Sunday, January 08, 2006

Adzkar (Zikir-Zikir) Sahih Selepas Solat

Berikut ialah Zikir-Zikir yang sahih yang boleh dibaca selepas solat dan menjadi kewajaran bagi pembaca meneliti dahulu artikel lalu berkenaan persoalan “Menjawab Perihal doa Selepas Solat“ dan kali ini ialah zikir-zikir yang sahih yang boleh dibaca selepas solat.

Pernah ditanyakan kepada Al-Izz ibn Abd Salam tentang doa sekitar salam maka dijawab : “Sesungguhnya nabi salallahualaihiwasalam mengajarkan zikir-zikir yang disyariatkan selepas solat iaitu seperti beristigfar 3 kali dan setelah itu beredar dari solat dan tambahnya adalah menjadi pilihan Imam Syafie ra supaya Imam terus beredar selepas memberikan salam” (lihat Fatawanya m/s 47).

Pembacaan zikir ini ialah sunat dan tidaklah wajar sesiapa baik tuan Imam Masjid untuk mengelengkan kepala apabila melihat anak-anak muda selepas solat terus lekas bangun beredar dan memarahi mereka serta memaksa orang untuk tetap duduk berzikir wirid beratib sepertinya.

Manakala bagi yang ingin berwirid dan berzikir serta punyai waktu dan tiada ada urusan yang memerlukan mereka terus beredar maka bolehlah beramal zikir di bawah :

1) Istigfar sebanyak 3 kali
2) Membaca zikir berikut :

اللهم انت السلام ومنك السلام تباركت يا ذا الجلال والاكرام
“Wahai Tuhan Engkaulah As-Salam dan dari-Mu Keselamatan dan Memiliki keberkatan wahai yang Maha tinggi dan Mulia ” (Hadith riwayat Muslim no. 414 Jilid 1).

لا اله الا الله وحده لا شريك له الملك وله الحمد وهو على كل الشيء قدير اللهم لا مانع لما أطيت ولا معطي لما منعت ولا ينفع ذا الجد منك الجد

“Tiada tuhan yang berhak disembah melainkan Allah yang Esa (satu) dan tiada syirik (sekutu) bagi-Nya dan pada-Nya kerajaan dan bagi-Nya Pujian dan Dia berkuasa di atas sesuatu, Ya Allah tiadalah apa-apa menghalang jika engkau memberikan sesuatu dan tidaklah apa-apa dapat memberi jika engkau menghalang dan tidaklah yang memberi manfaat pemilik kesungguhan dari-mu Kesungguhan ” (hadith riwayat Bukhari no. 255 Jilid 1 dan Muslim 414 Jilid 1).


لا اله الا الله وحده لا شريك له الملك وله الحمد وهو على كل الشيء قدير لا حول ولا قوة الا بالله لا اله الا الله ولا نعبد الا اياه له النعمة وله الثناء الحسن لا اله الا الله مخلصين له الدين ولو كره الكافرون

“Tiada tuhan yang berhak disembah melainkan Allah yang Esa (satu) dan tiada syirik (sekutu) bagi-Nya dan pada-Nya kerajaan dan bagi-Nya Pujian dan Dia berkuasa di atas sesuatu, Tiadalah kekuatan melainkan Allah dan tiadalah tuhan yang berhak disembah selain Allah dan tiadalah kami beribadah kecuali pada-Nya dan pada Dialah nikmat dan pujian dan kebaikan tiada yang berhak disembah selain Allah dengan mengikhlaskan diri kepada-Nya walau dibenci oleh golongan yang kafir” (Hadith riwayat Muslim no. 415 Jilid 1).


سبحان الله والحمدلله والله أكبر

“Mahasuci Allah dan segala pujian bagi Allah dan Allah Maha Besar” (hadith riwayat Muslim no. 418 Jilid 1). - Dibaca sebanyak 3 kali.

لا اله الا الله وحده لا شريك له له الملك وله الحمد وهو على كل الشيء قدير

“Tiada tuhan yang berhak disembah melainkan Allah yang Esa (satu) dan tiada syirik (sekutu) bagi-Nya dan pada-Nya kerajaan dan bagi-Nya Pujian dan Dia berkuasa di atas sesuatu” (hadith riwayat Muslim no. 418 Jilid).

Kemudian membaca Surah Al-Ikhlas dan Surah Al-Falaq serta Surah An-Nas sebanyak sekali dan dibaca 3 kali pada selepas solat Maghrib dan Subuh (Hadith riwayat Abu Daud no 86 Jilid 2 dan Tirmidzi).

Juga kemudian membaca ayat Kursi sekali (hadith riwayat Nasaie lihat dalam Sahih Al-Jami oleh Syeikh Albani ra no. 339 Jilid 5).


لا اله الا الله وحده لا شريك له الملك وله الحمد يحيي و يميتو هو على كل شيء قدير

“Tiada tuhan yang berhak disembah melainkan Allah yang Esa (satu) dan tiada syirik (sekutu) bagi-Nya dan pada-Nya kerajaan dan bagi-Nya Pujian Yang Menghidupkan dan Mematikan dan Dia berkuasa Ke atas sesuatu” (hadith riwayat Tirmidzi no. 515 jilid 5 dan Ahmad no. 227 jilid 4 juga lihat dalam Za’dul Ma’ad Ibn Qayyim ).

اللهم إني أسألك علماً نافعاً، ورزقاً طيباً، وعملاً متقبلاً

“Ya Allah aku bermohon kepada-Mu ilmu yang bermanfaat dan rezeki yang baik dan amalan yang diterima” (hadith riwayat Ibn Majah no. 298 Jilid 1 dan lihat dalam Sahih Ibn Majah oleh Syeikh Albani ra).

Berikut ialah kutipan dari beberapa kitab Adzkar dan kitab hadith berkenaan perihal zikir-zikir yang dibaca selepas solat semoga beroleh manfaat dari usaha ringkas ini.


Segala puji hanyalah bagi Allah swt.


اللهم صل وسلم على نبينا محمد وعلى آله وأصحابه أجمعين ومن تبعهم بإحسان إلى يوم الدين

No comments: