Wednesday, January 11, 2017

Bukan semua arahan atau keputusan pemimpin itu betul

Allah SWT berfirman;

يَوْمَ تُقَلَّبُ وُجُوهُهُمْ فِي النَّارِ يَقُولُونَ يَا لَيْتَنَا أَطَعْنَا اللَّهَ وَأَطَعْنَا الرَّسُولَا (66) وَقَالُوا رَبَّنَا إِنَّا أَطَعْنَا سَادَتَنَا وَكُبَرَاءَنَا فَأَضَلُّونَا السَّبِيلَا (67) رَبَّنَا آتِهِمْ ضِعْفَيْنِ مِنَ الْعَذَابِ وَالْعَنْهُمْ لَعْنًا كَبِيرًا (68)

“Pada hari ketika muka mereka dibolak-balikan dalam neraka, mereka berkata: “Alangkah baiknya, andaikata kami taat kepada Allah dan taat (pula) kepada Rasul”. Dan mereka berkata: “Ya Rabb kami, sesungguhnya kami telah mentaati pemimpin-pemimpin dan pembesar-pembesar kami, lalu mereka menyesatkan kami dari jalan (yang benar). Ya Rabb kami, timpakanlah kepada mereka azab dua kali lipat dan kutuklah mereka dengan kutukan yang besar”.
(Al-Ahzab: 66-68)

Di zaman Nabi salallahualaihiwassalam, ada seorang lelaki Ansor yang bernama Abdullah bin Hudzafah as-Sahmi (wafat 28 H) yang diangkat sebagai ketua kepada suatu rombongan oleh baginda salallahualaihiwasalam.

Lelaki itu ialah sahabat Nabi, yang melantiknya pula ialah Nabi salallahualaihiwassalam sendiri. Namun itu bukanlah jaminan beliau tidak akan pernah salah.

Ternyata dalam hadis tersebut mengisahkan bahawa beliau (sang ketua) telah memerintahkan sesuatu yang menyalahi kebenaran maka perintahnya tidaklah diikuti oleh para sahabat.

Setelah diadukan kepada baginda salallahualaihiwassalam maka baginda pun membenarkan dengan bersabda;

إِنَّمَا الطَّاعَةُ فِي الْمَعْرُوفِ
Sesungguhnya ketaatan hanyalah pada perkara kebaikan.

[HR. Al-Bukhari dan Muslim]

Hati-hatilah wahai pengikut, jangan taasub membuta tuli.

Jangan sampai kita diseksa dalam neraka kerana mengikuti keputusan yang salah secara membuta-tuli.

Allah SWT berfirman;

وَإِذْ يَتَحَاجُّونَ فِي النَّارِ فَيَقُولُ الضُّعَفَاءُ لِلَّذِينَ اسْتَكْبَرُوا إِنَّا كُنَّا لَكُمْ تَبَعًا فَهَلْ أَنتُم مُّغْنُونَ عَنَّا نَصِيبًا مِّنَ النَّارِ
"Dan (ingatlah), ketika mereka berbantah-bantah di dalam neraka, maka orang-orang yang dahulunya lemah itu berkata kepada orang-orang yang dahulunya menyombongkan diri (pembesar mereka) : "Sesungguhnya kami adalah pengikut-pengikut kamu, maka dapatkah kamu menghindarkan kami dari sebahagian azab api neraka?" (al-Mukmin:47)

Sesungguhnya ketua dan pemimpin kita walau sehebat mana sekalipun tetap tidak akan dapat menyelamatkan pengikut-pengikutnya bahkan mereka akan berlepas diri daripada mereka ketika di akhirat kelak.

Allah SWT berfirman;

قَالَ الَّذِينَ اسْتَكْبَرُوا إِنَّا كُلٌّ فِيهَا إِنَّ اللَّهَ قَدْ حَكَمَ بَيْنَ الْعِبَادِ
"Orang-orang yang menyombongkan diri (di dunia itu dahulu) pun menjawab: "Sesungguhnya kita semua sama-sama sudah berada dalam neraka kerana sesungguhnya Allah telah menetapkan keputusan antara hamba-hamba-(Nya)." (Al-Mukmin:48)

# Semoga Allah memberikan petunjuk kepada kita dan kepada pemimpin kita supaya mereka dipandu ke jalan yang diredhai oleh Allah SWT dan membimbing kita ke jalan yang diredhai-Nya.

Tidak salah bersikap wala’ dan taat kepada pemimpin yang menjadi pilihan, namun biarlah ianya di atas jalan kebenaran!

No comments: