg. Jd nak nk tanye pd ustaz da jatuh ke talak? Sbb suami x kata pon masa yg sy perlu lakukan, samada klo x buat sebelom ptg ke or esok ke. Dia hanya kata klo x terminate jatuh T3. jd klo sy terminate esoknpon bole ke? Tp klo c bole terminate seperti keadaab di atas bagaimana ye? Tlg ustaz, sy sgt keliru. Tq.
Isteri keliru

ida said...

Salam ustaz. Sy nak betanya sedikit pndngn ustazla ye. Sy n suami telah 2x bcerai. Tp suami sy x ltakut n sikit2 gado asek mengugut sy dgn talak 3. Cthnye, klo ko naik suara sekali lg jth T3. Nk dijdkn cerita minggu lps kmi bgado dan suami kata klo ko x terminate kad ing aku jth t3. Tp mslhnya kad ing suami adalah dbwh nme sy. Merujuk pd HR, klo nk terminate kne terminatekan staff nye sekali. Umpamanya klo nk buang pokok kne dr akarla. Jd skrg sy keliru n masih x terminatekan. Sbb xkn sy nk terminate sy punya skali. Mcm mne anak kami, x dpt cover ingla.jd sy nak tnys dah jth ke t3 ustaz. Tp ikutkan suami x letak masa klo x buat sebelom tgh ke ptg ke? N if mmg xleh terminatr spt di atasbgaimne ustaz? Tlg sy ustaz. Keliru sgt ni.
Isteri keliru.

Ustaz Emran said...

Wa'alaikumussalam,

Puan Ida, ikutlah saja kehendak suami puan jika hendak mengelakkan perceraian.

Kerana jika bercerai lagi akan terputuslah hubungan puan dan suami dan tidak boleh rujuk semula lagi.

kalau jatuh talak tersebut maka puan dan suami perlu berpisah kekal.

luckypopy said...

asalamualaikum ustaz
saye nak tanye.. macam mane pula yang dikatakan suami yang dayus...
semua tanggungan keluarga ditanggung oleh isteri...
kereta, rumah, belanja anak2, hutang berniaga,
suami hanya duduk rumah, kerja dengan gaji yang x cukup untuk sara diri nya sendiri..
malahan meminta pada isteri jika mahukan duit..
dengan keadaan begini.. rasa hormat isteri terhadap suami hilang..
apakah jalan terbaik untuk menyelasaikann masalah ini.
sedangkan sudah dekat 20 tahun usia perkahwinan..
adakah si isteri akan menanggung dosa kerana hilang rasa hormatnya terhadap suami...
orang luar semua mengatakan si suami sgt baik..
cuma nafkah zahir suami gagal tunaikan...
malah menjadi beban hidup kepada isteri...
jika dia tak mampu x kisah ustaz kalau perangai die ok..
tp perangai dia tak ok...
asal isteri beli barang rumah je..
dia sorok..
isteri nak cari duit ..'
dia marah...
sampaikan isteri tak rasa rumah yang isteri beli tu ..
sebab suami rasa tu rumah dia...
saya tak pernah berkira ustaz..
tetapi wlau hal yang kecil dia tak boleh bertolak ansur..
memang dia ketua keluarga.. tapi semua tanggungjawab di atas bahu saya...
mane tanggungjawab dia sebagai ketua keluarga dan suami...
tak nampak ustaz.. tolong lah ustaz..
kesabaran saya ada juga batasnya..

Shira Har said...

salam ustaz.. saya rasa ada kesilapan dlm kenyataan ustaz "isteri berdosa meminta cerai".. kerana ayat yg mengatakan isteri yg meminta2 cerai tu tidak bau syurga merujuk kepada isteri yg menjadikan cerai sbg ugutan kpd untk mengawalnya... die tidak berniat betul2 mahu bercerai cuma setakat mengugut setiap kali ada ketidakfahaman... mana mungkin isteri minta cerai tu dosa, sbb isteri itu sendiri boleh menceraikan suaminya secara khuluk jika suami tidak mahu mentalaknya... Islam memberi hak kepada wanita dan jgn sampai wanita tidak tahu die boleh menggunakan hak itu, malahan melabelkan sebagai haram pulak.... saya telah mengkhulukkan suami sy kerana die tidak mahu menceraikan sy... dlm mahkamah mereka tidak menerima alasan saya utk minta ditalak, jadi sy telah mengkhulukkan suami sy dgn membayar semula mahar sbnyk rm80 seperti diajar dlm hadith nabi.. wallahu a'lam

feri said...

assamualaikum ustadz.....saya mau bertanya untuk kakak saya laki laki. 4 tahun yang lewat terjadi pertengkaran antara kakak saya dengan istrinya. dimana pada saat itu ketika kakak saya memberikan gajinya untuk nafkah istrinya, si istri berkata "kalau cuma dapat sekian lebih baik saya cari lelaki yang pintar cari wang". Hal ini membuat harga diri kakak saya sebagai seorang suami tertindas. lalu ia pun berkata silahkan cari laki
laki lain dan saya tidak akan menghalangi kau. lalu istri berkata ceraikan saya dan kakak menjawab "ya kamu saya ceraikan". Perlu ustad ketahui penghasilan kakak tidak tetap karena ia seorang middle entrepreuner. Mungkin karena kekurangan makanya si istri berucap seperti itu. pertanyaanya adalah :
1. Apakah kakak saya sudah menjatuhkan talak dengan berucap seperti itu ?
2. Kemudian ayah saya berkata pada kakak jika "kau ingin bercerai sama saja dengan membunuh saya secara perlahan lahan". akhirnya kakak saya mengikutinya tapi sejak istrinya berkata demikian dia sudah tidak cinta lagi dengan istrinya tapi karena dia patuh pada orang tuanya dia menurutinya tapi setelah 4 tahun ini dia merasakan batinnya tersiksa dikarenakan sudah tidak cintai istrinya lagi dan ia ingin bercerai tetapi apakah bisa bercerai dengan dasar tidak cintai lagi ? mohon penjelasan ustadz.......terima kasih

Megat Al-Imran said...

asalamualaikum ustaz.

saya hanya bingung, apakah saya salah, atau ustaz yang salah?

oleh itu, saya ingin bertanya beberapa soalan.

1. ustaz mengatakan bahawa jika wanita melarang suaminya berpoligami, maka itu menolak hukum Allah. betul? jika begitu, apakah hukum berpoligami sebenarnya?

2. jikalau begitu, maka adakah Saidatina Fatimah yang menolak untuk dimadukan oleh suaminya, Saidina ali dalam satu hadis, dikira menolak hukum Allah?

3. saidina ali adalah seorang yang sangat terkenal dengan kehebatan imannya, sehingga layak menjadi menantu rasulullah! bahkan beliau juga dilantik sebagai khalifah! jadi adakah isterinya mengatakan bahawa beliau tidak mampu berlaku adil?

4. bukankah rasulullah juga menyokong niat puterinya? adakah ini bermaksud rasulullah juga menolak hukum Allah? atau adakah rasulullah tidak yakin menantunya itu mampu berlaku adil? bukankah baginda sangat yakin pada ali, sehingga baginda lebih memilih ali untuk menjadi menantunya berbanding saidina abi bakar as-siddiq?

5. bukankah jika bernikah lagi tanpa pengetahuan isteri, akan menambahkan kekacauan dalamn keluarga, bahkan menghapuskan tujuan asal pernikahan yang asalnya ingin mencari sakinah, mawaddah dan rahmah?

Rabiatul Adawiyah said...

Benarkah Ali ditegah memadukan Fatimah?

Pengajaran penting terdapat di penghujung hadis di mana Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda:

Dan sesungguhnya aku bukan ingin mengharamkan sesuatu yang halal, bukan pula menghalalkan sesuatu yang haram. Akan tetapi Demi Allah, selamanya tidak akan berkumpul puteri Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam dengan puteri musuh Allah di satu tempat selama-lamanya.

[Shahih al-Bukhari, no: 2879]

http://sisi-kehidupan.blogspot.com/2011/11/ali-ditegah-memadukan-fatimah.html

Bagaimana dengan pandangan ustaz juga?

Hajar said...

Assalamualaikum Ustaz.
Saya ada satu persoalan berkenaan dengan isteri meminta cerai daripada suami.

Petikan hadis:
"Sekiranya mana-mana wanita meminta cerai daripada suaminya tanpa sebab yang kukuh, maka terhalanglah dia daripada mencium haruman syurga." (Hadis riwayat Abu Daud)

Dan terdapat beberapa hadis lagi menyebutkan hal ini selain yang di atas seperti : "Mana-mana wanita yang meminta cerai daripada suaminya tanpa mempunyai sebab yang diterima Islam, maka diharamkan baginya untuk mencium bau syurga." (Riwayat al-Hakim, 2/200, hadis yang sahih)

Permasalahan sekarang ialah saya telah terlanjur meminta cerai dari suami krn berlaku perselisihan antara saya dan suami. Suami saya sebenarnya adalah seorang yang baik, cuma percakapannya kadang-kadang menyakitkan hati dan menyebabkan saya rasa tidak dihargai.
Apabila membaca hadis diatas didalam blog ustaz, saya rasa amat takut dan berdosa kerana isteri yang meminta cerai tidak mencium bau syurga. Apakah yang harus saya lakukan supaya Allah mengampuni saya? mohon penjelasan ustaz. Yang amat berharap, terima kasih

shekh Rusli Al zaman said...

tahniah ustaz..

shekh Rusli Al zaman said...

hebat2

Nur Aiesyatun Akma said...

Assalamualaikum ust.

Saya isteri yg kecewa dgn sikap suami.Suami sy seorg yg baik,tp dia jrg menunaikan solat,dah puas sy menasihatinya & mengajak solat bersama2,tp menghampakan apabila disurhnya sy solat terlebih dahulu, & apabila sy slesai solat suami masih x solat..sampaila ke wktu yg strusnya..kdg2 dlm sebln ssh nmpk suami sy solat.....pernh sy suarakan ketidkpuasan hati sy tntg suami tglkn solat...suami ckp nk berubah..tp smpai skrg xde perubahan pun yg suami lakukan..tolongla sy ust...mcmn nk selesaikn mslh ini....

IBUtertekan said...

Assalamualaikum..
Saya ada soalan yg ingin diajukan kpd ust.
Harap ust. dapat membantu, sekurang-kurangya jawapan yg di kongsikan dapat memberi kekuatan kpd sy yg tertekan sehingga mengabaikan rutin harian serta anak.
Soalan: Saya seorang wanita mempunyai seorang anak ingin minta diceraikan oleh suami..berdosa kah saya?
Untuk pengetahuan ust. pd mulanya kami hidup menumpang di rumah mertua. Ketika saya hamil lebih kurang 5 bulan, suami saya di tahan reman hampir seminggu kerana positif ganja. Saya teramat sedih kerana suami telah membohongi saya yg dia sudah berubah. Sejak itu sy sudah menjadi tawar hati dengan suami tetapi suami memohon maaf dan berjanji utk berubah. Kerana masih sygkan suami dan percaya suami boleh berubah sy maafkan nya, dengan itu juga untuk mengubah suami menjadi insan yg berguna dan mengelak dr terjebak semula, sy mengajak suami utk tinggal di rumah ibubapa saya.
Kami hidup menumpang di rumah ibu bapa saya hampir 2 tahun dan selama itu jugalah suami tidak pernah memberi wang perbelanjaan dapur, bil api atau air sekalipun. Saya juga tidak pernah meminta sekiranya suami tidak memberi. Saya tidak bekerja hanya membantu ibubapa di kedai makan serta membuat kuih untuk pendapatan sampingan. Dengan pendapatan itulah saya gunakan untuk perbelanjaan dapur dan menambah utk membayar bil api atau air kpd ibu.
Pada bulan puasa ini pendapatan saya berkurangan, dlm ms yg sama majikan telah memberi bonus kpd suami. suami menyatakan hasrat utk 'service' kereta dengan wang tersebut tetapi saya meminta suami dahulukan keperluan anak serta membayar sedikit bil2 api/air, suami berkeras utk membetulkan kereta, kerana itulah kami bergaduh. saya cuba berbincang dgn suami suruh suami tunaikan tanggungjawabnya yg selama ini tidak di ambil peduli tetapi saya juga dipersalahkan kerana tidak melayani dia dgn baik sehingga suami sanggup mengatakan 'lebih baik aku layan GRO'. Dengan kata-kata itulah yang membuatkan saya rasa sangat terhina.
Saya cuba utk meminta cerai kerana rasa tertekan dengan sikap suami, sebelum ini suami juga pernah memukul saya sehingga lebam dan calar di muka tetapi saya masih maafkannya dgn harapan suami berubah. suami juga masih melepak dgn kawan2nya yang masih aktif dgn ganja sihingga membuatkan sy merasa curiga yg dia telah berubah.
Harap Dr. dapat membantu, sekurang-kurangya jawapan yg di kongsikan dapat memberi kekuatan kpd sy yg tertekan sehingga mengabaikan rutin harian serta anak.

mesra mahfud said...

mesra
assalamualaikum ustad
ustad saya mau tanya,aku dah 4th rumah tangga,dah di
karuniai anak satu,setahun lalu kami sering bertengkar karena tidak saling pengertian,aku kerja suami ku juga kerja,,,
aku punya kanker payudara harus di operasi,uang gaji ku terus aku kumpulin,tapi suami ku memintanya untuk beli rumah dan motor,terus dia marah karena ga aku kasih,disetiap bertengkaran itu suami ku dah 3x menalak ku
tapi dia ga mau membuat surat talak itu,yang saya tanyakan adalah apakah saya boleh menikah lagi dan apakah itu dosa

tolong jawab pertanyaan saya pa ustad makih

sushie said...

assalamualaikum....

dari apa yang saya tahu seorang isteri layak mendapat mutaah jika dia di ceraikan tanpa sebab musabab yang kukuh... tetapi jika seorang isteri ?
1,isteri yang menuntut cerai dari suaminya hanya kerana ingin mengertak suaminya kerana tidak mahu bermadu....

2,isterinya juga telah mengunakan khidmat bomoh untuk membuat suaminya tunduk...

3, menbuka rahsia suami serta menjatuhkan maruah suaminya dihadapan orang lain...

4, berbohong untuk mendapat simpati serta sokongan orang lain...

5, mengunakan harta suami tanpa izin suami...

6, keluar rumah tanpa izin suami..

apakah yang harus suami lakukan ustaz..??
saya ingin bertanya pendapat ustaz Apakah perkara yang diambil kira oleh hukun syarak untuk membolehkan seseorang itu mendapat mutaah?

sweet said...

assalamualaikum...boleh kah saya minta cerai kerana suami suka tengok video lucah.tabiat suami saya sejak mula berkahwin mungkin juga sejak dia bujang hingga sekarang dah 20 thn usia perkahwinan saya.sya risaukan perkembanga anak anak.ade anak saya yang sudah remaja.lg satu sebab suami cinta akan seseorang.smpai semangat nya hilang sebab tak dapat kahwin dengan kekasihnya.bukan saya x izin kan berpoligami .saya dah bg sokongan seperti menyediakan dokuman yg di perlukan untuk berpoligami.tiba tiba suami saya yang memuputuskan sendiri.malah suami menyalahkan saya.dah 4 taun berlalu.suami masih tidak dapat melupakan kekasihnya.dan selalu menatap gambar kekasinnya di fb.buat pengetahuan semua saya baik dengan kekasihnya.kami selalu berbual melalui tel.tp x pernah berjumpa.tp sekarang dah 2tn saya x hubungi kekasihnya.kekasihnya pun berkahwin lagi.saya rasa macam nak jodohkan mereka semula.untuk mengembalikan semangat suami semula.suami pun dah x nampak kebaikan saya semenjak dia putuskan hubungan dengan kekasihnya....sila bagi pendapt atau email kepada saya enimappy@gmail.com

pandora box said...

As salam ustaz...maaf...mungkin ustaz fikir saya ni isteri tak tau bersyukur....ni nak tanya sikit....suami saya seorang yanh baik...tak lah alim sangat...anak kami dah besar dab ada 2 yang masih kecik...serba serbi Alhamdulillah...cuma...saya dah agak tua untuk melayan keperluan batin suami...mungkin faktor umur...letih urus anak anak dan rumahtangga..saya berkali kali minta suami untuk berpoligami..dan saya benar benar ikhlas...tapi dia kata tak nak...dan saya oun tak boleh layan dia sangat...saya tak nak jadi isteri yanh asyik dilaknat sampai kesubuh...macam mana ye?

ruzita asman said...

assalamualaikum ustaz...
saya ada 1 soalan..sepupu sy berkawin dgn suami org...mslh nyer suami die pernah berjanji ngan sepupu sy selepas kawin 3 bulan die akan mencerai kn isteri die... lagi 1 masalah...masa mereka berkawin suami sepupu sy menggunakan sijil cerai die yg terdahulu (kalau nk ikut kn sepupu sy ada lah isteri ke-3. isteri pertama sudah bercerai, isteri ke-2 bernikah di thailand tidak daftar di malaysia. skrg masalah timbul bila isteri suami sepupu sy dpt tahu...sepupu saya selalu kena serang dgn madu die..bole kah sepupu saya minta cerai? atas dasar penipuan ini...

sayangdiriku said...

assalamualaikum ustaz,

saya nak tanya mcm mana pula berkenaan isteri yang boleh tak mahu suaminya berpoligami atas alasan untuk menjaga akhiratnya? maksudnya dia takut jika tindakan suaminya yang berpoligami akan membuatkan si isteri tersebut menderhaka kepada suami sebagai tanda peotes kepada suaminya.

anys ashikin said...

Salam ustaz.. tumpang tanya.. bolehkah pasangan bercerai / berpisah di bulan puasa?