Friday, January 08, 2010

Mesir Mengkhianati Islam Menggunakan Alasan Syarak


Tindakan terkini Mesir yang bekerjasama dengan Israel di dalam menutup sempadan mereka dengan Palestin ternyata merupakan sebuah pengkhianatan besar terhadap Islam dengan menjadikan hujah syarak dan fatwa ulama Al-Azhar sebagai alasan untuk menghalalkan kejahatan mereka.

Fatwa dari Majma’ul Buhuts AL-Islamiyah sebuah badan Universiti Al-Azhar, Mesir baru-baru ini yang mengizinkan dan menyatakan keharusan bagi membina tembok pemisah disekeliling perbatasan di antara Gaza dan Mesir bagi menyekat usaha penyeludupan ternyata sangat mengecewakan umat Islam dan sekaligus menghancurkan kredebiliti badan agama yang disanjungi dunia itu.

Fatwa itu dibuat dengan alasan kononnya untuk menyekat kemasukan barang-barang terlarang seperti dadah, senjata dan barang berbahaya namun hakikatnya tindakan itu memberikan kesan besar kepada umat Islam di Gaza, Palestin dan memenjarakan mereka di negara mereka sendiri.

Dunia mengetahui Mesir-Israel menjalin kerjasama erat khasnya di dalam ekonomi dan tindakan terkini Mesir ini banyak didorong oleh Israel dan disokong oleh Amerika Syarikat dengan merasuah Mesir melalui perjanjian dagang dan ekonomi secara sulit yang menyuntik ekonomi Mesir melalui sokongan pelaburan daripada Israel dan Amerika.

Semuanya kerana wang.

Tindakan Mesir yang menganaiya umat Islam Gaza, Palestin adalah didorong oleh faktor ekonomi dan juga kerana faktor keselamatan negaranya dan takutkan Israel dan persenjataannya yang canggih.


Manakala tindakan para ulama Mesir yang menyokong kerajaan ialah disebabkan faktor kedudukan dan status mereka selain untuk memenuhi tanggungjawab mereka sebagai ulama kerajaan yang menghalalkan dan mengharamkan semata-mata mengikut kehendak kerajaan.

Tindakan dua golongan ini iaitu para umara (pemimpin) dan ulama (alim agama) Mesir ternyata telah bercanggah dengan Al-Quran dan As-Sunnah serta boleh menjatuhkan mereka ke dalam lembah kekufuran.

Para ulama Islam seluruh dunia banyak yang bangkit menentang fatwa karut dan syaitan yang dikeluarkan oleh majlis agama Al-Azhar yang sejak dikuasai oleh kerajaan Mesir ini banyak mengeluarkan hujah-hujah agama yang menyimpang dan mengikut hawa nafsu pemerintah.
Antaranya Syeikh Dr.Yusuf Al-Ahmad, professor syariah di Universiti Imam Muhammad bin Saud Arab Saudi, yang mengeluarkan fatwa pada minggu lalu bahawa haram kepada kerajaan Mesir untuk membangun tembok besi yang akan menyebabkan penderitaan kepada umat Islam di Gaza.

Allah SWT menyebut di dalam Al-Quran : “Sesungguhnya orang-orang yang beriman dan berhijrah serta berjihad dengan harta dan jiwanya pada jalan Allah dan orang-orang yang memberikan tempat kediaman dan pertoIongan (kepada orang-orang muhajirin), mereka itu satu sama lain saling lindung-melindungi.” Kemudian Allah menyambung dengan menyebut : “jika mereka meminta pertolongan kepadamu dalam (urusan pembelaan) agama, maka kamu wajib memberikan pertolongan kecuali terhadap kaum yang telah ada perjanjian antara kamu dengan mereka. Dan Allah Maha Melihat apa yang kamu kerjakan.” (Al-Anfaal : 72)


Melindungi dan memberi pertolongan kepada umat Islam yang kesusahan adalah sebuah kewajipan syarak yang besar dan bekerjasama dengan kuffar serta berwala (mentaati) mereka adalah membawa kepada syirik dan mengkafirkan perlaku-perlakunya.

Tindakan ulama Al-Azhar yang bodoh dan jahil menghalalkan pembinaan tembok kononnya atas alasan keselamatan Mesir ialah semata-mata hujah bodoh yang bercanggah dengan syarak kerana adalah tidak boleh berfatwa untuk kepentingan nasionalisma Mesir semata-mata lalu mengabaikan kepentingan Islam yang lebih besar.

Nabi SAW pernah bersabda : “Tinggalkanlah Kebangsaan kerana sesungguhnya ianya adalah suatu yang busuk.” (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)

Bahkan tindakan Mesir tidak dapat mengabui mata dunia yang mengetahui bahawa melalui perbuatan mereka, Amerika dan Israel telah bersetuju menyumbang sejumlah besar dana kewangan dan bantuan ekonomi yang sekaligus mendedahkan Mesir kepada pengkhianatan menjual saudara seagama mereka di Gaza dengan harga wang ringgit dan ganjaran dunia.

Perbuatan itu menjatuhkan setiap pemerintah Mesir dan ulama yang bersetuju dengan pembinaan tembok tersebut dan condong kepada Amerika dan Israel sebagai kafir dan murtad daripada Islam.

“Wahai orang-orang yang beriman! janganlah kamu mengambil orang-orang Yahudi dan Nasrani itu sebagai pemimpin-pemimpin-mu, kerana sebahagian mereka adalah pemimpin bagi sebahagian yang lain; Dan barang siapa di antara kamu yang megambil mereka menjadi pemimpinnya, maka sesungguhnya ia adalah dari golongan mereka. Sesungguhnya Allah tidak memberikan petunjuk kepada kaum yang berlaku zalim.” (Al-Ma’idah : 51)

Di dalam ayat di atas, para ulama menyebut bahawa orang yang berwala terhadap kaum kuffar itu maka mereka termasuk di dalam kalangan mereka yakni menjadi kufur sekali dan dianggap telah mezalimi diri mereka sendiri dengan kekufuran tersebut.

“Mereka ingin supaya kamu menjadi kafir sebagaimana mereka telah menjadi kafir, lalu kamu menjadi sama (dengan mereka). Maka janganlah kamu jadikan di antara mereka penolong-penolong (mu), hingga mereka berhijrah pada jalan Allah." (An-Nisa: 89)

Hendaklah umat Islam mencontohi perbuatan Nabi Allah Ibrahim a.s yang menjadi bapa kepada umat Islam di dalam beragama.

Allah SWT befirman : “Sesungguhnya telah ada suri tauladan yang baik bagimu pada Ibrahim dan orang-orang yang bersama dengan dia ; ketika mereka berkata kepada kaum mereka, ‘Sesungguhnya kami berlepas diri dari kamu dan dari apa yang kamu sembah selain Allah, kami ingkari (kekafiranmu) dan telah nyata antara kami dan kamu permusuhan dan kebencian buat selama-lamanya sampai kamu beriman kepada Allah saja”. (Al-Mumtahanah : 4)

3 comments:

tiara-qurratu'aini said...

Astaghfirullah....
dunia semakin tertindas dek kekejaman..semuanya lenyap krn kedudukn dan wang... tiada lg istilah bantuan sesama Islam...

Ustaz Emran said...

nampaknya kitalah yang harus memulakannya...

moon_sunrise said...

Nabi SAW pernah bersabda : “Tinggalkanlah Kebangsaan kerana sesungguhnya ianya adalah suatu yang busuk.” (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)>>kebangsaan tu apa maksuudnyer, ustaz?