Tuesday, February 26, 2008

Mengundi Berdasarkan Parti atau Calon ? - Pendapat Rasmi Ustaz Emran

Salam,

Segala puji hanyalah bagi Allah swt,

Cuma saya renungi kenyataan Dr MAZA, saya kurang bersetuju pada maksud kesimpulan kenyataan beliau ( Di DALAM UNDILAH BERDASARKAN CALON) dan kurang setuju mereka yang mengamal pakai secara mutlak pendapat beliau dlm hal ini.

Sistem demokrasi bukan sama dengan sistem yg dibawa oleh nabi SAW pada konsep keseluruhan, sebab itu dlm hal ini pendapat ustaz Hasrizal

http://saifulislam.com/?p=1502

Pandangan beliau lebih tepat, berguna dan bermanfaat memandangkan lebih menepati situasi semasa dan lebih mengenai sistem yang berkuasa.

Dalam sistem parti, walau Calon tu baik macam mana pun, namun dia tetap tertakluk kepada kehendak parti dan keputusan mesyuarat bahagian dan negeri parti dia, bukan sesuka hati dia tadbir kawasan yg dia wakil sesuka hati...

Misalnya Dr Asyraf Wajdi org yang baik dan kita sayangi, namun bertanding atas tiket UMNO menjadikan beliau tertakluk atas arahan dan dasar parti. lalu masakan kita boleh percaya beliau nak tegakkan Islam di kawasan Tumpat dan menjadi raja memerintah di kawasan tersebut yg boleh menegakkan apa yg beliau rasa betul ? sedangkan haluan parti dan kehendak organisasi UMNo dan BN berbeza ?

Menteri Besar pun kena naik turun dua tiga kali putrajaya bagi nak boleh mendapatkan kuasa utk memerintah lagi negerinya..inikan pula wakil rakyat ?? Parti yg berkuasa...

Hal ini lebih menepati kaedah syarak dan fatwa-fatwa ulama salaf sendiri yg menuntut melihat kepada maslahat dan kesan dr tindakan yg dilakukan...

Kesan dan maslahat dr undi kita tercapai bukan pd kemenangan wakil rakyat tertentu dan peribadi tetapi parti !! Kemenangan parti yg menentukan dasar negara dan itu yg memperngaruhi maslahat.

Baca dr perspektif usul fiqh dan qawaid fiqhiyah pun kita akan setuju..parti yg penting krn aulawiyatnya kemenangan parti yg menghasilkan kesan dan menimbulkan apa yg disebut maslahat dan mudhorat.

Juga cuba baca artikel Dr Abd Aziz Bari, pakar perlembagaan supaya kita tahu cara sistem Malaysia berfungsi maka hukum dan pendapat agama dapat disalurkan menepati kehendak Ummah dan keperluan Islam semasa...

Mengenai hujah dr kitab dan Sunnah, saya nasihatkan jgn kita (org awam, Dr MAZa takpalah dia mufti) mudah-mudah menyandarkan pendapat -pendapat kita pd kitab dan sunnah dalam persoalan politik yg kita kurang arif dan tahu sistem dan perjalanannya kerana boleh mengabikatkan buruk pd org awam.

bagaimanapun, pendapat Dr MAZA tdklah saya tolak keseluruhan,

Pada situasi tertentu, kita boleh meletakkan pendapat beliau tetapi MESTI SUSUN PD AULAWIYAT DAN KEADAAN.

Pada situasi normal dan umum, utamalkan memilih PARTI !! kerana dr kaedah fiqhiyah kita faham memilih parti menghasilkan kesan dan perubahan pd maslahah kita....!!

kemudian dlm situasi khusus barulah pemilihan individu penting misalnya dlm pemilihan calon-calon yg datang dr parti-parti yg masing-masing dipercayai dan boleh diyakini kesungguhan mereka menegakkan Islam misalnya

"Dalam pilihanraya Umum ke 12 kali ini, kawasan Parlimen Alor Setar ditandingi oleh PAS, BN dan PARTI ISLAM REFAH contohlah takpun HAMAS !!!

Masa tu antara HAMAS dan PAS bolehlah kita compare antara dua parti yg nak bawa Islam ini siapa calon yg lebih baik...!!!

tetapi antara calon PAS yg kita tahu hala tuju dan matlamat serta dasar partinya dengan calon BN yang juga kita tahu ke mana dasar dan matlamat partinya...tak wajar...

tak patut kita pilih berdasarkan calon !!! ini bersalahan dgn kaedah syarak dan juga maslahat pd agama...sekiranya kita faham cara politik di Malaysia berfungsi !!!

Maaf,

saya terlupa melengkapkan pendapat saya di atas tadi dengan satu lagi keadaan dan situasi iaitu apa harus dibuat bagi kawasan yang ditandingi oleh calon syiah atau kumpulan yg beraliran sesat dan dia mewakili parti Islam dan mewakili parti yg mempunyai dasar hendak memperjuangkan Islam.

Jawapan yg dianggap oleh saya sebagai paling tepat ialah kita haruslah mengutamakan aulawiyat pd maslahat, situasi semasa yg berlangsung dgn sistem yg ada.

Di Malaysia, parti PAS pun mengadakan muktamar dan pemilihan, di situ ialah medan untuk kita jatuhkan org-org yang berfahaman salah dan sesat ini...di situ ialah medannya....bukan PRU pilihanraya Umum sebab apabila di dalam pilihanraya...menjatuhkan orang ini memberi kesan pd PARTI sekaligus memberi kesan pd maslahat kita keseluruhan.

Kita boleh sahaja jatuhkan beliau selepas pilihanraya dengan melalui desakan kepada parti, kepada pucuk pimpinan setelah Malaysia telah tertegak dengan dasar yang kita inginkan sudah berlangsung.

Seorang syiah, memang berbahaya namun dia bertanding membawa misi dan dasar parti yang didokongi beliau bukan aqidah syiahnya !!

Selepas pilihanraya, parti berjaya mendapat dan berpeluang melaksanakan dasar, kita boleh pula berterusan memperjuangkan Agenda SUNNAh dan perjuangan kitab dan sunnah yg kita inginkan dengan mendesak kepimpinan yg berfahaman sesat digugurkan.

Jika parti tersebut tidak mahu, maka kita boleh berterusan memperjuangkan isu-isu aqidah Islam dan apa yang tidak dititik beratkan oleh mereka dengan kemampuan kita.

Namun sewaktu saat kita hendak mempertaruhkan masa depan negara dan hala tuju masyarakat dan kebajikan rakyat, jangan menjadikan nila setitik rosak susu sebelangga.

Oleh itu tumpukan fokus bagi mencapai hak-hak Islam dan rakyat kemudian setelah pilihanraya, usahalah semampu kita ubah pula dan muhasabah serta perbaki soff-soff perjuangan Islam

wallahualam...

Sekadar pendapat, jika tersalah Alhamdulillah dan jika benar moga Allah kuatkan kita menanggung amanah bagi melaksanakannya.

2 comments:

UstazK said...

betulke MAZA tu layak jadi mufti. saya dengar hujah dia dalam banyak perkara menunjukkan di tidak mahir fiqh.

Ustaz Emran said...

Semoga Allah memberkati dan meredhai saudara, saya dan juga Dr MAZA dan memasukkan kita bertiga ke dalam syurga-Nya.

Apalah guna kita bertegang siapakah yg benar dan salah kalau tdk didasari krn Allah, apalah guna menjadi pihak yg benar kalau krn mahu kepuasan diri sahaja...

ramai shj manusia yg berada di jln benar dicampakkan Allah ke dlm neraka lantaran hati mereka tidak tunduk dan mentauhidkan Allah dgn lurus dan ikhlas...

Moga Allah ikhlaskan kita...saudara, saya dan Dr MAZA dan memberikan nikmat kebenaran dan keredhaan-Nya.

Wallahualam.