Saturday, January 01, 2011

Jangan Berebut Tanah Pusaka


Perebutan dan pergaduhan adik beradik disebabkan oleh tanah pusaka sudah begitu sinonim dengan masyarakat Melayu. Di mana-mana dan bila-bila masa kita selalu sahaja mendengar berita dan cerita yang sama. Isunya ialah pergaduhan kerana harta dan perebutan tanah pusaka peninggalan orang-orang tua yang sudah pun meninggal dunia.

Semuanya kerana harta.

Talian persaudaraan menjadi buruk dan boleh terputus kerana perselisihan dan pertengkaran mengenai siapa yang lebih berhak terhadap harta dan tanah pusaka. Hakikatnya Islam telah datang menyelesaikan masalah mengenai warisan harta apabila Allah swt telah mengajarkan kepada rasululullah salallahualaihiwassalam berkait pengurusan pusaka kematian di dalam al-Quran.

Allah swt telah menyebut yang bermaksud :

“Bagi orang laki-laki ada hak bagian dari harta peninggalan ibu-bapa dan kerabatnya, dan bagi orang wanita ada hak bagian (pula) dari harta peninggalan ibu-bapa dan kerabatnya, baik sedikit atau banyak menurut bahagian yang telah ditetapkan.” (An-Nisa : 7)

Manakala nabi salalallahualaihiwasalam juga pernah bersabda daripada Ibnu Abbas ra dengan sabdanya yang bermaksud : "Hendaklah kamu membahagi-bahagikan harta (pusaka) di antara ahli waris itu berdasarkan Kitabullah.” (Hadis riwayat Muslim dan Abu Daud)

Membahagikan harta menurut panduan Al-Quran dan As-sunnah ialah suatu kewajipan sebagai amanah daripada Allah swt dan sebagai bukti keimanan manusia kepada keadilan Islam. Hal ini juga merupakan salah satu perintah yang termasuk dalam ayat-ayat yang mewajibkan manusia berhukum dengan hukum Allah swt.

Malangnya, dalam masyarakat kita hari ini khususnya orang Melayu, pembahagian harta pusaka tidak dilakukan secara telus dan adil mengikut hukum syarak sebaliknya dipengaruhi oleh unsur-unsur penipuan dan penyelewengan. Hal ini terjadi kerana didorong oleh sifat tamak, dengki dan penyakit hati yang dikaburi oleh kemewahan harta dan kecintaan kepada dunia yang menyebabkan manusia lupa kepada azab dan janji-janji seksa bagi mereka yang melanggar amanah dan perintah daripada Allah swt.

Allah swt berfirman yang bermaksud :

“Dan kamu memakan harta pusaka dengan cara mencampur baurkan (yang halal dan yang bathil), Dan kamu mencintai harta benda dengan kecintaan yang berlebihan. Jangan (berbuat demikian). apabila bumi digoncangkan berturut-turut, Dan datanglah Tuhanmu; sedang Malaikat berbaris-baris. Dan pada hari itu diperlihatkan neraka Jahannam; dan pada hari itu ingatlah manusia, akan tetapi tidak berguna lagi perbuatan mengingat itu baginya.” (Al-Fajr : 19-23)

Daripada Abdullah bin Umar ra yang berkata secara marfu yang bermaksud : “Sesiapa yang mengambil tanah orang lain tanpa hak walaupun sedikit maka dia pasti akan ditenggelamkan dengannya di hari kiamat sehingga ke tujuh lapis bumi.” (Riwayat Bukhari)

Begitu juga dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Ya’la bin Murrah ra bahawa rasulullah salallahualaihiwassalam bersabda : “ Sesiapa yang menzalimi orang lain dengan mengambil tanahnya walau sejengkal maka nescaya Allah akan membuatkan dia menggali tanah tersebut dan dalam riwayat yang lain menyebut : “Tanah itu akan dihadirkan sebanyak tujuh lapis bumi yang dalam lalu dibebankan kepadanya pada hari kiamat sehingga seluruh manusia diadili.” (hadis riwayat Tibrani)

Pada hari ini orang menyangka kecerdikan menipu dan memperdayakan termasuk sebagai sebuah kemahiran yang dibanggakan konon dapat membawa keuntungan duniawi tetapi mereka lupa bahawa yang tertipu dan terpedaya sebenarnya ialah diri mereka sendiri.

Syaitan telah menjadikan tanah pusaka sebagai alat untuk menjadikan manusia saling bergaduh, memutuskan silaturrahim dan perhubungan darah yang sepatutnya terikat utuh dan kukuh. Akhirnya manusia yang tamak itulah yang akan menjadi bahan bakar api neraka.

Dalam masyarakat kita bukanlah perkara yang ganjil dan pelik perbuatan menipu dalam persoalan harta khasnya yang melibatkan urusan tanah pusaka. Betapa ramai orang yang mengubah geran, jumlah tanah dan ada yang sampai menukar nama pemilik tanah kepada namanya sendiri demi tamakkan harta.

Nabi salallahualaihiwassalam pernah bersabda : “Allah melaknat orang yang mengubah batu penanda batas tanah.” (Hadis riwayat Muslim)

Ketahuilah wahai saudara-saudari sekalian, sesungguhnya adalah tidak berbaloi berebut tanah pusaka yang akhirnya membawa petaka dan bala bencana serta seksa neraka. Biarlah rugi di dunia kerana tidak mendapat warisan harta asalkan kita terselamat daripada seksa dan neraka Allah swt.

Sesungguhnya syurga itu amatlah nikmat jika dibanding dengan segala harta dan pusaka.

8 comments:

Unknown said...

salam.....mcm kes saya jerk...tapi masalahnya bukan dari pihak saya, ia datang dari pihak lagi satu dan membabitkan ramai pihak....saya pun naik malas nak amik port,lantak korang lah coz nie hal family....so wat bodoh je la....tapi thanks yea pasal info nie..

Andre said...

Ibu bapa sepatutnya bijak meninggalkn wasiat dan pembahagian yg jelas dan telus agar tidak memberi ruang utk pergaduhan. Kalau saling percaya mempercayai ia lebih mudah bila tanah terus ditukar sebelum meninggal kerana bila dah libatkan Amanah Raya ia melibatkan proses rumit dan panjang sedangkan kos hidup makin meningkat, ank cucu makin ramai utk ditanggung dok buang masa bergaduh. Lawyer pulak ada yg menangguk di air keruh. Kita masuk kubur biarlah selesai jgn tinggalkan 'pusaka pergaduhan' kpd anak2.

Unknown said...

Sy anak angkat, tidak ada hak tuk bersuara apalagi mewarisi tanah. tetapi sy menetap dia tanah pusaka atas restu abang. tanah kami di minta membuat pembahagian sama rata oleh mak saudara. katanya arwah abah telah lebih sempadan. Di atas dunia, jika benar katanya. Arwah abah terlepas. jika palsu pengakuannya. Allah je yg maha mengetahui.

Unknown said...

moohon ijin shara

Unknown said...

Assalamualaikum
Saya ada satu masalah yang masih membelenggu fikiran saya sehingga kini berkenaan Tanah yang ditinggalkan oleh arwah datuk saya. Permulaan cerita,Arwah datuk saya ni masa dia meninggal dia ada tinggalkan beberapa ekar Tanah. Arwah mempunyai 6 anak (4 lelaki dan 2 perempuan. Arwah tidak meninggalkan wasiat.Selepas arwah meninggal arwah bapa saya mengambil kuasa untuk menguruskan Tanah tersebut dan telah pergi ke pejabat Tanah bahagian pengurusan harta pusaka. Situasi nya sekarang,anak pertama arwah telah meninggal dunia sebelum arwah datuk saya dan dia meninggalkan 3 orang anak lelaki,anak kedua arwah datuk saya tidak mempunyai anak,anak ketiga adalah arwah bapa saya,anak keempat arwah datuk saya perempuan(tidak mempunyai anak),kelima pun perempuan(1 org anak lelaki),keenam adalah lelaki(3org anak perempuan).Masa arwah datuk meninggal, anak beliau yang masih hidup ialah anak kedua (tiada anak),arwah bapa saya (ketika itu masih hidup),anak keempat (perempuan),dan anak keenam (lelaki). Semasa mengambil kuasa dipejabat Tanah masing2 telah bersetuju meletak nama bapa saya dan anak yng keempat ( perempuan ) dalam geran Tanah. Sekarang bapa saya telah meninggal dan Tanah yang ada nama bapa telah ditukar atas nama saya. Kemusykilan disini adakah saya keatas tanah2 tersebut walaupun nama yang tertera dalam geran adalah nama arwah bapa saya. Bagaimana hak mereka yang lain. Boleh rungkaikan agar hidup ini lebih tenang.

Unknown said...

Assalam, sy juga mmpunyai soalan tentang permslahan berkaitan tanah pusaka, datuk sy mempunyai seorang adik lelaki, sesudah datuk sy meninggal dunia, adik lelakinya (datuk saudara) telah membahagikan semua tanah pusaka kepada anak2 nya, manakala anak2 datuk sy langsung tidak mendapat sdkitpn kcuali bapa sy yg diberi kebenaran membina rmh disatu kawasan, namun selepas datuk saudara sy meninggal dunia, diikuti dgn bapa sy xlama selepas itu sikap anak2 n menantu datuk saudara sy semakin dingin dgn keluarga sy,mgkin kerana sifat tamak mereka telah membuang pokok2 buah-buahan yg ditanam arwah bpa disebelah rmh sy tanpa kebenaran, mereka juga memesan spya tanah disebelah rmh tidak dbgunkan sdgkan semasa arwah bapa sy masih ada, beliau mmg ingin membina sebuah tempat parking utk kereta dirmh sy dn mereka sendiri mengetahuinya tnpa sbrg bantahan. Nmun slpas arwah bapa meninggal mereka smkin tidak menghormati kluarga kami termasuk ibu sy.. Utk pengetahuan ustaz rumah sy terhimpit dikelilingi oleh rmh adik beradik mereka (anak2 datuk saudara) mnakala adik-beradik bapa masing2 tinggal berselarakan membeli tanah di tempat lain. Soalan saya adakah perbuatan mereka dalam membahagikan tanah pusaka itu mengikut atucara islam yg betul? Adakah anak2 datuk sy (bapa dan adik beradik) mmg tiada hak menerima bahagian tanah pusaka selepas kematian awal datuk sy? Dan Adakah cara pembahagian mereka itu mengikut hukum pemhagian yg dibenarkan dlm islam? Utk pengetahuan ustaz mereka telah membuat n mngubah geran tanah yg memberikan mereka hak mutlak keatas tanah tersebut. Mohon pandangan dari ustaz berkenaan tindakan mereka itu.. Terima kasih

Anonymous said...

Pembahagian harta itu perlu adil kan.... Masalah saya sekarang datuk saya sudah meninggal. Semasa pembahagian harta tiba tiba anak cucu pula datang mengaku yang dia sudah beli tanah tersebut. Bila ditanya mana bukti.,tak ada..beli sekadar hitam putih. Adik beradik saya pula mahu lebih.

Unknown said...

Sy nak bertanya.....saya ada membuat permohonan tanah di pejabat tanah. Setelah 10 tahun proses.akhirnya diberi kelulusan dan telah pun mendapat hakmilik. Setelah mendapat hakmilik saya telah menerangkan tanah tersebut utk membuat rumah tetapi tiba2 ada orang menelefon saya mengatakan tanah tersebut tanah dia dari pusaka nenek moyang tapi tiada geran. Apa perlu saya buat.Adakah berdosa saya mengambil tanah pusaka itu sedangkan sy tidak tahu perihal itu ataupun adakah sy mesti membayar harga tanah tersebut sedangkan saya membuat permohonan tanah mengikut undang2 yg sah. minta tuan beri pendapat.