Friday, June 12, 2009

Wanita Tidak Boleh Meminta cerai kerana Suaminya Ingin Berkahwin lagi


Imam Muslim meriwayatkan sebuah hadis daripada Jabir r.a yang menyebutkan bahawa Rasulullah salallahualaihiwasalam pernah bersabda, “Sesungguhnya iblis meletakkan singgahsananya di atas lautan. Kemudian dia mengirimkan bala tenteranya. Orang bawahan yang paling hampir kedudukannya dengan iblis adalah yang menimbulkan fitnah paling besar kepada manusia. Seorang daripada mereka datang dan berkata, ‘Aku telah lakukan ini dan itu.’ Lalu Iblis menjawab, ‘Engkau belum melakukan apa-apa lagi yang besar.”

Nabi sallallahu ‘alaihi wa sallam melanjutkan, “Lalu datanglah seorang daripada mereka dan berkata, “Aku mengikuti manusia sehingga aku tidak meninggalkan mereka melainkan aku telah berhasil memisahkan seorang suami dan isterinya.’’ Lalu iblis memanggilnya agar dia dijadikan dekat dengan Iblis dan berkata, “Sebaik-baik fitnah adalah usaha yang telah engkau lakukan.” (Hadis Sahih riwayat Muslim no. 2813)

Seorang ulama’ ahlul sunnah pernah menyebutkan bahawa tidaklah ada perkahwinan melainkan seorang wanita itu pasti pernah meminta cerai daripada suaminya lantaran didesak oleh Syaitan.

Sabda Nabi bermaksud: "Allah tidak menjadi sesuatu yang halal, yang lebih dibenci oleh-Nya dari talak." Dan lagi: "Perbuatan halal yang paling dibenci oleh Allah ialah talak." (Riwayat Abu Dawud)


Apakah Seorang isteri boleh meminta cerai daripada suaminya kerana suaminya hendak berpoligami ?

Hukumnya ialah haram dan termasuk dosa apabila tidak menerima poligami kerana enggan tunduk dan patuh kepada perintah Allah swt bahawa kaum lelaki dibolehkan untuk berpoligami.

Menolak untuk dimadukan adalah haram apabila tiada alasan yang munasabah dan dapat diterima oleh syarak.

Ini disebabkan oleh hadis yang menyebutkan : "Sekiranya mana-mana wanita meminta cerai daripada suaminya tanpa sebab yang kukuh, maka terhalanglah dia daripada mencium haruman syurga." (Hadis riwayat Abu Daud)

Perbuatan mana-mana wanita termasuk isteri seorang artis atau ustaz yang meminta cerai kerana tidak rela dimadukan suaminya adalah salah dan tidak boleh dicontohi atau diberikan galakan.

Perlu diketahui bahawa isteri yang meminta-minta cerai dari suaminya adalah dicela menurut hukum Islam.

Dan terdapat beberapa hadis lagi menyebutkan hal ini selain yang di atas seperti : "Mana-mana wanita yang meminta cerai daripada suaminya tanpa mempunyai sebab yang diterima Islam, maka diharamkan baginya untuk mencium bau syurga." (Riwayat al-Hakim, 2/200, hadis yang sahih)

Hendaklah kaum wanita bermuhasabah dan mengambil Al-quran dan As-sunnah sebagai panduan mereka bukanlah menurut hawa nafsu dan perasaan.

Kaum perempuan itu kerap sekali mensyirikkan Allah dengan nafsu dan perasaan mereka.Ini pernah disebutkan di dalam sebuah hadis yang menyebutkan : “Wahai kaum wanita! Bersedekahlah kamu dan perbanyakkanlah istighfar, iaitu memohon ampun. Kerana, aku melihat kaum wanitalah yang lebih ramai menjadi penghuni Neraka.

Seorang wanita yang cukup pintar antara mereka bertanya: Wahai Rasulullah, mengapa kami kaum wanita yang lebih ramai menjadi penghuni Neraka?

Rasulullah s.a.w. bersabda: Kamu banyak mengutuk dan mengingkari suami. Aku tidak melihat mereka yang kekurangan akal dan agama yang lebih menguasai pemilik akal daripada golongan kamu.

Wanita itu bertanya lagi: Wahai Rasulullah! Apakah maksud kekurangan akal dan agama itu?

Rasulullah s.a.w bersabda: Maksud kekurangan akal ialah penyaksian dua orang wanita sama dengan penyaksian seorang lelaki. Inilah yang dikatakan kekurangan akal. Begitu juga wanita tidak mengerjakan sembahyang pada malam-malam yang dilaluinya kemudian berbuka pada bulan Ramadhan kerana haid. Maka inilah yang dikatakan kekurangan agama.”
(Hadis Sahih riwayat Muslim)

Rasulullah SAW semasa peristiwa Israk dan Mikraj, melihat ramai ahli neraka adalah daripada kalangan golongan wanita. Sahabat di kalangan wanita bertanya kenapa? Lalu Baginda SAW menjawab: “Kebanyakan ahli neraka adalah terdiri daripada kaum wanita. Maka menangislah mereka (sahabat wanita) dan bertanya salah seorang daripada mereka: Mengapa terjadi demikian, adakah kerana mereka berzina atau membunuh anak atau kafir? Baginda menjawab: Tidak. Mereka ini ialah wanita yang menggunakan lidah mereka menyakiti hati suami dan tidak bersyukur akan nikmat yang disediakan oleh suaminya.” (Hadis riwayat Muslim)

Wallahualam.

Bagaimanakah Hukum Suami yang mengabaikan isteri apabila hendak berpoligami atau mengabaikan tanggungjawab mendidik dan mentarbiyah keluarga kerana sibuk dengan kerjaya atau pelbagai sebab lain ?

InsyaAllah kita akan bincang di dalam penulisan yang seterusnya berkenaan tanggungjawab suami dan larangan Islam terhadap pengabaian isteri dan anak-anak.

Segala puji hanyalah bagi Allah swt

Ya Allah kerana kejahilan dan kezaliman hamba-hamba-Mu terhadap syariat Islam mengakibatkan syariat Islam ditinggalkan dan diabaikan.

104 comments:

Jue said...

assalamualaikum....

sy nak tnya ustaz...
bagaimana jika hendak mendapatkan restu istri ptama utk bpoligami...
kerna si istri sudah sedia beritahu pd suami nya, jika die ingin berkahwin lg, pilih 1 antara dua...die tidak sggup utk bermadu...
salahkah seorg wanita bujang ingin berkawan dgn suami org...yg ingin menikahi nya..
knpa org memandang serong pd wanita yg btemu jodoh dgn suami org...sdgkan wanita tu sndiri x mau jodohnya begitu...tp jika itu yg ditulis allah,maka wanita itu trima dgn ikhlas...
sila ustaz hilang kan kekusutan ini.. trima kasih....

Ustaz Emran said...

Tidak salah berkahwin dengan suami orang kerana isteri pertama itu tidak wajar dan tidak patut mengakui suaminya milik persendirian.

Sebaliknya suaminya itu milik Allah dan Allah mengizinkan kepada wanita lain untuk turut sama memiliki seorang lelaki selama lelaki itu menjalankan kewajipannya dengan adil dan saksama.

Dalam Islam, Suami berhak berpoligami walau tanpa keizinan isterinya.

Walau bagaimanapun masyarakat kita masih jauh daripada kefahaman Islam yang sejati dan seringkali mengutamakan perasaan daripada Al-quran dan as-sunnah

Hendak mendapatkan restu isteri pertama dan menyakinkan dia adalah susah kecuali dia benar2 faham dan beriman kepada Allah dan kitab Al-quran dan as-sunnah.

Malangnya masyarakat kita tak peduli apa kata al-quran dan as-sunnah...tetapi apa kata hati...

selalu orang kita berpandukan hati dan bukan al-quran dan as-sunnah.

Cik Areja said...

salam ustaz..pekabor? hehe kerekk ustaz cakap sal poligami skrg..Alhamdulillah..
saya ade soalan gak ni ustaz,

bagaimana kalau si isteri tu meminta cerai kerana si suami tidak mampu untuk berlaku adil atau tidak mampu menanggung tanggungjawab zahir, sedangkan si suami tahu dia tidak mampu tapi ingin juga berkawen lebih dari satu? maka isteri buatlah pilihan sama ada ceraikan nya atau tidak diizinkan kawen seorg lagi..adakah dikira berdosa ustaz?
sila jawab kemushkilan saya ni ustaz..terima kasih :)

Ustaz Emran said...

Alhamdulillah...

berkenaan soalan saudari, jika suami tidak mampu berpoligami maka hukum berpoligami tetap sah namun si suami berdosa kerana tidak berlaku adil jika poligami sudah berlaku.

Jika belum berlaku poligami...suami baru ada ura2 nak poligami..

maka Isteri minta cerai kerana suami tidak mampu berpoligami..

1) Kemampuan zahir
2) kemampuan batin
3) kemampuan untuk berlaku adil

sekiranya terbukti suami memang tidak layak berpoligami isteri berhak menegur suaminya dan dibolehkan menuntut cerai jika terbukti berlaku kezaliman dan penderaan terhadap isteri.

Jika tidak maka hukumnya masih berdosa. Isteri tidak boleh menuntut cerai selagi kejadian zalim itu belum berlaku.

Mungkin sebelum poligami suami belum mampu tetapi setelah berpoligami dengan izin Allah suami diberi kemampuan rezeki dan pertolongan Allah lalu suami jadi mampu pula ?

Oleh itu tidak boleh menuntut cerai sehingga terbukti wujud kezaliman dan ketidak adilan yang sudah berlaku.

"Wahai orang-orang yang beriman, jauhilah kebanyakan sangka-sangka (kecurigaan), kerana sebahagian dari sangka-sangka itu dosa." (Al-hujurat : 12)

Bukan hanya berdasarkan sangkaan atau pendapat sahaja.

Wallahualam.

Cik Areja said...

salam, thanks ustaz jawab soalan saya..satu lagi kemushkilan saya yang memang berlaku di depan mata saya.(saudara saya sendiri)

berdosa tak ustaz kalau si isteri minta cerai kepada suaminya? sebab meminta cerai adalah kerana takut tidak taat kepada suami, tidak dpat menjalankan tanggungjawab sebagai isteri solehah walaupun si isteri mengizinkan suaminya berpoligami. Kerana tidak TAAT kepada suami adalah berdosa. Hidup menjadi tidak bahagia, tidak jujur pada diri si isteri dan tidak ikhlas walaupun rezeki makin bertambah dan suami tidak menzalimi si isteri, cuma isteri tidak mampu lagi untuk berkongsi 'kasih sayang'...
boleh ke macam ni ustaz?
Terima Kasih Ustaz sudi jawab kemushkilan saya ni skal lagi.. :)
wassalam.

Ustaz Emran said...

dibolehkan isteri meminta cerai sekiranya ada sebab2 yg munasabah.

Walaubagaimanapun, rumahtangga sebegini tiada matlamat dan tujuan di dalam pembinaannya melainkan tempat mencari kasih dan memadu asmara.

Di dlm Islam rumahtangga ada matlamat yg besar iaitu mengabdikan diri kepada Allah, membina peribadi muslim, mentarbiyah (sekolah) kepada anak-anak di dalam matapelajaran "kehidupan dan agama"

Maka sebuah sekolah memerlukan ramai tenaga pengajar (jadi poligami sepatutnya menjadi rahmat apabila isteri2 ini ada tujuan dan faham matlamat mereka namun kalau isteri2 tiada matlamat..rumahtangga hanya untuk menikmati manis dan bahagia akan berebutlah..dan jadilah perselisihan.

tetapi sekiranya rumahtangga memikul tugas dakwah...barulah nikmatnya akan terasa..

wallahualam

Cik Areja said...

wallahualam..

thanks ustaz jawab kemushkilan saya..
Insyaallah.. :)
Apa2 pun semua dugaan yang dtg dari NYA..

Fazreen said...

Assalamualaikum ustaz,
5 tahun dahulu, saya bertemu dgn suami orang yang tinggal seorang diri di sini. Dia tidak pernah berahsia mengenai status dirinya yang sudah beristeri dan isterinya menetap di negeri lain dan enggan berpindah bersamanya ke sini.. 2 tahun lalu, kami mula bercinta dan skarang ingin berkahwin. Dia telah meminta meminta kebenaran isteri pertama. Isteri mana yg izinkan.. jadi ustaz dapat bayangkan lah keadaan huru hara yang telah ditimbulkan isterinya. Saya pernah berbual di telefon dgn isterinya. Saya telah memberitahu yang saya bukan nak menghancurkan rumah tangganya tetapi hanya ingin menumpang kasih. Saya sedar diri saya ustaz. Saya tau kedudukan saya.. jadi, saya byk bersabar, mengalah dan berdiam diri dan membiarkan dia menyelesaikan masalah dgn isterinya sendiri. Masalah tersebut masih belum selesai. Dia tak mahu menceraikan isterinya kerana anak2 tapi isterinya meminta dia memilih antara saya dan isterinya. Isterinya sering mengsms saya dan menelefon saya dan memanggil saya perempuan jalang, perampas, dan macam2 perkataan lucah dilempar terhadap saya. saya amat tertekan. Dia juga sering berkata, "kau tanggunglah dosa-dosa yang kau dah buat pada aku. aku x akan memaafkan kau sampai aku mati.."

ustaz, adakah saya berdosa terhadap isterinya ?

Ustaz Emran said...

Wa'alaikumusalam...

1) Tidak berdosa menjadi isteri kedua, ketiga dan ke-empat kepada lelaki yang berhak dan halal untuk bernikah dengan saudari.

2) Sikap isteri pertama adalah salah dan berdosa kerana menghalang suaminya bernikah lagi kerana suami bukan milik isteri secara mutlak tetapi pinjaman untuk digunakan ke jalan Allah SWT.

3) Kebahagiaan di dunia ialah sementara dan tujuan kita lahir ke dunia ialah untuk mengumpulkan bekalan amal kebaikan untuk menuju ke akhirat yang kekal abadi.

Kebahagiaan abadi ialah di akhirat.

Kebahagiaan di dunia ialah fatamorgana yang dihasilkan oleh Iblis, syaitan dan hawa nafsu bagi melalaikan kita sehingga leka dan alpa dengan nikmat dunia lalu terlupa untuk beramal bagi mengumpul bekal akhirat.

4) Sikap tamak dan dengki para wanita yang tidak mahu berkongsi kasih ialah berpunca daripada mengikut perasaan dan hawa nafsu.

Mereka tidak bersyukur kepada Allah SWT.

Mereka lupa suami mereka itu boleh diambil kembali oleh Allah, milik Allah dan boleh dicabut nyawa bila bila masa.

Kelakian suami (kejantanan) suami juga boleh ditarik, kesihatan suami boleh ditarik, kepuasan dan kebahagiaan yang selama ini dinikmati boleh ditarik, keseronokkan, kecantikan semuanya milik Allah dan boleh diambil kembali oleh Allah SWT.

Semua yang ada pada kita hanyalah pinjaman dan diberikan kepada kita sebagai amanah untuk digunakan ke jalan Allah SWT.

Wang ialah amanah, isteri, suami, anak-anak, masa, kecantikan, kesihatan, keperempuanan, faraj, zakar, nafsu, perasaan semuanya ialah amanah yang diberikan oleh Allah SWT untuk dipergunakan ke jalan yang halal dan ke jalan yang membawa manfaat kepada agama.

kerana kita dilahirkan pun ke dunia ini sebagai memberi peluang untuk mengumpul bekal bagi menghadapi akhirat.

Dunia ini tidak kekal dan akan hancur.

5) Saudari beruntung kerana hanya mendapat halangan isteri pertama.

Suami perlu bersikap lelaki dan jangan dayus.

Dia perlu menasihati isterinya dan meminta agar isteri menerima hukum Allah (poligami) sebagai salah satu ketentuan dan hal yang diberikan oleh Allah SWT kepada kaum lelaki.

menolak poligami kerana perasaan dan hati bermaksud menolak hukum Allah dan seolah-olah menafikan kebesaran Alllah SWT.

Itulah perangkap syaitan kepada wanita.

Saya juga ingin berpoligami, isteri saya sangat menyokong poligami dan berusaha mencarikan gadis yang sanggup menjadi madunya dan berkahwin dengan saya.

namun kami gagal kerana tidak ramai gadis yang sanggup berpoligami. Majoriti berpunca daripada sebab keluarga dan perasaan rendah diri kerana saya seorang ustaz dan isteri saya seorang ustazah.

Maka saudari patut bersyukur.

Cadangan saya saudari boleh sahaja bernikah dengan pasangan secara sembunyi tanpa perlu mendapat restu isteri pertama.

Boleh sahaja nikah di Malaysia atau di Siam bagi mengelakkan masalah dan pergaduhan dengan isteri pertama.

Syarat Sah nikah tidak memerlukan keizinan isteri pertama.

Sepatutnya pasangan saudari lebih bijak dan tidak perlu memberitahu isterinya jika diketahui isterinya tidak boleh menerima poligami.

Nikahlah secepat mungkin dan elakkan bercinta tanpa nikah kerana ianya haram

6) Cinta hanyalah halal dan dibolehkan selepas akad nikah, sebelum nikah maka cinta ialah berdosa dan hanyalah membawa derita dan kecewa.

Cinta tanpa nikah adalah tidak diberkati dan dimurkai.

ianya dikira maksiat.

7) Setiap muslim haruslah memaafkan muslim yang lain dan tidak membalas kejahatan dengan kejahatan sebaliknya membalas kejahatan dengan kebaikan.

Orang Muslim ialah orang yang berakhlak dan Islam mengajarkan umatnya supaya memaafkan kesalahan orang lain.

Tidak rugi apa yang menimpa kita...jika bersabar maka kita akan mendapat pahala.

Salam Eid Fitri,
selamat hari raya

taqabalallahuminna waminkum

Fazreen said...

Assalamualaikum,
Terima kasih ustaz..saya hargai pendapat dan ilmu yang ustaz kongsi dengan saya.

Selamat hari raya buat ustaz dan keluarga.

YatiHaney said...

Assalamualaikum ustaz,
saya nak tanye, mcm mana pulak hukum kalau seorang isteri nak mintak cerai dr suami sbb rasa dah tak sehaluan sependapat..boleh dikatakan selang sehari bergaduh.macam2 punca yg boleh digaduhkan.

::Umiliya6677:: said...

assalamualaikum..ustaz..sy dr blog umiliya ...salam ziarah..dan ingin meminta kebenaran dr ustaz nak copy dan paste ...mana2 info2 untuk di simpan ke dalam blog saya sebagai bahan rujukan yer ..mintak izin dr tuan blog..semoga tuan blog..merestui..sekian terima kasih..amin

kiko said...

Assalamualaikum Ustaz,

1. Saya adalah isteri yg kedua……suami saya berkahwin tiga, cara berpoligami juga setelah brsekedudukan dgn wanita lain terlebih dahulu….jika begitu berodsakah saya meminta cerai??????

2. Suami juga mengamalkan sikap “Isteri harus Taat” itu saya faham. Tetapi dlm masa yang sama suami amat mengongkong saya itu xboleh dan macam2…..Apabila saya tersilap sedikit dia menganggap saya ingkar pd kata2nya dan sering mengaitkan kehidupan kami susah kerana saya berbuat begitu tidak taat. Sedangkan saya juga harus mcari nafkah dan kebayakan saya yg tanggung dan menguruskan anak sendirian. Tetapi suami tetap berkeras begitu….dia menekankan hukum dlm rumahtangga tp dr pihak dia tidak menjalankan sewajipnye…Contoh : tidak mengizinkan saya mengambil Lesen Kereta (sdgkan saya perlu untuk urusan harian kerana sudah punyai 3org anak)
Adakah jika saya lakukan saya tergolong org yg ingkar pada suami????

3. Bolehkah saya memuntu cerai fasakh??????? sekiranya saya merasakan saya di aniaya(sekarang)….kerana saya terpaksa meminjam/berhutang untuk meneruskan kehidupan….walaupun dia berjanji akan membayar hutang tersebut tp nyata dia melengah2kannya setelah 3 kali berturut2…….dia tetap mberi nafkah zahir & batin (walaupun sedikit)…… Saya juga tidak dpt menyimpan wang oleh kerana gaji saya membayar smua pbelanjaan,umah (80%) dan suami hanya mberi mana yg tidak cukup sahaja.

budie said...

assalamualaikum....
ustaz di sini sya mengemukakan soalan sya:(.ustaz isteri sya slalu maki hamun sya,hina sya mcm dan smpai membaling objek2 keras kepada sya...tp sya tetap bersabr,sya tegur pn xda guna:(malah mmbuatkan isteri sya b'rtambah marah..isteri sya perna tengking sya yg sya ni xpatut dia hormat sampai bila:(berderai & hancurlebur hati sya dia ckp mcm tu skali kpada sya SUAMI dia sendiri sedangkan sya sngt2 menyayangi isteri sya dan mencintainya..
bukan sya takut & tunduk kepada isteri sya,cuma sya sanjung isteri sya,lagi pn prisip sya menghormati seorang wanita lebih2 lagi isteri sya sendiri...tp knapa dia sanggup buat sya mcm ni seperti binatang:(

budie said...

ustaz..bgaimana hendak buat isteri menghormati suami?

Puteri Marlina said...

Ustaz, saya harap ustaz dapat memberi penjelasan apa yang perlu dibuat dan dilakukan.. kakak saya kini mempunyai masalah dlm perkahwinan dia. Abang ipar saya sudah lebih sebulan tidak pulang kerumah kerana ada perempuan lain, dan saya dengar kata mereka telah tidur sekali dan terkini dengar kata nak kawin pulak dah... kakak saya tertekan kerana sewa rumah 2 bulan tidak berbayar. kakak tidak bekerja, wang yang boleh dikeluarkan melalui kad kini telah disekat. Bos tempat abg ipar i keje inform abg ipar ada buat pinjaman wang dan kini hanya menerima gaji bersih 600++ lepas ditolak semua hutang-hutang. Kakak sedih sangat. anak2 dah besar ada 3 orang pulak. memang lah betul kena tunggu 4 bulan baru boleh minta cerai. tapi dalam tempoh ni sapa yang nak tanggung mereka.. suami dia tak balik2 langsung. duit pun tak dikirimkan. keluarga lelaki abg ipar pun hanya diam tanpa memberi apa2 bantuan. apa yang perlu kakak saya buat? tolong la ustaz bagi penjelasan, apa yang perlu kakak buat, jika nak cerai dapat tak hak penjagaan anak dan belanja untuk anak2... jika boleh harap tuan boleh email saya di cmc3108@yahoo.com tolong ye ustaz bagi idea..

Ustaz Emran said...

Wa'alaikumussalam,

menjawab persoalan cik nelisya hannie,

Meminta cerai dari suami hanya kerana tidak sependapat ialah haram.

perlu ada tolak ansur di antara satu sama lain.

Ingatlah apakah jika bercerai dan berkahwin lain masalah akan selesai ? selagi sikap kita tak berubah. dengan siapa pun kita bersama masalah tetap akan muncul.

Wallahu'alam.

Ustaz Emran said...

Menjawab soalan puan kiko,

Puan boleh meminta cerai daripada suami jika terbukti suami mengabaikan tanggungjawab puan.

Aduan boleh dibuat ke pejabat agama dan pihak yang berwajib.

Allah SWT tidak menzalimi hamba-hamba-Nya tetapi kitalah yang menzalimi diri sendiri.


Nasihat saya berfikir dan mempertimbbangkan sikap kita apakah tindakan ini dibuat kerana cemburu, dendam, marah atau kerana maslahat agama.

Jika untuk kepentingan agama dan masa depan hidup yang lebih membawa ketaqwaan maka buatlah apa yang perlu.

Wassalam.

Ustaz Emran said...

menjawab persoalan encik budie,

Isteri saudari perlu dinasihati dan jika tidak mahu bertolak ansur dan mentaati suami maka diwajib diceraikan.

Suami yang dayus adalah berdosa apabila membiarkan isteri berderhaka dan tidak mentaatinya. Bersabar dengan isteri adalah perbuatan terpuji cuma biadap dan tidak menghormati suami adalah perkara yang dikeji oleh agama dan suami perlu menceraikan isteri sekiranya dia tetap degil dan enggan berubah.

wallahu'alam.

Ustaz Emran said...

menjawab persoalan cmc3108,

aduan boleh dibuat kepada pejabat agama dan kementerian wanita dalam bahagian aduan keluarga.

nasihat saya berfikir panjang dan jangan sesekali membuat keputusan berdasarkan emosi, marah dan dendam atau geram.

sentiasa fikirkan tindakan yang terbaik untuk kepentingan agama dan masa depan hidup yang lebih mendekati keredhaan Allah SWT.

sedih mana-mana pun hidup di dunia ini bersedih. Jadi apabila buat tindakan, cubalah cari jalan untuk memperbaiki keadaan bukan hanya mengambil jalan pintas yang memburukkan keadaan atau sekadar melepas geram.

banyakkan sabar dan jika mahukan penceraian biarlah dibuat secara teratur, bijaksana dan bertujuan membawa manfaat kepada kakak dan anak-anaknya.

tarik rambut dalam tepung, jangan sampai tepung berselerak.

Semua orang ada buat salah, kita sendiri pun....yang penting macam mana nak memperbaikinya.

bantulah saudara kita yang teah disesatkan oleh syaitan dan hawa nafsu dengan membimbingnya atau mencegah dengan baik bukan memburukkan keadaan.

yang menang adalah syaitan dan bukannya kita.

Wallahu'alam.

MySra said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

Assalamualaikum..

Sudah lama saya dan suami hidup secara berasingan walaupun masih tinggal dirumah yang sama. Kami tidak bercakap langsung hanya perkara yg berkaitan dgn anak sahaja, itupun melalui sms.

Perkara ini sudah terjadi selama dua tahun. Ia semua berlaku kerana tidak sependapat. Kemuadian saya sudah curang terhadapnya dan tidak hormat pada suami. Suami dapat tahu tentang kecurangan saya dua tahun yg lalu. Dia tidak mahu menceraikan saya dan kami cuba memulihkan rumah tangga kami tapi tidak ke mana. Saya masih tidak boleh melupakan orang ketiga walaupun tidak bersama lagi. Tapi disebabkan saya tidak lagi kasih pada suami, saya minta cerai. Apa kah tindakan saya ini betul kerana lagi lama saya dgn suami, lagi banyak la saya berdosa.

Ustaz Emran said...

Wa'alaikumussalam,

Puan Mysara boleh mengemukakan fasakh bukan cerai.

Meminta cerai ialah haram tetapi tidak berdosa meminta fasakh.

Fasakh ialah meminta hakim atau pihak berkuasa memisahkan puan dengan suami atas sebab2 yg dibenarkan syarak.

Silakan buat aduan kepada pihak berkuasa dan mohonlah perpisahan melalui fasakh.

Ustaz Emran said...

Walaubagaimanapun jika puan bersabar dan berusaha membantu suami dengan ikhlas maka bagi puan ialah ganjaran pahala dan kebaikan yang sangat besar dari Allah swt.

Namun jika puan inginkan kehidupan yang baru melalui perceraian maka buatlah istikharah dan cubalah berbincang dengan baik sebelum membuat keputusan perceraian.

Semoga Allah mempermudahkan urusan puan dan semoga Dia memberi yang terbaik.

~sudy~ said...

ustaz,
pd 26/12, suami sy tlh mengharamkan saya dan halau sy keluar dr rumah 2x.sy taktau nak buat apa,nk cari rumah lain pun sy tkde kemudian sy cuma tidur di sebelah bilik pd 5/1 bru ni dia telah pun lafaz cerai talak 1 dan terus sy keluar dr rumah dan berpindah kerumah lain.pd 8/1 dia tlh rujuk kembali dgn bersama tp sy tidak merelakan perbuatan dia tu mulanya dia perdaya dgn ajak pegi mkn.adakah dgn cra itu kami dah kira dirujuk??sy bukan tknk kembali tp,sy cuma takut dia mengulangi perbuatan lama..dia pernah pukul sy..dan ade repot tp sbb didesak kawan2 dia sy terpaksa tarik balik repot tu..so,apa status sy dan apa yg perlu sy buat?

Ustaz Emran said...

Assalamualaikum,

Puan Sudy,

1- Suami puan tidak boleh menghalau puan keluar dari rumah bahkan dia yang perlu keluar jika dia mahu menceraikan puan.

Allah swt berfirman yang bermaksud : Apabila kamu mentalak isteri-isterimu, lalu mereka mendekati akhir iddahnya, maka rujukilah mereka dengan cara yang ma'ruf, atau ceraikanlah mereka dengan cara yang ma'ruf (pula). Janganlah kamu rujuki mereka untuk memberi kemudharatan, karena dengan demikian kamu menganiaya mereka[145]. Barangsiapa berbuat demikian, maka sungguh ia telah berbuat zalim terhadap dirinya sendiri. Janganlah kamu jadikan hukum-hukum Allah permainan, dan ingatlah nikmat Allah padamu, dan apa yang telah diturunkan Allah kepadamu yaitu Al Kitab dan Al Hikmah (As Sunnah). Allah memberi pengajaran kepadamu dengan apa yang diturunkan-Nya itu. Dan bertakwalah kepada Allah serta ketahuilah bahwasanya Allah Maha Mengetahui segala sesuatu. (Al-baqarah : 231)


Suami wajib menyediakan tempat tinggal bagi isteri yang diceraikan.


" Dan orang-orang yang akan meninggal dunia di antara kamu dan meninggalkan isteri, hendaklah berwasiat untuk isteri-isterinya, (yaitu) diberi nafkah hingga setahun lamanya dan tidak disuruh pindah (dari rumahnya). Akan tetapi jika mereka pindah (sendiri), maka tidak ada dosa bagimu (wali atau waris dari yang meninggal) membiarkan mereka berbuat yang ma'ruf terhadap diri mereka. Dan Allah Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana. Kepada wanita-wanita yang diceraikan (hendaklah diberikan oleh suaminya) mut'ah menurut yang ma'ruf, sebagai suatu kewajiban bagi orang-orang yang bertakwa." (Al-baqarah : 240-241)

Puan boleh buat aduan ke pejabat agama dan ke mahkamah syariah mengenai kezaliman yang dilakukan oleh suami puan.

2- Hak rujuk adalah hak suami, puan tidak boleh menolak daripada dirujuk oleh suami.

3- Jika puan tidak suka kembali kepada suami maka puan boleh minta fasakh dengan izin mahkamah (yuran cuma Rm 10) dan menyatakan sebab-sebab yang munasabah lalu memohon cerai kerana kegagalan suami menunaikan tanggungjawab asasinya kepada puan.

4- Suami puan gagal membimbing, memelihara dan bahkan menghalau isteri yang merupakan kesalahan yang berat dalam islam.

Saya mendoakan Allah memudahkan urusan puan dan membantu masalah puan.

Wassalam.

Ustaz Emran said...

Kehadapan Puan Zulaikha,

Saya memohon supaya Allah membantu puan dan memberikan kekuatan kepada puan di dalam menghadapi ujian kehidupan.

Puan boleh merujuk kepada Enakmen Undang-undang Keluarga Islam Selangor di mana dalam Seksyen 53, ada diperuntukkan dengan jelas bahawa seseorang suami itu disifatkan sebagai melakukan kekejaman dan kezaliman kepada isterinya jika dia lazim menyakiti atau menjadikan kehidupan isteri menderita berpunca daripada perbuatan aniaya termasuk suami berkawan dengan wanita jahat atau berperangai keji pada pandangan syarak.

Suami juga dianggap kejam jika memaksa isterinya hidup secara lucah dan ia amat bertentangan dengan syarak dan Undang-undang Keluarga Islam. Selain itu, suami kejam dan zalim jika melupuskan harta isteri atau melarang isteri itu dari menggunakan haknya di sisi undang-undang terhadap harta itu. Malah suami juga dianggap zalim jika menghalang isterinya dari menjalankan kewajipan terhadap agama.

Suami yang mencederakan isterinya seperti memukul, menampar dan menendang adalah melakukan kezaliman dan ia adalah alasan yang kukuh untuk menuntut fasakh. Di samping itu, suami juga boleh diambil tindakan jika dengan sengaja menyebabkan cedera atau dengan sengaja menyebabkan cedera, dengan jalan menggunakan senjata atau lain benda yang berbahaya yang berkaitan dengan peruntukan di bawah Akta Keganasan Rumah tangga dan juga Kanun Keseksaan.

Puan boleh menghubungi mana-mana Peguam Syarie yang berdekatan untuk mendapatkan nasihat terperinci tentang hak puan. Sekiranya puan tidak bekerja atau mempunyai tahap pendapatan tertentu, puan boleh menggunakan khidmat Peguam Biro Bantuan Guaman (BBG)

Puan juga boleh menghubungi talian An-Nur : Talian NUR cuma dail nombor 15999 dan membuat aduan keganasan rumahtangga.

Pada pendapat saya maka puan mempunyai dua pilihan iaitu :

1- memohon perpisahan (tuntut fasakh) bukan minta cerai tapi mohon dipisahkan oleh hukum syarak melalui kuasa hakim/pemerintah atas alasan yang dibenarkan oleh syarak seperti suami zalim.

2- bersabar dan kembali kepada suami dengan memohon supaya suami insaf dan berusaha membawa suami ke jalan yang benar.

Allah Ta’ala berfirman, artinya, “Dan jika seorang wanita khawatir akan nusyuz atau sikap tidak acuh dari suaminya, maka tidak mengapa bagi keduanya mengadakan perdamaian yang sebenar-benarnya, dan perdamaian itu lebih baik (bagi mereka) walaupun manusia itu menurut tabiatnya kikir, dan jika kamu bergaul dengan isterimu secara baik dan memelihara dirimu (dari nusyuz dan sikap tak acuh), maka sesungguhnya Allah adalah Maha mengetahui apa yang kamu kerjakan.” (QS. an-Nisa`: 128).

adEq mOoN said...

asalamualaikum ustaz
saye nak tanye.. macam mane pula yang dikatakan suami yang dayus...
semua tanggungan keluarga ditanggung oleh isteri...
kereta, rumah, belanja anak2, hutang berniaga,
suami hanya duduk rumah, kerja dengan gaji yang x cukup untuk sara diri nya sendiri..
malahan meminta pada isteri jika mahukan duit..
dengan keadaan begini.. rasa hormat isteri terhadap suami hilang..
apakah jalan terbaik untuk menyelasaikann masalah ini.
sedangkan sudah dekat 20 tahun usia perkahwinan..
adakah si isteri akan menanggung dosa kerana hilang rasa hormatnya terhadap suami...
orang luar semua mengatakan si suami sgt baik..
cuma nafkah zahir suami gagal tunaikan...
malah menjadi beban hidup kepada isteri...

ida said...

Salam ustaz,
Sy nak meminta pandangan ustaz ye sbb sy x tau mne nak rujuk. Sy dan suami dah dua kali becerai. Tp sedikit pon x memberi kesan pd suami. Dia masih lg dgn sikap suka mengugut sy. Klo bgdo senang sgt nak letak taklik. Contohnya, kalo ko naik suara skali lg jatuh talak tiga (T3) pd ko. Sme benda dia akan ugut sy dgn T3. Nak dijdkn cerita minggu lepas suami kata klo ko x terminate kad perubatan insuran (ing) jtj T3. tp setelah merujuk kpd HR, derang kata kalo nak terminate kad ing tu, kad ing staff akn terminate skali. Nama suami adalh di bwh name sy. Tp klo nk terminate, sy terpksa terminatekan kad sy juga, padahal itu adalah privillage yg company bg. Jd sampai hari ni sy blom terminate lg. Jd nak nk tanye pd ustaz da jatuh ke talak? Sbb suami x kata pon masa yg sy perlu lakukan, samada klo x buat sebelom ptg ke or esok ke. Dia hanya kata klo x terminate jatuh T3. jd klo sy terminate esoknpon bole ke? Tp klo c bole terminate seperti keadaab di atas bagaimana ye? Tlg ustaz, sy sgt keliru. Tq.
Isteri keliru

ida said...

Salam ustaz. Sy nak betanya sedikit pndngn ustazla ye. Sy n suami telah 2x bcerai. Tp suami sy x ltakut n sikit2 gado asek mengugut sy dgn talak 3. Cthnye, klo ko naik suara sekali lg jth T3. Nk dijdkn cerita minggu lps kmi bgado dan suami kata klo ko x terminate kad ing aku jth t3. Tp mslhnya kad ing suami adalah dbwh nme sy. Merujuk pd HR, klo nk terminate kne terminatekan staff nye sekali. Umpamanya klo nk buang pokok kne dr akarla. Jd skrg sy keliru n masih x terminatekan. Sbb xkn sy nk terminate sy punya skali. Mcm mne anak kami, x dpt cover ingla.jd sy nak tnys dah jth ke t3 ustaz. Tp ikutkan suami x letak masa klo x buat sebelom tgh ke ptg ke? N if mmg xleh terminatr spt di atasbgaimne ustaz? Tlg sy ustaz. Keliru sgt ni.
Isteri keliru.

Ustaz Emran said...

Wa'alaikumussalam,

Puan Ida, ikutlah saja kehendak suami puan jika hendak mengelakkan perceraian.

Kerana jika bercerai lagi akan terputuslah hubungan puan dan suami dan tidak boleh rujuk semula lagi.

kalau jatuh talak tersebut maka puan dan suami perlu berpisah kekal.

adEq mOoN said...

asalamualaikum ustaz
saye nak tanye.. macam mane pula yang dikatakan suami yang dayus...
semua tanggungan keluarga ditanggung oleh isteri...
kereta, rumah, belanja anak2, hutang berniaga,
suami hanya duduk rumah, kerja dengan gaji yang x cukup untuk sara diri nya sendiri..
malahan meminta pada isteri jika mahukan duit..
dengan keadaan begini.. rasa hormat isteri terhadap suami hilang..
apakah jalan terbaik untuk menyelasaikann masalah ini.
sedangkan sudah dekat 20 tahun usia perkahwinan..
adakah si isteri akan menanggung dosa kerana hilang rasa hormatnya terhadap suami...
orang luar semua mengatakan si suami sgt baik..
cuma nafkah zahir suami gagal tunaikan...
malah menjadi beban hidup kepada isteri...
jika dia tak mampu x kisah ustaz kalau perangai die ok..
tp perangai dia tak ok...
asal isteri beli barang rumah je..
dia sorok..
isteri nak cari duit ..'
dia marah...
sampaikan isteri tak rasa rumah yang isteri beli tu ..
sebab suami rasa tu rumah dia...
saya tak pernah berkira ustaz..
tetapi wlau hal yang kecil dia tak boleh bertolak ansur..
memang dia ketua keluarga.. tapi semua tanggungjawab di atas bahu saya...
mane tanggungjawab dia sebagai ketua keluarga dan suami...
tak nampak ustaz.. tolong lah ustaz..
kesabaran saya ada juga batasnya..

Shira Har said...

salam ustaz.. saya rasa ada kesilapan dlm kenyataan ustaz "isteri berdosa meminta cerai".. kerana ayat yg mengatakan isteri yg meminta2 cerai tu tidak bau syurga merujuk kepada isteri yg menjadikan cerai sbg ugutan kpd untk mengawalnya... die tidak berniat betul2 mahu bercerai cuma setakat mengugut setiap kali ada ketidakfahaman... mana mungkin isteri minta cerai tu dosa, sbb isteri itu sendiri boleh menceraikan suaminya secara khuluk jika suami tidak mahu mentalaknya... Islam memberi hak kepada wanita dan jgn sampai wanita tidak tahu die boleh menggunakan hak itu, malahan melabelkan sebagai haram pulak.... saya telah mengkhulukkan suami sy kerana die tidak mahu menceraikan sy... dlm mahkamah mereka tidak menerima alasan saya utk minta ditalak, jadi sy telah mengkhulukkan suami sy dgn membayar semula mahar sbnyk rm80 seperti diajar dlm hadith nabi.. wallahu a'lam

feri said...

assamualaikum ustadz.....saya mau bertanya untuk kakak saya laki laki. 4 tahun yang lewat terjadi pertengkaran antara kakak saya dengan istrinya. dimana pada saat itu ketika kakak saya memberikan gajinya untuk nafkah istrinya, si istri berkata "kalau cuma dapat sekian lebih baik saya cari lelaki yang pintar cari wang". Hal ini membuat harga diri kakak saya sebagai seorang suami tertindas. lalu ia pun berkata silahkan cari laki
laki lain dan saya tidak akan menghalangi kau. lalu istri berkata ceraikan saya dan kakak menjawab "ya kamu saya ceraikan". Perlu ustad ketahui penghasilan kakak tidak tetap karena ia seorang middle entrepreuner. Mungkin karena kekurangan makanya si istri berucap seperti itu. pertanyaanya adalah :
1. Apakah kakak saya sudah menjatuhkan talak dengan berucap seperti itu ?
2. Kemudian ayah saya berkata pada kakak jika "kau ingin bercerai sama saja dengan membunuh saya secara perlahan lahan". akhirnya kakak saya mengikutinya tapi sejak istrinya berkata demikian dia sudah tidak cinta lagi dengan istrinya tapi karena dia patuh pada orang tuanya dia menurutinya tapi setelah 4 tahun ini dia merasakan batinnya tersiksa dikarenakan sudah tidak cintai istrinya lagi dan ia ingin bercerai tetapi apakah bisa bercerai dengan dasar tidak cintai lagi ? mohon penjelasan ustadz.......terima kasih

MI said...

asalamualaikum ustaz.

saya hanya bingung, apakah saya salah, atau ustaz yang salah?

oleh itu, saya ingin bertanya beberapa soalan.

1. ustaz mengatakan bahawa jika wanita melarang suaminya berpoligami, maka itu menolak hukum Allah. betul? jika begitu, apakah hukum berpoligami sebenarnya?

2. jikalau begitu, maka adakah Saidatina Fatimah yang menolak untuk dimadukan oleh suaminya, Saidina ali dalam satu hadis, dikira menolak hukum Allah?

3. saidina ali adalah seorang yang sangat terkenal dengan kehebatan imannya, sehingga layak menjadi menantu rasulullah! bahkan beliau juga dilantik sebagai khalifah! jadi adakah isterinya mengatakan bahawa beliau tidak mampu berlaku adil?

4. bukankah rasulullah juga menyokong niat puterinya? adakah ini bermaksud rasulullah juga menolak hukum Allah? atau adakah rasulullah tidak yakin menantunya itu mampu berlaku adil? bukankah baginda sangat yakin pada ali, sehingga baginda lebih memilih ali untuk menjadi menantunya berbanding saidina abi bakar as-siddiq?

5. bukankah jika bernikah lagi tanpa pengetahuan isteri, akan menambahkan kekacauan dalamn keluarga, bahkan menghapuskan tujuan asal pernikahan yang asalnya ingin mencari sakinah, mawaddah dan rahmah?

Anonymous said...

Benarkah Ali ditegah memadukan Fatimah?

Pengajaran penting terdapat di penghujung hadis di mana Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda:

Dan sesungguhnya aku bukan ingin mengharamkan sesuatu yang halal, bukan pula menghalalkan sesuatu yang haram. Akan tetapi Demi Allah, selamanya tidak akan berkumpul puteri Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam dengan puteri musuh Allah di satu tempat selama-lamanya.

[Shahih al-Bukhari, no: 2879]

http://sisi-kehidupan.blogspot.com/2011/11/ali-ditegah-memadukan-fatimah.html

Bagaimana dengan pandangan ustaz juga?

Hajar said...

Assalamualaikum Ustaz.
Saya ada satu persoalan berkenaan dengan isteri meminta cerai daripada suami.

Petikan hadis:
"Sekiranya mana-mana wanita meminta cerai daripada suaminya tanpa sebab yang kukuh, maka terhalanglah dia daripada mencium haruman syurga." (Hadis riwayat Abu Daud)

Dan terdapat beberapa hadis lagi menyebutkan hal ini selain yang di atas seperti : "Mana-mana wanita yang meminta cerai daripada suaminya tanpa mempunyai sebab yang diterima Islam, maka diharamkan baginya untuk mencium bau syurga." (Riwayat al-Hakim, 2/200, hadis yang sahih)

Permasalahan sekarang ialah saya telah terlanjur meminta cerai dari suami krn berlaku perselisihan antara saya dan suami. Suami saya sebenarnya adalah seorang yang baik, cuma percakapannya kadang-kadang menyakitkan hati dan menyebabkan saya rasa tidak dihargai.
Apabila membaca hadis diatas didalam blog ustaz, saya rasa amat takut dan berdosa kerana isteri yang meminta cerai tidak mencium bau syurga. Apakah yang harus saya lakukan supaya Allah mengampuni saya? mohon penjelasan ustaz. Yang amat berharap, terima kasih

Datuk Dr syukri said...

tahniah ustaz..

Datuk Dr syukri said...

hebat2

Aisya Akma said...

Assalamualaikum ust.

Saya isteri yg kecewa dgn sikap suami.Suami sy seorg yg baik,tp dia jrg menunaikan solat,dah puas sy menasihatinya & mengajak solat bersama2,tp menghampakan apabila disurhnya sy solat terlebih dahulu, & apabila sy slesai solat suami masih x solat..sampaila ke wktu yg strusnya..kdg2 dlm sebln ssh nmpk suami sy solat.....pernh sy suarakan ketidkpuasan hati sy tntg suami tglkn solat...suami ckp nk berubah..tp smpai skrg xde perubahan pun yg suami lakukan..tolongla sy ust...mcmn nk selesaikn mslh ini....

IBUtertekan said...

Assalamualaikum..
Saya ada soalan yg ingin diajukan kpd ust.
Harap ust. dapat membantu, sekurang-kurangya jawapan yg di kongsikan dapat memberi kekuatan kpd sy yg tertekan sehingga mengabaikan rutin harian serta anak.
Soalan: Saya seorang wanita mempunyai seorang anak ingin minta diceraikan oleh suami..berdosa kah saya?
Untuk pengetahuan ust. pd mulanya kami hidup menumpang di rumah mertua. Ketika saya hamil lebih kurang 5 bulan, suami saya di tahan reman hampir seminggu kerana positif ganja. Saya teramat sedih kerana suami telah membohongi saya yg dia sudah berubah. Sejak itu sy sudah menjadi tawar hati dengan suami tetapi suami memohon maaf dan berjanji utk berubah. Kerana masih sygkan suami dan percaya suami boleh berubah sy maafkan nya, dengan itu juga untuk mengubah suami menjadi insan yg berguna dan mengelak dr terjebak semula, sy mengajak suami utk tinggal di rumah ibubapa saya.
Kami hidup menumpang di rumah ibu bapa saya hampir 2 tahun dan selama itu jugalah suami tidak pernah memberi wang perbelanjaan dapur, bil api atau air sekalipun. Saya juga tidak pernah meminta sekiranya suami tidak memberi. Saya tidak bekerja hanya membantu ibubapa di kedai makan serta membuat kuih untuk pendapatan sampingan. Dengan pendapatan itulah saya gunakan untuk perbelanjaan dapur dan menambah utk membayar bil api atau air kpd ibu.
Pada bulan puasa ini pendapatan saya berkurangan, dlm ms yg sama majikan telah memberi bonus kpd suami. suami menyatakan hasrat utk 'service' kereta dengan wang tersebut tetapi saya meminta suami dahulukan keperluan anak serta membayar sedikit bil2 api/air, suami berkeras utk membetulkan kereta, kerana itulah kami bergaduh. saya cuba berbincang dgn suami suruh suami tunaikan tanggungjawabnya yg selama ini tidak di ambil peduli tetapi saya juga dipersalahkan kerana tidak melayani dia dgn baik sehingga suami sanggup mengatakan 'lebih baik aku layan GRO'. Dengan kata-kata itulah yang membuatkan saya rasa sangat terhina.
Saya cuba utk meminta cerai kerana rasa tertekan dengan sikap suami, sebelum ini suami juga pernah memukul saya sehingga lebam dan calar di muka tetapi saya masih maafkannya dgn harapan suami berubah. suami juga masih melepak dgn kawan2nya yang masih aktif dgn ganja sihingga membuatkan sy merasa curiga yg dia telah berubah.
Harap Dr. dapat membantu, sekurang-kurangya jawapan yg di kongsikan dapat memberi kekuatan kpd sy yg tertekan sehingga mengabaikan rutin harian serta anak.

Unknown said...

mesra
assalamualaikum ustad
ustad saya mau tanya,aku dah 4th rumah tangga,dah di
karuniai anak satu,setahun lalu kami sering bertengkar karena tidak saling pengertian,aku kerja suami ku juga kerja,,,
aku punya kanker payudara harus di operasi,uang gaji ku terus aku kumpulin,tapi suami ku memintanya untuk beli rumah dan motor,terus dia marah karena ga aku kasih,disetiap bertengkaran itu suami ku dah 3x menalak ku
tapi dia ga mau membuat surat talak itu,yang saya tanyakan adalah apakah saya boleh menikah lagi dan apakah itu dosa

tolong jawab pertanyaan saya pa ustad makih

sushie said...

assalamualaikum....

dari apa yang saya tahu seorang isteri layak mendapat mutaah jika dia di ceraikan tanpa sebab musabab yang kukuh... tetapi jika seorang isteri ?
1,isteri yang menuntut cerai dari suaminya hanya kerana ingin mengertak suaminya kerana tidak mahu bermadu....

2,isterinya juga telah mengunakan khidmat bomoh untuk membuat suaminya tunduk...

3, menbuka rahsia suami serta menjatuhkan maruah suaminya dihadapan orang lain...

4, berbohong untuk mendapat simpati serta sokongan orang lain...

5, mengunakan harta suami tanpa izin suami...

6, keluar rumah tanpa izin suami..

apakah yang harus suami lakukan ustaz..??
saya ingin bertanya pendapat ustaz Apakah perkara yang diambil kira oleh hukun syarak untuk membolehkan seseorang itu mendapat mutaah?

sweet said...

assalamualaikum...boleh kah saya minta cerai kerana suami suka tengok video lucah.tabiat suami saya sejak mula berkahwin mungkin juga sejak dia bujang hingga sekarang dah 20 thn usia perkahwinan saya.sya risaukan perkembanga anak anak.ade anak saya yang sudah remaja.lg satu sebab suami cinta akan seseorang.smpai semangat nya hilang sebab tak dapat kahwin dengan kekasihnya.bukan saya x izin kan berpoligami .saya dah bg sokongan seperti menyediakan dokuman yg di perlukan untuk berpoligami.tiba tiba suami saya yang memuputuskan sendiri.malah suami menyalahkan saya.dah 4 taun berlalu.suami masih tidak dapat melupakan kekasihnya.dan selalu menatap gambar kekasinnya di fb.buat pengetahuan semua saya baik dengan kekasihnya.kami selalu berbual melalui tel.tp x pernah berjumpa.tp sekarang dah 2tn saya x hubungi kekasihnya.kekasihnya pun berkahwin lagi.saya rasa macam nak jodohkan mereka semula.untuk mengembalikan semangat suami semula.suami pun dah x nampak kebaikan saya semenjak dia putuskan hubungan dengan kekasihnya....sila bagi pendapt atau email kepada saya enimappy@gmail.com

Unknown said...

As salam ustaz...maaf...mungkin ustaz fikir saya ni isteri tak tau bersyukur....ni nak tanya sikit....suami saya seorang yanh baik...tak lah alim sangat...anak kami dah besar dab ada 2 yang masih kecik...serba serbi Alhamdulillah...cuma...saya dah agak tua untuk melayan keperluan batin suami...mungkin faktor umur...letih urus anak anak dan rumahtangga..saya berkali kali minta suami untuk berpoligami..dan saya benar benar ikhlas...tapi dia kata tak nak...dan saya oun tak boleh layan dia sangat...saya tak nak jadi isteri yanh asyik dilaknat sampai kesubuh...macam mana ye?

Unknown said...

assalamualaikum ustaz...
saya ada 1 soalan..sepupu sy berkawin dgn suami org...mslh nyer suami die pernah berjanji ngan sepupu sy selepas kawin 3 bulan die akan mencerai kn isteri die... lagi 1 masalah...masa mereka berkawin suami sepupu sy menggunakan sijil cerai die yg terdahulu (kalau nk ikut kn sepupu sy ada lah isteri ke-3. isteri pertama sudah bercerai, isteri ke-2 bernikah di thailand tidak daftar di malaysia. skrg masalah timbul bila isteri suami sepupu sy dpt tahu...sepupu saya selalu kena serang dgn madu die..bole kah sepupu saya minta cerai? atas dasar penipuan ini...

sayangdiriku said...

assalamualaikum ustaz,

saya nak tanya mcm mana pula berkenaan isteri yang boleh tak mahu suaminya berpoligami atas alasan untuk menjaga akhiratnya? maksudnya dia takut jika tindakan suaminya yang berpoligami akan membuatkan si isteri tersebut menderhaka kepada suami sebagai tanda peotes kepada suaminya.

Unknown said...

Salam ustaz.. tumpang tanya.. bolehkah pasangan bercerai / berpisah di bulan puasa?

Unknown said...

Assalamualaikum ustaz..
Sy nk btnya bgaimana sekiranya istri ptama tidak bole terima si suami berpoligami sedangkn si suami sudah bernikah lain..dan si isteri myuruh si suami menceraikan madu nya...

Unknown said...

Assalamualaikum ustaz
Saya nak tanya mcm mana dan kat mana say nak tuntut fasakh sebab dulu kami kawin dkt siam dn tiada sijil nikah malaysia.

Unknown said...

Assalamualaikum ustaz
Sya nak tanya di mna sya kna pergi sya nak tuntut fasakh krn dulu sya berkahwin d siam dan takde sijil nikah malaysia

tembelina said...

Assalamualaikum
Saya berkahwin dgn suami saya 5 tahun lepas. Saya tidak pernah mendapat giliran bermalam kecuali jika suami saya outstation. Isteri pertama seorang yg garang dan suka bertekak dan sifat itu berlawanan dgn saya yg pendiam dan menurut sahaja.
Baru baru ini suami meminta izin dari saya untuk melepaskan saya kerana tidak tahan maki hamun dari isteri pertama, terutama permintaan supaya suami saya lafaz cerai atas saya, apa yg suami saya lakukan hanya berdiam diri dan terus mengundang marah isteri pertama kerana diam.
Saya tahu suami saya telah tidak tertanggung tetapi hanya kerana anak, mereka masih bersama.
Apa harus saya lakukan? Harus kah saya membenar permintaan suami itu? Talak bukan ditangan saya. Saya ingin mencium bau syurga, dan saya ingin ke syurga bersama suami saya.
Dapatkah suami saya ke syurga atau kerana berkahwin dengan saya dia Akan tempang di akhirat? Atau saya yg mengheret dia ke neraka?
Tolong saya.

Unknown said...

Assalamualaikum ustaz,

saya isteri kedua kahwin tanpa pengetahuan isteri pertama. bila isteri pertama dpt tahu dia ugut dan paksa suami buat pilihan sama ada saya atau dia. dia xnak bmadu. dia halang suami sy jln kn tggungjwb thadap sy. dan sekarang suami sy akn cerai kan saya sbb tidak boleh utk memilih saya. alasan suami sy kerana melibatkan org tua dia..org tua dia tidak mahu menerima saya. Saya hanya mampu bdiam diri dan mnungu saat utk di ceraikan.. dan kami ada sorang cahaya mata yg baru berumur 2 bulan.apa kan hukum nya ustaz thadap isteri ptama yg memksa suami mmbuat pilihan dan hukum suami mcerai kan sy sebab tak ada pilihan sedang kn sy isteri dia yg sah yg taat pd dia..terima kasih ustaz

Unknown said...

Assalamualaikum ustaz,

saya isteri kedua kahwin tanpa pengetahuan isteri pertama. bila isteri pertama dpt tahu dia ugut dan paksa suami buat pilihan sama ada saya atau dia. dia xnak bmadu. dia halang suami sy jln kn tggungjwb thadap sy. dan sekarang suami sy akn cerai kan saya sbb tidak boleh utk memilih saya. alasan suami sy kerana melibatkan org tua dia..org tua dia tidak mahu menerima saya. Saya hanya mampu bdiam diri dan mnungu saat utk di ceraikan.. dan kami ada sorang cahaya mata yg baru berumur 2 bulan.apa kan hukum nya ustaz thadap isteri ptama yg memksa suami mmbuat pilihan dan hukum suami mcerai kan sy sebab tak ada pilihan sedang kn sy isteri dia yg sah yg taat pd dia..terima kasih ustaz

Unknown said...

Salam ustaz, sy sudah pun berkahwin dan mempunyai seorang anak. Dan sy bercadang ingin berkahwin lagi dgn seorg ank dara. Mslh sy skrg, bgmana sy ingin menempuh jika ibubapa perempuan yg sy ingin nikahi itu tidak merestui pernikahan kami memandangkan status sy sbg suami org. Mohon pencerahan ustaz.

Syafiera Yamin said...

Dah kamu jadi isteri kedua nasib lah suami nak tambah tambah lagi isteri baru. Tak salah semua isteri merasai kepahitan bermadu. Hahaha

Unknown said...

Salam yer ustad sy ingin minta pendapat dan nasihat
Sy brkenalan dgn sorg laki2 ni dah lebih 5/6 tahun kmi dh telanjur kini sy sarat megandung anak dia...sy minta dia untuk brtanggungjawab...masalahnya sekarang isterinya tidak mengizinkan dia brnikah dengan saya sedangkan dia ingin brtanggungjawab trhadap sy...malah isterinya suruh dia memilih antara kmi brdua jika dia memilih sy dia takkan dpt jumpa anak2 dia lagi dan ibunya brkata jika dia tetap nk brnikah dgn sy ibunya haramkan setitik susu badan megalir di badannya..sekarang dia ikut saja apa isterinya brkata sy ditinggalkan bergitu saja apakah patut sy lakukan kerna sy tertekan pada waktu ini..tak ada tempat untuk megadu untuk pegetahun ustad sy bukan muslim lelaki tersebut muslim adakah sy layak laporkan hal ini di makamah syariah...atau nasib sy dan anak sy ni x terbela...untuk pegetahuan c lelaki ini prnah brsumpah demi allah S.W.T bahawa dia x mempunyai isteri mahupun anak ketika kmi bru berkenalan...sy di kianat di tipu apa patut sy lakukan...krna sy binggung apa nasib anak ini apa agama dia krna sy bukan muslim lelaki trsebut muslim...

o said...

memang tak salah ustaz, bagaimana jika isteri yang menanggung perbelanjaan keluarga pada masa yg sama mengurus keluarga. apakah tugas lelaki. buatlah kajian poligami di malaysia peratusan lelaki yang layak dan peratusan keluarga/anak2 yang cemerlang dan tidak terbiar dek poligami. jawapan terus salahkan isteri yang tidak setuju poligami adalah zalim.


o said...

kenapa penjelasan ustaz tiada langsung sebut tentang hukum rukhsah? cara ustaz ulas seperti ia sesuatu yang wajib dan kalau suami tak dapat biaya keluarga pertama tak sepenuhnya, tak apa

Unknown said...

Asalam ustaz ..saya ingin meminta cerai kepada suami yang melihat vdeo lucah ada dibolehkn...

jihadhatipoligami said...

salam..saya nk tnya apa hukumnya seorang isteri meminta cerai jika suami tak mahu ada anak dengannya? pelbagai cara suami lakukan untuk memastikan si isteri tak mengandungkan anaknya trmasuklah 'azal dan memaksa isteri mengambil pil perancang.

Unknown said...

Assalamualaikum ustaz
Seronok mmbaca komen ustaz dgn tambahn hadis dn ayat al quran..persoalan sy ustaz
1. Sy menikahi isteri ke 2 sy krn tlh trlanjur dengannya dn sy brharap dpt sama2 brtaubat dgnnya ttp sy tlh bnyk brbohong dgnnya ttg diri sy dn status sy sbb tujuan sy skadar utk brkwn tk lebih dr itu ttp ktelanjuran itu mnyebabkn sy tlh mnikahinya..adakah prbuatan sy ini betul ustaz
2.bila dia mngetahui sy tlh brbohong sbelum ini semasa brkwn dia pinta dilepaskn...apakah dia dibolehkn dsebabkn sy tlh brbohong pasal diri dan status sy..dn dia tk snggup brmadu..dia tk mnerima poligami krn ibunya hidup brmadu
3.skrg dia tk dpt mnenerima diri sy kmbali walaupn sy tlh brbincang dn mnasihatinya utk taat dn brubah utk sama2 brtaubat krn pebuatan lampau kami...adakah sy brdosa krn tidak melepasknnya krn sy brharap dia akn sedar dn hidup kmbali brsama sy
Terima.kasih ustaz
Assalamualaikum

Unknown said...

Assalamualaikum ustaz,

Mohon Keizinan masa Dan buah fikiran Ustaz untuk menjawap masalah saya.

Saya ingin berpoligami semenjak saya mengerjakan umrah 2014 Dan niat saya semakin membuak buak setelah balik Dari haji bersama isteri 2015.
Apabila saya menyuarakan niat saya kepada keluarga saya ayah saya bersetuju Dan isteri saya bersetuju. Namun Mak saya tidak bersetuju langsung Dan telah mempengaruhi isteri saya sehingga bersama sama dia jangan menyuruh saya berpoligami Dan mak saya me minta saya menceraikan isteri saya sekiranya ingin berpoligami.
Saya bertanya mak saya bila saya boleh berpoligami mak saya menjawap kalau isteri saya mati baru boleh berpoligami Dan walaupun saya jutawan sekalipun saya tak boleh poligami.
Isu sekarang mak saya menganggap saya derhaka Dan tak benarkan isteri kedua saya balik Rumah mak saya sekiranya saya berpoligami.
Mak saya mengatakan saya tak akan berlaku adil kerana dia yang lahirkan saya Dan dia kata saya Akan kawin 4 kalau dah kawin 2.
Oleh kerana dia bercakap sehingga membolehkan dia mengadai iman seperti menghasut isteri saya bercerai dan bertanya saya kalau ayah saya kawin lagi apa perasan saya, saya membatalkan niat saya berpoligami seketika.
Soalan saya apakah saya berdosa Dan derhaka Dan bagamaimana nak mengatasi masalah dengan mak saya kerana dia ustazah tetapi setahu saya hak lelaki berkawin tidak perlu minta izin ibu.. Walllahualam mohon pencerahan Ustaz jazakallahu khairan kathira

Ridzaty said...

salam ustaz, Wajarkan seorang suami menceraikan isteri dengan alasan dia tidak mampu menjaga isterinya? (Makan/pakai/minum) Sedangkan isterinya sanggup berkorban apa shj demi rumah tangga mereka kekal selamanya, mungkn si suami rasa tercabar atau ego... apa yang harus seorang isteri patut buat untuk tidak berpisah?

nazieda said...

Assalamualaikum ustaz,
Apakah yg wajar dilakukan oleh seorang suami yg telah beristeri 2 tetapi tidak berlaku adil yang yg tersepit diantara cinta dan kasihan. Seorang isteri dikahwini kerana cinta dan seorang lg kerana telah melahirkan anak2nya. Pada hakikatnya dia hanya mencintai seorang isterinya sahaja dan tidak mampu berlaku adil dengan seorang lagi dari zahir dan batin. Wajarkan si suami berpisah dgn isteri tersebut?

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Cheeze Nanz said...

Assalamualaikum ustaz,

Kami baru sahaja berkahwin 26/11/2016 iaitu 17 hari kami menjadi suami isteri. Sebelum berkahwin saya telah berjanji macam2 dengan isteri saya. Ditakdirkan Allah, bisnes saya jatuh masa kami berkahwin dan segala apa yang saya janjikan pada dia tidak dapat ditunaikan. Isteri saya mula bermasam muka dan mula mengungkit janji2 saya malah mengutuk dan mengeji saya. Sebelum dia berkahwin dengan saya, family dia beri duit belanja sebulan kepada dia..kira2 bersamaan dengan jumlah gaji saya sekarang..

Bila sudah berkahwin, duit belanja tersebut sudah tidak dapat lagi kerana telah berkahwin. Jadi dia minta duit belanja sepertimana yang family dia bagi. Saya tidak dapat tunaikan tetapi nafkah zahir saya tetap bagi.

Apabila dia tidak dapat terima hakikat ini, dia minta saya lepaskan dia. Saya betul2 terkejut dengan ungkapan ayat dari mulut isteri saya. Kami baru sahaja berkahwin ustaz. Tolong saya ustaz..ini email saya m.nadzeri5041@gmail.com. Saya harap ustaz dapat hubungi saya. Saya kebuntuan ustaz.

YUSRI said...

Assalamualaikum.....ustaz.....
Saya yusri....
Saya ada seorang istri 3 org anak lelaki....
11 tahun melalui pahit manis....
2 bln yg lalu...anungrah allah....telah temukan saya dengan seorang balu....
saya pendekan cerita la....
istri saya sedari ada seorng yg bru muncul dalam hidupnya....(lalu dia bertanya....sape yong????terus terang la....x guna kw solat klu kw menipu jgk???aq rela jgk klu kw terus terang)
saya terus terang la.....selepa sja saya terus terang....
Istri sya jawab....
( k...aq rela...kw kawin la....tpi kw lepaskan aq ) lalu balu itu menghubungi istri pertama...bincang poligami...banyak kali paksa istri pertama...istri pertama ttp x mau poligami... selepas hari tu....istri saya hari2 minta cerai siap ugut bunuh diri....sampai la satu masa....saya terniat....saya cerai talak 1....dalam masa iddah....saya telah tido ngan istri saya....dan dalam masa yg sama...10 hari selepas kejadian saya telah kawin dengan seorg balu....
Sekarang ne....saya bingung....hidup x menentu kerana....istri pertama bawa anak jauh dari saya ( kalau x mahu aq jau...cerai dia...klu x kw x nampak lagi aq n anak2 )dia tetap x mau pologami.......keluarga istri kedua plk... telah pisahkan saya dengan istri kedua atas sbb2 saya dahulunya seorang yg sangat nakal ( tuduhan org yg saya ne teruk sangt)...nakal pun x curi hak org....x susahkan org......demi allah....saya nampak nakal....tpi tolong org yg d tindas....
Pendekan cite....
Muncul seorg Balu dalam kehidupan sya....saya telah berubah saya solat 5 waktu....solat taubat..x pukul org sdh....saya buat perkara baik2 saja.. mungkin allah hatar seorg balu ne adalah penyebab berubah...berubah kerana allah...tpi melalui seorg balu...dahulunya....jangan kata solat jumaat....hari raya pun berat hati nak pijak masjid....ya allah....
pendekan gi cite ne....kerana fitnah....kerana istri pertama buat hati saya hancur...keluarga istri yg kedua plk telah pisahkan saya....ne la kesan bila kita jujur x ada rasia...hidup saya jadi x menentu...hidup seperti bangkai bernyawa...berdosa ka saya dalam hal ne....
Hidup saya x bearti....
saya fikir...rupanya...bagus menipu daripada terus terang....hidup aman...tpi di penuhi penipuan....dusta belaka...ya allah....
Sekarang sya cam x ada rumah....hari2 kurang tido...sana sini....hidup jadi terumbang ambing.....menyesal bercakap benar...
Hancur segalanya....😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😫😭😭😭😭

aisyah said...

Assalammualaikum ustaz. Sy memepunyai suami penagih dadah.dulu sy hantar ke pusat supaya die berubah.sbb kami ada anak 3.selepas keluar die kembali menagih.die xde kerja.tp tu sy xkisah sbb sy boleh buka kedai makan untuk die.tp masalah nye penagih die semakin menjadi2 menyebab kan die xmampu bekerja.sy kene sara 3 org anak.die selalu mintak duit nk beli dadah.sy sampai tanggung hutang beribu.yg takut sekarang keselamatan anak2 sy.sbb sy tgk die ckp pon mcm org xbetul.sy ingt nk mintak fasakh sbb sy xtahan nk tanggung hutang n takut dgn keselamatan kami.tp masalah sy sekarang dah mengandung 2 bln.sy btol2 stress.masalah kt pejabat.blk rumah masalah die yg xnormal.anak2 masih kecik.ape patut sy buat.mohon sgt2 ustaz bantu sy.tq

Adult said...

tunjukkan contoh yg baik, In Shaa Allah isteri patuh.

PuRpLe WrAPpInG said...

Assalamualaikum ustaz...
Sy dh berkahwin selama 2 tahun dan mempunyai anak seorang.. suami sy ingin berkahwin lagi dengan seorang wanita.. mula2 sy rasa berat tp sekarang sy redha jika itu ketentuan Allah.. tp dlm masa terdekat ni ada seseorang cuba meracun fikiran sy.. dia cuba mencari kelemahan suami sy supaya sy x membenarkan dia berkahwin lagi.. dan dlm masa yg sama dia seolah memaksa sy supaya memberitahu ahli keluarganya sedangkan suami sy sendiri x membenarkan untuk masa ini.. tp dia akan memberitahu sendiri nanti.. lg pula sy dan wanita itu sudah berjumpa dan kami sepakat.. boleh katakan kami ini selalu kluar bersama sekeluarga.. salahkah sy berbuat begitu? Hati sy yg sebelum ni tenang mula berbolak balik..
.. patut ke sy membenarkan suami sy berkahwin lg?

Unknown said...

Assalammualaikum..
sye dh trlnjur ustaz..skrg sye brtaubat..sye knl bf 2thun dh..dh tau dye laki org..ade wife n ank 3org..n sye dh mitk izin gn wife dye..tp wife dye xbg..dye xtau kitorg dh trlnjur..sye nk kwin gn cre elok ustaz..sye dh gtau fmly sye nk kwin..tp yg mslh wife dye xizin ustaz..sye nk laki dye tgungjwb ke ats sye..pew sye perlu bt ustz??

Mkn said...

Puan ni ada masalah hati. Jawablah dgn jawapan yg baik. Atau.. lebih baik diam dari berkata2 kalau kata2 kita menyakitkan hati org lain.

Unknown said...

Dah awak pilih dia dulu knpa kan. Dah rasa ssh hdup bmadu dan dimadukan, baru nak lari dr kehidupan yg dipilih tu kan. Sbl ni xnak pikir plak

Unknown said...

Ustad,
Saya mohon buah pandangan.
1-Saya mempunyai seorang kakak yang budiman dan berkerja sebagai Guru Besar.Selepas kematian suami pertama telah dikurniakan 4 orang cahaya mata yang kami membesarkan kesemuanya bersama sama adik beradik yang lain.Pihak sebelah arwah walaupun mempunyai pengetahuan ugama yang tinggi telah membiarkan tanggungjawab serta keperluan terhadap waris warisnya terabai.
2-Setelah sekian lama maka kekuasaanNya bertemu jodoh bagi kali kedua sehingga kini perkahwinan tersebut menjangkau ke usia 13 tahun.
Sepanjang 13 tahun tersebut si suami tidak berkerja serta membantu menaikkan ekonomi keluarga.Segala keperluan rumah,perbelanjaan ditanggung sepenuhnya oleh kakak saya selama ini bukan 13 hari yang lepas tetapi 13 tahun lamanya.
Sehingga sampai satu peringkat,kesabaran kami adik beradik telah di uji.Si suami lebih cenderung menggunakan ilmu ilmu mistik sehingga keluarga kami porak poranda.
Pernah si suami datang ke sekolah menjerit jerit untuk provoksi untuk memalukan kakak saya di khyalak ramai.
untuk pengetahuan ustad,kakak saya pernah pergi ke Jabatan Agama untuk sesi kaunsling tetapi si suami tidak muncul.Sehingga kini kakak saya mengalami tekanan perasaan mental dengan ugutan ugutan serta membuatkan kedua dua orang saya menjadi ketakutan.Kakak saya tidak berani membuat laporan polis kerana segala pergerakan sentiasa diawasi serta diancam untuk menghantar gangster.Si suami berpoya poya dengan perempuan di luar.Apa yang ditakuti adalah penyakit kelamin.Cukuplah setakat ini.
Hubungi saya 0196458787-Hj.Iskandar.

Fieza said...

Setuju... kenapa ulasan tidak menyeluruh..

hamba said...

ASSALAMualaikum wbt. Ustaz .. Suami saya sentiasa nak menceraikan saya. Walau pun semua nafkah diri Dan anak2 saya taggung.beliau sentiasa maki hamun, sumpah seranah pada kami. Selepas sumpah seranah.. dia akan minta hubungan seksual. Saya benci. Rasa mcm kena rogol .. byk berpura2.. dia baik sekejap.. sentiasa cari lagi Salah saya yg penat urus mcm2.. saya bersabr tak mahu Mohon cerai tapi dia sentiasa ugut cerai.. cerai
.cerai.. aduh.. menyampah.
Dia kata jika tak dapat cerai cara baik dia akan cerai Kan saya cara jahat. Dia solat... sentiasa rasa dia terbaik walau tak beri nafkah. Gaji ribu2 buat main pelaburan mcm2
... jika saya minta duit..duit dah habis.. bukan Salah dia.
Salah orang...

Saya amat tertekan.. saya seorang je nak selamatkan perkabwinan kami..

Tolong Saya Ustaz said...

Assalamualaikum ustaz... tolong sy ustaz sy buntu. sy khwin lari dh 3 taun tnpa pngetahuan kluarga tp tahun ptama kawen tu 1st wife dtg serang rumh parents sy sbb msa tu dia just ingt sy bcinta je. msa tu tak tbongkar lg kat fmly. tp lps tu sy jmp istri ptama n ngaku sdiri kt dia. isteri ptama stuju utk rhsiakan sbb sy msih blajar tp dia mnyeksa sy spnjg tu. tak bg sy jmp suami n mcm2. sy tpksa bhubung dn jmp suami snyap2. suami pn tanak keruhkn keadaan dn biar isteri ptama pg srang mak ayh sy lg dia pn bhubung snyp2 jg dgn sy. dlm tsmpoh tu kami mmg plan nk bgtau mak ayh sy. dlm smggu sy nk bgtU tak pasal2 isteri ptama pg rumh fmly serang2 n fitnah mcm2. msa tu jgk dia tnjk surt nikah so tbongkr la pd fmly. tp sygnya tau dr isteri ptama so mak ayh sy mmg tak suka sgt sgt pkhwinn ni dn tak suka suami sy bdasarkn apa yg istri ptma ckp. mak ayh sy nk sy bcerai dn nk ceraikn kami. sy diam je bila mak sy suarakn hasrat tu sbb sy pn serba slh bila keadaan jd teruk gni sy tanak lukakn hati diorg lg dn belakangkn dorg tp hati dn prasaan sy msih nk dn syg pd suami. suami pn baik je slama ni. dia jalankn je tggjwb pd sy dn isteri ptama. cuma isteri ptama trlalu cmburu smpai dia meroyan trlalu teruk. sy pn tak tau la apa yg isteri ptma nk mrh sgt sbb sistem pggilirn tak blaku pn lg sbb pkhwinn ni rhsia. sbb tu bila iateri ptama mnyerang2 bgini mak ayh sy btmbh tak suka. wlaupn bgtu mak ayh sy tak penah mnta pndpt sy dlm hal ni atau tnya tntg prasaan mreka... mreka yg buat kputusn abb mreka rsa itu tbaik... sbb tu mak ayh sy nk sy bcerai... jdnya bbalik pd td suami sy plak tanak bjmp mak ayh sy sbb pd awlnya suami sy ingt sy nk bcerai. jd dia tanak jmp sbb dia tanak bcerai. tp bru2 ni sy mngaku pd mak sy yg lps istikharah mnum air bjampi dn bdoa slama sbulan hati sy tanak bcerai. mak sy marah teruk sgt. dn btegas nk sy bcerai jg. dn dsbbkn sy dh btau mak ayh sy sy tanak bcerai... suami sy pn nak dtg jmp mak ayh sy. jdinya ustaz cmne kalau lps suami dn mak ayh sy bjumpa ni mak ayh sy msih btegas nk sy bcerai? apa ptut sy buat... patut ke sy bcerai dn ikut ckp mak ayh sy demi kbaikan diorg... ataupn sy stay dgn suami wlaupn mak ayh sy trluka marah dn tak restu...apa hukumnya? sy tak tau nk buat apa ustaz... trima ksh krna mnjwb psoalan sy ustaz...

nea76 said...

assalamualaikum....suami yg x solat x puasa ingin berkahwin lg dgn alasan sbb mmpu dr segi kewangan.Apakh pandangan ustaz

Unknown said...

Wow mcm kes mak mntua sy..20thn kwen gk akhirnya dorg bru jk brcerai td...perkhwnn ke2 tu..
Kecian mak mntua mcm2 Kne fitnah sbb mnta cerai .

Unknown said...

Assalammualaikum Ustaz.
Saya baru sahaja berkahwin tahun lepas dan Allah s.w.t sudah menguji rumah tangga kami dan menjentik iman saya sebagai seorang isteri..suami saya jauh dari saya..saya utara suami selatan..sehinggalah terjadinya seseorang perempuan yang menceritakan segalanya mengenai suami saya yang jauh sekarang ini..suami saya selalu keluar dengan perempuan bukan islam..dan suami saya mengaku salahnya pada saya..perempuan yang suami saya selalu keluar text saya untuk berkahwin dengan suami saya..tapi saya taknampak kemampuan suami saya..nafkah saya selama jadi isterinya tidak pernah suami bagi ustaz..tapi saya sabar..bahkan dia meminta duit dekat saya..saya sebagai isteri bantunya..tapi suami balas dengan sakitnya hati saya ini ustaz..perempuan yang nak kawin dengan suami saya boleh berkata "macamana nak kawin dengan suami saya kalau saya masih isteri suami saya?" hati saya ustaz hancur dengan kata kata perempuan tersebut..dan saya amik keputusan untuk bercerai..dosakan saya ustaz??hati saya ustaz hancurkan sedangkan kami baru sahaja berkahwin..sekarang saya sudah melarikan diri saya dari suami saya..berdosakan saya ustaz?nusyuk kah saya ustaz?? suami jauh dimata saya jaga diri saya jaga segalanya..suami jauh disana keluar dengan perempuan lain siap ada gambar perpelukkan..dosakah saya menuntut cerai? tapi suami tetap tidak mahu lepaskan saya.. mohon bantu saya ustaz..

Unknown said...

Assalamualaikum ustaz
Sya nk tnya ustaz tntg masalah poligami ini. Sya bru berkahwin dgn suami sya dn sya adalah isteri kedua. Masalahnya sekarang ustaz, isteri pertama dan ibu mertua telah melarang suami berjumoa dgn saya. Dan sampai sekarang sya x tau dimana suami sya. Madu dn ibu mertua sya mmg x mmbenarkan suami berjumpa sya langsung. Semua diputuskan dr sya, sya tak bole hubungi x bole brjmpa dn sebagainya. Apa yang harus aya buat ustaz, mohon pencerahan.

Unknown said...

Assalamualaikum ustaz,

Sya ingin bertanya dgn ustaz tntg masalah poligami ini. Sya baru berkahwin dan sya adalah isteri kedua. Masalahnya sya skang ibu mertua dan madu sya tidak mmbenarkan suami sya berjumpa sya. Mereka telah menghalang suami dr berhubung dgn sya dn berjumpa dan ini menyebabkan sya terabai dr segala segi. Ibu mertua telah mengambil alat perhubungan, kereta dn sebagainya supaya suami tidak berjumpa sya. Dlm keadaan sekarang sya mmg tidak tahu dimana suami sya sekarang. Madu sya pernah berkata bahawa dia akn tuntut hak dia sbgi isteri dan dia akn mwnyuruh suami sya ceraikan sya. Ustaz mohon pencerahan utk ini dan apa yang harus sya lakukan ustaz.

Dini Pribadini said...

Mohon kepada suami yg hendak berpoligami meninjau lagi niat nya, jika itu mengakibatkan kehancuran rumah tangganya. Seorang imam yg baik adalah pemimpin yg mendahulukan kepentingan rakyat/keluarga yg dippinnya diatas kepentingan dirinya sendiri. Suami yg poligami diam2, cenderung akan bersikap zalim kpd istri 2 nya. Bagaimana mungkin, suami seperti dpt dijadikan imam yg baik.
Ppligami itu bukan keharusan. Jadi hendaknya, jangan ada pemaksaan, baik dr pihak suami maupun istri.

Dini Pribadini said...

Hmm, itulah mudharatnya kalau nikah diam2. Bagus dr awal kasih tahu istri pertama. Poligami bagusnya dilakukan oleh laki2 yang bisa berbuat adil dan pemberani, buksn pengecut

Dini Pribadini said...

Poligami yg berawal dr selingluh dan zina???

everaftery said...

Bagaimana pula suami yang ank poligani tapi dia tak mampu...nafkah isteri pertama dan anak2 pun tak cukup...adakah layak juga berpoligami. Malah isteri pertama terpaks bekerja untuk mennanggung keperluan hidup dia dan anak2 sedangkan si suami nafkah zahir pun culas...bukankah itu telah menjadi haram poligami...dan jatuh dayus lelaki tersebut.

everaftery said...

What do you expect...ustaz tu lelaki...pastinya ulasan dia berpihak kepada kaum sendiri...bever surprise sebab yang menijmak hukum ini ialah lelaki...padahal dalam hadis yg diberi pun tak sebutpun haram isteri minta cerai jika suami nak poligami...semua ulasan atas ijmak padahal tak adil pun kepada wanita...Islam sendiri dah jelas meletakkan keadilan itu tapi yang menijmak yang mentafsir ke arah lain...kena back to Islam jugalaa...bukan berijmak semata2...wanita muslimah tidak dijadikan dalam Islam untuk menderita seumur hidup makan hati kerana suami nak poligami...ini bukan isu kongsi tapi isu hak dia malah kalau dia terpaksa bekerja kerana suami tak mampu nak tanggung dia dan anak2 tapi masih berpoligami...so kira adilke sebegitu? Dah lari dari konsep poligami Islam dan konsep tanggungjawab dalam rumah tangga Islam...

everaftery said...

What do you expect...ustaz tu lelaki...pastinya ulasan dia berpihak kepada kaum sendiri...bever surprise sebab yang menijmak hukum ini ialah lelaki...padahal dalam hadis yg diberi pun tak sebutpun haram isteri minta cerai jika suami nak poligami...semua ulasan atas ijmak padahal tak adil pun kepada wanita...Islam sendiri dah jelas meletakkan keadilan itu tapi yang menijmak yang mentafsir ke arah lain...kena back to Islam jugalaa...bukan berijmak semata2...wanita muslimah tidak dijadikan dalam Islam untuk menderita seumur hidup makan hati kerana suami nak poligami...ini bukan isu kongsi tapi isu hak dia malah kalau dia terpaksa bekerja kerana suami tak mampu nak tanggung dia dan anak2 tapi masih berpoligami...so kira adilke sebegitu? Dah lari dari konsep poligami Islam dan konsep tanggungjawab dalam rumah tangga Islam...

everaftery said...

Bukan ke kalau dah jelas suami tak mampu kenapa perlu dibuat juga?

Sebelum kahwin pun nafkah zahir culas...takkan lepas kahwin pun confirm dia tak culas...come on ustaz...be rationallaaa...

Unknown said...

Ok la sye na tanye...ad sorg kawan sye ni...die dah kawen ngan laki x ni dah 9 tahun...tapi die xbahagia dan selalu rasa terabai kerana suami die ni xpernah romantik xad tlg menolong dalam kerja di rumah...dan dari segi bathin plak...suami die ni mcm guna kan die dari segi bathin je kalau tak bersama die rase na layan die layan...dan dari segi zahir plak die xpernah bagi duet...bole ke kawan saya tu mintak fasak.tapi suami die xna lepas kan die...bagai mana cara nya...die dah terlalu tersiksa jiwa dan emosi...

Unknown said...

Assalamualaikum na tanye...kawan perempuan sye ni dah kawen 9 tahun...die ad mengadu kat sye...suami die ni nafkah zahir iaitu duet untuk perbelanjaan tak pernah bagi...cuma bagi shampoo sabun mcm tu je...pakaian tak ad bagi...skang kawan sye ni dah kerja baru ad bagi duet mkn je...tu pn gaji kawan sye suami die mintak balik...dan dari segi batin plak...die guna kan kawan saya tu untuk batin je bile tak bersama die rase na layan die layan kalau tak die bia je...suami die ni selalu keluar sampai lewt mlm dan ad perempuan lain...barang dapur pn dah lame xbeli...die tanye bole ke na mintak fasak...tapi suami die xna lepas kan...ap cara nya ea...sebb die dah tak bole tahan lagi dah macam tu...dah 9 tahun die tanggung dan sabar...

Unknown said...

Assalamualaikum

dila said...

Assalamualaikum.. Ustaz saya nak tanya? Macam mana ya, kalau suami nak berkahwin dua(badan beruniform)isteri tidak benarkan tanpa kebenaran berkahwin dua?isteri tidak setuju.. Tetapi suami tetap hendak berkawin dan ceraikan isteri pertama tanpa sebab yg munasabah.. Macam mana ustaz?..

Anonymous Traveler said...

Assalamualaikum ustaz.. saya nk tanya pendapat..

Seorang isteri telah menghalau suami daripada rumah sewa dan menghalang suami daripada berjumpa anak2??

Pasangan sudah berkahwin hampir 4 tahun, namun sejak dari awal perkahwinan ada masalah. Ego si isteri kerana mempunyai pekerjaan yang lebih tinggi taraf daripada suami, dan sentiasa mengherdik si suami.

Selain daripada itu, si isteri sering menghina ibu mertua dan suami sendiri (melalui sms) sehingga membuatkan ibu mertua sedih. Telah beberapa kali meminta cerai terhadap suami dan meminta suami mengfailkan cerai kerana mahu meminta faedah-faedah daripada proses penceraian seperti hak penjagaan anak2, hak nafkah zahir (si suami berhenti memberi wang kerana si isteri menggunakan wang untuk kegunaan sendiri daripada untuk perbelanjaan anak2), dan lain-lain.

Si isteri tidak pernah menjalankan tugas seorang isteri di rumah, seperti memasak, mengemas rumah, melayan suami malah menjaga anak (seperti membancuh susu dan memberi mereka makan). Anak-anak masih berusia 2 tahun dan 1 tahun.

Apa yang perlu si suami lakukan kerana sudah banyak kali merujuk kepada pihak agama, namun mereka seperti tidak mahu mengambil serius masalah ini. Kini, si suami tidak dibenarkan membawa anak-anak pulang ke kampung suami kerana si isteri akan mengadu kepada ayahnya untuk memarahi si suami.

Ibu bapa si isteri lebih mempercayai anak mereka, walaupun si suami pernah dipukul di kepala sehingga berdarah dan telah membuat report polis, namun laporan ditarik balik kerana khuatir tiada siapa boleh menjaga anak-anak yang masih kecil ketika itu.

Unknown said...

Kalau suda terbukti suami berzina dengan perempuan lain pun haram ka isteri minta cerai?

Felicia said...

Dunia ini adalah tempat yang kejam nyata. Saya telah menderita masalah Perkawinan selama 9 bulan sekarang karena tidak mengetahui sahabat saya telah menjadi penyebab utama masalah saya. Kisah saya mungkin berguna bagi Anda, mohon luangkan waktu Anda dan baca.

     Saya Ny. Felicia, saya telah menikah dengan suami saya selama 8 tahun dan kami memiliki seorang putra berusia 4 tahun. Pernikahan saya sangat indah dengan suami saya karena kami begitu saling mencintai sampai suami saya berubah secara otomatis ke arah saya dan putra saya. Dia mulai tidur larut malam dan berhenti merawatku dan putra kami
Beberapa kali saya bertanya apa masalahnya tapi dia tidak pernah punya alasan untuk kelakuan salahnya terhadap saya dan putra kami. Dia terus mengatakan kepada saya bahwa kepalanya berat dan dia lelah dengan pernikahan kami. Dia mengatakan dia ingin bercerai. Saya memohon beberapa kali dan mengingatkannya tentang kehidupan lampau kami yang indah, tetapi dia tidak pernah mendengarkan saya ataupun tangisan putra kami. Suatu hari seorang teman saya datang ke kota kemudian saya menceritakan kepadanya tentang situasi saya. Dia menghubungkan saya dengan seorang pria hebat yang disebut Dr Okosu. Dia mengatakan kepada saya bahwa pria ini telah membantunya mendapatkan mantannya kembali dan mendapatkan pekerjaan yang baik juga. Dia menyarankan saya untuk memberikan dia pengadilan. Saya menghubungi orang ini melalui emailnya: drokosu01@gmail.com
Dia mengatakan kepada saya bahwa sahabat saya adalah penyebab masalah saya. Bahwa sahabat saya menggunakan pesona cinta pada suami saya untuk menghancurkan perkawinan saya. Ohh ini membuat saya benar-benar bingung tetapi bersyukur kepada Tuhan bahwa Dr Okosu mampu mematahkan pesona dan dalam 2 hari suami saya kembali ke rumah dan memulihkan dirinya sendiri dia menunjukkan betapa dia mencintaiku seperti yang dia gunakan. Semuanya bekerja dengan sempurna dan kita semua hidup sekarang sebagai satu keluarga bahagia. Beberapa hari kemudian teman saya juga datang kepada saya untuk mengkonfirmasikan perbuatan jahatnya dan memohon pengampunan saya. Dr Okosu memintaku untuk memaafkannya dan aku melakukannya.

Saya akan terus berbicara tentang perbuatan baik Anda, Man Dr Okosu yang hebat. Dan semoga Tuhan Yang Maha Kuasa terus menggunakan Anda untuk membantu orang lain di dunia ini.

Tolong orang saya tidak menderita dalam diam, Anda juga dapat mencoba pria ini saya percaya itu akan bekerja untuk Anda seperti itu berhasil bagi saya. Ini adalah emailnya: drokosu01@gmail.com atau whatsaap +2348119663571

Dr Okosu juga bagus untuk solusi pada banyak masalah lainnya

(1) Apakah menginginkan mantan Anda kembali.
(2) Apakah Anda ingin menjadi kaya
(3) Anda ingin menemukan cinta sejati
(4) Menginginkan seorang anak.
(5) Anda ingin beruntung dalam semua yang Anda lakukan
(6) Apakah Anda ingin mendapatkan uang Anda yang hilang kembali atau mendapatkan pembayaran Anda.
(7) membutuhkan bantuan keuangan.
(8) Apakah Anda ingin mengendalikan pernikahan Anda
(9) Obat untuk penyakit apa saja.
    
Hubungi DR Okosu hari ini dan saya yakin Anda tidak akan menyesal. Email: drokosu01@gmail.com

Unknown said...

salam ustaz. dayus ke suami jika si isteri sering meminta cerai. kerna suami ingin perpoligami? namum ustaz si suami tak pernah bagi nafkah setiap bulan. malah ustaz, nafkah batin d abaikan setiap malam.. dan tak pernah buat yang wajib dlm hidup.. terima kasih ustaZ.

Iffah Amirah said...

kadang kadang tak semua kita naca betul. kalau nak pencerahan yang jelas pergi lah pejabat agama dan berjumpa terus dengan kaunselor. tanya pandangan dan pendapat mereka.

Happier said...

Ustaz.. jika isteri yg tanggung belanja rumah pada saya si suami wajib taat pada isteri dan jika wanita2 d luar sana tau bahawa tidak adil agama Islam thdp wanita setelah brnikah sbb hak lelaki dpt banyak saya percaya ramai wanita tidak akan berkahwin. Taat kepada ibu bapa lagi baik.

Happier said...

Kalau awak yg banyak tanggung suami...suami awak wajib taat pada awak. Lelaki sekarang kan pemalas..kerja nak berjimak je. Dan satu lagi. Kalau boleh jgn rampas suami org. What goes around comes around. Xde yg indahny brpoligami. Jijik kongsi kemaluan. Bakteria!

Unknown said...

Assalamualaikum ustadz sy nak tanya suami sy sudah singkuh 2 THN dari sy ketika ketahuan dia kata tak ada LG hubungan dgn dia dan setelah sy memaafkan nya dia malah menikahi perempuan itu diam2 setelah sy tau sy meminta cerai Krn trs2an sy di tipu apakah berdosa ustadz