Mengikuti sunnah ialah kewajipan bagi mereka yang beriman dan
menyelisihinya ialah kesesatan dan keburukan. Berikut ialah
sunnah-sunnah hari raya Eid Fitri yang dianjurkan kepada setiap orang
yang beriman untuk mengikutinya.
1. Bertakbir sebanyak-banyaknya bermula dari terbenamnya matahari Ramadhan yang terakhir (malam raya) sehinggalah selepas solat sunat hari raya. Firman Allah SWT ;
ولتكملوا العدة ولتكبروا الله على ما هداكم ولعلكم تشكرون
"Dan hendaklah kamu mencukupkan bilangannya dan hendaklah kamu bertakbir mengagungkan Allah atas petunjuknya yang diberikan kepada kamu, supaya kamu bersyukur." [Al-Baqarah:185]
Riwayat daripada Zuhri menyebut bahawa para sahabat bertakbir apabila keluar dari rumah menuju ke tempat solat lalu berhenti bertakbir apabila selesai solat. [Riwayat Ibn Abi Syaibah]
Lafaz takbirnya ; الله أكبر الله أكبر لا إله إلا الله ، الله أكبر ولله الحمد
2. Disunnahkan mandi sebelum solat hari raya berdasarkan riwayat daripada Ibn Umar RA ;
أنه كَانَ يَغْتَسِلُ يَوْمَ الْفِطْرِ قَبْلَ أَنْ يَغْدُوَ إِلَى الْمُصَلَّى
'Bahawa beliau (Ibn Umar) mandi pada hari raya eid fitri sebelum menuju ke tempat solat.' [riwayat Malik di dalam al-Muwatha]
Termasuk sunnah dalam mempersiapkan diri ke tempat solat hari raya ialah dengan mencabut bulu ketiak, mencukur kemaluan, memotong kuku dan memakai minyak wangi bagi lelaki.
3. Memakai pakaian yang cantik dan terbaik yang dimiliki. (Tidak disyaratkan BARU, tetapi yang disunnahkan ialah yang terbaik yang dimiliki)
Ibn Umar RA memakai pakaian yang terbaik yang dimilikinya pada hari raya. Di dalam sahih Ibn Khuzaimah menyebut bahawa baginda Nabi salallahualaihiwassalam memiliki jubah khusus yang dipakai baginda pada hari raya dan Jumaat.
4. Disunnahkan makan (melapik perut bukan melantak) sebelum menuju ke tempat solat. Ini berdasarkan riwayat Anas bin Malik RA,
كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لَا يَغْدُو يَوْمَ الْفِطْرِ حَتَّى يَأْكُلَ تَمَرَاتٍ
Adalah Rasulullah sallallahu'alaihi wasallam tidak keluar pada pagi hari Raya sehinggalah makan beberapa biji tamar...[riwayat al-Bukhari dengan menyebut bahawa baginda memakannya dengan bilangan ganjil]
5. Menuju ke tempat solat dengan berjalan kaki jika mampu. Diriwayatkan daripada Ibn Umar RA yang menyebut ;
كان رسول الله صلى الله عليه وسلم يخرج إلى العيد ماشيا ويرجع ماشيا
Adalah Rasulullah sallallahu'alaihi wasallam keluar pada hari raya dalam keadaan berjalan kaki dan pulang ke rumah dalam keadaan berjalan kaki. [Riwayat Ibn Majah]
6. Pergi dan kembali dari tempat solat dengan jalan yang berbeza. Diriwayatkan dari Jabir bin Abdillah RA yang menyebut ;
كَانَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِذَا كَانَ يَوْمُ عِيدٍ خَالَفَ الطَّرِيقَ
Adalah Rasulullah sallallahu'alaihi wasallam, pada hari raya Baginda membezakan jalan (pergi dan pulang dari solat hari raya). [Riwayat Al-Bukhari]
7. Solat di padang atau di tanah lapang. Diriwayatkan daripada Abu Sa'id al-Khudri yang berkata : 'Adalah Rasulullah sallallahu'alaihi wasallam keluar menuju ke tempat solat pada hari 'Eid al-Fitri dan 'Eid al-Adha di padang atau tanah lapang.' [riwayat al-Bukhari]
Hikmahnya ialah supaya solat dan khutbah dapat disaksikan oleh semua orang dan diikut serta oleh para wanita dan kanak-kanak baik yang haid atau yang suci.
8. Jika solat di masjid, disunnahkan untuk tidak duduk selagi belum menunaikan solat sunat tahiyatul masjid. Nabi salallahualaihiwassalam bersabda ;
إِذَا دَخَلَ أَحَدُكُمْ الْمَسْجِدَ فَلَا يَجْلِسْ حَتَّى يُصَلِّيَ رَكْعَتَيْنِ
'Jika kamu masuk ke dalam masjid maka janganlah duduk sehingga solat dua rakaat.' [riwayat al-bukhari]
9. Disunnahkan keluar semua orang ke tempat solat baik lelaki dan wanita, yang haid mahupun yang suci, kanak-kanak atau orang tua untuk menunaikan solat hari raya bagi yang dapat solat dan sekadar menyaksikannya bagi yang tidak boleh solat berdasarkan hadith dari Ummu Athiyyah seperti yang diriwayatkan dalam sahih al-Bukhari.
Orang perempuan jangan duduk dirumah atau didapur, atau menonton TV sebaliknya hendaklah ikut kaum lelaki dan suami keluar solat atau menyaksikan orang solat. Hendaklah kaum perempuan keluar jika ada pakaian yang boleh dipakai berdasarkan riwayat yang menyebut ;
حَقٌّ عَلَى كُلِّ ذِيْ نِطَاقٍ الْخُرُوْجُ إِلَى الْعِدَيْنِ
'Menjadi hak bagi mereka yang ada pakaian untuk menutup badannya untuk keluar pada hari raya.' [Riwayat Ibn Abi Syaibah]
Cuma mereka tidak boleh bertabarruj dan memakai minyak wangi apabila keluar.
10. Mengucapkan ucapan tahniah dan mendoakan satu sama lain apabila berjumpa berdasarkan riwayat dari salaf yang menyebut perkataan ;
تَقَبَّلَ اللّهُ مِنَّا وَ مِنْكُم
'Semoga Allah menerima amalan dari kami dan dari kamu.' Namun menurut kata Imam Ibn Taimiyyah, disisi Imam Ahmad, ianya hanya sekadar harus dan tidak disyariatkan. Walau bagaimanapun amalan ini termasuk dalam sunnah umum apabila ziarah dan bertemu sesama muslim disamping mengucapkan salam, bersalam-salaman dan memberikan hadiah kepada orang yang diziarahi.
Adapun ucapan 'minta maaf zahir batin' tiada dalil atau sunnah dari amalan salaf atau menepati situasi hari raya namun tidak dilarang dan diharuskan mengucapkan apa saja, sebaik-baiknya mengucapkan doa seperti taqabalallah adalah lebih diutamakan.
11. Disunnahkan untuk bergembira pada hari raya dan bersyukur atas nikmat Allah SWT dan banyak memuji dan membesarkan Allah SWT. Terdapat banyak riwayat yang menyebutkan tentang keharusan nyanyian atau memukul gendang atau permainan pedang dizaman baginda Nabi salallahualaihiwassalam. Ianya tidak dilarang kerana meraikan kegembiraan orang ramai.
Makruh bersedih dan menziarahi kubur pada hari raya atau mengenang hal yang menyedihkan kerana hari raya disunnahkan bergembira. Justeru memberi duit raya atau bermain dan sebagainya yang tidak menyalahi batas hukum syarak adalah diharuskan.
12. Menziarahi sanak saudara, jiran tetangga, sesama kaum muslimin adalah diharuskan bagi mengeratkan ukhuwah dan silaturrahim namun amalan ini hendaklah berterusan kerana tidak ada dalil yang jelas mengkhususkan amalan ziarah pada hari raya sebaliknya dilakukan pada sebarang kesempatan waktu dan fadhilatnya besar iaitu, hadith rasulullah salallahualaihiwassalam yang menyebut ;
مَنْ سَرَّهُ أَنْ يُبْسَطَ لَهُ فِي رِزْقِهِ أَوْ يُنْسَأَ لَهُ فِي أَثَرِهِ فَلْيَصِلْ رَحِمَهُ
'Barangsiapa yang suka diluaskan rezekinya dan dipanjangkan usianya maka hendaklah dia menyambung silaturahim.' [riwayat Al-Bukhari dan Muslim]
Perbuatan menziarahi pada hari raya termasuk adat yang baik apabila semua orang bercuti dan dapat berjumpa dengan kenalan lama, keluarga yang jauh dan sebagainya.
P/s :
Saya sekeluarga mengucapkan selamat Hari Raya Eid al-Fitri kepada semua sahabat dan kenalan, semoga Allah menerima amalan kami dan kamu. Wassalam.
1. Bertakbir sebanyak-banyaknya bermula dari terbenamnya matahari Ramadhan yang terakhir (malam raya) sehinggalah selepas solat sunat hari raya. Firman Allah SWT ;
ولتكملوا العدة ولتكبروا الله على ما هداكم ولعلكم تشكرون
"Dan hendaklah kamu mencukupkan bilangannya dan hendaklah kamu bertakbir mengagungkan Allah atas petunjuknya yang diberikan kepada kamu, supaya kamu bersyukur." [Al-Baqarah:185]
Riwayat daripada Zuhri menyebut bahawa para sahabat bertakbir apabila keluar dari rumah menuju ke tempat solat lalu berhenti bertakbir apabila selesai solat. [Riwayat Ibn Abi Syaibah]
Lafaz takbirnya ; الله أكبر الله أكبر لا إله إلا الله ، الله أكبر ولله الحمد
2. Disunnahkan mandi sebelum solat hari raya berdasarkan riwayat daripada Ibn Umar RA ;
أنه كَانَ يَغْتَسِلُ يَوْمَ الْفِطْرِ قَبْلَ أَنْ يَغْدُوَ إِلَى الْمُصَلَّى
'Bahawa beliau (Ibn Umar) mandi pada hari raya eid fitri sebelum menuju ke tempat solat.' [riwayat Malik di dalam al-Muwatha]
Termasuk sunnah dalam mempersiapkan diri ke tempat solat hari raya ialah dengan mencabut bulu ketiak, mencukur kemaluan, memotong kuku dan memakai minyak wangi bagi lelaki.
3. Memakai pakaian yang cantik dan terbaik yang dimiliki. (Tidak disyaratkan BARU, tetapi yang disunnahkan ialah yang terbaik yang dimiliki)
Ibn Umar RA memakai pakaian yang terbaik yang dimilikinya pada hari raya. Di dalam sahih Ibn Khuzaimah menyebut bahawa baginda Nabi salallahualaihiwassalam memiliki jubah khusus yang dipakai baginda pada hari raya dan Jumaat.
4. Disunnahkan makan (melapik perut bukan melantak) sebelum menuju ke tempat solat. Ini berdasarkan riwayat Anas bin Malik RA,
كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لَا يَغْدُو يَوْمَ الْفِطْرِ حَتَّى يَأْكُلَ تَمَرَاتٍ
Adalah Rasulullah sallallahu'alaihi wasallam tidak keluar pada pagi hari Raya sehinggalah makan beberapa biji tamar...[riwayat al-Bukhari dengan menyebut bahawa baginda memakannya dengan bilangan ganjil]
5. Menuju ke tempat solat dengan berjalan kaki jika mampu. Diriwayatkan daripada Ibn Umar RA yang menyebut ;
كان رسول الله صلى الله عليه وسلم يخرج إلى العيد ماشيا ويرجع ماشيا
Adalah Rasulullah sallallahu'alaihi wasallam keluar pada hari raya dalam keadaan berjalan kaki dan pulang ke rumah dalam keadaan berjalan kaki. [Riwayat Ibn Majah]
6. Pergi dan kembali dari tempat solat dengan jalan yang berbeza. Diriwayatkan dari Jabir bin Abdillah RA yang menyebut ;
كَانَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِذَا كَانَ يَوْمُ عِيدٍ خَالَفَ الطَّرِيقَ
Adalah Rasulullah sallallahu'alaihi wasallam, pada hari raya Baginda membezakan jalan (pergi dan pulang dari solat hari raya). [Riwayat Al-Bukhari]
7. Solat di padang atau di tanah lapang. Diriwayatkan daripada Abu Sa'id al-Khudri yang berkata : 'Adalah Rasulullah sallallahu'alaihi wasallam keluar menuju ke tempat solat pada hari 'Eid al-Fitri dan 'Eid al-Adha di padang atau tanah lapang.' [riwayat al-Bukhari]
Hikmahnya ialah supaya solat dan khutbah dapat disaksikan oleh semua orang dan diikut serta oleh para wanita dan kanak-kanak baik yang haid atau yang suci.
8. Jika solat di masjid, disunnahkan untuk tidak duduk selagi belum menunaikan solat sunat tahiyatul masjid. Nabi salallahualaihiwassalam bersabda ;
إِذَا دَخَلَ أَحَدُكُمْ الْمَسْجِدَ فَلَا يَجْلِسْ حَتَّى يُصَلِّيَ رَكْعَتَيْنِ
'Jika kamu masuk ke dalam masjid maka janganlah duduk sehingga solat dua rakaat.' [riwayat al-bukhari]
9. Disunnahkan keluar semua orang ke tempat solat baik lelaki dan wanita, yang haid mahupun yang suci, kanak-kanak atau orang tua untuk menunaikan solat hari raya bagi yang dapat solat dan sekadar menyaksikannya bagi yang tidak boleh solat berdasarkan hadith dari Ummu Athiyyah seperti yang diriwayatkan dalam sahih al-Bukhari.
Orang perempuan jangan duduk dirumah atau didapur, atau menonton TV sebaliknya hendaklah ikut kaum lelaki dan suami keluar solat atau menyaksikan orang solat. Hendaklah kaum perempuan keluar jika ada pakaian yang boleh dipakai berdasarkan riwayat yang menyebut ;
حَقٌّ عَلَى كُلِّ ذِيْ نِطَاقٍ الْخُرُوْجُ إِلَى الْعِدَيْنِ
'Menjadi hak bagi mereka yang ada pakaian untuk menutup badannya untuk keluar pada hari raya.' [Riwayat Ibn Abi Syaibah]
Cuma mereka tidak boleh bertabarruj dan memakai minyak wangi apabila keluar.
10. Mengucapkan ucapan tahniah dan mendoakan satu sama lain apabila berjumpa berdasarkan riwayat dari salaf yang menyebut perkataan ;
تَقَبَّلَ اللّهُ مِنَّا وَ مِنْكُم
'Semoga Allah menerima amalan dari kami dan dari kamu.' Namun menurut kata Imam Ibn Taimiyyah, disisi Imam Ahmad, ianya hanya sekadar harus dan tidak disyariatkan. Walau bagaimanapun amalan ini termasuk dalam sunnah umum apabila ziarah dan bertemu sesama muslim disamping mengucapkan salam, bersalam-salaman dan memberikan hadiah kepada orang yang diziarahi.
Adapun ucapan 'minta maaf zahir batin' tiada dalil atau sunnah dari amalan salaf atau menepati situasi hari raya namun tidak dilarang dan diharuskan mengucapkan apa saja, sebaik-baiknya mengucapkan doa seperti taqabalallah adalah lebih diutamakan.
11. Disunnahkan untuk bergembira pada hari raya dan bersyukur atas nikmat Allah SWT dan banyak memuji dan membesarkan Allah SWT. Terdapat banyak riwayat yang menyebutkan tentang keharusan nyanyian atau memukul gendang atau permainan pedang dizaman baginda Nabi salallahualaihiwassalam. Ianya tidak dilarang kerana meraikan kegembiraan orang ramai.
Makruh bersedih dan menziarahi kubur pada hari raya atau mengenang hal yang menyedihkan kerana hari raya disunnahkan bergembira. Justeru memberi duit raya atau bermain dan sebagainya yang tidak menyalahi batas hukum syarak adalah diharuskan.
12. Menziarahi sanak saudara, jiran tetangga, sesama kaum muslimin adalah diharuskan bagi mengeratkan ukhuwah dan silaturrahim namun amalan ini hendaklah berterusan kerana tidak ada dalil yang jelas mengkhususkan amalan ziarah pada hari raya sebaliknya dilakukan pada sebarang kesempatan waktu dan fadhilatnya besar iaitu, hadith rasulullah salallahualaihiwassalam yang menyebut ;
مَنْ سَرَّهُ أَنْ يُبْسَطَ لَهُ فِي رِزْقِهِ أَوْ يُنْسَأَ لَهُ فِي أَثَرِهِ فَلْيَصِلْ رَحِمَهُ
'Barangsiapa yang suka diluaskan rezekinya dan dipanjangkan usianya maka hendaklah dia menyambung silaturahim.' [riwayat Al-Bukhari dan Muslim]
Perbuatan menziarahi pada hari raya termasuk adat yang baik apabila semua orang bercuti dan dapat berjumpa dengan kenalan lama, keluarga yang jauh dan sebagainya.
P/s :
Saya sekeluarga mengucapkan selamat Hari Raya Eid al-Fitri kepada semua sahabat dan kenalan, semoga Allah menerima amalan kami dan kamu. Wassalam.
No comments:
Post a Comment