Wednesday, May 11, 2011

Bukan semua soalan wajib dijawab



Al-Quran datang kepada kita sebagai pertunjuk dan pembawa rahmat melalui ajaran-ajaran dan hikmah yang terkandung di dalam ayat-ayat yang dibacakan. Sebahagian ayat Al-Quran pula diturunkan oleh Allah swt sebagai menjawab pertanyaan dan persoalan yang ditimbulkan oleh manusia.

Allah swt berfirman yang bermaksud : “Dan mereka bertanya kepadamu tentang gunung-gunung, maka katakanlah: "Tuhanku akan menghancurkannya (di hari kiamat) sehancur-hancurnya,” (Thaha : 105)

Allah swt berfirman yang bermaksud : “Mereka akan bertanya kepadamu (Muhammad) tentang Dzulkarnain. Katakanlah: "Aku akan bacakan kepadamu cerita tantangnya." (Al-kahfi : 83)

Allah swt berfirman yang bermaksud : “Dan mereka bertanya kepadamu tentang roh. Katakanlah: "Roh itu termasuk urusan Tuhan-ku, dan tidaklah kamu diberi pengetahuan melainkan sedikit." (Al-Isra : 85)

Allah swt berfirman yang bermaksud : “Manusia bertanya kepadamu tentang hari berbangkit. Katakanlah: "Sesungguhnya pengetahuan tentang hari berbangkit itu hanya di sisi Allah." Dan tahukah kamu (hai Muhammad), boleh jadi hari berbangkit itu sudah dekat waktunya.” (Al-Ahzab : 63)

Banyak lagi ayat-ayat Al-Quran yang didatangkan kepada Nabi Muhammad salallahualaihiwassalam sebagai menjawab persoalan demi persoalan yang ada di dalam kepala manusia. Walaubagaimanapun bukan semua persoalan itu dijawab oleh Allah swt dan tidak pula setiap soalan yang telah dijawab itu terus menjawab perkara yang ditanyakan. Seringkali setiap jawapan yang diberikan oleh Allah swt di dalam Al-Quran berupa sebuah pertanyaan pula dan ada kalanya persoalan itu dijawab dengan sebuah jawapan yang menjawab kepada persoalan yang lain tetapi berkaitan.

Pendek kata, bukan semua soalan wajib dijawab dan setiap jawapan itu pula tidak semestinya wajib menjawab apa yang dipersoalkan sebaliknya boleh jadi memberikan pula persoalan dan pertanyaan balas kepada pihak yang menyoal.

Kenapa begitu ?

Jawapannya ialah kerana Islam ialah agama hikmah dan rahmat kepada manusia. Matlamat Allah swt di dalam bertanya soalan kepada manusia bukanlah bertujuan untuk mendapatkan jawapan atau ilmu kerana Allah swt Maha Mengetahui tetapi soalan yang ditanyakan oleh Allah sebaliknya memberikan muhasabah, peringatan dan pengajaran kepada hamba-hamba-Nya.

Demikianlah pula setiap soalan yang ditanyakan oleh hamba-hamba kepada Allah swt tidak semuanya akan dijawab demi rahmat dan hikmah yang mendalam. Jika dijawab maka soalan itu pastilah soalan yang membawa kebaikan dan memberikan pengajaran dan jika tidak dijawab maka perbuatan yang sedemikian itu memberikan manfaat kepada hamba-hamba-Nya melalui diam-Nya agama pada hal yang tersebut.

Inilah yang dijelaskan oleh Allah swt pada ayat berikut :
“Wahai orang-orang yang beriman, janganlah kamu menanyakan (kepada Nabimu) hal-hal yang jika diterangkan kepadamu akan menyusahkan kamu dan jika kamu menanyakan di waktu Al Quran itu diturunkan, niscaya akan diterangkan kepadamu, Allah memaafkan (kamu) tentang hal-hal itu. Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyantun.” (Al-Maidah : 101)

Begitu pula di dalam hadis baginda nabi salallahualaihiwassalam yang diriwayatkan bahawa baginda pernah bersabda : “Sesungguhnya keburukkan yang paling besar dapat dilakukan oleh seorang Muslim terhadap kaum Muslim yang lain ialah bertanyakan tentang sesuatu perkara yang belum diharamkan lalu menjadi haram hukumnya kerana pertanyaan oleh dirinya tersebut.” (hadis riwayat Bukhari dan Muslim)

Jenis-jenis soalan yang ditanya

Ramai orang selalu bertanya dan suka bertanya kerana ianya adalah fitrah manusia yang diciptakan oleh Allah swt dengan akal untuk mengetahui dan mempelajari sesuatu yang tidak diketahuinya. Tetapi soalan dan pertanyaan itu berbahagi kepada beberapa bahagian adanya dan mengikut jenis-jenis manusia yang suka bertanya atau kepada bentuk soalan yang ditanya.

Jika mahu dibahagikan kepada bentuk soalan yang sering ditanya oleh manusia maka kita dapat membahagikan soalan-soalan tersebut kepada tiga bahagian iaitu : Soalan yang berbentuk kejiwaan, soalan berbentuk keduniaan dan soalan berkaitan alam semesta dan persekitaran.

Manusia bertanya soalan-soalan berbentuk kejiwaan ialah apabila mereka berbicara soal ghaib, ketuhanan, agama dan perasaan serta mental dan emosi. Manakala persoalan keduniaan pula ialah apabila mereka berhadapan kesulitan dalam kehidupan, pekerjaan, pengajian dan segala yang berkaitan dengan perihal dunia dan fizikal. Seterusnya soalan ketiga iaitu persoalan alam sekitar dan semesta ialah persoalan yang manusia selalu fikir-fikirkan dan tanyakan jika mereka mempunyai kaitan dan hubungan dengan hal tersebut seperti banjir, gempa bumi, peredaran alam dan segala macam yang berlaku sehingga mengundang manusia mengkaji dan mencari jawapan bagi semua persoalan yang timbul dalam pemikiran akal manusia.

Walaubagaimanapun, jika kita melihat dalam aspek yang lain pula maka kita boleh memandang kepada sifat atau jenis manusia dalam bertanyakan sesuatu soalan dan itu lebih mudah bagi kita untuk mengambil pelajaran.

1.Pertanyaan demi mencari kebenaran

Pertanyaan seseorang yang mencari kebenaran dapat dilihat melalui usahanya dalam mencari jawapan dan kepada soalan yang diucapkan. Apa yang ingin diketahuinya ialah ikhlas, sesuatu yang sudah dia usahakan sekian lama tetapi tertutup makluman dan pengetahuan daripada dirinya dan dia ingin mengetahuinya.

2.Pertanyaan demi mencari kesalahan dan kesilapan

Ada juga orang yang bertanya demi mencari kesilapan dan kesalahan dirinya, orang lain atau sesuatu perkara yang ingin diketahuinya. Misalnya seseorang yang sudah lama membesar dan berada di dalam kesesatan bertanya tentang dirinya apakah kesilapannya, kesalahannya atau pada diri orang lain atau sesuatu yang dilihatnya.

3.Pertanyaan demi mencari keseronokkan atau mempersendakan

Pertanyaan sebegini dilakukan oleh mereka yang tidak serius, main-main dan bertujuan menyeronokkan diri mereka apabila mendengar jawapan daripada orang yang menjawab persoalan mereka. Mereka menanti dengan khusyuk dan bersedia untuk ketawa sebaik sahaja jawapan kepada soalan mereka disampaikan. Boleh jadi mereka ketawa kerana telah mengetahui jawapan tersebut, boleh jadi kerana tidak mempercayainya dan boleh jadi juga kerana sengaja mahu mempersendakan peribadi orang yang ditanya.

4.Pertanyaan demi menutup kebenaran, mengalihkan perhatian serta membela kesalahan dan menentang kebenaran

Ada orang yang melakukan kejahatan dan kesalahan lalu demi menutup kesalahan dan kejahatan tersebut maka dia segera mengaburi orang lain dengan seribu satu keraguan dan persoalan demi menutup mata dan perhatian orang terhadap kesalahan dirinya atau agar kebenaran tidak diterima sebaliknya diragu-ragui dengan persoalan dan pertanyaan yang ditimbulkan.

5. Pertanyaan yang berbentuk pujian

Pujian juga boleh datang dalam bentuk persoalan, misalnya seseorang berkata : “Siapakah yang lebih cantik dan jelita berbanding Farah ?” Ini bukanlah persoalan tetapi sesuatu kenyataan atau luahan perasaan yang dimuatkan dalam bentuk soalan sebagai pujian kepada seseorang.

6. Pertanyaan untuk memudahkan urusan dan kerana kemalasan usaha

Ada sesetengah orang bertanya kerana sifat malas untuk usaha dan malas untuk mencari jawapan dengan tenaga diri mereka sendiri sebaliknya mengharapkan orang lain untuk memberikan jawapan kepada persoalan yang dimiliki oleh mereka. Contohnya apakah maksud “criticise ” dalam bahasa Melayu tanya seorang budak sekolah darjah enam kepada cikgunya sedangkan kamus dewan bahasa English-Melayu ada ditangannya. Dia tahu jawapan ada di situ tetapi malas mahu membuka buku itu dan dirasakan jika ditanyakan kepada cikgu maka jawapannya adalah lebih cepat dan mudah.

Ramai sekali orang kita yang termasuk dalam kategori ini dan banyak pula soalan-soalan agama mahupun soalan-soalan biasa yang kedengaran adalah berlatar belakangkan konsep ini. Tentu kita pernah mendengar soalan apakah hukumnya orang yang sekian dan sekian, bolehkah saya itu dan ini…apa maksud bla-bla…sehingga pernah ada seorang pelajar agama di sebuah universiti yang meminta saya menjawab soalan bagi pihak dirinya akan soalan-soalan “assignment” yang diberikan oleh pensyarah kerana dia mengatakan sukar untuk mencari bahan rujukan atau jawapan bagi soalan-soalan tersebut dan ingin mengambil jalan mudah dengan bertanya terus kepada seorang ustaz !

7. Soalan dan pertanyaan yang melambangkan kesombongan dan bongkak

Sesetengah orang pula bertanyakan soalan kerana mahu menunjukkan kebesaran dirinya atau bertanya dengan rasa sombong dan bongkak setelah mengetahui bahawa tiada orang lain yang mnegetahui jawapan bagi soalan tersebut kecuali dirinya sendiri atau kerana beranggapankan bahawa jawapan yang akan dijawab nanti akan memuliakan atau membanggakan dirinya.

Contohnya seseorang yang paling kaya di sebuah kampung itu bertanya kepada orang ramai : Siapakah orang yang paling kaya di kampung ini ? Dia tahu bahawa dialah yang paling kaya tetapi sengaja soalan itu diucapkan demi kerana kesombongan dan kepuasan dirinya.

Panduan menjawab soalan

Jawablah soalan yang ditanyakan oleh manusia jika kita mampu untuk menjawabnya dan jika soalan itu pula berhak untuk dijawab. Sekiranya jawapan kita itu boleh memberikan kebaikan dan tidak mengundang keburukkan serta kerosakkan atau mendatangkan fitnah kepada manusia.

Kata kunci yang penting sebelum menjawab sesuatu soalan atau pertanyaan ialah anda harus mengenal pasti tiga perkara iaitu :

1. Mengenal pasti orang yang bertanya
2. Mengetahui tentang soalan yang ditanya
3. Memahami keadaan semasa dan sekitar ketika soalan itu ditanya

Dengan mengenal pasti orang yang bertanya maka anda akan terselamat daripada membuat kesilapan meletakkan sesuatu yang berharga ke dalam mulut musuh atau memberikan ruang kepada si pembuat fitnah. Kenal pasti dahulu orang yang bertanya kerana diriwayatkan Ibn Mas’ud ra pernah menyebutkan : “Tidaklah engkau berbicara terhadap sesuatu kaum dengan pembicaraan yang tidak mampu difahami oleh akal mereka, melainkan sebahagian daripada mereka akan tertimpa fitnah.” (Riwayat Muslim)

Begitu juga dalam riwayat yang lain Khalifah Ali bin Abi Tolib ra pernah menyebutkan : “Berbicaralah kepada manusia dengan apa-apa yang mampu mereka fahami, apakah kamu suka jika Allah dan Rasul-Nya akan didustakan?” (riwayat Bukhari)

Tahu dan kenal siapa yang bertanya seperti dari mana asalnya, apa tujuannya dan mengapa dia bertanya nescaya akan membantu anda dalam memberikan jawapan yang berguna dan bermanfaat.

Seterusnya mengetahui tentang soalan yang ditanya pula bukan sahaja berkait apakah jawapannya tetapi untuk apa soalan itu dikemukakan dan kepada siapakah soalan ini nanti akan bertemu dan berakhir ? Apakah soalan ini untuk si penanya ? Atau akan berakhir jawapan untuk soalan tersebut kepada seorang si buta di hujung kampung yang mengirimkan utusan buat menanyakan soalan ?

Lihatlah di dalam hadis betapa setiap soalan itu berbeza jawapannya untuk orang yang bertanya dan setiap soalan itu pula ada seni di dalam menjawabnya.

Seni itu fiqih

Ianya kefahaman mendalam yang datang melalui pengalaman dan kemahiran serta anugerah daripada tuhan.

“Dan (ingatlah kisah) Daud dan Sulaiman, di waktu keduanya memberikan keputusan mengenai tanaman, kerana tanaman itu dirosakkan oleh kambing-kambing kepunyaan kaumnya. dan adalah Kami menyaksikan keputusan yang diberikan oleh mereka itu, Maka Kami telah memberikan pengertian kepada Sulaiman tentang hukum (yang lebih tepat) ; dan kepada masing-masing mereka telah Kami berikan Hikmah dan ilmu dan telah Kami tundukkan gunung-gunung dan burung-burung, semua bertasbih bersama Daud dan kamilah yang melakukannya”. (Al-Anbiya : 78-79).

Keghairahan mahu menjawab soalan hendaklah diseimbangkan dengan ketaqwaan kerana lihatlah teladan daripada kaum salaf yang seringkali mengelak daripada menjawab sebarang persoalan yang dapat dielakkan.

Utbah ibn Muslim pernah meriwayatkan bahawa beliau pernah berkawan dengan Ibn Umar ra (Abdullah Ibn Umar ra) selama tiga puluh empat bulan dan seringkali ketika beliau ditanya dengan sesuatu persolan maka djawab oleh beliau dengan berkata : “Aku tidak tahu”.

Demikian juga Ibn Abi Laila ra yang menyebutkan aku pernah melihat seratus dua puluh lebih para sahabat rasulullah salallahualaihiwasalam dari kalangan ansar yang apabila ditanyakan dengan sesuatu permasalahan agama maka dia menyerahkan kepada yang lain sehingga sahabat yang lain itu menyerahkan kepada yang lain sehinggalah seringkali persoalan itu kembali kepada sahabat yang pertama ditanyakan tadi.

Akhirnya dalam panduan menjawab soalan maka saya ingin berpesan bahawa hendaklah si penanya dan penjawab soalan memastikan bahawa sesuatu soalan itu dijawab dengan mengambil kira dan mempertimbangkan zaman dan keadaan serta maslahat dan persekitaran yang mungkin mempengaruhi atau dipengaruhi oleh soalan dan jawapan yang ditanyakan.

Misalnya seseorang bertanya tentang liwath, apakah yang dikehendaki daripada si penanya itu merujuk kes liwath seorang tokoh yang bernama Anwar Ibrahim ? Ataukah ianya berbentuk umum tanpa terikat dengan status dan keadaan semasa ?

Mempertimbangkan keadaan dan realiti semasa disebut sebagai fiqh waqi’ie yang amat penting difahami oleh pemberi fatwa atau tukang penjawab soalan-soalan agama.

Prof. Dr Yusof Al-Qaradhawi menyebutkan berkenaan hal fiqh waqi’ dengan membawakan kata-kata Imam Ibn Qayyim rahimahullah dalam kitabnya I’lam Al-Muwaqi’ien bahawa seorang mufti atau hakim tidak akan dapat memberikan fatwa atau hukum yang tepat kecuali dengan dua bahagian daripada kefahaman dan salah satu daripada kefahaman yang diperlukan ialah memahami realiti dan fiqh yang terhasil daripada keadaan realiti semasa itu. ~

Kesimpulannya baik soalan mahupun jawapan ianya hendaklah dilakukan kerana Allah swt, demi mencari keredhaan-Nya dan dilakukan dalam keadaan yang bersungguh-sungguh dan agama ini bukanlah tempat untuk bersenda gurau dan bermain-main secara sia-sia.

Oleh itu bagi yang bertanya maka sabarlah dan carilah jawapannya dengan pertunjuk Allah dan bagi yang menjawab soalan yang ditanyakan maka sabarlah dan jawablah dengan penuh pertunjuk daripada Allah swt.

Jika ada yang bertanya tetapi masih belum mendapatkan jawapan daripada soalan yang ditanya mungkin anda harus kembali bertanya diri anda sendiri apakah soalan yang ditanyakan oleh anda itu termasuk di antara soalan-soalan yang tidak wajib dijawab ?

Segala puji hanyalah bagi Allah swt.

4 comments:

Dr. Mohamad Khir Bin Johari said...

alhamdulillah

Mr. Redha said...

Trime kasih sbb share maklumat penting ini...izinkan saya share dgn kwn2 saya skali.

Anonymous said...

Allah swt berfirman yang bermaksud : “Dan mereka bertanya kepadamu tentang roh. Katakanlah: "Roh itu termasuk urusan Tuhan-ku, dan tidaklah kamu diberi pengetahuan melainkan sedikit." (Al-Isra : 85)

Nabi Muhammad tak reti nak jawab, sebab tu ayat ni turun kot.

Ustaz Emran said...

Assalamualaikum,

Beradab dengan rasulullah adalah kewajipan kita kerana jika kita gagal mempamerkan adab maka iman dan aqidah kita boleh terbatal.

"Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu meninggikan suaramu melebihi suara Nabi, dan janganlah kamu berkata kepadanya dengan suara yang keras, sebagaimana kerasnya suara sebagian kamu terhadap sebagian yang lain, supaya tidak hapus (pahala) amalanmu, sedangkan kamu tidak menyedari." (Al-Hujurat : 2)

Tidak boleh menulis nabi Muhammad tidak reti nak jawab tetapi tulislah bahawa nabi Muhammad Salallahualaihiwasalam (atau SAW) tidak mampu untuk menjawabnya melainkan dengan pertunjuk Allah swt sebagai tanda menghormati baginda walau dalam tulisan dan bicara harian kita.

Wassalam