Saturday, August 19, 2006

Cinta Suci Syuhadah Di Jalan Allah

Sebuah kisah lama yang sudah dilupakan dari ingatan mana-mana manusia, hanya segelintir yang diberi ingatan dan hanya sedikit yang mendapat kesedaran.

"Telah lama berlalu angin bayu yang meniup sayu tetapi kini datang arus kencang menerbangkan segala harapan dan menghilangkan segala kekuatan apakah keteguhan hati masih dapat menandingi ujian berliku yang dibina oleh manusia iblis yang durjana ?"

Epilog Kisah

Membaca Surat dari Ukhti Fatimah dari penjara Abu Gharib di Iraq yang baru sampai kepada saya beberapa malam yang lalu membuatkan saya sedih dan terharu dan terdiam pilu. Sekalipun surat ini sudah berlalu lama namun ianya baru sampai ke sisi saya dan ingin saya menyelamatkan mereka walau dengan harga nyawa saya dan ingin saya pinangi wanita muslimah yang diperkosa dan dianayai oleh musuh Allah tentera kafir Amerika di penjara Abu Gharib.

Fatimah Martryed In Abu Ghraib Prision In Resistance Attack That
Takes Heavy US Toll


Jan 10, 2005 By Muhammad Abu Nasr, Free Arab Voice and Omar Al-Faris
JUS; Published In Arabic By Islam Memo

Resistance forces fired a rocket barrage at the US Abu Ghraib prison
camp west of Baghdad. A correspondent for Mafkarat al-Islam in
Baghdad said that the attack took place at 1 am Friday and that a
variety of rockets, including the powerful Ababil and the Grad were
used in barrage that lasted more than
15 minutes.

The barrage left four Iraqis dead, as well as the Iraqi woman
prisoner known as Fatimah whose letter, smuggled out of the prison
two weeks ago, sent shock waves around the Muslim world outrages as
it disclosed many horrid details of US forces gang raping female
prisoners and regularly perpetrating other abuses e against the
prisoners in the ill-reputed facility. Friday's barrage also
severely wounded another 22-year old Iraqi woman.

An Iraqi who works at the Abu Ghraib prison camp told Mafkarat al-
Islam that more than 68 US troops were killed in the bombardment as
that the rockets specifically struck their barracks. But just one
night before the attack, the Americans had moved more than 500 Iraqi
prisoners to the east side of the prison, resulting in the death of
many of them.

Allawi police brought the body of Fatimah to her home in the adh-
Dhahab al-Abyad village in the Abu Ghraib area, 45 km east of
Fallujah. The correspondent wrote that because of the family's
psychological condition at the time, he was unable to interview
them. Their neighbor, however, spoke to the reporter.

Fatimah's eldest brother, who is one of the mujahideen whom the
occupation forces are searching for, spoke in the mosque Thursday at
the nighttime prayer said "Praise be to God" with tears in his eyes.
Everyone in the mosque witnessed him saying 'Oh God take her soul!
Oh God this is a shame so please cleanse it! You are the All-
Powerful! You are the All-Powerful! You are the All-Powerful!' Then
after the prayer, one of the worshippers came up to him and
remonstrated him for saying, 'Oh God this is a shame so please
cleanse it!' The man told him, 'Say rather, this is an honor, so
raise it up and honor it. It is we about whom the word shame should
be used, not Fatimah. She is the most honorable, purest, and
cleanest of girls. I ask you for her hand in marriage after she gets
out of prison, God willing.'"

The neighbor went on, saying, "Fatimah's brother and his fighting
detachment carried out more than 50 rocket attacks on the prison
before and after her letter came out. Every day they would hunt down
a car or two belonging to the occupation forces. His name became
famous among them in this area, as famous as that of al-Zarqawi."

The neighbor's wife told the correspondent, "a month before her
arrest Fatimah distributed candy and 'brides' fingers' an famous
Iraqi folk delicacy to the people on her street because she finished
memorizing 13 of the 30 sections of the Qur'an. She told the
women, "after memorizing Surat al-Baqarah, the rest of the Qur'an is
easy to memorize. Give me three more months and you'll see who's
better, me or Shaykh Khalid.'" (Shaykh Khalid is the imam of the
mosque in the neighborhood where Fatimah lives.)

The neighbor wife says of Fatimah: "she used to be shy about
everything. I remember once she was with the women at a wedding
party for one of the local young people, and the other girls all
asked her to take off her veil because there weren't any men around,
but she refused to, because she was so shy."

Fatimah's funeral took place at 1pm today, Friday, the Mafkarat al-
Islam correspondent reported, to the sound of exultant cries of
Allahu akbar! [God is greatest!] and the Muslim creed "there is no
God but God!" Fatimah's brothers and father were not there for the
funeral, however, because they are all wanted by the occupation
forces, and the Americans surrounded the whole area of funeral -
from Fatimah's home to the cemetery - and kept everyone under close
surveillance.

The medical report concluded that Fatimah was struck fatally in the
head during the bombardment. The blow killed her instantly.

At the time the correspondent sent his report at 8:30 pm Friday,
Mecca time, white flags - the sign of a martyr, were flying over the
Fatimah's house. Local people stayed in the house to receive
condolences from mourners on behalf of the family. It was as if
Fatimah were saying from her grave to all the mourners:

How can you find sweetness when life is bitter?
How can you find pleasure when humanity is enraged?
If your desire is true then everything [else] is insignificant,
And everything on the dust is but dust.

Fatimah lies in the al-Karakh Islamic cemetery west of Baghdad. The
mourners put a date palm frond on her grave so that she might remain
in people's memory even as the hot daytime sun dries up the palm
leaves.

In case you missed it, here is Fatimah's original letter, smuggled
out of Abu Ghraib and published throughout Muslim press and on JUS
December 18, 2004. the letter speaks for itself. (23/12/04 [28th] in
this yahoogroup - the attack seems 2 b on the 18th)

ABU GHRAIB PRISON ATTACKED IN RESPONSE TO "FATIMA'S LETTER".

Dec 21, 2004
By Khadija Abdul Qahaar, JUS And Muhammad Abu Nasr, Free Arab Voice

At approximately 12:25pm on Saturday, resistance fighters waged an
unprecedented assault on the Abu Ghraib prison camp south of Baghdad.
The assault was sparked by a letter from a female prisoner named
Fatima that fueled some Muslim fighters into action.

Fatima's letter, a hand written document, was recently smuggled out
of Abu Ghraib. Fatima is the sister of one of the celebrated
Resistance fighters in the area. US occupation forces raided his
house some time back but failed to find him, so they took his sister
prisoner in an attempt to force him to give himself up. JUS reported
the incident at the time and it was said that this family is known
for their piety and uprightness.

Here is Fatima's letter as originally published in Arabic by Mafkarat
al-Islam and translated to English by Muhammad Abu Nasr of Free Arab
Voice

Fatima's Letter:

"In the name of God, the Merciful, the Mercy-giving. "Say He is God
the One; God the Source [of everything]; Not has He fathered, nor has
He been fathered; nor is anything comparable to Him." [Qur'an, Surat
112 "al-Ikhlas"]

I chose this noble Surah from the Book of God because it has the
greatest impact on me and on all of you and it strikes a particular
kind of awe in the hearts of Believers.

My brother Mujahideen in the path of God! What can I say to you? I
say to you: our wombs have been filled with the children of
fornication by those sons of apes and pigs who raped us. Or I could
tell you that they have defaced our bodies, spit in our faces, and
tore up the little copies of the Qur'an that hung around our necks?
God is greatest! Can you not comprehend our situation? Is it true
that you do not know what is happening to us? We are your sisters.
God will be calling you to account [about this] tomorrow.

By God, we have not passed one night since we have been in prison
without one of the apes and pigs jumping down upon us to rip our
bodies apart with his overweening lust. And we are the ones who had
guarded our virginity out of fear of God. Fear God! Kill us along
with them! Destroy us along with them! Don't leave us here to let
them get pleasure from raping us! It will be an act to ennoble the
Throne of Almighty God. Fear God regarding us! Leave their tanks and
aircraft outside. Come at us here in the prison of Abu Ghurayb.

I am your sister in God (Fatimah). They raped me on one day more than
nine times. Can you comprehend? Imagine one of your sisters being
raped. Why can't you all imagine it, as I am your sister. With me are
13 girls, all unmarried. All have been raped before the eyes and ears
of everyone.

They won't let us pray. They took our clothes and won't let us get
dressed. As I write this letter one of the girls has committed
suicide. She was savagely raped. A soldier hit her on her chest and
thigh after raping her. He subjected her to unbelievable torture. She
beat her head against the wall of the cell until she died, for she
couldn't take any more, even though suicide is forbidden in Islam.
But I excuse that girl. I have hope that God will forgive her,
because He is the Most Merciful of all.

Brothers, I tell you again, fear God! Kill us with them so that we
might be at peace. Help! Help! Help! [Wa Mu'atasima!]" [END]

Subsequently, approximately 100 resistance fighters launched a fierce
attack on the prison, forcing US troops to take cover inside their
barracks within the compound. Fighters pounded the Americans with
barrages of 82mm and 120mm mortar rounds. Large crowds of people
gathered outside, fearful that the bombardment might harm the
prisoners but they were assured by the fighters that they knew the
layout of the prison camp very well.

Mafkarat al-Islam's correspondent in Baghdad reported that the
fighters succeeded in destroying part of the walls of the prison
camp, blasting a hole four meters long in the inner and outer fences
that encircled the camp.

The fate of Fatima and the other woman with her is unknown.

On a final note, an individual responded to Fatima's letter yesterday
on the Ansar site and wrote:

"Sorry, sister, we are not men. Only true men can answer your cry for
help. Men are in a very short supply these days. Sorry again sister."

It is comments like these that speak to the lack of honor and duty
that characterizes many Muslims today. At JUS, we have insisted that
rape has been going on since the occupiers landed their muddy boots
in Iraq, which has for the most part, fallen on dead ears. We feel
great frustration and failure over the receipt of Fatima's letter
because we know there are many more Fatimas being raped in prisons in
Iraq and Afghanistan and many other sisters who are being violated
who are not in captivity. What must we do to make these voices heard
and where are the Muslim men to defend their honor?

In previous times, glory and honor were integrated into the lives of
Muslims as part of the complete system of Islam. For instance, a man
tied the end of that woman's dress to a chair while she was shopping
and when she got up, a portion of her private parts became visible.
She screamed "Wa Mu'atasima", calling for the Khalif himself. The
Khalif wrote this letter to the head of the cross worshipper's state:

"To the dog of Rome, I am coming to you with an army whose front is
at your door and whose rear is right here"

This is honor and glory in action for something much less than rape.
This is an army instead of 100 fighters. Those were the days when
Muslim men could be found.

Bismillahirrahmanirrahiim.

"Say He is God the One; God the Source [of everything]; Not has He
fathered, nor has He been fathered; nor is anything comparable to
Him." [Qur'an, Surat 112 "al-Ikhlas"]

Saya menulis surah Al-Ikhlas ini kerana mempunyai erti yang mendalam
bagi saya, dan menimbulkan getaran di hari orang-orang yang beriman.
Saudaraku mujahidin di jalan Allah? Apa yang dapat kukatakan padamu?

Saya katakan, rahim-rahim kami telah terisi dengan benih akibat
pemerkosaan yang dilakukan oleh keturunan kera dan babi itu. Mereka telah
menodai tubuh kami, meludahi muka kami, dan merobek-robek Al-Quran
untuk digantungkan ke leher-leher kami. Allahu Akbar.

Tidakkah kamu mengerti tentang kejadian yang menimpa kami? Betulkah
kau tidak tahu ini terjadi pada kami? Kami saudaramu, dan Allah akan
meminta tanggungjawabmu tentang kejadian ini kelak.

Demi Allah, tidak semalam pun kami lalui di penjara ini kecuali
mereka mendatangi salah satu dari kami untuk memuaskan nafsu
setannya. Padahal kami selalu menjaga kehormatan kami karena takut
kepada Allah. Takutlah pada Allah! Bunuhlah kami bersama mereka!
Hancurkan mereka bersama kami! Jangan biarkan kami di sini agar
mereka dapat bersenang-senang memperkosa kami, sesungguhnya ini adalah
sebuah perbuatan dosa besar di sisi Allah. Takutlah pada Allah akan
urusan kami. Biarkan (jangan serang) tank dan pesawat mereka.
Datanglah pada kami di penjara Abu Ghurayb.

Saya saudaramu karena Allah. Mereka memperkosa saya lebih dari
sembilan kali dalam satu hari. Dapatkah kamu bayangkan? Bayangkan salah
satu saudaramu diperkosa. Bersama saya ada 13 gadis, semuanya belum
menikah.

Semuanya telah diperkosa didepan mata kami semua.

Mereka melarang kami untuk solat. Mereka mengambil pakaian kami, dan
membiarkan kami telanjang. Saat surat ini saya tulis, seorang
diantara kami telah bunuh diri setelah diperkosa beramai-ramai.
Seorang tentara memukulnya di dada dan paha setelah memperkosanya,
lalu menyeksanya. Gadis itu kemudian bunuh diri dengan memukulkan
kepalanya ke tembok penjara, kerana dia sudah tidak sanggup menerima
ini. Meskipun bunuh diri dilarang oleh Islam, saya memahami
perbuatannya?

Saya hanya berharap, semoga Allah mengampuninya, sesungguhnya Dia
Maha Pengampun.

Saudaraku, saya katakan padamu lagi, takutlah pada Allah. Hancurkan
kami bersama para tentara itu, agar kami bisa beristirahat dalam
damai.

Tolonglah kami, tolonglah kami, tolonglah kami?

..............................................

Alhamdulillah rupanya telah memenangi dan mengatasi saya Al-Akh Abu Muawiyah As-Syimali ra yang telah pun syahid meletupkan dirinya di dalam kereta yang sekaligus berhasil membunuh hampir 20 orang lebih askar Amerika laknatullah selepas membaca surat dari Ukhti Fatimah dari penjara Abu Gharib dan seusai itu membuat keputusan menuntut pembebasan tahanan wanita muslimah Iraq yang berada di dalam penjara Abu Gharib dengan ugutan nyawa dan jihad.

Alhamdulillah beliau telah meminang ukhti Fatimah dengan harga syahid beliau dan saya pastinya sama sekali tidak mungkin dapat mengatasi beliau dalam cintanya yang tulus suci kerana Allah swt. Saya doakan moga Allah nikahkan dan kahwinkan beliau dengan ukhti Al-Karimah Fatimah yang khabarnya juga telah meninggal.

(Pernah disiarkan oleh Al-Jazeera suatu ketika dulu).

Jauh sekali kita di Malaysia dapat berjihad dan berjuang di jalan Allah seperti mereka. Kita mahu tamatkan pengajian di universiti kerana itu masa depan, kita mahu mendapat kerja yang lumayan kerana itu masa depan dan kita mahu mendapat kediaman rumah yang selesa, isteri yang jeita dan suami yang kaya dan juga kita mahu mendapat pekerjaan tetap dan duit saraan pencen yang menjamin masa depan lalu dapat mengisi masa lapang menghadiri ceramah dan kuliah agama sambil pergi menunaikan haji setelah tua lalu mahu dirawat dengan selesa di hospital ketika sakit dan mahu mati dengan mudah dan senang.

Masa depan…apa ertinya masa depan ? Ianya bergantung pada nilai keimanan dan ketaqwaan seseorang dalam menentukan pengertian masa depan pada kehendak masing-masing.

Ibu saya, ketika saya memberitahu kepada beliau bahawa saya tidak mahu ke luar Negara dan mahu menolak tawaran JPA untuk ke luar Negara kerana mahu memilih bidang agama lalu beliau mengatakan kepada saya : “Baguslah moga anakku diselamatkan Allah dari kejahilan dan kerosakan manusia yang tidak beriman”.

Ketika saya memberitahu ibu saya bahawa saya tidak mahu ke universiti Al-Azhar sebaliknya mahu ke tempat pengajian yang lebih baik dan mendalami Islam menurut kefahaman yang sahih maka ibu saya berkata : “ Moga Allah lindungi anak ku dari kesesatan dan kejahilan”.

Ketika saya memberitahu ibu saya bahawa saya telah menukar bidang pengajian dari undang-undang kepada pengajian Islam di UIA maka beliau berkata : “Moga Allah berkati anakku atas pilihannya yang bijak dan jadikanlah dia ulama yang soleh”

Ketika saya berkata kepada ibu saya bahawa saya hendak ke Yaman dan menyambung pengajian di sini maka beliau berkata kepada saya : “ Allah telah memberi kebaikan kepada anakku” lalu menyuruh saya tidak hanya belajar sebaliknya berkata kepada saya : “Wahai anakku mak nak, anak mak selain daripada belajar tegakkanlah Islam di mana sahaja sayang mak berada, jangan mengalah walau seorang diri, jangan lemah walau dikeji, ketahuilah kebenaran bersama dengan orang yang sedikit.”

Ketika saya dikeji dan dihina serta menghadapi fitnah dan tekanan daripada sebuah puak jemaah FIKRAH yang menzalimi saya kerana keluar dari jemaah mereka dan saya ditinggalkan oleh muslimah yang saya sayangi lalu saya mengadu kepada ibu saya lalu beliau menjawab : “ Wahai anakku, wanita itu mengadap dengan wajah syaitan dan janganlah tersesat oleh syaitan dan hawa nafsu kecewa, wahai anakku, perjuangan Islam itu ialah yang datang dari Allah dan rasulullah maka ikuti keduanya maka anakku akan sentiasa benar dan tenang”.

Ketika saya berkata kepada ibu saya, bahawa di Yaman ini pun saya tidak dapat terhindar dari dianiaya oleh golongan jemaah, golongan FIKRAH dan golongan yang membenci dakwah salafiyah maka beliau berkata kepada saya : “ Wahai anakku, mak tidak akan jemu berdoa semoga anak mak sentiasa dalam kebenaran tetapi mak tidak akan berdoa untuk anak mak tidak di uji dan tidak ditindas kerana itu sunnah perjuangan dan tanda kebenaran jadi sabarlah.

Ketika saya berkata kepada ibu saya pada suatu hari, mama, sampai sekarang saya belum mempunyai jodoh dan tidak menjumpai seorang muslimah pun yang dapat menjadi teman hidup saya. Maka beliau menjawab : “Sabarlah, redhalah dengan takdir Allah, juga mak sebagai ibu tidak mahu wanita biasa menjadi isteri kepada anak mak, sia-sia mak melahirkan seorang pejuang kemudian pejuang ini berkahwin dengan wanita biasa yang jahil sunnah dan agama tetapi mak mahu anak mak mendapat wanita solehah yang berjuang di jalan Allah dan darinya kalian melahirkan anak yang solehah dan generasi yang mengegarkan pintu-pintu kerajaan kuffar, membakar keberanian mereka dengan jihad di jalan Allah dan menegakkan Islam di atas darah-darah syuhada dan bangkai-bangkai musuh Allah”

Ibu saya selalu berpesan kepada saya, nilai sesuatu dengan ilmu dan kefahaman dan ketenangan, kemudian beramal dengan apa yang diputuskan dari kebenaran lalu berjihad padanya sehingga nyawa terkorban.

Mak tidak takutkah kalau saya mati syahid ? satu hari saya bertanya, lalu dijawab : “Anak mak tidak takutkah kalau harus masuk neraka ? Berjihadlah dengan nyawa itu baru tanda beriman kepada Allah”.

Suatu hari saya bertanya lagi, kalau saya mati dan mak tinggal seorang diri bersama adik-adik maka siapa yang akan hendak menyara keluarga ? Jawab ibu saya, selama mak mampu usahakan cari rezeki insyaAllah tidak mengapa. Lebih baik mak kerja kilang dan menanggung malu dan aib kerananya daripada mak memiliki anak dayus yang lari dari medan perang.

Wahai ibuku…
Engkau mendoakan aku syahid selalu…
Wahai ibuku, engkau mendoakan aku menjadi ulama sejak lahirku…
Wahai ibuku…
Engkau mendoakan kebaikan untukku selalu…

Aku tidak bermaksud mengecewakan dirimu..
InsyaAllah aku akan habisi nyawa ini sebagai mujahid di jalan Allah
Akan aku usahakan mencapai syahid di jalan Allah

Tetapi bukan sekarang
Tetapi aku bukan akan syahid seorang

Kini anak mak akan terlebih dahulu mentarbiyah manusia dengan kefahaman agama yang sahih, membina dakwah dan nasihat kepada masyarakat dengan hujah yang sahih.

Anak mak mahu mengubah masyarakat dari kejahilan kepada keilmuan dari kesesatan kepada kebenaran.

Pemerintah di Malaysia perlu dinasihati dan ditegur dengan hikmah lalu moga dibuka hati mereka kepada agama Allah dan bukanlah anak mak pengampu kepada pemerintah.

Pembangkang di Malaysia perlu dinasihati dan dibimbing supaya memahami dakwah sunnah yang sahih dan jalan yang benar dalam berdakwah maka bukanlah anak mak seorang yang pengecut atau jumud.

Golongan muda dan wanita muda di Malaysia perlu di bimbing dengan agama dan mengajarkan mereka kewajipan beragama dan tanggungjawab mereka terhadap syariat maka itu tugas anakanda sebagai seorang guru agama bukan alasan dari mengangguhkan jihad.

Anakanda mahu membina keluarga yang mewarisi anakanda dari ilmu dan kefahaman, mahu isteri yang melahirkan anakanda waris dan keturunan dan memikul generasi harapan.

Anakanda mahu mewujudkan kefahaman dan kekuatan Islam di tanahair yang anakanda cintai sebelum melangkah ke baitulmaqdis memusnahkan yahudi dan menghancurkan kuffar yang zalim memerangi umat islam di tanah arab.

Berilah anakanda peluang, sabarlah dan maafkan anakanda di atas melewatkan keinginan bonda mahu melihat darah anakanda di jalan Allah.

InsyaAllah satu hari akan tiba apabila bonda dibawa dengan pakaian berdarah anakanda dan bonda akan tersenyum suka melihat telah syahid anakmu di jalan Allah dan tidak sia-sia engkau melahirkan diriku apabila aku telah engkau serahkan dan laksanakan tugasmu sebagai ibu mithali yang mendidik diriku.

InsyaAllah wahai ibuku.
Inilah janjiku.

p/s :

Engkau bukan sebarang ibu
Tetapi engkau ialah ibuku
Engkau tidak bekata kepadaku carilah wang untuk masa depan
Tetapi engkau ialah ibuku yang berkata dermakan wang untuk masa depan

Engkau tidak berkata kepadaku
Belajarlah baik-baik supaya dapat pekerjaan yang baik
Engkau ibuku yang berkata kepadaku
Belajarlah baik-baik supaya dapat beramal menjadi seorang yang baik

Engkau tidak berkata kepadaku
Itulah nakal sangat kan sudah luka
Engkau ialah ibuku lalu berkata kepadaku
Baru luka sedikit sudah menangis itu belum lagi disembelih

Engkau ialah ibuku yang berkata kepadaku
Anakku sudah dua pertiga malam, bangunlah menunaikan solat malam

Engkau ialah ibuku yang berkata kepadaku
Jika anak mak tidak mahu pergi sekolah maka tidak apa tetapi pastikan anak mak pergi ke kelas mengaji Al-Qur’an.

Engkau ialah ibuku
Bila aku tunjukkan keputusan sekolah engkau tidak terlalu mengisahkan
Engkau ialah ibuku bila aku memberitahumu aku menyelesaikan hafalan quranku, menghabisi kitab agama tertentu lalu engkau gembira dan seronok seolah aku telah berjaya menunaikan kehendakmu.


Ya Allah tidak ada ganti ibu seperti yang telah engkau kurniakan kepadaku
Ambillah nyawaku sebelum ibuku
Kurniakan hajatnya untuk melihat syahidku di jalanmu.
Amin ya rabbal alamin.


2 comments:

Mohd Masri bin Mohd Ramli said...

syahdu sungguh bile membaca posting ini..

Humairah said...

Semoga Syahid di jalan Allah