Thursday, February 06, 2014

Kecelaruan dan tertipu dalam menuntut ilmu

Tidakkah kita berasa hairan apabila saban tahun kita menuntut ilmu tetapi tidak membawa apa-apa perubahan pada amal dan perbuatan? Ramai orang suka menghadiri kelas-kelas agama dan kuliah ilmu. Bahkan semakin ramai yang suka mendengar kuliah sang Ustaz, Dr, Prof tertentu kerana kuliahnya dianggap berilmu dan bermutu.

Namun macam ada sesuatu yang tidak kena, apabila ramai yang hadir kerana tertawan dengan hujah, kepetahan dan ketinggian ilmu sang guru. Seolah-olah kita datang untuk menyaksikan 'pertunjukan ilmu' dan seronok dengan fakta, dalil dan hujah-hujah ilmu yang ditaburkan.

# Sedangkan ilmu adalah untuk menjadikan kita dekat dengan Tuhan, menambah amal dan menjauhi perkara yang dilarang. Bukan hiburan yang menyeronokkan dan pengetahuan yang melalaikan.

Allah Azza wajalla berfirman;
قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاهَا
“Sesungguhnya beruntunglah orang yang menyucikan jiwa itu.” (Asy-Syams: 9)

# Kita sepatutnya hadir bukan kerana 'Kehebatan sang guru' tetapi kerana 'kelemahan sang murid' iaitu kerana diri kita memerlukan pembaikan dan perlu diperbetulkan dengan ilmu yang benar dari al-Kitab dan al-sunnah.

# Kita sepatutnya rasa takut kala menuntut ilmu bukan seronok kerana mengetahui benda baru. Tetapi takut dan bimbang jika tidak dapat mengamalkan ilmu tersebut. Kerana ia akan menjadi bebanan dihari akhirat dan akan dipersoalkan.

Begitu juga dengan buku, kita suka yang bernota kaki banyak, seolah-olah ianya bermutu. Kita merasa macam seorang ahli akademik dan bangga memikulnya dan gembira orang melihat kita membacanya.

# Sedang al-Quran tidak ada nota kaki, adapun hadith Nabi Salallahualaihiwassalam datang secara 'jawamiul kalim' iaitu ucapan yang ringkas dan padat maksudnya.

# Buku yang baik bukanlah yang banyak nota kaki tetapi buku yang ditulis dengan dalil yang jelas dan terang, penjelasan yang bermanfaat dan hikmah yang memberi kekuatan untuk pembacanya beramal mencari keredhaan Allah.

Demikianlah method Sahih al-Bukhari ditulis, Riyadh al-Solihin dan lain-lain.

Semoga Allah memelihara kita dari tertipu oleh Iblis di atas nama keilmuan...

اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنْ عِلْمٍ لاَ يَنْفَعُ

No comments: