Tuesday, February 05, 2013

Bagaimana seorang bapa menikahkan anak perempuannya disisi salaf ?

Diriwayatkan oleh Imam Adz-Zahabi rahimahullah bahawa Imam Sa'id bin al-Musayyib rahimahullah pernah menikahkan anak perempuannya kepada Kathir bin Al-Mutallib yang merupakan salah seorang daripada muridnya.

Kata Kathir :
كنت أجالس سعيد بن المسيب ، ففقدني أياما ، فلما جئته قال : أين كنت ؟ قلت : توفيت أهلي فاشتغلت بها ، فقال : ألا أخبرتنا فشهدناها ، ثم قال : هل استحدثت امرأة ؟ فقلت : يرحمك الله ، ومن يزوجني وما أملك إلا درهمين أو ثلاثة ؟ قال : أنا . فقلت : وتفعل ؟ قال : نعم ، ثم تحمد ، وصلى على النبي صلى الله عليه وسلم ، وزوجني على درهمين - أو قال: ثلاثة - فقمت وما أدري ما أصنع من الفرح ، فصرت إلى منزلي وجعلت أتفكر فيمن أستدين .
فصليت المغرب ، ورجعت إلى منزلي ، وكنت وحدي صائما ، فقدمت عشائي أفطر ، وكان خبزا وزيتا ، فإذا بابي يقرع ، فقلت : من هذا ؟ فقال : سعيد . ففكرت في كل من اسمه سعيد إلا ابن المسيب ، فإنه لم ير أربعين سنة إلا بين بيته والمسجد ، فخرجت فإذا سعيد ، فظننت أنه قد بدا له ، فقلت : يا أبا محمد ألا أرسلت إلي فأتيك ؟ قال : لا ، أنت أحق أن تؤتى ، إنك كنت رجلا عزبا فتزوجت ، فكرهت أن تبيت الليلة وحدك ، وهذه امرأتك . فإذا هي قائمة من خلفه في طوله ، ثم أخذ بيدها فدفعها في الباب ، ورد الباب . فسقطت المرأة من الحياء ، وبلغ أمي ، فجاءت وقالت : وجهي من وجهك حرام إن مسستها قبل أن أصلحها إلى ثلاثة أيام ، فأقمت ثلاثا ، ثم دخلت بها ، فإذا هي من أجمل الناس ، وأحفظ الناس لكتاب الله ، وأعلمهم بسنة رسول الله صلى الله عليه وسلم ، وأعرفهم بحق زوج
Aku biasanya selalu mendampingi Sa'id bin al-Musayyib sehinggalah aku tidak datang selama beberapa hari. Apabila aku menemuinya maka dia pun bertanya ke mana aku pergi? Aku pun menjawab bahawa isteri aku telah meninggal dunia dan aku sibuk menguruskan kematiannya. Dia pun berkata kenapa kamu tidak memberitahu kami supaya kami boleh menghadiri kematiannya. Kemudian dia menambah apakah kamu sudah menemui isteri yang baru ? Aku pun menjawab : Semoga Allah merahmati kamu, siapakah yang akan menikahkan aku sedang aku hanya mempunyai tidak lebih daripada dua atau tiga dirham? Lalu kata Said, Aku akan menikahkan kamu. Aku pun bertanya adakah engkau akan melakukannya? Dia menjawab : Ya, dan dia pun memuji Allah dan berselawat ke atas Nabi salallahualaihiwassalam sambil menikahkan aku dengan anak gadisnya dengan mahar dua atau tiga dirham. Aku pun bangun meninggalkan tempat tersebut dalam keadaan gembira lalu pulang ke rumah untuk membuat persiapan dan berfikir untuk meminjam wang dari sesiapa.

Aku solat maghrib dan kemudian pulang ke rumah dan ketika itu aku sedang berpuasa lalu menyiapkan makanan kemudian berbuka dengan roti dan minyak zaitun. Tiba-tiba ada orang mengetuk pintuku dan aku pun bertanya siapa? Dia menjawab : Said. Aku pun berfikir tentang Said yang ku kenal dan aku berfikir tentang semua Said yang aku ingat kecuali Said bin al-Musayyib kerana dia tidak pernah dilihat keluar selain di rumah dan masjid selama 40 tahun. Aku pun keluar dan melihat yang datang ialah Said dan aku berkira-kira bahawa dia mungkin mahu mengubah keputusannya.

Aku pun berkata : wahai Abu Muhammad (gelaran kuniyah Said) kenapa engkau tidak mengutuskan utusan supaya aku datang menghadap engkau? Dia pun menjawab, Tidak, engkau memiliki hak yang lebih besar daripada aku dan aku yang patut datang kepada kamu kerana kamu berseorangan dan kemudian bernikah maka aku tidak suka kamu menjalani waktu malam kamu tanpa isteri disisi. Ini dia isteri kamu dan kelihatan seorang perempuan berdiri di belakang Said dan dia adalah sama tinggi dengannya.

Said pun menarik perempuan itu dengan tangannya lalu menolak anak gadisnya ke pintu lalu menutup pintu tersebut. Gadis itu hampir jatuh kerana rasa malu dan berita tentang perkahwinan aku itu sampai kepada ibuku sehingga dia datang kepada aku dengan tergesa-gesa dan berkata sesungguhnya aku tidak akan bercakap dengan engkau jika kamu menyentuhnya sebelum aku mempersiapkan dia selama 3 hari.

Jadi aku pun menunggu 3 hari barulah akhirnya aku menidurinya dan bersama dengannya dan dia adalah perempuan yang paling cantik dan menghafal al-Quran, serta berpengetahuan luas terhadap kitab Allah dan sunnah rasulullah salallahualaihiwassalam serta hak suaminya. [ Kitab Siyar A’lam al-Nubala’ oleh Adz-zahabi]

1. Permudahkan nikah dan percepatkan aqad
2. Murah mahar dan belanja
3. Utamakan apa yang wajib dan jangan dok risau/sibuk hal-hal yang kurang penting seperti kenduri-kendara, rasmi dll.
4. Mak si lelaki Kathir itu pun dapat tahu dari cerita yang tersebar maknanya tak perlu gopoh2 nak mesyuarat itu ini, sebaliknya permudahkan saja nikah dan lain-lain boleh urus kemudian.
5. Menyerahkan segera anak gadis kepada pihak lelaki, jangan simpan dia.
6. Ibubapa pihak lelaki/ mak lelaki bertanggungjawab dandan dan urus anak gadis/ menantunya, bagi kursus cara melayan suami tak perlu upah tukang solek/pedandan dan mak andam yang bukan mahram lagi jahil.
7. Tak perlu demand (mengada-gada) minta macam-macam sedang anak gadis Said al-Musayyib yang hafal Quran, hadith dan faham Islam serta cantik itu pun simple nikahnya tak banyak syarat dan tak mengada-gada !

No comments: