Sunday, June 03, 2012

Adab wanita muslimah ketika bekerja



Islam tidak melarang kaum wanita bekerja dan mencari nafkah bagi memenuhi keperluan hidup mereka dan juga demi membantu keperluan keluarga. Hal ini disebutkan secara umum dalam Al-Quran bahawa Allah SWT berfirman : “Sesungguhnya Aku tidak mensia-siakan amalan orang-orang yang beramal di antara kamu, baik laki-laki mahu pun perempuan, (kerana) sebahagian kamu adalah keturunan dari sebahagian yang lain.” (Ali-imran : 195)

Begitu juga diriwayatkan bahawa para isteri sahabat dan wanita di zaman rasulullah salallahualaihiwassalam selalu ikut membantu ahli keluarga mereka bekerja dan menunaikan keperluan harian seperti yang dilakukan oleh Asma binti Abu Bakar ra, isteri kepada Zubair Al-Awwam ra

Daripada Asma’ binti Abu Bakar katanya: “Az-Zubair mengahwini aku dalam keadaan dia tidak mempunyai harta, hamba dan apa pun di muka bumi ini kecuali seekor kuda”. Kata Asma’ lagi: “Akulah yang memberi makan kudanya, mencukupkan keperluan makannya, menguruskannya, menumbuk biji kurma sebagai minumannya, memberinya makan, minum air, melubangi timbanya dan mengadun roti. Tetapi aku tidak mampu membuat roti dengan baik maka kaum wanita Ansorlah yang biasa membuatkan roti untukku. Mereka adalah para wanita yang ikhlas”. Beliau berkata lagi: “Aku biasa mengangkat biji kurma di atas kepalaku dari kebun Az-Zubair iaitu tanah yang diberikan oleh Rasulullah salallahualaihiwassalam. Tanah itu terletak kira-kira  satu pertiga farsakh dari kota.” (hadith riwayat Muslim)

Satu pertiga farsakh menyamai hampir dua kilometer pada hari ini dan menjadi kebiasaan bagi kaum wanita arab untuk bekerja di kebun kurma, menternak binatang dan membantu suami serta ahli keluarga mereka di pasar-pasar dan kedai perniagaan. 

Walaubagaimanapun terdapat syarat dan adab yang  perlu dipatuhi oleh umat Islam di dalam  membenarkan kaum wanita bekerja agar tidak berlaku fitnah dan kerosakan seperti yang disebut di dalam hadith nabi Salallahualaihiwassalam: "Tidaklah ada fitnah yang lebih berat bagi kaum lelaki selepas peninggalanku daripada fitnah wanita." (Muttafaq Alaih)
 
Perempuan adalah kelemahan lelaki dan merupakan sumber kepuasan dan keseronokan bagi golongan lelaki. Melihat perempuan sahaja sudah cukup mengembirakan lelaki apatah pula apabila kaum lelaki dapat bersama-sama dengan orang perempuan di dalam pekerjaan dan urusan kehidupan. Nabi Salallahualaihiwassalam diriwayatkan bersabda : “Perempuan ialah aurat, apabila mereka keluar dari rumah mereka maka syaitan akan merasa bersemangat. Wanita tidak lebih dekat dengan Allah berbanding ketika dia menetap di dalam rumahnya. (hadith riwayat Ibn Hibban dan Ibn Kuzaimah, disahihkan oleh Syeikh Albani dalam al-Silsilah al-Sahihah)

Demi menjaga kehormatan dan kesucian kaum wanita maka terdapat tujuh syarat dan adab yang penting yang perlu diperhatikan bagi kaum wanita di dalam pekerjaan.

1) Tidak mengabaikan ibadah dan kewajipan syarak yang ditetapkan oleh Allah SWT dan rasul seperti bertauhid, menjauhi syirik, mendirikan solat, puasa, zakat, haji,menutup aurat, menuntut ilmu dan sebagainya.

Pekerjaan ialah termasuk di dalam ibadah yang umum kepada Allah SWT dan dilakukan kerana mencari nafkah dan rezeki yang halal. Pekerjaan bukanlah satu matlamat atau tujuan hidup seseorang muslim tetapi ia adalah merupakan wasilah atau alat bagi mendapatkan belanja keperluan hidup dan menunaikan kewajipan sosial dalam masyarakat.

Wanita diharuskan bekerja seperti lelaki selama pekerjaan itu tidak menghalangnya daripada menunaikan kewajipan sebagai hamba Allah SWT dan beribadah kepada-Nya. Firman Allah SWT : “Katakanlah: "Sesungguhnya aku diperintahkan supaya menyembah Allah dengan memurnikan ketaatan kepada-Nya dalam (menjalankan) agama.” (Az-zumar : 11)

2) Pekerjaan tersebut bukanlah pekerjaan yang haram dan menyalahi syariat Islam atau menyumbang kepada sesuatu yang haram atau membahayakannya.

Tidak boleh bagi lelaki dan perempuan melakukan sesuatu pekerjaan yang menyalahi syariat Islam atau terlibat dalam menyumbang kepada sesuatu yang haram seperti kaedah yang ditunjukkan di dalam hadith berkenaan arak. Rasulullah salallahualaihiwassalam bersabda yang bermaksud:”Allah melaknat arak, orang yang meminumnya, orang yang menuangkannya, penjualnya, pembelinya, orang yang memerahnya, orang yang mengambil hasil perahannya, orang yang menghantarnya dan orang yang meminta dihantarkan. (hadith riwayat Abu Daud dan Ibn Majah)

3) Pekerjaan itu hendaklah tidak menghalang tugas fitrahnya sebagai seorang isteri dan ibu kepada anak-anaknya kerana seseorang wanita itu adalah bertanggungjawab di sisi agama untuk melayani suami dan keluarganya melebihi tanggungjawabnya yang lain selain menyembah Allah SWT.  

Adalah tidak boleh bagi seorang wanita untuk bekerja sehingga menganggu perjalanan fitrahnya untuk memenuhi keperluan suaminya seperti keperluan seksual, keperluan menemani suami dan melayaninya.  Ini kerana tugas-tugas ini adalah fitrah dan merupakan kewajipan agama dan manusiawi yang dijadikan oleh Allah SWT sebagai tanggungjawab dan keperluan manusia sejak zaman Adam. Kegagalan menunaikan keperluan dan tanggungjawab fitrah ini akan menyebabkan mudharat kepada manusia dan merosakkan fitrah dan jiwa mereka.

Buktinya di dalam hadith yang sahih baginda nabi salallahualaihiwassalam bersabda : Demi zat yang jiwaku berada di tanganNya, tidak ada seorang pun suami yang mengajak isterinya ke tempat tidur lalu isterinya enggan memenuhi panggilan suaminya melainkan Yang di atas langit menjadi murka kepadanya sehinggalah suaminya kembali redha kepadanya. (hadith riwayat Muslim) 

Begitu juga dengan tugas seorang ibu yang ditetapkan oleh agama seperti tanggungjawab menyusukan anak-anak yang disebut di dalam Al-Quran : “Para ibu hendaklah menyusukan anak-anaknya selama dua tahun penuh, iaitu bagi yang ingin menyempurnakan penyusuan.” (Al-Baqarah : 233) Perintah ini merupakan satu penegasan bahawa tugas seorang ibu itu ialah fitrah yang ditetapkan ke atas kaum wanita. 

Fitrah maksudnya ialah semulajadi dan ketetapan asal yang dijadikan oleh Allah SWT secara fizikal dan mental bagi kaum wanita termasuk keperluan hormon dan kejiwaannya. Para doktor dan pakar perubatan menyebutkan bahawa banyak keburukan terjadi ke atas wanita yang tidak menyusukan anak-anaknya termasuk risiko kanser payudara. 

4) Hendaklah pekerjaan yang diceburi itu tidak memberikan tekanan kepada seorang perempuan atau menyekatnya daripada berkahwin (jika belum) dan melahirkan anak atau menjadi seorang ibu kerana hal yang sedemikian merupakan kewajipannya terhadap agama, fitrah dan keluarga.

Firman Allah SWT : “Fitrah Allah yang telah menciptakan manusia menurut fitrah itu. Tidak ada peubahan pada fitrah Allah.” (Ar-Rum : 30)

Amatlah menyedihkan bahawa sesetengah pekerjaan menghalangi kaum wanita daripada bernikah dan melahirkan anak. Ini adalah suatu penindasan terhadap fitrah dan kezaliman kepada kaum wanita dan agama. Apabila seorang anak gadis meningkat dewasa maka adalah merupakan suatu tuntutan biologi dan fitrah ke atas dirinya untuk bernikah, memiliki suami dan keluarga.

Menurut pakar perubatan, terdapat dua hormon yang penting bagi perempuan iaitu hormon Estrogen dan Oksitosin. Hormon Estrogen ialah hormon yang bertanggungjawab membentuk dan mengawal fungsi kewanitaan dalam badan seorang perempuan seperti kitaran haid, bentuk fizikal dan emosi serta kesihatan bagi perempuan.  Hormon ini diperlukan bagi wanita untuk meneruskan kehidupan normal sebagai perempuan. Manakala hormon oksitosin pula ialah hormon yang memberikan perasaan bahagia dan gembira dalam diri manusia dan hormon ini dikatakan tinggi dalam badan perempuan sewaktu melakukan hubungan seksual dan menyusukan anak bahkan jika tiada hormon ini pada tubuh wanita maka susu dalam badannya pun tidak akan keluar.

Menghalang wanita berkahwin atau menyekat dan melewatkan mereka daripada bernikah merupakan suatu kezaliman kepada biologi dan fitrah wanita disamping satu penyeksaan dan tekanan kepada mental dan emosi seorang perempuan. Hal ini amatlah tidak sihat dan membahayakan serta memberi keburukan kepada masyarakat dan memberikan impak negatif kepada sosial umat Islam.

Banyak wanita kerjaya hari ini melewatkan perkahwinan kerana terikat dengan kerja dan situasi pekerjaan yang tidak memberi sokongan kepada perkahwinan. Hal ini tidak bagus khususnya kepada wanita yang mempunyai tempoh terhad untuk melahirkan anak iaitu sebelum umur 40 tahun (menopaus) dan pakar perubatan menyebutkan bahawa perkahwinan lewat memberi risiko anak cacat dan ketidak suburan serta pelbagai lagi keburukan.

Prinsip Islam seperti yang disebut di dalam hadith ialah “Tidak melakukan mudharat dan tidak boleh mendatangkan mudharat.” (hadith riwayat Hakim)

5) Mengutamakan bernikah dan menetap diri di rumah jika mampu dan tidak bekerja kecuali kerana ada keperluan dan kepentingan terhadap keluarga, agama dan masyarakat.

Adalah kebaikan kepada kaum perempuan untuk menetap di rumahnya jika tiada keperluan untuk keluar bekerja dan bercampur dengan lelaki apabila dia berasal daripada keluarga yang berkemampuan dan boleh menyara dirinya tanpa bekerja. Bahkan adalah lebih afdhal bagi wanita untuk bersolat di rumahnya berbanding di masjid berdasarkan hadith dari riwayat Abu Daud.
Selain itu bagi anak-anak gadis adalah menjadi auwlawiyat (keutamaan) untuk mendahulukan nikah dan perkahwinan sebelum pekerjaan. Ini kerana semasa mereka belum bernikah maka nafkah dirinya adalah dibawah tanggungjawab para wali mereka kecuali kerana kemiskinan dan walinya tidak mampu seperti yang berlaku kepada keluarga nabi Allah Syuaib ra. 

Firman Allah SWT :Dan tatkala dia (Musa) sampai di sumber air negeri Mad-yan dia menjumpai di sana sekumpulan orang yang sedang memberi minum (ternakannya), dan dia mendapati di belakang orang yang ramai itu, terdapat dua orang perempuan yang sedang menghambat (ternakannya). Musa berkata: "Apakah maksud kamu (dengan berbuat begitu)?" Kedua wanita itu pun menjawab: "Kami tidak dapat memberi minum (ternakan kami), sebelum pengembala-pengembala itu pulang dengan (ternakan mereka), sedang bapa kami adalah orang tua yang telah lanjut umurnya. Maka Musa memberi minum ternakan itu untuk (menolong) keduanya, kemudian dia kembali ke tempat berteduh lalu berdoa: "Ya Tuhanku sesungguhnya aku sangat memerlukan sesuatu kebaikan yang Engkau turunkan kepadaku." (Al-Qasos : 23-24)

6) Menjaga batasan dengan kaum lelaki dan tidak berhubung kecuali atas keperluan dan pekerjaan 

Allah menetapkan bahawa kaum lelaki dan perempuan harus menjaga batasan dan tidak berhubung kecuali dalam hal yang dibenarkan. Kaum perempuan hendaklah menundukkan pandangan dan mengelak diri dari bertembung dengan lelaki atau bersama mereka secara khalwat dan menimbulkan fitnah. Perkara yang sama juga dituntut ke atas orang lelaki agar memelihara maruah mereka dengan tidak mengambil kesempatan ke atas kaum wanita dengan alasan pekerjaan. 

Hal ini bermaksud adab seorang perempuan itu ialah memelihara dirinya daripada bergaul bebas dengan lelaki seperti makan sekali, berjalan berdua-duaan, menaiki kereta dan kenderaan yang sama tanpa mempunyai ikatan yang sah. Perbualan yang tidak membawa manfaat dan keperluan hendaklah dielakkan kerana sesungguhnya dosa zina itu selalunya bermula dengan penglihatan dan percakapan. 

Dalam hadith yang sahih menyebutkan bahawa dosa zina itu sukar dielakkan kerana mata itu berzina dengan memandang, mulut dengan bercakap, telinga dengan mendengar, tangan memegang, kaki melangkah dan kemaluan akhirnya membenarkan atau menolak.  

7) Menutup aurat dengan sempurna dan menjaga cara berpakaian, perbuatan dan perbicaraan serta pergerakan mereka apabila berada di hadapan bukan mahram dan diluar rumah. 

Hendaklah wanita yang bekerja menutup aurat dengan sempurna dan menjaga bahagian-bahagian badannya daripada kelihatan dan dapat dipandang oleh lelaki. Antara bahagian badan yang selalunya dipandang oleh lelaki ialah kemaluannya baik depan dan belakang, dadanya dan juga wajahnya.

Hal ini boleh dilihat dalam perintah Allah SWT pada surah An-Nur ayat 31.

Islam menetapkan aurat wanita ialah seluruh tubuh kecuali muka dan tapak tangan, tetapi itu bukanlah bermaksud wajahnya boleh dihiasi dan ditampal dengan make-up yang boleh menarik dan menggoda lelaki. Kemudian bahagian dadanya hendaklah dilindungi dengan melabuhkan pakaian agar tidak nampak bonjolan dada dan saiz serta bentuknya yang menggoda lelaki untuk memandang dan membayangkan bentuknya. Begitu juga pakaian bawahnya harus longgar agar pinggulnya, bentuk kemaluan hadapan dan belakang tidak dilihat dan kelihatan diluar pakaian. 

Ini kerana sesetengah wanita memakai pakaian yang ketat seperti seluar yang sendat dan menzahirkan punggungnya dan peha serta bentuk badannya dan hal itu ialah haram.

Termasuk juga larangan yang penting bagi wanita ialah tidak memakai minyak wangi dan haruman yang kuat dan boleh dihidu oleh lelaki kerana ianya disebutkan dalam hadith yang sahih sebagai dosa dan baginda mengelar wanita yang melakukannya sebagai pelacur.

Kesimpulannya, Islam membezakan fungsi dan peranan lelaki dan perempuan dan hal ini telah ditegaskan oleh Al-Quran di dalam ayat 36 Surah Ali-Imran dengan maksudnya : “Maka tatkala isteri 'Imran melahirkan anaknya, diapun berkata: "Ya Tuhanku, sesunguhnya aku melahirkannya seorang anak perempuan; dan Allah lebih mengetahui apa yang dilahirkannya itu; dan anak laki-laki itu tidaklah sama seperti anak perempuan.” (Ali-Imran : 36)

Kata Al-Imam Ibn Katsir bahawa perbezaan itu bermaksud dari sudut fizikal dan kekuatan untuk berkhidmat di masjid Al-Aqsa (Tafsir Al-Quran Al-Azim, Ibn Katsir) Maknanya kepada kita ialah fungsi perempuan itu adalah berbeza dengan fungsi lelaki. Namun kerana penjajahan minda dan budaya oleh masyarakat barat maka umat Islam sudah mula menanggalkan tabir yang memisahkan fungsi lelaki dan perempuan sehingga kaum wanita turut bercampur sekali dengan lelaki dan ditindas oleh sistem-sistem dan budaya kehidupan yang tidak menyebelahi fitrah dan keperluan kaum perempuan. 

Bermula sejak daripada kanak-kanak pemisahan di antara lelaki dan perempuan sepatutnya perlu dititik-beratkan dengan memberikan pakaian, tempat tidur dan cara layanan yang berbeza daripada anak lelaki agar sesuai dengan perkembangan fitrahnya. Ini disebutkan di dalam hadith pendidikan anak-anak yang berbunyi :
مروا أولادكم بالصلاة لسبع، واضربوهم عليها لعشر وفرقوا بينهم في المضاجع

Maksudnya : “Perintahkanlah anak-anakmu untuk (menunaikan)solat pada umur 7 tahun. Dan pukullah mereka jika (meninggalkan) solat pada umur 10 tahun, dan pisahkanlah antara mereka pada tempat tidurnya.” (
Hadith riwayat Ahmad, Abu Daud dan Hakim)

Pelajaran penting daripada suruhan di atas ialah supaya anak-anak perempuan dapat membesar menjadi permata dan perhiasan Islam yang bernilai dan memenuhi keperluan fitrahnya dan terpelihara daripada penyelewengan sosial dan jiwa dalam kehidupan. Ramai ibubapa mengambil ringan hal ini dengan membiarkan anak-anak mereka bercampur gaul tanpa batasan dan memandang ringan soal pembentukan fitrah. Mereka memakaikan anak perempuan dengan pakaian lelaki, memberinya permainan lelaki dan melayan serta menyuruhnya bekerja seperti anak-anak lelaki sehingga dia membesar dengan memiliki acuan yang salah. 

Lebih teruk daripada itu mereka mendidik dan memberikannya pelajaran yang sama dengan anak-anak lelaki sehingga berlaku persaingan dan pertembungan antara fitrah lelaki dan perempuan. Pendidikan adalah wajib dan mustahak kepada semua anak-anak lelaki dan perempuan tetapi cara mendidik dan isi pelajarannya sepatutnya adalah berbeza dan tidak wajar disamakan kerana fungsi dan keperluan kedua-dua gender itu adalah berbeza.


(Gambar Hiasan : Keadilan bukan bermaksud sama tetapi meletakkan sesuatu pada tempatnya)

Anak-anak lelaki perlu dididik untuk menjadi pemimpin dan mempunyai tanggungjawab manakala anak-anak perempuan perlu dibentuk menjadi pengikut dan penyokong yang baik dengan kemahiran-kemahiran yang dapat memenuhi keperluan sosial yang diperlukan oleh mereka. Apa yang berlaku apabila perbezaan fitrah ini tidak diambil berat ialah muncul ketegangan dalam rumahtangga dan kehidupan apabila pihak lelaki gagal mendapatkan “keperluan” yang diperlukan daripada kaum perempuan seperti seksual, kasih sayang, sokongan emosi kerana kegagalan golongan perempuan menyediakan keperluan tersebut kepada golongan lelaki disebabkan mereka tidak diberi persediaan ke arah itu semenjak kecil.

Begitu juga apabila kegagalan pihak lelaki membekalkan “keperluan” yang diperlukan oleh kaum perempuan seperti perlindungan, pendidikan, penjagaan dan keadilan sehingga akhirnya kaum perempuan terpaksa bangkit dan keluar daripada fitrahnya untuk memenuhi keperluannya agar dapat meneruskan kehidupannya. Tuhan telah menetapkan fitrah manusia dan memilih untuk menjadikan manusia kepada lelaki dan perempuan agar dapat saling melengkapi dan memerlukan sebagai tanda kebesaran-Nya. Firman Allah SWT : Dan Kami jadikan kamu dalam keadaan berpasang-pasangan.”(An-Naba : 8)

Namun sistem kehidupan barat yang dibentuk dengan hawa nafsu menjadikan lelaki dan perempuan sebagai saling bersaing antara satu sama lain sejak dari kanak-kanak sehinggalah kepada dewasa apabila mereka dicampurkan dalam sistem pendidikan, pekerjaan dan kemasyarakatan yang jauh daripada pertunjuk wahyu. Hal ini telah merubah fitrah dan merosakkan acuan yang dibentuk oleh tuhan di dalam jiwa manusia sehingga menimbulkan fitnah dan kerosakkan. 

Firman Allah SWT : Celupan Allah. Dan siapakah yang lebih baik acuannya daripada Allah? Dan hanya kepada-Nya-lah kami menyembah.”(Al-Baqarah : 138)

Wallahua'lam bissowab. 

2 comments:

Muhd Iqbal Samsudin said...

sungguh bernas artikel ini, moga bermanfaat buat semuanya :)

RuMaH TuA said...

Peringatan buat diri yg bekerja...

Moga Allah kasih.