Saturday, November 24, 2012

Tabarruj bukan sekadar menutup aurat

Para ulama' bahasa arab dan juga fuqaha menyebutkan bahawa Tabarruj bermaksud menzahirkan perhiasan dan kecantikan bagi wanita kepada lelaki bukan mahram.

Firman Allah SWT 'وَلَا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِيَّةِ الْاُولَى' Dan janganlah kamu berhias dengan cara berhias orang jahiliyyah yang terdahulu [Al-Ahzab:33]

Kata mufassir, ulama hadith dan sebagainya bahawa tabarruj ialah berhias-hias mencantikan diri.


Hal ini turut disebut dengan jelas oleh Imam al-Bukhari di dalam sahihnya, ' التبرج أن تخرج المرأة محاسنها' Tabarruj ialah perbuatan menzahirkan kecantikan yg dimiliki oleh seorang perempuan.


التبرج في اللغة: هو إبداء المرأة زينتها وإظهار وجهها ومحاسن جسدها للرجال تستدعي به شهوتهم، وقيل: تبرجت المرأة، أي تشبهت به في إظهار المحاسن وقيل التبرج: التكشف والظهور للعيون ومنه بروج مشيده وبروج السماء والأسوار أي لا حائل دونها يسترها.

وفي الشرع: هو كل زينة أو تجمل تقصد المرأة بإظهاره أن تحلو في أعين الأجانب حتى القناع الذي تستتر به المرأة إن انتخب من الألوان البراقة، والشكل الجذاب لكي تلذ به أعين الناظرين فهو من مظاهر تبرج الجاهلية الأولى.


Bagi mereka yg mempelajari hadith dan fiqh serta tafsir dengan baik, akan mengerti bahawa tabarruj bermaksud menzahirkan perhiasan (Lihat ayat An-Nur 60) dan ianya berbeza dengan menutup aurat, menghentakkan kaki agar diketahui perhiasan (gelang kaki) yang dipakainya, hukum menundukkan pandangan, tidak melunakkan suara, berkhalwat, memakai minyak wangi dan seumpamannya yang berkaitan tetapi berbeza.

Maksudnya seseorang wanita itu boleh menutup aurat sempurna tetapi berdosa kerana memakai minyak wangi, dan beliau boleh menutup aurat sempurna, tidak memakai minyak wangi tetapi melakukan kesalahan melunakkan suara, begitu juga ada wanita yang menutup aurat dengan baik tetapi bertabarruj (menampilkan kecantikan) dan ianya juga merupakan kesalahan seperti perbuatan2 yang disebutkan tadi. 

Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman:
وَقَرْنَ فِي بُيُوتِكُنَّ وَلاَ تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الجَاهِلِيَّةِ الأُولَى
“Dan hendaklah kamu tetap di rumahmu dan janganlah kamu berhias dan bertingkah laku seperti orang-orang jahiliyah.” (Al-Ahzab: 33)

Dan sabda nabiNya
مَثَلُ الرَّافِلَةِ في الزِّينَةِ في غَيْرِ أهْلِهَا ، كَمَثَلِ ظُلْمَةٍ يَوْمَ القِيَامَةِ لاَ نُورَ لهَا
Perumpamaan wanita yang berhias diri di hadapan lelaki yang bukan suami (ahli keluarganya) maka dia seperti kegelapan pada hari kiamat tiada cahaya baginya [riwayat Tirmidzi]

Perempuan yang suka berhias memakai labuci, manik2, gincu, kasut tinggi dihadapan lelaki ajnabi sehingga berjalan terpaksa berjungkit punggung, adalah wanita munafiqah bak kata nabi SAW
'وَشَرُّ نِسَائِكُمُ المُتَبَرِّجَاتُ المُتَخَيِّلاَتُ وَهُنَّ المُنَافِقَاتُ ، لاَ يَدْخُلْنَ الجَنَّةَ إلاَّ مِثْلَ الغُرَابِ الأعْصَمِ
{Seburuk2 wanita kamu ialah perempuan bersolek lagi suka berbangga, mereka itu adalah perempuan munafiq, tidak akan masuk syurga kecuali seperti burung gagak berkaki merah (jaranglah dpt masuk syurga). [riwayat Baihaqi disahihkan oleh Syeikh Albani]

Inilah pendapat paling moderat, paling sederhana, rojih dan menepati fiqh al-kitab dan as-sunnah serta jauh dari hawa nafsu muslimah dan demi mencari populariti manusia !

1 comment:

Zeeya said...

Assalamualaikum Ustaz..
Saya ada beberapa soalan,harap2 Ustaz repy.

1.Apa hukumnya menjual pakaian yang tidak menutup aurat kepada wanita non-muslim dan juga wanita muslim seperti t-shirt, seluar dan sebagainya?..

2.Bagaimanakan pakaian muslimah yg sebenarnya?..salahkah memakai baju kurung yang bercorak bunga-bunga atau t-shirt muslimah dgn alasan ianya merupakan adat orang Malaysia?..

saya mengharap sangat Ustaz menjawab soalan2 saya..

Sekian terima kasih..