Friday, December 28, 2012

Prinsip dakwah dari hadith Rasulullah

Di dalam hadith Ibn Abbas RA, bahawa Abu Sufyan RA telah memberitahu kepadanya tentang kisahnya bertemu Heraclius (disebut هرقل hiraqla) Raja Rom sebelum Islam. Hadith tersebut panjang tetapi mengandungi banyak pelajaran dakwah antaranya :

1. Memiliki keturunan yang baik. Raja Rom, Hiraqla bertanya, كيف نسبه فيكم Bagaimana nasabnya (keturunan Nabi Muhammad) disisi kamu? Abu Sufyan menjawab : هو فينا ذو نسب Dia disisi kami mempunyai nasab yang baik.

Seorang pendakwah harus menjaga keturunannya, memiliki isteri yang solehah dan dari keturunan yang baik dan beragama bukan penzina atau mereka yang terkenal dengan rasuah, penjahat atau orang yang zalim.

2. Membela orang-orang yang lemah dan mengutamakan golongan yang tertindas. Seterusnya Hiraqla bertanya, فأشراف الناس يتبعونه أم ضعفاؤهم Apakah yang mengikutinya terdiri dari manusia yang bangsawan atau golongan yang lemah? Maka dijawab oleh Abu Sufyan, بل ضعفاؤهم Bahkan yang paling lemah dikalangan mereka.

Dakwah yg terhad kepada golongan elit, bukan dakwah Nabi SAW, dakwah yang tidak memberi fokus atau ruang pembelaan kepada golongan lemah ialah dakwah yg menyalahi sunnah.

3. Dakwah itu berkembang dan bergerak. Soalan Hiraqla, أيزيدون أم ينقصون؟ Apakah bilangan mereka bertambah atau berkurang? Maka dijawab Abu Sufyan : بل يزيدون Bahkan bertambah.

Ini bukti bahawa dakwah ini disokong oleh golongan dhaif dan lemah lalu berkembang dan bertambah ramai. Kerana ajarannya membela mereka. Dakwah yang berkurang sokongannya, atas alasan kononnya ahli-ahli yang keluar adalah 'tapisan' Allah ialah bercanggah dengan sunnah.

4. Peribadi pendakwah bersih dari tohmahan sebelum memulakan dakwah. Ini berdasarkan soalan raja rom, فهل كنتم تتهمونه بالكذب قبل أن يقول ما قال؟ Apakah kamu pernah menuduhnya sebagai pembohong sebelum dia mengatakan apa yang dikatakan olehnya sekarang? Abu Sufyan menjawab : لا Tidak. Kemudian ditanya lagi, فهل يغدر؟ Apakah dia pernah berkhianat? Lalu dijawab Abu Sufyan : لا، ونحن منه في مدة لا ندري ما هو فاعل فيها Tidak, selama kami bersama dengannya tidak pernah kami tahu akan hal itu dilakukannya.

Sebelum memulakan dakwah, seorang muslim harus membersihkan dirinya dari segala tohmahan buruk, memperbaiki akhlak dan jiwanya agar Islam tidak tertohmah oleh kerana keburukan peribadinya.

5. Teguh dalam prinsip dan mempertahankan kebenaran walaupun terpaksa diperangi. Soal Hiraqla, فكيف كان قتالكم إياه Bagaimana keadaan kamu memeranginya ? Jawab Abu Sufyan : الحرب بيننا وبينه سجال ينال منا وننال منه Peperangan antara kami dan dia silih berganti, ada kalanya dia yang menang dan ada kalanya kami yang menang.

Maknanya, dakwah yang benar sama sekali tidak pernah berhenti dari diperangi dan memerangi musuh. Hanya yang bertukar adalah menang dan kalah. Ini menunjukkan prinsip perjuangan dakwah Islam yang tidak berganjak demi mencari kemenangan semata-mata.

Matlamat dakwah bukan kemenangan tetapi mempertahankan kebenaran dan keadilan !

6. Ajaran dakwah mesti jelas dan difahami oleh masyarakat. Ini dibuktikan oleh pertanyaan Raja Rom : ماذا يأمركم؟ Apa yang dia perintahkan kepada kamu ? Dijawab oleh Abu Sufyan : يقول: اعبدوا الله وحده ولا تشركوا به شيئا واتركوا ما يقول آباؤكم ويأمرنا بالصلاة والصدق والعفاف والصلة Dia berkata, sembahlah Allah semata-mata jangan mensyirikkanNya dengan sesuatu, dan menyuruh meninggalkan apa yang dikatakan oleh bapa-bapa kamu, menyuruh kam mendirikan solat, mengeluarkan zakat dan menjaga kehormatan diri serta menjalin silaturrahim.

Alangkah hebatnya dakwah Nabi SAW, musuh walaupun memerangi baginda namun tetap faham dan jelas dengan apa yang cuba disampaikan oleh baginda.

7. Dakwah yang memberi insiprasi, motivasi dan harapan kepada orang lain. Bak kata Abu Sufyan RA, فما زلت موقنا أنه سيظهر حتى أدخل الله علي الإسلام Sejak dari hal itu aku pun menyakini bahawa dia (Muhammad) akan menang sehinggalah Allah kemudiannya memasukkan aku ke dalam Islam.

[riwayat Al-Bukhari di dalam Jami As-sahih]


No comments: