Friday, August 16, 2013

Langkah seterusnya untuk rakyat Mesir


Pada pendapat saya, sudah sampai masanya para ulama' sunnah dan para pemimpin Islam di Mesir membuat keputusan segera apakah mereka akan meneruskan perjuangan untuk menjatuhkan thaghut Mesir (pemerintah tentera) atau bersurai dan kembali pulang ke rumah untuk mengelakkan pertumpahan darah yang berterusan.

Jika mereka mahu meneruskan perjuangan menjatuhkan thaghut Mesir, maka jalannya bukanlah lagi dengan duduk di medan Rabaah sebaliknya mereka harus tekad mengangkat senjata lalu berperang dengan tentera yang zalim itu sehingga beroleh kemenangan atau mereka semua syahid.

Syair Arab menyebut ;
إذا لم تستطع شيئا فدعه *** وجاوزه إلى ما تستطيع
'Apabila engkau tidak sanggup mengusahakan sesuatu
Maka tinggalkanlah ia lalu berpindahlah melakukan sesuatu yang engkau sanggup.'

Sejarah, waqi' dan nass membuktikan bahawa apa jua kebenaran yang hendak diperjuangkan tidak akan dicapai dengan duduk membantah (protes) sahaja. Rakyat Libya menjatuhkan Muammar Gaddafi dengan perang dan begitu juga dengan mana-mana kuasa tentera hanya dapat dijatuhkan dengan kuasa yang sama. Bani Umayyah tertegak dengan perang menghapuskan lawan-lawan politik, bani Abbasiyyah pun terbina dengan perang mengalahkan kuasa Umayyah.

Allah SWT berfirman ;

أُذِنَ لِلَّذِينَ يُقَاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا وَإِنَّ اللهَ عَلَى نَصْرِهِمْ لَقَدِيرٌ

"Telah diizinkan (berperang) bagi orang-orang yang diperangi, kerana sesungguhnaya mereka telah dianiaya. Dan sesungguhnya Allah, benar-benar Maha Kuasa menolong mereka itu". [Al Hajj : 39].

Amerika Syarikat menyedari hal ini, justeru demi menjatuhkan Saddam Hussain maka mereka menggunakan ketenteraan bersama NATO dan negara bersekutu. Campur tangan untuk mengguling dan menyekat kekuasaan Taliban di Afghanistan juga dilakukan dengan tentera bukan dengan tunjuk perasaan dan duduk di medan perhimpunan.

Nyawa umat Islam terus tumpah, justeru tindakan segera perlu diambil oleh para pemimpin gerakan Islam dan ulama' Mesir untuk menimbang langkah seterusnya. Apakah jihad atau bersurai, apakah berjuang sehingga syariah kembali ke Mesir atau bersurai menanti pilihanraya baru untuk bertanding dan menaikkan semula calon-calon pemimpin yang berwibawa.

Kita mendoakan kebaikan kepada semua umat Islam di sana dan diseluruh dunia yang tertindas kerana kita semua hakikatnya bersaudara !

No comments: