Thursday, March 06, 2014

Rahsia kebahagiaan hidup

Kata Imam Ibn Taimiyyah rahimahullah, rahsia kebahagiaan hidup itu ialah apabila di dalam hati kita ada Allah, hubungan kita dengannya utuh.

Ini kerana orang yang bahagia dengan hasil hubungannya dengan Allah tak akan terancam dengan apa yang dilakukan oleh manusia kepada dirinya.

Kata beliau;
ما يصنع أعدائي بي؟ أنا جنتي وبستاني في صدري، أين رحت فهي معي لا تفارقني، أنا حيسي خلوة، وقتلي شهادة، وإخراجي من بلدي سياحة
'Apa yang dapat diperbuat oleh musuhku kepada diriku? Sesungguhnya syurgaku dan tamanku ada di dalam dadaku. Ke mana aku pergi pun maka ia bersama denganku dan tidak berpisah denganku. Jika aku dipenjara maka ia menjadi tempat aku bersendiri dengan tuhanku dan jika mereka membunuhku maka aku beroleh syahid, dan jika mereka mengusirku keluar dari negeri maka ia adalah pelancongan bagiku.

Sebaliknya kata beliau lagi;
المحبوس من حبس قلبه عن ربه تعالى
والمأسور من أسره هواه
'Orang yang terpenjara atau terkurung itu ialah mereka yang hatinya terlindung dari tuhan-Nya. Dan orang yang tertawan itu ialah orang yang tunduk kepada hawa nafsunya.'

[Al-Waabil as-Sayyib min al-Kalim at-Tayyib, Ibn Qayyim]

# Mempunyai pasangan yang tidak menepati kehendak kita bukanlah alasan untuk menderita, Asiah Isteri Firaun beroleh syurga, Nabi Luth pula beristerikan wanita ahli neraka.

# Kebahagiaan bukanlah pada mengikut hawa nafsu tetapi pada hubungan yang utuh dengan Allah.

# Mereka yang memperjuangkan kebebasan dan 'freedom' hak membuat pilihan, hak itu ini ramainya tak bahagia pun selama tidak kembali kepada ajaran Allah dan Rasul.

Orang yang kelihatan bebas merdeka itu sebenarnya merekalah yang paling terpenjara dan tertutup hati mereka dengan hawa nafsu.

Tidak ada bahagia bagi kehidupan yang jauh dari Allah!

No comments: