Saban tahun umat Islam di Malaysia berpuasa di seluruh negara dan amalan ini telah pun berlangsung selama beberapa generasi semenjak kedatangan Islam ke tanah Melayu pada tahun 1326 masihi mengikut sebahagian pendapat sejarah.
Apa yang menjadi isu kepada kita ialah mengapa perangai dan sikap umat Islam masih tidak berubah dan menjadi bertambah baik dengan kedatangan bulan Ramadhan saban tahun. Masalah sosial umat Islam Melayu seperti pembuangan bayi, zina, lari dari rumah, rosak akhlak semakin menjadi-jadi dan bertambah buruk dari zaman ke zaman dan Ramadhan tetap datang setiap tahun.
Puasa Ibadat Vs Puasa Adat
Rupa-rupanya apabila kita melihat dengan lebih dekat dan terbuka maka kita akan mendapati bahawa puasa umat Islam Melayu hanyalah berdasarkan adat dan bukannya ibadat. Masyarakat melayu mengagungkan bulan ramadhan dengan mempopularkan fadhilat dan kebesaran bulan ini melebihi dari pengisian yang sepatutnya dibuat oleh mereka.
Apa yang menjadi isu kepada kita ialah mengapa perangai dan sikap umat Islam masih tidak berubah dan menjadi bertambah baik dengan kedatangan bulan Ramadhan saban tahun. Masalah sosial umat Islam Melayu seperti pembuangan bayi, zina, lari dari rumah, rosak akhlak semakin menjadi-jadi dan bertambah buruk dari zaman ke zaman dan Ramadhan tetap datang setiap tahun.
Puasa Ibadat Vs Puasa Adat
Rupa-rupanya apabila kita melihat dengan lebih dekat dan terbuka maka kita akan mendapati bahawa puasa umat Islam Melayu hanyalah berdasarkan adat dan bukannya ibadat. Masyarakat melayu mengagungkan bulan ramadhan dengan mempopularkan fadhilat dan kebesaran bulan ini melebihi dari pengisian yang sepatutnya dibuat oleh mereka.
Orang Melayu kagum kepada bulan Ramadhan itu, keramatnya dan keberkatannya sehingga mereka lupa kenapakah bulan itu boleh menjadi berkat,bermanfaat dan mendatangkan kebaikan.
Bulan Ramadhan adalah mulia, berkat dan rahmat hanya apabila kita mengambil peluang dari Allah SWt dengan beribadat di dalamnya adapun jika tidak maka bulan ini tidaklah memberikan sebarang kebaikan apa-apa kepada kita.
Tetapi orang Melayu tidak beraqidah seperti itu.
Pada mereka, Bulan ramadhan ini sama seperti benda atau perkara keramat dan berkat lain yang berada di alam Melayu yang pantang dicemari kesuciannya dan mesti dihormati dan dijadikan sebagai pantang larang di dalamnya.
Ramadhan menduduki taraf seperti benda keramat lain yang dihormati seperti Al-Quran, Masjid, Air Zam Zam, sejadah, Naskah Yassin, Malam Jumaat, Tasbih, kayu Kokka, mentaati ibubapa dan sebagainya.
Kalau Al-Quran misalnya orang Melayu beranggapan jangan dipegang jika tiada wudhuk, masjid jangan dimasuki selain untuk solat, air zam zam jangan dilangkah, naskah yassin mesti diletak ditempat tinggi atau disimpan di dalam kereta atau rumah bagi menghalau syaitan, tasbih jangan diletak merata-rata, malam jumaat mesti baca yassin dan jangan merayau kerana ada hantu,kayu kokka punyai azimat dan kuasa, ibubapa mesti ditaati jika dilawan boleh derhaka dan hidup menjadi tidak berkat.
Itulah antara benda-benda keramat masyarakat Melayu termasuklah bulan ramadhan.
Bagi orang Melayu apa yang penting ialah bulan Ramadhan mestilah disambut, diraikan dan dihormati akan bulannya dan pantang larang serta perintah dan amalan di dalamnya dikerjakan kerana bulan tersebut ialah bulan mulia.
Puasa Adat Menyembah Bulan, Puasa Ibadat Menyembah Allah
Pendidikan orang Melayu mengajar anak-anak untuk berpuasa kerana bulan itu bulan Ramadhan yang mulia bukannya kerana Allah SWT.
Maka berpuasalah orang Melayu kerana kebesaran bulan itu dan bukannya kerana kebesaran Allah SWT.
Ini adalah sikap dan amalan jahiliyyah yang wujud di dalam masyarakat Musyrikin Mekah apabila mereka memuliakan bulan-bulan haram semenjak zaman selepas Nabi Ibrahim lagi.
Perbuatan menghormati dan mensucikan bulan-bulan haram sememangnya ada disuruh di dalam Islam seperti yang disebutkan oleh baginda nabi Salallahualaihiwassalam : “Sesungguhnya zaman telah berputar seperti keadaannya ketika Allah menciptakan langit dan bumi, dalam setahun itu terdapat dua belas bulan. Empat diantaranya adalah bulan haram (disucikan). Tiga dari empat bulan itu, (jatuh secara) berurutan iaitu Dzulqa’dah, Dzulhijah, Muharram. Sedangkan Rajab (yang disebut juga sebagai) syahru Mudhar, terletak diantara Jumada (ats Tsaniyah) dan Sya’ban.”(hadis riwayat Bukhari)
Imam Ibnu Katsir ra mengatakan, “Bulan-bulan yang diharamkan (disucikan) itu ada empat. Tiga bulan secara berururtan dan satu bulannya berdiri secara sendiri (tidak berurutan) lantaran adanya manasik Haji dan Umrah. Maka , ada satu bulan yang telah diharamkan (disucikan) yang letaknya sebelum bulan-bulan Haji, yaitu bulan Dzulqa’dah, kerana ketika itu mereka menahan diri dari perang. Sedangkan bulan Dzulhijah diharamkan(disucikan) kerana pada bulan ini mereka pergi menunaikan ibadah Haji, dan pada bulan ini mereka menyibukkan diri dengan berbagai urusan ritual manasik Haji. sebulan setelahnya, iaitu bulan Muharram juga disucikan kerana pada bulan ini mereka kembali dari Haji ke negeri asal mereka dengan aman dan damai.
Adapun bulan Rejab yang terletak di tengah-tengah tahun diharamkan (disucikan) kerana orang yang berada di seluruh pelosok tanah Jazirah Arab berziarah ke Baitul Haram. Mereka datang untuk berkunjung ke Baitul Haram dan kembali ke negeri mereka dengan keadaan aman.” (Lihat dalam Tafsir Ibn Katsir)
Orang-orang Musyrikin Mekah menganggap bulan-bulan yang empat ini(Dzulqa’idah,dzulhijjah, Muharram, Rejab) sebagai bulan suci yang harus dihormati dan haram serta berdosa berperang di dalamnya.
Islam menerima dan mengiktiraf perbuatan mereka pada bab,mengakui bahawa bulan ini sebagai bulan suci melalui firman Allah SWT :
“Mereka bertanya tentang berperang pada bulan Haram. Katakanlah:’ Berperang dalam bulan itu adalah dosa besar…’” (Al Baqarah:217)
"Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu melanggar syi’ar-syi’ar Allah, dan jangan melanggar kehormatan bulan-bulan Haram…” (Al Maidah:2)
Tetapi Islam sama sekali tidak menerima KONSEP MEMBESARKAN BULAN-BULAN SUCI semata-mata tanpa wujud pengisian dan menjadikan bulan-bulan tersebut bermanfaat untuk agama Allah SWT atau membesarkan Allah SWT dan menyembah serta mentauhidkan-Nya.
Oleh itu maka Allah menempelak golongan musrikin yang terlalu mengagungkan bulan-bulan tersebut melebihi Allah SWT dan lalai akan maksud sebenar kenapa bulan-bulan itu sepatutnya disucikan ialah untuk membolehkan manusia membesarkan Allah SWT.
Maka Allah pun befirman :
“Mereka bertanya kepadamu tentang berperang pada bulan Haram. Katakanlah: "Berperang dalam bulan itu adalah dosa besar; tetapi menghalangi (manusia) dari jalan Allah, kafir kepada Allah, (menghalangi masuk) Masjidilharam dan mengusir penduduknya dari sekitarnya, lebih besar (dosanya) di sisi Allah. Dan berbuat fitnah lebih besar (dosanya) daripada membunuh. Mereka tidak henti-hentinya memerangi kamu sampai mereka (dapat) mengembalikan kamu dari agamamu (kepada kekafiran), seandainya mereka sanggup. Barangsiapa yang murtad di antara kamu dari agamanya, lalu dia mati dalam kekafiran, maka mereka itulah yang sia-sia amalannya di dunia dan di akhirat, dan mereka itulah penghuni neraka, mereka kekal di dalamnya.”(Al-Baqarah : 217)
Ayat di atas turun bagi membela perbuatan seorang sahabat rasulullah yang bernama Abdullah bin Jahsy Al-Asadi kerana berperang dan menumpahkan darah di bulan Haram.
Ya bulan haram itu suci, tetapi kesuciannya itu tiada manfaat apabila kita kufur atau syirik kepada Allah SWT.
Bulan yang suci itu seperti bulan Ramadhan Al-Karim adalah tidak bermakna kepada manusia yang berpuasa, beribadah terawih dan melakukan amalan-amalan pantang larang puasa hanya semata-mata kerana ianya adat yang dibuat bagi mengikuti amalan nenek moyang tanpa mengalami dan merasai kebesaran Allah SWT apatah lagi mensyukuri nikmat dan rezeki dari-Nya.
Ramadhan disucikan oleh orang Melayu dengan meraikannya melalui pelbagai tokok tambah dan budaya yang menjadikannya sebagai salah satu rutin tahunan.Maka amalan seperti terawih dipakejkan dengan Morey (jamuan makan) dan amalan seperti program ihya Ramadhan di pakejkan dengan rancangan-rancangan keagamaan, tazkirah , nasyid dan seumpamanya.
Seolah-olah musim Ramadhan ialah musim budaya keIslaman
Artis akan memakai tudung, Astro memberi ruang yang lebih kepada program agama, masjid mula dipenuhi oleh pengunjung, peniaga-peniaga baju melayu mula meraih untung, barangan timur menjadi laris seperti kismis, kurma dan busana seperti jubah.
Maka oleh itu lahirlah satu suasana baru dalam masyarakat kita apabila hasil pakej “adat+agama” menyebabkan semua orang berpuasa tetapi semua orang juga tetap melakukan perkara-perkara yang diharamkan oleh Allah SWT.
Kita akan melihat wujudnya kaum pelacur yang berpuasa kerana sekarang bulan Ramadhan, kaum ahli perniagaan kaya yang kaki rasuah dan dia juga berpuasa, ahli politik menipu yang dia juga berpuasa dan ahli segala macam ahli baik maksiat,judi, riba dan perlaku syirik seperti pemuja kubur, dukun, bomoh dan semuanya turut berpuasa.
Semuanya berpuasa kerana bulan ini ialah Bulan Ramadhan.
Tidak keterlaluan jika kita berkata, mungkin gadis yang baru bersenggama dengan pasangannya itu juga berpuasa kerana mereka menanti dahulu sehingga waktu berbuka dan kedengaran azan maghrib sebelum berbuat zina.
Itulah ramadhan dan nilainya bagi masyarakat Melayu
Mulia Ramdhan, Mulia ramadhan tetapi hina muslim dan rugi Muslim apabila kita gagal memahami bahawa Islam mengajar kita bahawa ramadhan ialah sebuah peluang dari Allah SWT.
Peluang rahmat dan peluang keampunan
Apabila Allah mahu memberikan peluang dan rahmat kepada hamba-hamba-Nya maka apakah Dia yang Maha Agung akan mencampakkan rahmat itu ke dada kita semua tanpa perlu usaha atau perlu sebarang sebab ?
Tidak sama sekali.
Allah memberikan rahmat kepada kita dengan cara memberikan peluang untuk kita berusaha mendapatkan rahmat-Nya dan peluang itu antaranya ialah diberikan bulan Ramadhan kepada kita supaya memanfaatkannya untuk mendapat rahmat dan keredhaan-Nya.
Matlamat Ramadhan
Jika Allah menyebutkan bahawa matlamat Ramadhan ialah taqwa maka jadilah ramadhan itu seperti sekolah yang mengajarkan manusia di dalamnya cara untuk mendapatkan taqwa.
Apakah pula subjek-subjek taqwa itu ?
Di dalam bulan Ramadhan, Allah SWT menguji manusia dengan perintah supaya meninggalkan larangan-larangan dan perkara yang membatalkan puasa. Suatu perintah pelik apabila manusia perlu berlapar dan berdahaga serta menahan diri daripada memenuhi keperluan fitrah mereka.
Kenapa ?
Manusia perlu menahan diri dan berlapar, dahaga dan mengawal nafsu untuk mentaati perintah Allah itu sahaja.
Kerana ianya perintah Allah untuk melihat siapakah yang sanggup menyusahkan dirinya untuk Allah SWT dan siapakah pula yang tidak sanggup berbuat demikian kerana merasa dia mempunyai dunia dan isinya.
Puasa mengajar kita supaya sedar bahawa kita tidak memiliki dunia.
Makanan yang ada, tanpa izin Allah (jika belum masuk waktu) biarpun seedap mana tidak akan dapat dirasai oleh kita.
Isteri yang cantik tidak dapat disentuh dan dipergunakan untuk memuaskan diri.
Segala milik kita menjadi kepunyaan Allah SWT dari terbit fajar sehinggalah ke terbenamnya matahari.
Kita menahan diri kita dari apa yang kita miliki demi kerana Allah SWT.
Pengajarannya mudah supaya manusia sedar bahawa dunia ialah pinjaman di samping supaya diri dapat dibimbing dan dilatih menyedari bahawa kawalan diri itu penting dalam kehidupan.
Puasa membantu mengawal diri sendiri.
Kerana musuh kita bukanlah syaitan yang diikat itu, bukan jua nafsu yang meluap-luap menjilat, tetapi ialah diri kita sendiri.
Apakah kita punya KEMAHUAN untuk mentaati perintah Allah dengan kemampuan mengawal diri ? atau kita tiada KEMAHUAN ? atau kita punyai kemahuan tetapi gagal mengawal diri ?
Demikianlah syurga dan neraka disusun mengikut jenis manusia seperti ini.
Maka mereka yang berjaya akan beroleh taqwa iaitu punyai KEMAHUAN DIRI untuk tunduk kepada Allah SWt dan MAMPU MENGAWAL DIRI.
Wallahualam.
No comments:
Post a Comment