Friday, August 03, 2007

Tauhid Hakimiyah & Salafi Murjiah, Mana Lebih Bid'ah ?


Berpeluang menuntut ilmu melalui murid-murid al-marhum Syeikh Muqbil Al-Hadi ra, juga pelbagai lagi ulama' dari dahulu sehingga ke hari ini di dalam usaha merealisasikan menuntut ilmu dari buaian sehingga ke liang lahad bukan menuntut ilmu dari sekolah ke tingkatan universiti bagi mendapatkan kepingan kertas sebagai pra-syarat untuk memohon kerja menjadikan saya melalui pelbagai pengalaman dan pendedahan dari ruang-ruang kefahaman dan aliran pemikiran.

Tidak hanya para alim ulama dari aliran salafi Saudi, tetapi juga dari Yaman kemudian padanya pelbagai kumpulan dan aliran kemudian pula menimba ilmu daripada Ikhwan Muslimun, juga dari aliran Sufi dan mengaji juga saya di madrasah –madrasah As-Syafi'iyah tidak terkecuali lain-lain mazhab Islam termasuk syiah zaidi saya berpeluang mengutip ilmu dan pengalaman akan apa-apa yang boleh memanfaatkan agama ini bagi saya dan mereka yang mahu mencari hidayah.

Usah peduli kata sesiapa akan tohmahan terhadap saya, penulisan dan paparan ilmiah menjadi bukti nilai keilmiah dan kebenaran apa yang dipaparkan. Apa risau cakap orang terhadap peribadi saya, sijil dan ijazah bukan buruan saya juga kedudukan sebagai pegerusi institut pemikiran manusia di zaman khalaf ini bukan impian saya, jauh sekali kedudukan mufti atau jawatan glamour mengajar di universiti itu yang menjadi hasrat saya.

Baru-baru ini saya dipersoalkan oleh ramai orang mengenai Tauhid Hakimiyah yang dikemukakan oleh Syed Qutb ra di dalam kitabnya Fi Zilalil Qur'an dan Ma'alim Fi Toriq serta lain-lain tulisan As-Syahid. Seperti kata Dr Yusof Al-Qaradhawi bahawa yang mempopularkan seruan ini pada kurun ini sebenarnya ialah Syeikh Abu Ala' Al-Maududi yang kemudiannya disambung pula oleh Syed Qutb.

Allah swt berfirman :

مَا تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِهِ إِلَّا أَسْمَاءً سَمَّيْتُمُوهَا أَنْتُمْ وَآبَاؤُكُمْ مَا أَنْزَلَ اللَّهُ بِهَا مِنْ سُلْطَانٍ إِنِ الْحُكْمُ إِلَّا لِلَّهِ أَمَرَ أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا إِيَّاهُ ذَلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ وَلَكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لا يَعْلَمُونَ
"Kamu tidak menyembah yang selain Allah kecuali hanya (menyembah) Nama-nama yang kamu dan nenek moyangmu ada-adakan.. Allah tidak menurunkan suatu keterangan pun tentang Nama-nama itu penghukuman itu hanyalah kepunyaan Allah. Dia telah memerintahkan agar kamu tidak menyembah selain Dia. Itulah agama yang lurus, tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui." (Yusof : 40)

Di dalam Kitabnya Fiqh Daulah Fi Islam, Dr Yusof Al-Qaradhawi menyebutkan bahawa : " Al-Hakimiyyah bermaksud Allah swt sebagai pembuat syariat untuk makhluknya, Dialah yang memerintah dan melarang, menghalang dan mengharamkan untuk hamba-Nya dan ini bukanlah rekaan Syeikh Abu Ala Al-Maududi atau pun Syed Qutb bahkan ianya adalah apa yang telah ditetapkan kepada umat Islam. Oleh itu Khalifah Ali ra tidak menentang prinsip ini tetapi beliau hanya menolak matlamat yang salah oleh mereka (khawarij) yang mempergunakan slogan Hakimiyah ini.

Disebabkan itu masyhur kata-kata beliau apabila kaum Khawarij yang menuntut hukum menggunakan slogan "Tidak ada pemerintahan melainkan milik Allah" lalu beliau (Ali Ibn Abi Thalib ra ) membalas seruan mereka dengan mengatakan :

" Kalimah yang benar tetapi dimaksudkan kepada kebathilan."

Beliau tidak menentang prinsip ini tetapi menolak maksud khawarij yang jahat yang mahu memerangi pemerintahan yang telah dibina hasil syura' keputusan jemaah umat Islam.

Dimaksudkan kekuasaan dan hak pemerintahan itu milik Allah swt ialah dikembalikan keputusan, prinsip dan dasar sesebuah pentadbiran umat itu kepada syariat Allah swt dan dalam masa yang sama peranan manusia tidak dinafikan sedikit pun akan kedudukannya sebagai pelaksana, sebagai khalifah dan pemegang amanah Allah swt di muka bumi ini sekaligus membezakan seruan ini daripada sangkaan orang yang jahil bahawa menjadikan pemerintahan itu milik Allah swt bererti tidak wujud peranan manusia langsung atau menjadilah Islam seperti Negara Teokrasi yang mirip zaman kegelapan barat apabila masyarakat barat dipimpin oleh gereja dan paderi yang membuat undang-undang sesuka hati di atas nama agama.

Tidak terkecuali Syeikh Al-Maqdisi di dalam kitabnya Millatu Ibrahim juga ada mengetengahkan persoalan ini bagi menimbulkan kesedaran umat akan perlunya dikembalikan hukum dan sistem pentadbiran manusia hari ini kepada syariat Allah swt.

Menjawab persoalan Tauhid Hakimiyah ini maka saya katakan hendaklah para pemuda dan pelajar ilmu terlebih dahulu tidak gopoh dalam mengeluarkan kenyataan yang semberono tanpa kajian dan kesabaran. Tentu tiada siapa yang suka apabila para ulama' Islam menafikan kewujudan Tauhid Hakimiyah ini dan antara yang mengatakan hal ini ialah bid'ah seperti pendapat Syeikh Muhammad Ibn Soleh Al-Utsaimin dan siding majlis kibar ulama Saudi dengan kemudian memaksudkan oleh kerana Tauhid Hakimiyah ini muhdats (hal yang bid'ah) maka hukum perundangan dan sistem pentadbiran haruslah selari dengan politik Amerika dan Britain atau apa yang ditetapkan oleh Majlis Bangsa-Bangsa Bersatu (UN) ?

Tentu Syeikh Soleh Utsaimin pun tidak mahu maksudnya menjadi demikian jika tidak pastilah beliau seorang yang bukan cinta kepada kitab dan sunnah atau muslim yang soleh apabila sanggup melihat sistem perundangan dan pemerintahan umat yang suci ini dilaksanakan menurut acuan kufar dan barat serta hukuman mahkamah mestilah berdasarkan buku lama Mahkamah British.

Ini samalah maksudnya dengan apa yang boleh kita umpamakan mereka yang menyokong wujudnya apa yang dinamakan bid'ah hasanah itu tidaklah pula sampai sanggup menyatakan menyembah kubur itu dibolehkan.

Malangnya para ustaz yang jahil usul feqah dan usul syarak yang merupakan anak-anak murid kepada muhadith yang alim contohnya seperti Al-Allamah Syeikh Muqbil Al-Hadi ra kerap menimbulkan fitnah dan kejahilan kepada masyarakat dan tidak kurang mereka yang lemah daya fahamnya akan fiqih aqidah ahlul sunnah juga tidak terkecuali apabila menolak istilah Tauhid Hakimiyah ini lalu menjerumuskan pemahaman ini ke dalam tong sampah dan menyamakan pemahaman yang mulia ini setaraf dengan pemahaman khawarij dan kelompok ahlul bid'ah.

Perbuatan mereka ibarat pelajar yang geli dan jijik apabila mendengar hadis bahawa harus dan dibolehkan memakan bangkai binatang laut sedangkan lauk ikan yang dimakan olehnya hari-hari itu apakah bukan bangkai ? Menolak pengistilahan Tauhid Hakimiyyah tidak bermakna perlu menolak maksud dan prinsipnya apabila ianya sebenarnya merupakan sebahagian daripada isi agama yang kita dokongi selama ini.

Bahkan Imam Abu Ishak As-Syatibi ra telah memperingatkan umat Islam akan hakikat kejahilan ilmu usul ini dengan menyebutkan di dalam kitabnya Al-Itishom m/s 173 jilid 2 dengan bermaksud : “ Sesungguhnya yang menjadi sebab utama bid’ah dan pertikaian yang membawa kepada perpecahan umat dan malapetaka ialah seseorang mempercayai dirinya ialah seorang mujtahid atau termasuk ahlul ilmi wal ijtihad dalam ilmu agama sedangkan hakikatnya dirinya belumlah mencapai tahap itu. Maka apabila dia beramal dengan pendapatnya maka dianggap pendapatnya ialah sebagai pendapat ulama dan khilafnya sebagai khilaf ulama lalu baik hal itu berlaku di dalam hal yang furu (cabang) atau hal yang mendasar dan usul baik iktikad dan amaliyah sehingga seringkali dia mengambil sesetengah hal yang juz’iyah atau furu’iyah (cabang) dari syariat lalu diruntuhkan hal yang kulliyat atau usul dengannya atau sebaliknya sehinggalah jadi apa yang zahir itu sepintas lalu seolah menepati makna tetapi hakikatnya tidak mencapai maksud syarak maka inilah dia seorang tukang pembuat bid’ah.”

Situasi ini cukup melarat khususnya di Indonesia apabila kebuntuan akal dan kecetekkan faham akan ilmu syariat menjadikan mereka membid'ahkan umat Islam yang tidak menyimpan janggut atau mencela dan memaki para pendakwah yang memakai kot dan celana (seluar) lalu memuji dan memuliakan para manusia yang tidak berhukum dengan hukum Allah swt dan menjadi thaghut di muka bumi ini konon menyangka demikianlah faham salaf yang kepada mereka merupakan kumpulan manusia penjilat dan pengampu bagi pihak yang berkuasa.

Allah swt berfirman :

وَلا تَرْكَنُوا إِلَى الَّذِينَ ظَلَمُوا فَتَمَسَّكُمُ النَّارُ وَمَا لَكُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ مِنْ أَوْلِيَاءَ ثُمَّ لا تُنْصَرُونَ
"Dan janganlah kamu cenderung kepada orang-orang yang zalim yang menyebabkan kamu disentuh api neraka, dan kamu sama sekali tidak mempunyai seorang penolongpun selain daripada Allah, kemudian kamu tidak akan diberi pertolongan." (Hud : 113)

Mengambil hadis-hadis dari sahabat seperti Anas ibn Malik ra dan Abdullah ibn Umar ra misalnya serta lain-lain mengenai kewajipan taat kepada pemerintah yang diangkat oleh umat dalam keadaan situasi zaman sahabat dan waqi' yang berbeza dengan hari ini mereka lalu menyamakan tuntutan hadith tadi dengan situasi hari ini sehingga memaksa para pemuda yang cintakan sunnah supaya tidak boleh tidak mesti wajib mentaati para penguasa thaghut sekalipun hati nurani sukar menerimanya namun dengan sogokkan dan momokkan kepercayaan kononnya sahabat seperti Anas ibn Malik ra dan Abdullah ibn Umar ra itu juga penjilat dan pengampu maka wajiblah umat Islam hari ini khasnya ulama sunnah mentaati thaghut yang dibahasa arabkan menjadi ulil amri.

Allah swt berfirman :

وَلَقَدْ بَعَثْنَا فِي كُلِّ أُمَّةٍ رَسُولاً أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ فَمِنْهُمْ مَنْ هَدَى اللَّهُ وَمِنْهُمْ مَنْ حَقَّتْ عَلَيْهِ الضَّلالَةُ فَسِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَانْظُرُوا كَيْفَ كَانَ عَاقِبَةُ الْمُكَذِّبِينَ
“Dan sungguhnya Kami telah mengutuskan Rasul pada tiap-tiap umat (untuk menyerukan): "Sembahlah Allah (saja), dan jauhilah Thaghut itu", Maka di antara umat itu ada orang-orang yang diberi petunjuk oleh Allah dan ada pula di antaranya orang-orang yang telah pasti kesesatan baginya. Maka berjalanlah kamu dimuka bumi dan perhatikanlah bagaimana kesudahan orang-orang yang mendustakan (rasul-rasul).” (An-Nahl : 36)

Hakikatnya tidak ada ulama' dari kalangan ahlul sunnah wal jamaah yang menolak akan maksud atau tuntutan daripada Tauhid Hakimiyah ini adapun istilah Hakimiyah itu maka ianya hanyalah bid'ah yang di ada-adakan oleh golongan Murjiah dan musuh Islam sebagai mengeluarkan makna tuntutan Hakimiyah ini daripada Tauhid Uluhiyah yang telah disepakati oleh ulama ahlul sunnah wal jamaah.

Gelaran Wahabi diberikan lantaran tidak mahu gerakan dakwah Syeikh Muhammad Abd Wahab yang mengembalikan manusia kepada aqidah yang suci dan memerangi syirik itu disebut sebagai kelompok ahlul sunnah wal jamaah, maka puak sufi dan ahlul bid'ah baik dari golongan Asya'irah dan pengikut aliran Maturidiyah kemudian mendakwah bahawa ahlul sunnah wal jamaah itu ialah milik mereka dan wahabi itu bukanlah dari ahlul sunnah wal jamaah seterusnya melabel gerakan ini sebagai satu harakah yang baru, bid'ah dan di ada-adakan oleh Syeikh Muhammad Abd Wahab dengan hasil fikir dan fahamnya semata-mata yang konon merupakan hal baru yang tak dikenal oleh para ulama sebelumnya itulah tuduhan dan demikian cemuh mereka.

Maka Tauhid Hakimiyah ini mengalami nasib yang sama apabila ianya berasal dan merupakan juzuk dalam tauhid Uluhiyah yang disebut oleh Syeikh Muhammad Abd Wahab sebagai Tauhid Ibadah tetapi kerana wujud pihak yang takut akan Tauhid Uluhiyah ini yang semakin berkembang di universiti-universiti dan pusat pengajian di seluruh dunia serta telah mula masuk dalam buku-buku dan kitab-kitab agama selepas zaman kegemilangan dan kepesatan dakwah gerakan Ikhwan Muslimun yang kebetulan waktu itu para pendakwah mereka gigih menyebarkan tuntutan tauhid ini sebelum kejatuhan harakah ini akibat musuh dalam selimut.

Maka wujud percubaan oleh para musuh Allah swt untuk memecahkan Tauhid Uluhiyah ini agar ianya tidak termasuk soal perundangan dan kekuasaan pemerintahan atau politik.

Lalu fikir-fikir dan mengkaji maka mereka menemui jalan dengan mengecilkan bab dalam Tauhid Uluhiyah ini kepada menjadikan ianya Tauhid yang pelik apabila disyarahkan oleh mereka sebagai tauhid ibadah yang bermaksud membawa manusia kepada mengesakan Allah swt di dalam ibadah seperti solat, doa, nazar dan sembelihan dan tidak mensyirikkan-Nya di dalam Ibadah yang telah disempitkan maknanya oleh mereka.

Lalu dari makna ini mereka pun mengetengahkan konsep ibadah feqah menurut sunnah rasul salallahualaihiwasalam dan membiayai segala bentuk kajian ke-arah ini bagi menyibukkan manusia dengan mengulangi semula kerja-kerja pergaduhan umat Islam dahulu dalam hal feqah yang tidak berkesudahan dan masing-masing dengan hujah-hujah mereka sehingga di dalam bab meletakkan tangan di dalam solat pun menjadi isu yang dibuka kembali konon mahu menjadi mujtahid dan mentarjihkan semula perihal-perihal tersebut.

Lalu menjadikan manusia sibuk dengan hal yang disebut oleh ulama fiqih sebagai sunat dan meninggalkan hal yang utama dan mendasar dari aqidah atau Tauhid Uluhiyah ini yang mengajak manusia kepada mengesakan Allah swt di dalam ibadah dan hidup serta wujud hanya untuk tujuan mengabdikan diri kepada Allah swt serta menjadikan apa yang berlaku dan berjalan menguasai bumi ini tertakluk kepada perintah dan syariat Allah swt.

Allah swt berfirman :

وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ
"Dan aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan supaya mereka mengabdi kepada-Ku." (Adz-Zariyat : 56)

Perbuatan jahat mereka ini sangat dahsyat apabila mereka mengeluarkan dari Tauhid Uluhiyah itu apa yang disebut oleh ulama' sebagai dasarnya atau pokok aqidah iaitu konsep Al-Wala Wal Bara' dan daripada Tauhid Uluhiyah ini juga mereka mengeluarkan sebarang bentuk faham yang membahayakan kedudukan para thaghut dan kuffar apabila sistem pentadbiran manusia, politik yang bermaksud hubungan di antara manusia dan manusia (حبل من الناس) tidak disebutkan sebagai salah satu dari hal yang dinamakan ibadah atau termasuk dalam Tauhid Ibadah ini (ULUHIYAH).

Maka hubungan manusia di antara manusia atau disebut ilmu sosial, soal penguasaan manusia ke atas manusia yang lain yang disebut politik, sekiranya tidak disebut sebagai ibadah maka tidak perlulah dikembalikan urusan ini kepada syariat Allah swt atau pertunjuk kitab dan sunnah demikian sangkaan mereka.

Lalu jika benar demikian maka mengapakah Islam diturunkan mengajarkan manusia persoalan kejiranan ? Apa gunanya ayat-ayat Allah swt yang menyebut persoalan Syu'ra (mesyuarat) dan manusia berilmu (Ahli Al-Halli wa Al-Aqdi) yang wajib dijadikan pertunjuk dan diminta nasihat ? Apakah gunanya ayat-ayat mengenai riba dan hadis berkait akad jual beli dalam agama sekiranya hubungan di antara manusia dan manusia bukan ibadah dan tidak perlu dikembalikan atau dikhususkan hanya kepada Allah swt sebagai memenuhi tuntutan Tauhid Uluhiyah (Tauhid Ibadah) yang mengesakan Allah swt di dalam ibadah ?

Kenapa pula Allah swt mahu mencampuri urusan pembahagian harta rampasan perang hanya semata-mata mahu menjaga maslahat orang yang berhak dengan tidak mahu harta itu hanya berlegar di kalangan orang yang kaya kalau ianya bukanlah termasuk dalam hal ibadah kerana dikatakan termasuk hal politik dan prosedur atau ketetapan pemerintah seperti di dalam Surah Al-Hasyr ayat 7 yang berbunyi :

Allah swt berfirman :

مَا أَفَاءَ اللَّهُ عَلَى رَسُولِهِ مِنْ أَهْلِ الْقُرَى فَلِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ وَلِذِي الْقُرْبَى وَالْيَتَامَى وَالْمَسَاكِينِ وَابْنِ السَّبِيلِ كَيْ لا يَكُونَ دُولَةً بَيْنَ الْأَغْنِيَاءِ مِنْكُمْ وَمَا آتَاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاكُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ
"Apa-apa saja harta rampasan (fai-ie) yang diberikan Allah kepada Rasul-Nya (dari harta benda) yang berasal dari penduduk kota, Maka adalah untuk Allah, untuk rasul, kaum kerabat, anak-anak yatim, orang-orang miskin dan orang-orang yang dalam perjalanan, supaya harta itu jangan beredar di antara orang-orang Kaya sahaja di antara kamu. Apa yang diberikan Rasul kepadamu, Maka terimalah. dan apa yang dilarangnya bagimu, Maka tinggalkanlah dan bertakwalah kepada Allah. Sesungguhnya Allah amat keras pembalasannya." (Al-Hasyr : 7)

Tetapi kemudian Allah swt mahu pula mengabaikan hal pemerintahan dan pentadbiran umat dan dibiarkan ianya berlegar-legar dari satu keturunan kepada satu keturunan dan hak kepimpinan dan penguasaan umat Islam yang lebih penting dari harta rampasan perang menjadi pusaka warisan golongan tertentu apabila anak yang jahil, bebal dan bodoh boleh menjadi penguasa lantaran mewarisi bapanya ?

Mengapa diturunkan ayat berkait hukum hudud dan jenayah supaya menghukum menurut apa yang diperintahkan oleh Al-Qur'an ? Mengapa Al-Qur'an yang merupakan kitab panduan beribadah bagi umat ini kepada Allah swt mencampuri urusan yang bukan ibadah jika kononnya perundangan dan politik itu bukan ibadah dan bukan perlu dikembalikan kepada Allah swt ?

Allah swt berfirman :

وَمَا اخْتَلَفْتُمْ فِيهِ مِنْ شَيْءٍ فَحُكْمُهُ إِلَى اللَّهِ ذَلِكُمُ اللَّهُ رَبِّي عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ
"Tentang sesuatu apapun kamu berselisih, Maka keputusannya (terserah) kepada Allah. Itulah Allah Tuhanku. kepada-Nya lah aku bertawakkal dan kepada-Nyalah aku kembali." (As-Syura : 10)

Inilah dia faham sekularisme yang memisahkan politik dan kehidupan daripada agama dan demikianlah juga faham Murjiah yang memisahkan amal dan ibadah daripada keimanan sehingga keimanan itu cukup di lisan dan di pengakuan bibir tetapi amalan perbuatan dan perlakuan yang dibuat sangat menjauh daripada agama.

Baginda rasul pernah bersabda sebagai maksud " Sesungguhnya sebaik-baik ucapan adalah ucapan Allah dan sebaik-baik ajaran adalah ajaran Rasulullah. Dan sesungguhnya sejelek-jelek perkara adalah sesuatu yang diada-adakan (dalam agama), kerana sesungguhnya sesuatu yang baru diada-adakan (dalam agama) adalah bid'ah dan setiap bid'ah adalah kesesatan." (Hadith Sahih, riwayat Muslim no. 867).

Pemahaman bahawa iman itu termasuk amal merupakan suatu yang disepakati oleh ahli ilmu dan fuqaha Islam yang menetap di atas jalan sunnah dan berpegang kepada pertunjuk salaf soleh seperti apa yang disebutkan oleh Imam Al-Hujjah Muhammad Ibn Ismail Al-Bukhari ra yang mengatakan : “ Aku bertemu lebih dari seribu orang ahli ilmu, baik ahli hijjaz, Mekah dan Madinah, Kufah, Basrah dan pertengahan Baghdad, serta Syam dan Mesir, aku bertemu mereka berkali-kali, kurun demi kurun dan selepas kurun itu kemudian kurun selepasnya …kemudian menyebutkan tokoh-tokoh ulama yang dijumpainya lalu menyebutkan … “ Aku tidak mendapati seorang pun di kalangan mereka itu yang berselisih pendapat dan bahkan bersepakat bahawa sesungguhnya deen itu perkataan dan amal perbuatan maka demikian itu firman Allah swt :

وَمَا أُمِرُوا إِلَّا لِيَعْبُدُوا اللَّهَ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ حُنَفَاءَ وَيُقِيمُوا الصَّلاةَ وَيُؤْتُوا الزَّكَاةَ وَذَلِكَ دِينُ الْقَيِّمَةِ
“Padahal mereka tidak disuruh kecuali supaya menyembah Allah dengan memurnikan ketaatan kepada-Nya dalam (menjalankan) agama yang lurus, dan supaya mereka mendirikan shalat dan menunaikan zakat; dan yang demikian Itulah agama yang lurus.” (Al-Bayinah : 5)

(Rujuk Syarh Sunnah m/s 172 Jilid 1 oleh Al-Lalikaie dengan sanadnya yang sahih kepada Imam Bukhari dan juga yang dinaqalkan darinya oleh Imam Hafidz Ibn Hajar ra di dalam Fathul Bari m/s 48 Jilid 1).

Para ulama' khasnya yang membesar di dalam lingkungan penguasaan thaghut seperti misalnya di dalam Negara-negara beraja yang diperintah oleh mereka yang takut kehilangan kuasanya dan sanggup melakukan apa sahaja demi memerintah sekalipun terpaksa bekerjasama dengan syaitan sangat kurang menyedari hal ini lalu para ulama' ini menjadi mainan dan ucapan serta hujah mereka menjadi bahan atau alat untuk digunakan kembali ke atas pejuang Islam yang ikhlas dan benar di atas manhaj aqidah yang sahih.

Majlis Hai'ah Kibar Ulama Saudi juga tidak melakukan jenayah kepada agama apabila mereka jujur mengatakan dalam jawapan mereka tentang persoalan Tauhid Hakimiyah yang diajukan kepada mereka apabila mereka menjawab :

" Adapun berhukum dengan apa-apa yang Allah turunkan itu termasuk di dalam
Tauhid Uluhiyah. Kerana hal itu termasuk salah satu macam ibadah kepada
Allah Subhanahu wa Ta'ala. Setiap macam ibadah termasuk dalam Tauhid
Uluhiyah. Oleh karena itu, menjadikan Hakimiyah sebagai macam tauhid
tersendiri adalah perbuatan muhdats (bid'ah) yang tidak pernah diucapkan
oleh seorang pun dari para imam sepengetahuan kami."
(Petikan dari fatwa Majlis Hai'ah Kibar Ulama Saudi)

Perkataan ulama' Saudi di atas sama sekali tidak menunjukkan mereka menafikan adanya tuntutan menghukum apa yang dihukumkan oleh Allah swt bahkan mereka mengakuinya sebagai salah satu daripada isi ajaran Tauhid Uluhiyah.

Mereka sebaliknya menolak tuduhan orang yang memusuhi agama ini dengan menjadikan kefahaman yang mulia ini sebagai satu hal yang baru dengan diberi nama Hakimiyyah dan mengatakan bahawa menyendirinya Tauhid ini dengan nama Hakimiyyah ialah bid'ah dan hal yang baru kerana selama dikenal oleh para ulama' tuntutan Hakimiyah ini sudah berada di dalam maksud Tauhid Uluhiyah.

Syeikh Muhammad Nasiruddin Al-Albani ra ketika di tanyakan mengenai Tauhid Uluhiyah juga jelas menyatakan :
"Al-Hakimiyah adalah bahagian dari 'Tauhid Uluhiyah…" Seterusnya Syeikh menlanjutkan penerangannya mengenai kelompok yang mengambil kesempatan dari istilah ini bagi mencapai kekuasaan politik seperti halnya kelompok hizbi-hizbi (parti-parti) sehinggalah akhirnya beliau berkata :

"Al-Hakimiyah bagi Allah bukan bererti hanya menentang orang-orang kafir dan musyrik saja, akan tetapi juga menentang orang-orang yang melanggar hukum seperti orang-orang yang beribadah kepada Allah tanpa sesuai dengan apa yang datang dari Allah dalam kitab-Nya dan dari Nabi-Nya Sallahualaihiwasalam dalam sunnahnya. Inilah yang ada dalam fikiranku tentang jawapan terhadap pertanyaan seperti ini."

Adapun yang dimaksudkan dengan Tauhid Hakimiyyah adalah pengEsaan Allah dalam perkara hukum dan syari’at. Sebagaimana Allah tidak memiliki sekutu dalam kekuasaan-Nya, dalam mengurus pelbagai urusan makhlukNya, demikian juga Allah swt tidak memiliki sekutu dalam hukum dan pembuatan undang-undang (tasyri’).

Seperti mana kita diwajibkan tidak mensyirikkan Allah swt di dalam bab ibadah seperti solat dan puasa atau nazar dan sembelihan maka demikian juga kita tidak boleh mensyirikkan Allah swt di dalam ketaatan kepada hukum dan pentadbiran hidup yang telah ditetapkan oleh Allah swt baik dengan menghukum tidak menurut apa yang diturunkan oleh Allah swt atau mengantikan hukum Allah swt dengan hukum ciptaan manusia.

Allah swt berfirman :

فَلا وَرَبِّكَ لا يُؤْمِنُونَ حَتَّى يُحَكِّمُوكَ فِيمَا شَجَرَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ لا يَجِدُوا فِي أَنْفُسِهِمْ حَرَجاً مِمَّا قَضَيْتَ وَيُسَلِّمُوا تَسْلِيماً
"Maka demi Tuhanmu, mereka (pada hakikatnya) tidak beriman sehingga mereka menjadikan kamu hakim terhadap perkara yang mereka perselisihkan, kemudian mereka tidak merasa dalam hati mereka sesuatu keberatan terhadap keputusan yang kamu berikan, dan mereka menerima dengan sepenuhnya." (An-Nisa : 65)

Maka hal inilah yang disebutkan oleh Syeikhul Islam Muhammad Ibn Abd Wahab ra di dalam kitabnya Kasyfu Syubhat yang menyebutkan bahawa sekalipun golongan yang kafir itu turut mengakui dan beriman kepada Allah di dalam tauhid rububiyah mereka dengan mengakui Allah sebagai pencipta dan pemberi rezeki tetapi mereka (musyrikin) tetap dibunuh dan dikafirkan oleh rasulullah disebabkan mereka tidak memberikan hak ibadah yang mutlak kepada Allah swt kerana tauhid yang dikehendaki oleh Allah ialah tauhid ibadah (perlaksanaan ketaatan) hanya kepada Allah swt.

Disebabkan itulah maka Syeikh Muhammad Abd Wahab menyebutkan bahawa orang-orang yang tidak memberikan hak ibadah mutlak kepada Allah dan mereka yang tidak mentauhidkan Allah di dalam ibadah sebagai kafir. Termasuk kewajipan memberikan hak kekuasaan dan mengembalikan sistem pemerintahan dan perundangan kepada syariat Allah swt dan tidak menerima atau tidak mengakui wujudnya sistem dan pemerintahan yang berhak mentadbir manusia selain sistem dan perundangan syariat Allah swt.

صِبْغَةَ اللَّهِ وَمَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ صِبْغَةً وَنَحْنُ لَهُ عَابِدُونَ
"Sibghah (celupan & sistem ) Allah dan siapakah yang lebih baik sibghahnya (celupan & sistemnya) daripada Allah? dan hanya kepada-Nya-lah Kami menyembah." (Al-Baqarah : 138)

Di dalam ayat 31 Surah Yunus, dipersoalkan kepada kaum kafir mengapa kamu tidak bertaqwa ? dan di dalam ayat 84 Surah Al-Mukminun pula dipersoalkan mengapakah kamu tidak mengambil pengajaran ? dan ayat 87 yang menyebut mengapa kamu tidak bertaqwa ? yang ayat sebelumnya menyebutkan mereka semua telah mengaku Allah swt yang menciptakan alam langit dan bumi dan memberi rezeki kepada manusia.

Hal ini menjadi hujah bahawa sekadar beriman pada tasdiq (membenarkan) atau memiliki makrifah (pengetahuan akan hal keimanan) bukanlah menjadikan seseorang itu sebagai beriman selagi belum ditegakkan tuntutan keimanan dari amalan perbuatan seperti solat, puasa dan zakat.

Sekaligus bermaksud termasuk dalam maksud tuntutan iman itu ialah ketaqwaan dan bukan hanya pembenaran dan pengakuan bahawa Allah itu yang menciptakan alam dan sebagainya serta demikian pada seluruh hal yang ghaib yang dibawa oleh rasulullah salallahualaihiwasalam tetapi juga perlu ditunaikan yang demikian itu lalu baru disebut sebagai bertaqwa iaitu menunaikan apa yang diperintahkan dan meninggalkan apa yang dilarang.

Allah adalah hakim yang paling adil, Dia memiliki kekuasaan untuk memutuskan dan memerintah, maka tidak ada sekutu bagi-Nya dalam membuat hukum dan perundangan bagi hamba-hamba-Nya.

Allah swt berfirman :

مَا تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِهِ إِلَّا أَسْمَاءً سَمَّيْتُمُوهَا أَنْتُمْ وَآبَاؤُكُمْ مَا أَنْزَلَ اللَّهُ بِهَا مِنْ سُلْطَانٍ إِنِ الْحُكْمُ إِلَّا لِلَّهِ أَمَرَ أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا إِيَّاهُ ذَلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ وَلَكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لا يَعْلَمُونَ
"Kamu tidak menyembah yang selain Allah kecuali hanya (menyembah) Nama-nama yang kamu dan nenek moyangmu ada-adakan. Allah tidak menurunkan suatu keterangan pun tentang Nama-nama itu penghukuman itu hanyalah kepunyaan Allah. Dia telah memerintahkan agar kamu tidak menyembah selain Dia. Itulah agama yang lurus, tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui." (Yusof : 40)

Masih banyak lagi ayat-ayat al-Quran yang menjelaskan secara jelas dan kuat tentang tuntutan ini yang mana ianya merupakan sebahagian daripada tauhid Uluhiyah yang membawa kesatuan pengibadahan makhluk hanya menuju kepada Allah swt serta mensucikan Allah swt daripada segala sekutu dan tandingan baik dari makhluk seperti batu yang dibuat berhala atau peraturan yang dicipta oleh manusia untuk diikut bagi mengantikan hukum dan ketetapan Allah swt.

أَفَحُكْمَ الْجَاهِلِيَّةِ يَبْغُونَ وَمَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ حُكْماً لِقَوْمٍ يُوقِنُونَ
"Apakah hukum Jahiliyah itu yang mereka kehendaki, dan hukum siapakah yang lebih baik daripada (hukum) Allah bagi orang-orang yang yakin ?." (Al-Maidah : 50)

Tidaklah beriman seseorang itu sehingga menyerahkan hak dan kedudukan untuk mentadbir dan menghukum manusia secara mutlak hanya kepada Allah swt dan menyerahkan diri kepada hukum dan ketetapan yang diberikan oleh-Nya serta beriman dengan tidak hanya lisan dan hati tetapi disertai dengan amal perbuatan yang menjurus kepada membenarkan tuntutan Tauhid Uluhiyah termasuk dalam bab penghukuman ini yang disebut oleh musuh sebagai Tauhid Hakimiyah.

Allah swt berfirman :

فَلا وَرَبِّكَ لا يُؤْمِنُونَ حَتَّى يُحَكِّمُوكَ فِيمَا شَجَرَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ لا يَجِدُوا فِي أَنْفُسِهِمْ حَرَجاً مِمَّا قَضَيْتَ وَيُسَلِّمُوا تَسْلِيماً
"Maka demi Tuhanmu, mereka (pada hakikatnya) tidak beriman sehingga mereka menjadikan kamu hakim terhadap perkara yang mereka perselisihkan, kemudian mereka tidak merasa dalam hati mereka sesuatu keberatan terhadap keputusan yang kamu berikan, dan mereka menerima dengan sepenuhnya." (An-Nisa : 65)

Mengapa di dendangkan Tauhid Hakimiyyah ini hanya sekarang ? Juga mengapa baru hari ini dijelaskan perihal tuntutan Tauhid Uluhiyah dalam bab hakimiyah ini dan tidak didengari secara popular oleh kita di zaman dahulu ?

Hakikatnya sudah seharusnya difahami oleh mereka yang berakal kenapa seruan mengembalikan umat kepada faham salaf soleh dan faham ahlul sunnah begitu giat didengari selepas zaman Imam Ahmad ibn Hanbal ra ?

Jawapannya ialah kerana di waktu itu faham bid'ah golongan Muktazilah begitu berkuasa dan menyesatkan umat sehingga para ulama terpaksa bangkit dan memikirkan bahawa bercakap dan menjelaskan bahawa Al-Qur'an itu kalam Allah swt dan bukan makhluk serta hal-hal berkait iman adalah lebih utama daripada menubuhkan Institut Pemikiran dan Kajian Imam Ahmad atau pun mengadakan seminar bercakap persoalan kaedah mensahihkan hadis serta perbezaan manhaj di antara Imam Bukhari atau Muslim di dalam mensahihkan hadis.

Ibnu Sirin rahimahullah mengatakan : "Mereka (ulama' pada mulanya) tidak pernah menanyakan tentang sanad. Ketika terjadi fitnah (para ulama) mengatakan : Tunjukkan (nama-nama) perawimu kepada kami. Kemudian jika dia melihat kepada Ahlus Sunnah maka hadis mereka akan diambil. Dan jika melihat kepada Ahlul Bi'dah maka hadis mereka tidak diambil". (Diriwayatkan oleh Muslim dalam Muqaddimah kitab sahihnya hal.15).

Tentu kita boleh memahami relevennya tindakan Imam As-Syafie ra yang mengeluh melihat wujudnya kejahilan umat Islam di dalam mengeluarkan hukum-hakam daripada kitab dan sunnah yang kemudiannya menyebabkan beliau menghasilkan kitab di dalam ilmu Usul Fiqih sebagai tindak-balas kepada situasi yang menimpa di zamannya.

Maka apakah sangat ganjil bagi seorang pendakwah yang diberikan hidayah oleh Allah swt dan apakah sangat pelik bagi seorang muslim yang alim akan isi Kitab dan sunnah yang berhadapan dengan zaman di mana Islam dihina dan sistem perundangan barat dan kuffar menguasai seluruh mahkamah negara-negara Islam, budaya hidup barat menyelaputi masyarakat Islam, sistem politik dan pemerintahan umat Islam di tangan-tangan para penguasa yang tidak layak dan tidak berhak serta bersikap dengan sikap yang disebut sebagai thaghut oleh Allah swt maka apakah salah dan pelik jika para pendakwah dan pejuang Islam menyeru umat kembali kepada kitab dan sunnah dengan memberi penumpuan kepada persoalan perundangan, sistem dan kehakiman menurut syariat Islam ? Menyeru kepada Tauhid Uluhiyah dengan lebih memfokuskan kepada tuntutan yang berkait dengan situasi semasa ?

Apabila Syeikh Muhammad Abd Wahab memberikan contoh syirik di dalam kitabnya ialah dengan merujuk kepada perbuatan menziarahi kubur dan berdoa kepada orang yang telah mati dan bersembelih untuk para wali dan tempat keramat maka terlalu salahkah jika pada hari ini seorang pendakwah memberikan contoh syirik di dalam kitabnya ialah dengan merujuk kepada perbuatan manusia-manusia yang menolak syariat Allah swt daripada ditegakkan demi maslahat dan manfaat duniawi dan mengantikan syariat serta hukum Allah swt dengan hukum perlembagaan kuffar yang diambil daripada sistem mahkamah kuno barat dan hidupnya diabadikan demi menjunjung hukum tersebut ?

Allah swt berfirman :

فَلا وَرَبِّكَ لا يُؤْمِنُونَ حَتَّى يُحَكِّمُوكَ فِيمَا شَجَرَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ لا يَجِدُوا فِي أَنْفُسِهِمْ حَرَجاً مِمَّا قَضَيْتَ وَيُسَلِّمُوا تَسْلِيماً
"Maka demi Tuhanmu, mereka (pada hakikatnya) tidak beriman sehingga mereka menjadikan kamu hakim terhadap perkara yang mereka perselisihkan, kemudian mereka tidak merasa dalam hati mereka sesuatu keberatan terhadap keputusan yang kamu berikan, dan mereka menerima dengan sepenuhnya." (An-Nisa : 65)

Golongan Sekuler hari ini sangat jahat apabila mereka bekerjasama dengan ahli agama beraliran Murjiah maka mereka tidak lagi dapat disekat dan diubah. Melalui kekuasaan mereka segala saluran dan sumber diberikan bagi membantu dan membina luas kefahaman yang menyesatkan bagi menanamkan kefahaman "Pemerintahan Tuhan" iaitu ulil amri (pemerintah) ialah dilantik daripada kehendak Tuhan dan tidak boleh diubah atau ditukarkan dan fahaman ini disandarkan kepada beberapa buah hadis nabi salallahualaihiwasalam lalu tetaplah penguasa yang tidak layak di jawatannya berturun-temurun disebabkan fahaman yang disemaikan oleh golongan Murjiah ini.

Sangat malang sekali umat Islam apabila pemerintah sekuler ini pula kemudiannya memisahkan agama dengan kehidupan apabila melarang para ulama'-ulama' mereka sendiri daripada mencampuri atau menasihati mereka di dalam pentadbiran konon agama dan kehidupan perlu dipisahkan dan diserahkan kepada pakarnya dan bukan kepada ahli agama atau sebenarnya maksud mereka bukan dipandu atas syariat agama.

Allah swt berfirman :

إِنَّا أَنْزَلْنَا التَّوْرَاةَ فِيهَا هُدىً وَنُورٌ يَحْكُمُ بِهَا النَّبِيُّونَ الَّذِينَ أَسْلَمُوا لِلَّذِينَ هَادُوا وَالرَّبَّانِيُّونَ وَالْأَحْبَارُ بِمَا اسْتُحْفِظُوا مِنْ كِتَابِ اللَّهِ وَكَانُوا عَلَيْهِ شُهَدَاءَ فَلا تَخْشَوُا النَّاسَ وَاخْشَوْنِ وَلا تَشْتَرُوا بِآيَاتِي ثَمَناً قَلِيلاً وَمَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولَئِكَ هُمُ الْكَافِرُونَ
“Sesungguhnya Kami telah menurunkan kitab Taurat di dalamnya (ada) petunjuk dan cahaya (yang menerangi), yang dengan kitab itu diputuskan perkara orang-orang Yahudi oleh nabi-nabi yang menyerah diri kepada Allah, oleh orang-orang alim mereka dan pendeta-pendeta mereka, disebabkan mereka diperintahkan memelihara Kitab-Kitab Allah dan mereka menjadi saksi terhadapnya. kerana itu janganlah kamu takut kepada manusia, (tetapi) takutlah kepada-Ku. dan janganlah kamu menukar ayat-ayat-Ku dengan harga yang sedikit. Barangsiapa yang tidak memutuskan menurut apa yang diturunkan oleh Allah, Maka mereka itu adalah orang-orang yang kafir.” (Al-Maidah : 44)

Lalu menjadilah umat Islam ini antara yang paling hina apabila kita lebih jahil dan bodoh daripada masyarakat barat dan kuffar. Mereka sekurang-kurangnya berkuasa menukar pemerintah dan sistem pentadbiran mereka dengan cara mereka tetapi kita disesatkan oleh ulama'-ulama' yang jumud dan beku akan ancaman-ancaman bagi mereka yang keluar dari ketaatan kepada pemerintah dan ditanamkan bahawa pemerintah di angkat oleh Allah swt dan tidaklah sesiapa pun yang boleh menjatuhkan pemerintah kecuali Allah swt dan sesiapa yang melakukan demikian maka mereka ialah golongan Khawarij yang sesat.

Maka jadilah umat Islam ini kembali ke zaman gelap seolah seperti ketika zaman Gereja memerintah dahulu tetapi bahkan lebih teruk lagi kerana yang memerintah umat Islam hari ini bukannya ahli-ahli agamanya tetapi mereka yang jahil akan agama, mereka yang sekuler, mereka yang benci dan melaksanakan pemerintahan jauh daripada agama tetapi mendapat lesen dan kekuasaan memerintah daripada ahli-ahli agama.

Maka siapakah yang lebih jahil selain daripada mereka yang telah dijahilkan oleh Allah swt ?

Allah swt berfirman :

مَنْ يُضْلِلِ اللَّهُ فَلا هَادِيَ لَهُ وَيَذَرُهُمْ فِي طُغْيَانِهِمْ يَعْمَهُونَ
"Barangsiapa yang disesatkan Allah , Maka tidaklah ada sesiapa yang memberikannya pertunjuk dan Allah membiarkan mereka terumbang-ambing dalam kesesatan." (Al-A'raf : 186)

Segala puji hanyalah bagi Allah swt

No comments: