Thursday, January 10, 2008

Kenapa Muslimah Kita Gagal Memenuhi Tuntutan Menutup Aurat ?

Assalamualaikum,

Disebabkan saya menaiki komuter setiap hari menuju ke tempat kerja menyebabkan seringkali saya berpeluang menemui dan melihat pelbagai gelagat muslimah dari segi pakaian dan pernampilan yang berbagai rupa. Sudah sekian lama saya tidak pulang ke Malaysia, maka sebulan dua ini menjadi satu pengalaman baru dan sebuah realiti yang perlu saya terima apabila melihat cara pemakaian dan penampilan masyarakat wanita Islam Malaysia.


berikut ialah apa yang saya terlihat sekalipun puas berusaha tidur di dalam komuter ;

1) Bertudung - tetapi tudungnya singkat, atas paras dada menampakkan bonjolan buah dada

2) Berseluar - seluarnya ketat dan menampakkan bentuk badan

3) Berbaju kemeja - Kemeja pun singkat dan ketat, kain kemeja itu tidak pun menutup atau dilabuhkan sehingga menutup bahagian kemaluan depan atau belakang seluar.

kalaulah zip seluar terbuka mesti dapat diketahui oleh orang

4) Berbaju T-Shirt dan berlengan pendek - menampakkan lengan dan sikunya yang sesetengahnya lengan berbulu.

5) Baju kurung - tersangat ketat, menampakkan bentuk badan, menampakkan pinggang yang langsing, bahagian dada yang dipersempitkan, dan warna warni yang cukup menarik perhatian.

6) Skirt - Selalu memakai skirt yang singkat menampakkan betis dan sesetengahnya suka memakai skrit terbelah yang boleh kelihatan bahagian dalaman apabila duduk di dalam komuter.

7) Seluar jeans - cukup ramai wanita memakai seluar jeans sekalipun ianya ketat, menampakkan bentuk tubuh badan, dan mengikut shape potongan kaki.

berikut ialah jenis pekerjaan muslimah yang kebanyakkannya berpakaian tidak menutup aurat dengan sempurna ;

a) pekerja kilang atau buruh - suka memakai seluar jeans dan T-shirt lengan pendek dan tudung singkat.

semua saleswomen di pasaraya pakai macam ini, jurujual di kedai-kedai dan lain-lain.

b) pekerja kerajaan - suka memakai baju kurung ketat, mengikut potong badan, macam kerengga di pinggang, suka pakai kasut tinggi terhuyung-hayang berjalan, tudung selalu singkat atas dada sehingga menonjolkan bentuk buah dada.

c) pekerja swasta - suka memakai gaya bebas, kalau yang muda selalunya jeans dan kemeja atau t-shirt dengan seluar kain yang ketat bewarna hitam. ada yang berpangkat akan memakai baju kurung atau kebaya yang ketat.

kebanyakkannya tidak memakai tudung.

ini ialah berdasarkan pemerhatian saya sahaja...

kalau mengikut teori pihak tertentu, suruh bangunkan Islam dalam diri sendiri, keluarga, masyarakat,kemudian baru negara...menerapkan kefahaman aqidah dahulu dan apa-apalah pun maka saya menyeru yang menerima teori ini supaya menasihati ahli keluarga kita yang terjebak di dalam kesalahan aurat ini agar mereka mendapat kefahaman aurat yang sahih.

sekiranya anda memerlukan bantuan saya sila beritahu...

juga kepada mereka yang mengikut teori kena bina negara dahulu dan mesti tegakkan hukum dan undang-undang islam supaya berkuasa ke atas rakyat dan mampu mengubah sistem dan peraturan berpakaian dan etika kod kerja di swasta dan kerajaan serta lain-lain.

maka nasihat saya dimohon supaya anda lebih gigih lagi berusaha menjayakan misi membina kuasa dan kekuatan Islam di tanahair ini dan sekiranya anda juga memerlukan bantuan saya sila beritahu apa yang dapat saya bantu..

biar apa pun teori anda tentang cara pelaksanaan Islam...kita bersetuju aurat wanita muslimah perlu dijaga dan kefahaman yang salah terhadap maksud aurat itu perlu diperbetulkan.

sampai bila ?

sampai bila, harus kita melihat orang perempuan atau muslimah kita berusaha memakai tudung dan mengenakan pelbagai tudung yang mahal harganya tetapi tetap memakai seluar jeans ketat dan memakai skirt yang menampakkan betis kaki ?

sampai bila... kita hendak membiarkan kefahaman aurat hanya bermaksud menutup rambut ?
segala puji hanyalah bagi Allah swt,
emran ahmad
bekas ustaz

1 comment:

Sakinah Omar said...

mohon copy paste dan link