Monday, February 01, 2010

Usah guna ISA terhadap orang Islam kerana mengikut telunjuk barat



Saya mendapat berita bahawa 10 orang ditangkap di bawah tahanan ISA baru-baru ini di atas sebab-sebab keselamatan dalam negara. Membaca berita tersebut menyebabkan saya berasa tersangat sedih. Banyak perkara yang membuatkan saya berfikir panjang terutamanya mengenangkan nasib 10 orang tahanan ISA tersebut yang telah ditahan tanpa dibicarakan.


http://www.bharian.com.my/Current_News/BH/Friday/Nasional/20100129093832/Article/

Saya tidak menafikan peri pentingnya akta ISA bagi menahan suspek tanpa perlu bicara kerana bukan semua penjenayah adalah bodoh dengan meninggalkan bukti dan kesan jenayah mereka sebaliknya wujud penjenayah yang pandai khasnya jenayah terancang yang dibimbangi akan membahayakan keselamatan negara dan usaha Polis untuk mengumpulkan bukti serta mewujudkan kes terhadap mereka adalah sukar dan bagi menahan mereka jika menurut undang-undang sedia ada, pihak polis perlu mendapatkan waran terlebih dahulu daripada mahkamah yang mana boleh dikatakan hampir mustahil jika berdepan dengan kes jenayah terancang yang bijaksana.

Oleh itu faktor "masa" dan "kerumitan" legal process mengizinkan akta semacam ini releven diwujudkan untuk digunakan di dalam keadaan "TERDESAK" diulangi kepada yang lembab membaca iaitu sewaktu "TERDESAK dan DARURAT bagi menahan suspek tanpa bicara.

Kita rakyat yang awam ini pastinya faham bahawa adalah tersangat sukar jika jenayah tersebut sangat terancang dan teliti. Sudah pasti akta ISA adalah amat berguna bagi mengumpulkan maklumat, mencegah kejadian yang tidak di ingini berlaku jika ianya digunakan dengan betul.

Tiada sesiapa pun yang membantah hal ini.

Malangnya ISA tidak digunakan dengan cara yang betul, bukan pada masa yang terdesak sebaliknya digunakan secara meluas bagi menyenangkan pihak berkuasa yang malas bekerja dan malas mengikuti prosedur dan peruntukan undang-undang yang sedia ada.



"Tembak dan bunuh tentu lebih senang dari menangkap hidup-hidup"

Ala, pihak media massa boleh dimanupulasi (cakap sahajalah kepada masyarakat bahawa berlaku tembak-menembak di antara penjenayah dan pihak berkuasa) walaupun hakikatnya rompakan itu berlaku dengan menggunakan pistol mainan....kalau penjenayah itu ada pistol betul buat apa nak merompak dengan pistol mainan ? Jadi kalau tak ada pistol betul macam mana boleh berlaku adegan tembak menembak ?

Kalau penjenayah mengancam pihak berkuasa dan menyebabkan pihak berkuasa terpaksa menembak maka persoalannya apakah maksud ancaman tersebut ? Penjenayah mengancam dengan parang kepada pihak penguat kuasa yang berdiri 20 meter jauh daripadanya ?

Janganlah macam itu....tetapi itulah yang kita lihat hari demi hari.

Tidak dinafikan jenayah makin meningkat setiap hari, tetapi janganlah dilupakan nilai-nilai kebebasan dan ketelusan dan keadilan juga makin terhapus di pihak penguat kuasa dalam waktu yang sama.

Jenayah meningkat setiap hari banyak didorong oleh pelbagai faktor namun yang utama ialah kerana desakan ekonomi.

Faktor tekanan hidup yang menekan.

Ianya boleh menimpa sesiapa sahaja termasuk keluarga penguat kuasa itu sendiri dan ada kalanya jenayah itu dilakukan oleh pegawai yang berkuasa di dalam kerajaan.

Kerana itu undang-undang perlu sentiasa adil, telus dan menjadi pelindung rakyat jelata bukannya digunakan sesuka hati demi untuk memenuhi kehendak pihak-pihak tertentu.

Malangnya hal tersebut tidak berlaku di Malaysia apabila kita melihat undang-undang lebih berperanan untuk memudahkan dan menyenangkan pihak berkuasa berkuasa daripada memudahkan dan menyenangkan rakyat untuk hidup dengan lebih selesa.

Satu demi satu undang-undang yang ada jika dilihat akan kita dapati banyak kelemahan dan dicipta khas bagi memudahkan pihak tertentu yang berkuasa bukan rakyat yang berada di bawah sana.

Kenapa 10 orang telah ditahanan ISA baru-baru ini ?

Mereka dikatakan terlibat dengan "keganasan" antarabangsa dan apabila dibaca di dalam dada-dada Akhbar, pihak kerajaan menjelaskan bahawa suspek yang ditahan adalah berasaskan maklumat daripada kerjasama risikan Arab Saudi, Malaysia dan pihak asing (CIA).

Kita cuma sedihnya satu sahaja iaitu yang ditahan semuanya beragama Islam.

Bukan apa, saya cuma ingin bertanya apakah maksud keganasan ?

Setakat hari ini, istilah terrorism itu sendiri tidak ada kata putus.

"Terrorism is the systematic use of terror especially as a means of coercion.[1] At present, there is no internationally agreed definition of terrorism.[2][3] Common definitions of terrorism refer only to those violent acts which are intended to create fear (terror), are perpetrated for an ideological goal (as opposed to a lone attack), and deliberately target or disregard the safety of non-combatants (civilians).

The word "terrorism" is politically and emotionally charged,[5] and this greatly compounds the difficulty of providing a precise definition. Studies have found over 100 definitions of “terrorism”.[6][7] The concept of terrorism may itself be controversial as it is often used by state authorities to delegitimize political or other opponents,[8] and potentially legitimize the state's own use of armed force against opponents (such use of force may itself be described as "terror" by opponents of the state.)[8][9]. A less politically and emotionally charged, and more easily definable, term is violent non-state actor[10] (though the semantic scope of this term includes not only "terrorists," while excluding some individuals or groups who have previously been described as "terrorists").[citation needed]

Terrorism has been practiced by a broad array of political organizations for furthering their objectives. It has been practiced by both right-wing and left-wing political parties, nationalistic groups, religious groups, revolutionaries, and ruling governments.

http://en.wikipedia.org/wiki/Terrorism


Jika mengikut kamus CIA, kamus risikan, Kamus pihak barat, maksud keganasan ialah merujuk kepada :

"Seorang Muslim yang sangat kuat beragama dan mahukan Islam itu kelihatan tinggi dan mulia serta mahu mengabdikan hidupnya untuk meninggikan agamanya."

Takrifan ini jika menurut kerajaan barat dan pihak CIA ialah Ekstrimis kerana mereka mahukan rakyat Islam di negara ini cukup sekadar bersolat, puasa dan melakukan ibadat-ibadat persendirian yang tidak menganggu-gugat apa-apa keselesaan masyarakat dan pihak kuffar.

Mereka mahu Islam cuma diamalkan di dalam rumah dan bukannya diluar atau kepada khalayak ramai.

Setiap Muslim yang mengamalkan Islam diluar rumah mereka ialah ekstrimis dan usaha mengamalkan Islam di luar rumah ini pula disebut sebagai terrorism yang bermaksud keganasan.

Kasihan....

Kerajaan dan rakyat kita termasuk pihak berkuasa yang mengaku sudah cerdik pandai masih lagi mahu memakai takrifan dan definisi yang dibuat oleh CIA dan pihak barat sekalipun ianya ternyata penuh dengan malice dan niat yang jahat terhadap Islam.

Allah SWT befirman : "Allah Pelindung orang-orang yang beriman; Dia mengeluarkan mereka dari kegelapan (kekafiran) kepada cahaya (iman). Dan orang-orang yang kafir, pelindung-pelindungnya ialah syaitan, yang mengeluarkan mereka daripada cahaya kepada kegelapan (kekafiran). Mereka itu adalah penghuni neraka; mereka kekal di dalamnya. " (Al-Baqarah : 257)

Allah sahaja pelindung orang-orang yang beriman.

p/s :

Cubalah search gambar Terrorist dalam goggle, anda akan lihat imej Islam yang muncul bagi mengambarkan kumpulan mujahidin. Sebelum famous istilah "terrorism" ini, mujahidin dah lama wujud, di Afghanstan, di Chechnya dan di seluruh dunia tetapi tak adalah pula kita label mereka terrorist, namun agenda Zionis yang bijak berjaya menggunakan pengaruh dunia dan media bagi melabel para pejuang Islam dengan nama Terrorist bermula sejak tahun 2000.

Sejak dari itulah satu demi satu mujahid Islam mendapat gelar terrorist hasil promosi dan marketing hebat pihak berkuasa barat. Sehinggalah hari ini kita mendapati tiada lagi mujahidin digunakan merujuk kepada kumpulan pejuang Islam sebaliknya terrorist mula menjadi ganti seruan nama mereka.

Sebuah persoalan akhir, apabila anda berdoa di dalam atau di luar solat, Ya Allah bantulah mujahidin di seluruh dunia....kepada siapa doa itu anda maksudkan ?

Bukankah kepada kumpulan terrorist itu juga bukan ? oh tidak ? habis kepada siapa ? Ustaz dan tok syeikh salahpi yang dok mengampu jilat pemerintah ? kepada CIA yang memerangi keganasan ? kepada askar kerajaan yang pro undang-undang sekular ? kepada Iran yang beragama syiah ? kepada pejuang demokrasi ?

Hmm....anda pikirlah sendiri.

2 comments:

Dr Nazatul Shiha said...

Assalamu'alaikum warah matullah,

"All the years that AMERICA has been sponsoring Terrorism in Africa, Nicaragua, Honduras, Cuba and Chili etc. Now they want to lead a campaign against the very monster they nurtured.

All the organizations they are naming were financed or supported in other ways by the US. US politicians had no problem with carrying terror to the Caribbean and many other countries as long as the damage was not on their soil.

People need to get an understanding of the widespread hypocrisy and the complicity of the major media networks in America and Europe in trying to push the world to war just to save America’s face and revamp their economic downturn."

Link:
[USA the biggest Terrorist]
http://www.raceandhistory.com/cgi-bin/forum/webbbs_config.pl/noframes/read/261

Allahua'lam bisowwab.

ainhany said...

salam ustaz

salam ziarah

Ya Allah bantulah mujahidin di seluruh dunia....kepada siapa doa itu anda maksudkan ?

Jwapn:kepada mujahid yg meletakan agama mengatasi segalanya dan menggunakan ISLAM sbgai jln hidup.
Semuga kegemilngan alayubi dikembalikan...

ustaz, saya baru jer meneroka buku PJL...tahniah ustaz, satu usaha dakwah yg berinformatatif. izinkan saya mmberi ulasan kelak...sbg catatan pembaca. mhn izin jua adenya.

slamt berjuang wahai mujahid kami..