Saturday, October 25, 2014

Kenapa mahu jadi terkenal ?

1. Ada seseorang pernah meminta saya untuk mendoakan anaknya supaya menjadi seorang ulama'. Saya pun mendoakan anaknya dengan apa yang dibacakan oleh baginda rasulullah salallahualaihiwasallam kepada Ibn Abbas RA ;

اللَّهُمَّ فَقِّهْهُ فِي الدِّينِ
Ya Allah, faqihkanlah dia pada urusan agama. [Riwayat Al-Bukhari]

Lalu beliau pun dengan gembira dan berkata secara spontan, saya teringin hendak melihat anak saya menjadi seorang ulama' yang terkenal.

Ah sudah, kenapa mesti terkenal?

Saya pun memberitahu bahawa jika kita hendak anak kita menjadi seorang ulama' maka itu bagus kerana pengertian ulama' itu ialah mereka yang bukan sahaja alim tentang agama Allah tetapi adalah yang paling takut dan bertaqwa kepada-Nya.

Tetapi menjadi terkenal, itu artis bukan ulama'. Masyhur, popular dan terkenal hanyalah keinginan nafsu kita yang tiada kena mengena dengan agama Allah.

Ibubapa mahu anaknya menjadi ulama' terkenal supaya dia boleh berbangga, sebagai ibubapa kepada ulama' lalu berkata 'Itulah anak saya.'

Sedangkan ianya langsung tidak menguntungkan akhiratnya.

Lupakah kita hadith baginda rasulullah salallahualaihiwasallam dari riwayat Abu Hurairah RA yang menceritakan tentang seorang lelaki yang diberikan ilmu dan mengajarkan ilmu serta membaca al-Quran lalu apabila dikatakan kepadanya ;

فما عملت فيها
Apa yang engkau perbuat dengannya (ilmu yang dimiliki) ?

Lalu orang itu pun menjawab ;

تعلمت العلم وعلمته وقرأت فيك القرآن
Aku telah mempelajari ilmu pengetahuan dan mengajarkannya serta membaca al-Quran kerana engkau.

Maka dikatakan kepadanya :

كذبت ولكنك تعلمت العلم ليقال عالم وقرأت القرآن ليقال هو قارئ فقد قيل ثم أمر به فسحب على وجهه حتى ألقي في النار
Engkau dusta. Sebaliknya engkau menuntut ilmu supaya dikatakan bahawa engkau seorang yang alim dan membaca al-Quran supaya dipanggil sebagai qari dan telah pun dikatakan sedemikian (telah mendapat pujian) lalu mengarahkan supaya lelaki itu diseret pada wajahnya sehingga dicampakkan ke dalam api neraka. [Riwayat Muslim, Ahmad, al-Tirmidzi dan al-Nasaie]

Apa guna menjadi ulama' jika menjadi bahan bakaran api neraka?

2. Imam-imam salaf mengelak dari dikenali, Imam Ahmad apabila menuju ke masjid untuk solat Jumaat akan melalui jalan para buruh supaya tidak diketahui beliau adalah Imam Ahmad.
Berkata Imam Abdullah bin Mubarak rahimahullah ;

قال لي سفيان: إياك والشهرةَ؛ فما أتيتُ أحدًا إلا وقد نهاني عن الشهرة
Telah berkata kepada aku oleh Sufyan; ‘Jauhilah kamu daripada menyukai kemasyhuran kerana tidaklah aku mendatangi seseorang (daripada kalangan salaf) kecuali mereka berpesan dengan melarang aku daripada kemasyhuran.’

Alasan saya perlu terkenal untuk menyebarkan dakwah, untuk mengembangkan sayap dakwah hanyalah helah untuk menghalalkan kehendak nafsu kita yang sukakan kepada populariti dan kemasyhuran yang disebut sebagai حب الشهرة.

Dakwah tidak pernah bergantung kepada seorang individu, terkenal atau tidaknya kita bukanlah menjadi penentu kejayaan Islam. Ini kerana agama Allah akan tetap disempurnakan oleh para pejuang yang ikhlas, yang benar dan yang beristiqamah di atas jalan al-sunnah.

3. Ramai orang selalu mengaitkan pemidato, sang penceramah agama yang pandai bercakap mempengaruhi emosi pendengar sebagai ulama' sedangkan takrif ulama' ialah orang berilmu yang bertaqwa.

Pernah ditanyakan kepada ulama' salaf tentang siapakah yang paling alim dikalangan mereka? Lalu dijawab oleh mereka dengan berkata yang paling bertaqwa dikalangan kami kerana Allah SWT berfirman ;

إِنَّمَا يَخْشَى اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ
"Sesungguhnya yang takut kepada Allah di antara hamba-hamba-Nya, adalah para ulama." [Fathir :28]

Boleh saja seseorang itu bisu, gagap, tidak pandai berceramah atau pidato, sangat pendiam, tidak dikenali namun dia takut kepada Allah dengan ilmunya yang banyak maka jadilah dia seorang ulama'.

4. Apa jua label yang dipanggil oleh manusia seperti ulama', gelaran alim, dipanggil syeikh, tok guru, ustaz, tokoh Muharam, Safar, Maulidurrasul, tokoh Maal hijrah, tokoh pendakwah hakikatnya adalah hanya bernilai dihadapan manusia bukannya dihadapan Allah atau disisi para malaikat.

Bahkan pangkat Dato, Haji, Dr, Phd, MA hanyalah pencapaian duniawi yang mungkin bermanfaat dan mungkin juga tidak berguna langsung di hari akhirat.

5. Tak usahlah berbangga dan merasa hebat dengan pencapaian kita sedangkan itu semua hanyalah pemberian dan sedikit nikmat dari Allah. Dapat belajar ke universiti itu pun pertolongan Allah, sekadar berharap pada 'keputusan' peperiksaan kita boleh saja tercicir seperti ramai yang lain. Dapat pergi ke luar negara tu pun dengan duit zakat dan hasil bantuan ramai, jika ke sana dengan duit ibubapa maka siapakah yang masih memberikan kesihatan dan kemampuan kepada mereka jika bukan Allah ?

Kita tak punya apa-apa kecuali yang dipinjamkan oleh Allah.

Daripada Abdullah bin Amr RA bahawa Rasulullah salallahualaihiwassalam diriwayatkan bersabda ;
من سمع الناس بعمله سمع الله به أسامع خلقه وحقره وصغره
Barangsiapa yang berusaha untuk manusia mendengar tentang amalan yang dilakukannya maka Allah pun akan memperdengarkan (perbuatannya) kepada sebahagian makhluknya yang mendengar dan menghinanya serta memperkecilkannya. [Riwayat al-Baihaqi dan disahihkan oleh Syeikh Albani]

No comments: