Thursday, January 08, 2015

Sistem pendidikan anak yang perlu diubah

Sebagai bapa, saya berharap sistem pendidikan di negara kita dapat ditukar dan diubah-suai demi kemaslahatan ummah.

Sistem peperiksaan yang sedia ada tidak menyerlahkan potensi sebenar pelajar dan hanya berfungsi menghasilkan mesin berbanding insan yang kamil.

# Peperiksaan hari ini ibarat menyuruh kucing, monyet, ikan dan penyu supaya memanjat pokok.

-Lalu sesiapa yang dapat memanjatnya akan dianggap hero, wira dan orang yang bijaksana sedangkan ianya ternyata berat sebelah dan tidak menepati potensi sebenar setiap orang. Ikan kemahirannya di dalam air Penyu kebolehannya hidup lama kucing walau dapat memanjat namun menangkap tikus ialah potensinya

-Untunglah kera dan monyet sedang yang lain tersia-sia bakat semulajadinya.

Justeru adalah dicadangkan supaya;

1. Pendidikan untuk kanak-kanak berusia seawal 6 sehingga12 tahun adalah bermotifkan untuk mencungkil bakat semula-jadi dan mengenali potensi anak-anak.

Berteraskan polisi ;

"Setiap anak-anak adalah istimewa"

* Bukannya menghukum, mengadili atau menentukan nasib mereka sebagai pandai, bodoh, tiada harapan dengan hanya sekadar 'result' peperiksaan UPSR dan peperiksaan awal dan akhir tahun. Bahkan ada sekolah yang menganggap pelajar kurang cemerlang dalam akademik atau subjek tertentu sebagai sampah dan bebanan kerana menjejaskan status dan rekod sekolah.

Sedangkan mungkin budak itu tidak pandai dalam subjek akademik, tetapi kepandaian sebenarnya adalah pada seni dan kemahiran lain. Mungkin dia genius dalam bidang rekaan fesyen, juruukir, pelukis terbilang, sastera dan seumpamanya.

Jika dipaksa 'Shakespeare' menjadi ahli matematik, dunia tidak akan mengenal karya-karya seninya. Jika disuruh 'Albert Einstein' menjadi ahli sastera dan penyanyi akan tiadalah sumbangan fiziknya.
Namun sistem pendidikan kita telah membunuh bakat, potensi kanak-kanak yang mungkin tersimpan pelbagai kebolehan semula-jadi ciptaan Tuhan.

Sekolah Rendah sepatutnya ialah institusi mencungkil bakat, bukan penentu cerdik pandai tetapi pusat meneroka potensi anak-anak sehingga dapat membantu ibubapa membuat pilihan yang baik terhadap bidang pendidikan lanjutan yang sepatutnya diambil oleh kanak-kanak tersebut.

2. Sistem pendidikan sekolah menengah pula adalah merupakan pendidikan yang diberi dengan menurut kesesuaian bakat atau potensi yang paling menonjol yang dimiliki oleh seseorang kanak-kanak.

Jika 'Sekolah Rendah' berperanan mencungkil bakat dan meneroka potensi anak-anak, sekolah 'Menengah' pula berperanan menjadi pusat asuhan bakat dan membina kemahiran hidup yang lain serta melengkapkan anak-anak dengan kebolehan-kebolehan sampingan yang membantunya menonjolkan bakat sebenarnya atau potensinya yang paling utama.

Polisi sekolah menengah sepatutnya ialah ;

Perkembangkan bakat dan potensi anak-anak ke tahap maksimum

Contohnya, jika bakat anak-anak ialah pada Matematik, maka di sekolah Menengah, disamping memperkembangkan bakat dan potensi anak-anak itu dalam bidang matematik maka kita juga turut memberi mereka kemahiran-kemahiran lain yang dapat meng'optimum'kan potensinya. Pasangan yang sesuai bagi matematik mungkin ialah bidang bahasa, supaya dia boleh berkomunikasi dengan baik untuk mengembangkan kepakarannya dalam matematik atau kepandaian IT dan komputer.

3. Seterusnya ialah pusat pengajian tinggi seperti universiti dan kolej-kolej yang berperanan melengkapkan anak-anak atau pelajar dengan keperluan dunia pekerjaan dan memberikan persediaan kepada mereka untuk menghadapi cabaran dalam bidang yang akan diceburi.

Jika anak tersebut sejak kecil di sekolah rendah telah dikenal pasti akan bakatnya adalah dalam bidang lukisan misalnya. Kemudian di sekolah menengah dia diasuh dan dikembangkan kemahiran serta bakatnya disamping melengkapkan dirinya dengan kemahiran-kemahiran lain yang membantu menonjolkan bakat melukisnya ke tahap maksimum.

Kini di universiti, dia akan mempelajari keperluan dunia semasa dan cabaran-cabaran yang perlu ditempuhinya untuk menjadi seorang pelukis yang terkemuka di dunia.

Dengan itu, sistem pendidikan yang dilaksanakan akan dapat menghasilkan tenaga sumber insan yang optimum dan bermanfaat kepada ummah. Setiap pelajar adalah berguna, memiliki peranan dan tujuan masing-masing serta bukannya 'drop out' atau 'gagal' seperti penilaian masyarakat hari ini.

Hari ini jika anak-anak gagal UPSR, dianggap pelajar lemah dan tidak bijak. Gagal PMR atau PT 3 dianggap kurang berkemampuan dan tidak cerdik. Gagal SPM atau mendapat keputusan yang tidak memberangsangkan maka akan dianggap tidak layak masuk universiti dan menjadi orang yang berjaya.

Anak-anak ini pun menjadi 'mat rempit', penagih dadah sedangkan bakat-bakat mereka sebenarnya mungkin ada yang berkebolehan menjadi pelukis terkenal dunia, petani yang berjaya, peniaga yang kaya-raya, pereka atau juru tukang yang mahir dan terkenal serta pelbagai lagi.

Hanya kerana mereka bukan monyet yang boleh memanjat pokok, masyarakat pun menghukum mereka sebagai gagal dengan sistem pendidikan yang ada sekarang!

--------------------
Anak-anak semuanya adalah istimewa, jangan bazirkan sumber manusia dengan menjadikan mereka 'monyet' sedangkan mereka itu sebenarnya mungkin adalah ikan yang hebat di lautan dalam, burung yang terbang tinggi di angkasa raya dan harimau yang gagah di dalam hutan belantara !

TUKAR !

3 comments:

Mayang ABDUL RAZAK said...

betul tu ustaz.. sistem sekarang more on paper dari praktical

Nadri Mohd said...

Kerajaan kita kata sistem pendidikan negara antara yg terbaik didunia..Tp pada masa yg sama ramai graduan kita yg menganggur..Hakikatnya graduan @ pelajar yg berkualiti amat terhad bilangannya..sekadar pandangan

zeeya zee said...

betul ustaz...sedih saya mengenangkan tahap IQ budak2 skrg ni..kebanyakkannya jawapan senang pun x tau jawab...susah kalau kita dah dididik menjadi rakyat yg malas guna otaknya...disumbat dgn hiburan saja...