Thursday, November 01, 2018

Ahli Al-Qur'an


Berkata Imam Ibn Qayyim al-Jauziyah rahimahullah (wafat 751 H) berkenaan golongan ahli al-Quran:

و لهذا كان أهل القرآن هم العالمون به , و العاملون بما فيه و إن لم يحفظوه عن ظهر قلب , و أما مَنْ حفظه و لم يفهمه , و لم يعمل بما فيه , فليس من أهله , و إن أقام حروفه إقامة السهم …..

'Dan kerana itu, Ahli Qur’an ialah orang-orang yang memahaminya dan mengamalkan apa yang ada di dalamnya sekalipun mereka mungkin tidak menghafalnya di luar hati.

Adapun orang yang menghafal tetapi tidak memahaminya dan tidak mengamalkan apa yang ada di dalamnya, maka dia tidaklah termasuk Ahli al-Qur’an, sekalipun dia dapat menegakkan hurufnya seperti meluruskan anak panah..... '

و أما مجرد التلاوة من غير فهم و لا تدبر , فيفعلها البر و الفاجر , و المؤمن و المنافق

'....Adapun sekadar membaca al-Quran tanpa pemahaman dan tadabbur, maka hal itu dapat dilakukan oleh semua orang baik orang yang bertaqwa dan orang yang fajir, orang yang mukmin mahupun orang yang munafik....'

[Adh-Dhau' al-Munir 'ala at-Tafsir]

# Mentadabbur Al-Quran, ialah tujuan dan matlamat utama kenapa Allah menurunkan Al-Quran supaya ianya dibaca oleh hamba-hamba-Nya:


كِتَابٌ أَنْزَلْنَاهُ إِلَيْكَ مُبَارَكٌ لِيَدَّبَّرُوا آيَاتِهِ وَلِيَتَذَكَّرَ أُولُو الْأَلْبَابِ

"Ini adalah sebuah kitab yang Kami turunkan kepadamu penuh dengan berkah supaya mereka memperhatikan ayat-ayatnya dan supaya mendapat pelajaran orang-orang yang mempunyai fikiran." (Sod: 29)

No comments: