Kehidupan ini ialah sebuah perjalanan yang ditetapkan oleh Allah SWT
sebagai Sang pencipta kepada setiap
insan. Bermula daripada zaman kanak-kanak, kita telah dijadikan mampu untuk
mengesot, merangkak dan kemudian bangun berjalan sebagai persediaan untuk
meneruskan kehidupan sebagai hamba Allah SWT. Namun apabila usia telah
meningkat maka perjalanan yang dilakukan dalam hidup kita pun semakin
berkurangan. Kita lebih memilih untuk hidup tetap dan tinggal di suatu tempat
dan melakukan acara kehidupan yang rutin tanpa perlu berjalan jauh dari
penempatan kita.
Hal ini berlaku disebabkan oleh pelbagai faktor namun yang paling
mendominasi keputusan kita untuk menetap di suatu tempat tersebut ialah kerana
faktor keselesaan. Lama kelamaan kita pun akan hidup dengan menjadi terlalu
bergantung kepada penempatan dan sistem kehidupan di tempat tersebut sehingga
sukar untuk berjauhan dengannya dan menghabiskan sisa-sisa umur dengan tidak
berjalan ke mana-mana sehinggalah datang sakit dan maut menjemput kita
pergi.
Ramai orang yang hidupnya tidak pernah berjalan keluar dari kawasan
tempat tinggalnya atau tidak melakukan musafir yang berjauhan dari tempat
asalnya. Oleh kerana itu dia pun membesar, berkembang sebagai manusia tertakluk
dan bergantung hanya kepada sumber ilmu, informasi dan maklumat yang ada
disekelilingannya tanpa mengetahui bahawa di luar sana terdapat pelbagai
pengetahuan baru dan kehidupan yang lain selain dari apa yang dilalui olehnya.
Antara kisah yang dapat memberikan pelajaran tentang kepentingan musafir
kepada kita ialah apa yang diriwayatkan oleh Imam Ahmad ra daripada Ya'qub yang menyampaikan kepada kami dari ayahnya, dari Muhammad
Ibnu Ishaq yang memberitahu kepada kami dari gurunya iaitu 'Ashim ibnu Umar
ibnu Qatadah dari Mahmud bin Najih, dari Abdullah Ibnu Abbas ra, dia berkata:
Salman Al-Farisi Ra menceritakan kepadaku dari mulutnya sendiri tentang dirinya
dengan berkata : “Aku adalah orang
Parsi, dan aku tinggal di suatu tempat yang bernama Asfahan di desa Jayyu. Ayahku
seorang tokoh di desaku dan aku adalah makhluk Allah Subhanahu wata'ala yang
paling dicintainya. Dia amat mencintaiku sehingga aku dijaga di dalam rumah
sebagaimana anak gadis dibesarkan dalam rumah. Aku ketika itu beragama
penyembah api (majusi) dan aku memiliki tugas khusus menjaga
api yang harus sentiasa menyala dan tidak boleh padam walau sesaat pun. Ayahku
mempunyai ladang yang sangat luas, pada suatu hari ayahku sibuk dengan urusan bangunannya,
sehinga berkata kepadaku: "Anakku, pada hari ini aku sibuk dengan bangunan
ini hingga tidak mempunyai waktu untuk menguruskan ladangku.
Oleh kerana itu pergilah kamu ke
ladang!"
Ayahku memerintahkan beberapa hal
yang perlu aku kerjakan, kemudian berkata kepadaku: "Jangan lambat pulang
kerana engkau lebih berharga bagiku daripada
ladang dan engkau boleh membuatku lupa segala urusan yang ada."
Kemudian aku pun pergi menuju ke ladang
ayahku seperti yang diperintahkan olehnya.
Dalam perjalanan menuju ladang
ayahku, aku melewati salah satu gereja milik orang-orang Nasrani, dan aku
dengar suara-suara mereka ketika mereka beribadah di dalamnya. Aku tidak tahu banyak
persoalan manusia, kerana aku dijaga oleh ayahku di rumah, ketika itu aku
mendengar suara-suara mereka, aku masuk kepada mereka untuk melihat dari dekat
apa yag mereka kerjakan di dalamnya. Ketika aku melihat mereka, aku kagum
terhadap ibadah-ibadah mereka dan tertarik kepada kegiatan mereka. Dan aku
berkata dalam hati: “Demi Allah, agama mereka ini lebih baik daripada agama
yang aku peluk."
Demi Allah! aku tidak tinggalkan
mereka sampai matahari terbenam.
Aku pun membatalkan hasrat pergi
ke ladang ayahku, aku berkata kepada mereka (orang-orang Nasrani tersebut):
"Agama ini berasal dari mana?”
Mereka menjawab. "Dari
Syam."
Setelah itu, aku pulang ke
rumah dan ternyata ayahku mencariku, dan aku membuatnya tidak mengerjakan
pekerjaannya.
Ketika aku telah kembali kepada
ayahku, ayahku berkata kepadaku: "Anakku dari mana Engkau?
Bukankah engkau telah berbuat
perjanjian denganku?"
Aku berkata: "Ayah, tadi aku
berjalan melewati orang-orang yang sedang mengerjakan beribadah di gereja
mereka, kemudian aku kagum terhadap agama mereka. Demi Allah! Aku kini berada
di tempat mereka sehingga matahari terbenam."
Ayahku berkata: "Anakku, tidak
ada kebaikan pada agama tersebut."
Aku berkata, "Tidak, demi
Allah! Agama tersebut adalah lebih baik daripada agama kita."
Setelah kejadian tersebut,
ayahku bimbang terhadapku. Maka dia pun mengikat kakiku dan aku ditahan di
dalam rumahnya. Kemudian aku mengutuskan seseorang kepada orang-orang Nasrani tersebut
dan aku memberitahu kepada mereka, "Jika ada rombongan dari Syam datang
kepada kalian, maka beri khabar kepadaku tentang mereka."
Tidak lama setelah itu, datanglah
pedagang-pedagang Nasrani dari Syam, kemudian mereka menghubungiku. Maka aku
katakan kepada mereka, "Jika mereka telah selesai memenuhi hajatnya dan
hendak mahu pulang ke negeri mereka, maka aku memohon keizinan untuk ikut
bersama mereka."
Ketika para pedagang Nasrani, hendak
kembali ke negerinya, orang-orang Nasrani segera memberi khabar kepadaku
tentang mereka.
Lalu aku pun melepaskan rantai di
kakiku dan aku pergi bersama mereka sehingga sampai ke negeri Syam. Setelah
tiba di Syam, aku bertanya, "Siapakah pemeluk agama ini yang paling banyak
ilmunya?" Mereka menjawab: "Paderi di gereja" Kemudian aku
datang kepada paderi tersebut dan berkata kepadanya, "Aku amat tertarik
dengan agama ini. Jadi aku ingin bersamamu dan melayanimu di gereja agar dapat
belajar bersamamu dan beribadah bersamamu."
Paderi tersebut berkata,
"Masuklah!" Aku pun masuk kepadanya, ternyata paderi itu adalah
seorang yang jahat. Dia mengajak orang untuk bersedekah, namun ketika mereka
telah mengumpulkan sedekahnya kepada dia, maka dia pun akan menyimpan duit itu untuk
dirinya dan tidak menyerahkannya kepada orang-orang fakir miskin, hingga dia
berhasil mengumpulkan tujuh peti yang penuh berisikan emas dan perak. Aku
sangat marah kepadanya kerana perbuatan itu.
Tidak lama kemudian paderi itu pun mati.
Apabila orang-orang Nasrani
berkumpul untuk menguruskan jenazahnya, aku pun katakan kepada mereka: "Sesungguh
orang ini telah berbuat jahat, dia menganjurkan kalian bersedekah, namun ketika
kalian menyerahkan sedekah kepadanya, maka dia malah menyimpannya untuk dirinya
sendiri dan tidak membahagikan sedikitpun kepada fakir miskin." Mereka pun
berkata: "Darimana engkau mengetahui hal ini?" Aku katakan kepada
mereka, "Mari aku tunjukkan tempat penyimpanannya!"
Aku tunjukan tempat penyimpanan
paderi tersebut kepada mereka, kemudian mereka mengeluarkan tujuh peti yang
berisi penuh dengan emas dan perak. Ketika melihat peti tersebut, mereka
berkata: "Demi Allah, kita tidak akan mengubur mayat paderi ini."
Mereka pun menyalib paderi tersebut dan melemparinya dengan batu.
Setelah itu,
mereka mengangkat orang lain untuk menjadi paderi yang mengantikan tempatnya. Aku tidak pernah melihat orang yang
solat dalam keadaan yang lebih mulia, lebih zuhud, lebih cinta kepada akhirat,
lebih tekun di siang dan malam hari dari paderi baru tersebut. Aku mencintai paderi
tersebut dengan cinta yang tidak ada duanya.
Aku tinggal bersamanya dengan amat lama
sekali hingga kemudian apabila ajal menjemputnya. Aku pun berkata kepadanya
(sebelum dia wafat), "Sesungguhnya aku telah hidup bersamamu dan aku
mencintaimu dengan cinta yang tidak ada duanya, sekarang seperti yang telah
lihat keputusan Allah Subhanahu wata’ala telah datang kepadamu, maka hyendaklah
engkau wasiatkan aku kepada siapa aku harus pergi untuk belajar?"
Paderi itu pun menjawab:
"Anakku, Demi Allah, aku tidak tahu ada orang yang seperti diriku. Manusia
sudah banyak yang meninggal dunia, mengubah agamanya dan meninggalkan apa yang
sebelumnya mereka kerjakan, kecuali satu orang di Al-Maushil, iaitu Si Fulan, dia
seperti diriku. Pergilah engkau kepadanya!"
Ketika paderi tersebut telah
meninggal dunia dan di kuburkan maka aku pun pergi kepada paderi di Maushil.
Ketika sampai di sana (di Maushil),
aku katakan kepadanya: "Hai Fulan, sesungguhnya paderi si Fulan telah
berwasiat kepadaku ketika hendak wafat agar aku pergi kepadamu. Dia menjelaskan
kepadaku bahawa engkau seperti dia." Paderi tersebut pun berkata:
"Tinggallah bersamaku!" Aku menetap bersamanya. Aku melihat dia sangatlah
baik seperti cerita sahabatnya. Tidak lama kemudian paderi tersebut pun wafat.
Menjelang wafatnya, aku berkata kepadanya: "Hai Fulan, sesungguhnya paderi
si Fulan telah berwasiat kepadaku agar aku pergi kepadamu dan sekarang
keputusan Allah Subhanahu wata’ala telah datang kepadamu seperti yang engkau
lihat, maka kepada siapa engkau wasiatkan kepada aku untuk pergi? Paderi itu
pun berkata: Anakku demi Allah, aku tidak tahu ada lagi orang seperti kita
kecuali satu orang saja di Nashibin, iaitu Si Fulan.
Pergilah kepadanya.
Ketika paderi tersebut wafat dan selesai
dikuburkan maka aku pun pergi kepada paderi di Nashibin. Aku jelaskan perihal
diriku kepadanya dan apa yang diperintahkan oleh dua sahabatku sebelum ini
kepadanya. Dia pun berkata, "Tinggallah bersamaku" Aku tinggal
bersamanya, dan aku mendapati dia seperti dua sahabatku dahulu yang telah
wafat. Aku tinggal bersama orang-orang yang terbaik.
Demi Allah! tidak lama kemudian dia pun
wafat. Menjelang kematiannya, aku berkata: "Hai Fulan, sungguh Si Fulan
telah berwasiat kepadaku agar aku pergi kepada Si Fulan, kemudian Si Fulan
tersebut berwasiat kepadaku agar aku pergi kepadamu, maka kepada siapa pula
yang hendak engkau wasiatkan kepadaku? Paderi tersebut pun berkata:
"Anakku, demi Allah, aku tidak tahu orang yang seperti kita masih ada lagi
kecuali seorang di Ammuriyah di wilayah Romawi. Dia adalah sama seperti kita.
Jika engkau mahu, pergilah kepadanya.”
Ketika Paderi Nashibin telah wafat
dan dikuburkan, aku pun pergi kepada paderi di Ammuriyah. Aku seperti biasa menjelaskan
perihal diriku kepadanya. Dia pun berkata: "Tinggallah bersamaku!"
Aku tinggal bersama orang-orang yang terbaik sesuai dengan petunjuk sahabat-sahabatnya
dan perintah mereka.
Aku pun kemudian bekerja sambil
belajar.
Sehingga aku berhasil memiliki
beberapa lembu dan kambing-kambing, tidak lama kemudian, paderi tersebut pun wafat,
menjelang wafatnya aku bertanya kepadanya: "Hai Si Fulan sesungguhnya aku
pernah tinggal bersama Si Fulan, kemudian dia berwasiat kepadaku agar aku pergi
kepada Si Fulan, kemudian Si Fulan tersebut berwasiat kepadaku agar aku pergi
kepada Si Fulan, kemudian Si Fulan tersebut pun berwasiat agar aku pergi kepada
Si Fulan, kemudian Si Fulan berwasiat agar aku pergi kepada engkau, maka kepada
siapa pula engkau wasiatkan untuk aku pergi?"
Paderi itu pun berkata:
"Anakku, demi Allah! sungguh aku tidak tahu pada hari ini ada lagi orang-orang
yang seperti kita yang aku dapat perintahkan engkau untuk pergi kepadanya namun
telah dekat waktu kedatangan seorang Nabi.
Dia akan diutus dengan membawa agama
Ibrahim ‘Alaihis salam dan muncul di negeri Arab. Tempat hijrahnya adalah di
daerah antara dua daerah yang berbatu dan di antara dua daerah tersebut akan
terdapat pohon-pohon kurma., Nabi tersebut mempunyai tanda-tanda yang tidak
mungkin disembunyikan iaitu dia memakan hadiah tetapi dia tidak akan memakan
sedekah. Di antara kedua bahunya pula terdapat cop mohor kenabian.
Jika engkau mampu pergi ke negeri
tersebut, maka hendaklah engkau pergi kesana!"
Setelah paderi tersebut wafat
dan di makamkan maka aku tinggal di Ammuriyah hingga beberapa waktu. Setelah
itu, sekelompok pedagang berjalan melewatiku. Aku pun berkata kepada mereka:
"Bawalah aku ke negeri Arab, nescaya aku akan serahkan kambingku ini kepada
kalian" Mereka pun bersetuju.
Aku kemudiannya memberikan
lembu dan kambing-kambingku kepada mereka dan mereka pun membawaku. Namun
ketika tiba di lembah Al-Quro, mereka telah menzalimiku. Mereka menjualku
kepada orang Yahudi sebagai seorang hamba.
Kemudian aku tinggal bersama orang
Yahudi tersebut, dan di negeri itu dan aku melihat kebun kurma. Aku benar-benar
berharap sekiranya inilah negeri yang pernah diisyaratkan oleh paderi di
Ammuriyah.
Ketika aku tinggal dengan orang
Yahudi tersebut, tiba-tiba sepupu orang Yahudi yang berasal dari Bani Quraizhah
datang dari Madinah. Dia membeliku dari orang Yahudi tersebut dan membawaku ke
Madinah. Demi Allah, ketika aku melihat Madinah, ianya amat serupa seperti yang
dijelaskan oleh paderi di Ammuriyah.
Aku pun menetap di sana.
Kerana kesibukan diriku sebagai
hamba maka aku pun tidak mendapat berita kemunculan baginda rasulullah SAW di
Mekah. Namun tidak lama setelah itu, Rasulullah SAW pun berhijrah ke Madinah.
Demi Allah, aku berada di atas
pohon kurma mengerjakan beberapa pekerjaan untuk tuan aku, sedang tuan aku
duduk di bawahku. Tiba-tiba saudara tuan aku datang dan berdiri di depannya
sambil berkata: "Hai Fulan semoga Allah membunuh Bani Qailah. Demi Allah,
sesungguhnya mereka sekarang berkumpul di Quba’ untuk menyambut kedatangan
seorang laki-laki dari Mekah, dan mereka mendakwa bahawa orang tersebut adalah
Nabi."
Ketika aku mendengar ucapan saudara tuan
aku itu, aku pun bergetar sehingga aku yakin aku akan jatuh dan mengenai
dirinya yang berada di bawahku.
Kemudian aku pun turun dari atas
pohon kurma dan bertanya kepada sepupu tuan aku itu, "Apa yang engkau
katakan tadi?"
Tuan aku marah kepadaku dan
menamparku dengan sangat marah kerana pertanyaanku itu, sambil berkata:
"Apa urusanmu dengan persoalan ini? Pergi sana dan selesaikan
pekerjaanmu!" Aku pun berkata: "Tidak ada apa-apa, aku hanya ingin mengetahui
tentang ucapannya."
Pada hari berikutnya aku pun pergi
kepada Rasulullah SAW di Quba’. Aku masuk menemui baginda dan berkata
kepadanya: Aku mendapat informasi bahwa engkau orang yang soleh. Engkau
mempunyai sahabat-sahabat, terasing dan memerlukan bantuan. Ini sedekah daripadaku.
Aku melihat kalian lebih berhak daripada orang lain. Aku menyerahkan sedekah
tersebut yang berupa makanan kepada Rasulullah salallahualaihiwassalam, kemudian
baginda pun berkata kepada sahabat-sahabatnya: “Makanlah” namun baginda sendiri
tidak memakannya walau sedikitpun dari sedekahku.
Aku berkata dalam hati, ini adalah
tanda pertama, kemudian aku pun meminta izin beredar dari hadapan Rasulullah.
Setelah itu aku mengumpulkan sesuatu yang lain, sementara baginda Rasulullah salallahualaihiwassalam
sudah berpindah ke Madinah. Aku datang kepada baginda dan berkata kepadanya: Sungguh
aku melihatmu tidak memakan harta sedekah. Ini adalah hadiah khusus yang aku
berikan kepadamu. Maka Rasulullah pun memakan hadiah yang diberikan olehku dan
memerintahkan sahabat-sahabatnya ikut makan bersama dengannya.
Aku pun berkata di dalam hati bahawa
ini ialah tanda yang kedua.
Kemudian aku kembali pulang dan
tinggal di tempatku untuk beberapa waktu. Setelah itu aku pergi mencari Rasulullah salallahualaihiwassalam
dan ku temui baginda di Baqi’, sedang mengiringkan jenazah dan dikelilingi oleh
sahabat-sahabatnya. Baginda memakai dua lembaran kain lebar, yang satu
dipakainya untuk sarung dan yang satu lagi dipakai sebagai baju.
Aku pun mengucapkan salam kepadanya
dan kutolehkan pandanganku hendak melihat belakang bahu baginda. Rupanya
baginda mengerti akan maksudku, maka disingkapkannya kain burdah dari lehernya sehingga
nampak pada belakangnya tanda yang kucari, iaitu cop mohor kenabian sebagaimana
yang disebutkan oleh pendeta di Ammuriyah.Melihat hal itu maka aku pun segera
meratap dan mencium baginda sambil menangis.
Lalu aku dipanggil menghadap oleh
Rasulullah SAW dan aku duduk di hadapan baginda, lalu kuceriterakan kisahku
kepadanya sebagaimana yang telah kuceriterakan tadi, wahai Ibnu Abbas.
Kemudian aku masuk Islam, dan perhambaan
menjadi penghalang bagiku untuk menyertai peperangan Badar dan Uhud. Lalu pada
suatu hari Rasulullah SAW menitahkan kepadaku: "Mintalah pada majikanmu
agar dia bersedia membebaskanmu dengan menerima wang tebusan.”
Maka kuminta kepada majikanku
sebagaimana yang dititahkan oleh Rasulullah SAW, sementara Rasulullah menyuruh
para sahabat baginda untuk membantuku dalam soal kewangan sehingga akhirnya aku
dimerdekakan oleh Allah dan hidup sebagai seorang Muslim yang bebas merdeka,
serta mengambil bagian bersama Rasulullah SAW dalam perang Khandaq dan
peperangan yang selainnya.” (hadith riwayat Ahmad)
Kebenaran tidak akan dapat diperolehi dengan hanya menetap di suatu tempat
Sesungguhnya kehidupan yang menetap di suatu tempat itu bukanlah suatu
yang amat baik bahkan seringkali membawa keburukkan dan menghalang seseorang
itu daripada menemui kebenaran dan jawapan terhadap banyak persoalan
hidup. Lebih buruk lagi apabila
seseorang manusia itu menjadi terlalu bergantung kepada penempatan yang telah
dibinanya atau oleh sistem yang dibentuk untuk memudahkannya maka dia pun
menjadi malas berfikir dan tidak membangunkan dirinya baik dari sudut jiwa dan
minda.
Allah berfirman (maksudnya): “Maka apakah mereka tidak berjalan di muka bumi, lalu mereka mempunyai
hati yang dengan itu mereka dapat memahami atau mempunyai telinga yang dengan
itu mereka dapat mendengar? Kerana sesungguhnya bukanlah mata itu yang buta,
tetapi yang buta itu ialah hati yang di dalam dada.” (Al-Hajj: 46)
Allah SWT telah menciptakan bagi manusia akan pancaindera supaya
digunakan bagi mencapai tujuan dan matlamat tertentu serta mengembangkan dan
memanfaatkan pancaindera tersebut bagi mengenal kebesaran dan kekuasaan Allah
SWT. Namun apabila hidup manusia menjadi terlalu selesa maka mereka pun tidak
mahu lagi berusaha mengenal kebesaran Allah dan menmanfaatkan pancaindera
mereka untuk tujuan tersebut sebaliknya menjadi begitu rakus terhadap nikmat
dunia dan malas terhadap akhirat dengan menjadi seperti binatang yang hanya
tahu memenuhi keperluan fizikalnya seperti makan, minum, seks dan syahwat tanpa
mahu memerhatikan keperluan ruhiyah dan kejiwaan mereka yang kosong dan dahaga.
Firman Allah SWT : “Dan
sesungguhnya Kami jadikan untuk isi neraka Jahannam kebanyakan penghuninya dari
kalangan jin dan manusia, kerana mereka mempunyai hati, tetapi tidak
dimempergunakannya untuk memahami (ayat-ayat Allah) dan mereka mempunyai mata
(tetapi) tidak dimempergunakannya untuk melihat (tanda-tanda kekuasaan Allah),
dan mereka mempunyai telinga (tetapi) tidak dimempergunakannya untuk mendengar
(ayat-ayat Allah). Mereka itu seperti binatang ternak, bahkan mereka lebih
sesat lagi. Mereka itulah orang-orang yang lalai.” (Al-A’raaf : 179)
Al-Quran Al-Karim telah mengajar kita bahawa pencarian kebenaran harus
dilakukan dengan berjalan di atas muka bumi atau di dalam bahasa lainnya ialah
mesti dilakukan dengan musafir. Adalah menjadi syarat untuk mendapatkan
kebenaran itu ialah mesti dengan keluar daripada tempat atau zon selesa dan
menuju kepada zon sukar dan kesusahan untuk mencari jawapan bagi sebarang
persoalan kehidupan.
Itulah sunnah yang dilakukan oleh para rasul Allah yang terdahulu
apabila Nabi-nabi Allah seperti Ibrahim, Luth, Ismail, Yusuf , Musa, Daud,
Sulaiman, Isa dan Muhammad salallahualaihiwassalam semuanya pernah bermusafir
dan berhijrah dalam hidup mereka mencari kebenaran dan membawa perjuangan
tauhid.
Kita boleh melihat di dalam Al-Quran apabila Ibrahim bermusafir
meninggalkan kaum keluarganya dan mereka kafir itu untuk keluar beribadah
kepada Allah SWT melalui firman-Nya : “Dan Ibrahim berkata:"Sesungguhnya aku pergi menghadap kepada
Tuhanku, dan Dia akan memberi petunjuk kepadaku.” (As-Shaaffat : 99)
Kemudian Nabi
Ibrahim as bermusafir ke Mekah dan meninggalkan isteri dan anaknya Ismail as di
sana sebagai memenuhi perintah Allah SWT. Begitu juga kisah nabi Allah Yusof
yang dibawa jauh bermusafir ke Mesir sehingga membesar di sana dan menjadi
pembesar setelah berhasil mentakwil mimpi sang raja. Manakala nabi Allah Musa
alaihisalam pula bermusafir ke Madyan melarikan diri daripada ditangkap oleh
askar Firaun selepas membunuh seorang lelaki dari kaum Firaun secara tidak
sengaja dan di sana beliau bertemu dengan Nabi Allah Syuaib as yang menikahkan
anak perempuannya dengan Musa as.
Antara
pengembaraan Musa as yang terkenal dalam mencari pengetahuan dari Allah SWt
ialah kisah pertemuannya dengan seorang hamba Allah yang soleh yang
dipopularkan sebagai Khidir. Firman
Allah SWT yang bermaksud : “Dan (ingatlah) ketika Musa berkata kepada muridnya,
"Aku tidak akan berhenti (berjalan) sebelum sampai ke pertemuan dua buah
lautan; atau aku akan berjalan sampai bertahun-tahun." (Al-Kahfi : 60)
Sementara kita
membaca surah Al-kahfi kita juga boleh memerhatikan kisah Iskandar Zulkarnain
yang turut berjalan di atas muka bumi dan bermusafir dari suatu tempat ke suatu
tempat. Firman Allah SWT yang bermaksud : “Mereka akan bertanya kepadamu
(Muhammad) tentang Dzulkarnain. Katakanlah: "Aku akan membacakan kepadamu
cerita tantangnya. Sesungguhnya Kami telah memberi kekuasaan kepadanya di
(muka) bumi, dan Kami telah memberikan kepadanya jalan (untuk mencapai) segala
sesuatu, maka diapun menempuh suatu jalan. Sehingga apabila dia telah sampai ke
tempat terbenam matahari, dia melihat matahari terbenam di
dalam laut yang berlumpur hitam, dan dia mendapati di situ ada segolongan umat.
Kami berkata: "Hai Dzulkarnain, kamu boleh menyeksa atau boleh berbuat
kebaikan terhadap mereka.” (Al-Kahfi : 83-86)
Bahkan para
ulama salaf terdahulu kerap melakukan musafir dalam mencari ilmu hadith atau
tujuan yang berkaitan dengan agama. Daripada Abd Rahman bin Mahdi daripada
Malik bin Anas ra yang meriwayatkan bahawa Said bin Al-Musayyib ra pernah
menceritakan bahawa beliau pernah bermusafir berhari-hari semata-mata kerana
kerana hendak mempelajari sebuah hadith.
(Jami’ Bayan Al-Ilm)
Tujuan dan matlamat dari musafir
Kata para
ulama’ perintah berjalan di atas muka bumi Allah SWT ini terkandung hikmah dan
tuntutan yang sangat besar. Antara yang
dapat disimpulkan daripada Al-Quran dan As-sunnah ialah 5 perkara yang harus
menjadi tujuan seorang yang bermusafir di atas bumi Allah.
Melihat
kebesaran Allah agar menambah keimanan
Berapa ramai
orang yang jahil tentang kebesaran Allah dan merasakan bahawa kejadian dirinya
sudah cukup hebat namun dengan bermusafir dan melihat alam semesta maka dia
akan mengetahui kehebatan Allah SWT yang menjadikan bumi dan langit,
gunung-ganang, tumbuh-tumbuhan pelbagai jenis dan haiwan serta binatang yang
ganjil.
Firman Allah
SWT : “Dan apakah mereka tidak berjalan di muka bumi, lalu melihat bagaimana
kesudahan orang-orang yang sebelum mereka, sedangkan orang-orang itu adalah
lebih besar kekuatannya dari mereka? Dan tiada sesuatupun yang dapat melemahkan
Allah baik di langit maupun di bumi. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi
Maha Kuasa.” (Faathir : 44)
Sebaik-baik
musafir ialah apabila ianya menambahkan iman dan memberikan kekuatan kepada
jiwa dan kesegaran kepada keimanan dan keyakinan terhadap Allah SWT.
Menuntut ilmu
pengetahuan untuk memperbaiki diri
Para ulama
terdahulu mewajibkan musafir bagi yang mahu mencari ilmu ini kerana adalah
menjadi prinsip mereka ilmu itu didatangi oleh kita bukan mendatangi kita. Imam
Ahmad bin Hambal ra pernah ditanya apakah patut seseorang itu bermusafir
mencari ilmu atau melazimi seorang yang alim maka beliau pun menjawab hendaklah
seseorang itu brmusafir mencari ilmu dan menulis ilmu dari para ulama yang
pelbagai dan belajar dari mereka.
Firman Allah
SWT : “Katakanlah: "Berjalanlah di (muka) bumi, maka perhatikanlah
bagaimana Allah menciptakan (manusia) dari permulaannya, kemudian Allah
menjadikannya sekali lagi. Sesungguhnya Allah Maha Kuasa atas segala sesuatu.”
(Al-Ankabut : 20)
Mencari rezeki
serta kehidupan yang lebih baik
Bumi Allah itu
adalah amat luas dan tidak patut dijadikan alasan untuk tidak bermusafir dan
membina kehidupan yang lebih baik. Kadang-kadang kesusahan yang dialami dan
kesempitan hidup dapat diatasi dengan melakukan musafir dan keluar dari daerah
yang teruk menuju ke kawasan yang berpotensi dan mempunyai peluang untuk
kehidupan baru.
Allah SWT
menyebut di dalam Al-Quran pada surah Al-Mulk yang bermaksud : “Dialah Yang
menjadikan bumi itu mudah bagi kamu, maka berjalanlah di segala penjurunya dan
makanlah sebahagian dari rezki-Nya. Dan hanya kepada-Nya-lah kamu (kembali
setelah) dibangkitkan.” (Al-Mulk : 15)
Firman Allah
SWT : “Allah-lah yang menjadikan bumi bagi kamu tempat menetap dan langit
sebagai atap, dan membentuk kamu lalu membaguskan rupamu serta memberi kamu
rezeki dengan sebahagian yang baik-baik. Yang demikian itu adalah Allah
Tuhanmu, Maha Agung Allah, Tuhan semesta alam.” (Al-Mukmin : 64)
Jihad serta
berdakwah menyampaikan tauhid dan kebenaran
Antara maksud
lain dari musafir ialah untuk tujuan jihad mempertahanlkan Islam atau
menyebarkannya dengan dakwah dan pembebasan dari kekuasaan jahiliyyah.
Firman Allah
SWT : “Dan orang-orang yang beriman dan berhijrah serta berjihad pada jalan
Allah, dan orang-orang yang memberi tempat kediaman dan memberi pertolongan
(kepada orang-orang muhajirin), mereka itulah orang-orang yang benar-benar
beriman. Mereka memperoleh ampunan dan rezeki (nikmat) yang mulia.” (Al-Anfaal
: 74)
Menjalinkan
hubungan silaturrahim
Firman Allah
SWT : “Dan orang-orang yang menghubungkan apa yang Allah perintahkan dengannya
supaya menyambung (tali persaudaraan) dan mereka takut kepada Tuhannya dan
takut kepada hisab yang buruk.” (Ar-Rad : 21)
Firman Allah
SWT : “Hai manusia, sesungguhnya Kami menciptakan kamu dari seorang laki-laki
dan seorang perempuan dan menjadikan kamu berbangsa - bangsa dan bersuku-suku
supaya kamu saling kenal-mengenal. Sesungguhnya orang yang paling mulia
diantara kamu disisi Allah ialah orang yang paling taqwa diantara kamu.
Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Mengenal.” (Al-Hujurat : 13)
Disebut dalam hadith dari Abu Hurairah ra
bahawa Rasulullah SAW bersabda: “Sesungguhnya ada seseorang yang mengunjungi
saudaranya di kota lain. Kemudian Allah memerintahkan Malaikat untuk mengikutinya.
Ketika malaikat sampai kepadanya, ia berkata, “Engkau hendak ke mana?” Orang
itu menjawab, “Aku hendak mengunjungi saudaraku di kota ini.” Malaikat berkata,
“Apakah ada hartamu yang dikendalikan olehnya?” Dia berkata, “Tidak ada, hanya
saja aku mencintainya kerana Allah.” Malaikat itu berkata, “Sesunggunya aku
adalah utusan Allah kepadamu. Aku diperintahkan untuk memberitahumu bahawa
Allah telah mencintaimu sebagaimana engkau telah mencintai saudaramu itu kerana
Allah.” (hadith riwayat Muslim)
Kesimpulannya ialah hendaklah kita membiasakan
melakukan musafir di dalam hidup kita untuk salah satu daripada tujuan-tujuan
mulia yang telah disebutkan di atas kerana melalui pengembaraan dan perjalanan
jauh akan dapat membuka minda dan kunci-kunci jiwa yang tertutup oleh masalah
dan derita di dalam hidup.
Allah SWt berfirman yang bermaksud : “Barangsiapa berhijrah di jalan Allah, nescaya mereka mendapati di
muka bumi ini terdapat tempat hijrah yang luas dan rezeki yang banyak.
Barangsiapa keluar dari rumahnya dengan maksud berhijrah kepada Allah dan
Rasul-Nya, kemudian kematian menimpanya (sebelum sampai ke tempat yang dituju),
maka sungguh telah tetap pahalanya di sisi Allah. Dan adalah Allah Maha
Pengampun lagi Maha Penyayang.” (An-Nisa : 100)
Musafir atau berhijrah daripada
tempat yang buruk ke kawasan yang baik ialah merupakan sunnah dalam agama dan
ianya termasuk di antara perkara yang mustahak dan penting untuk dilakukan oleh
umat Islam apabila bi’ah (persekitaran) yang buruk boleh mempengaruhi Iman dan
agama seseorang.
Hal ini seperti yang telah berlaku
kepada lelaki yang pernah membunuh 99 nyawa dan kemudian membunuh 1 lagi nyawa
menjadi seratus orang dan diperintahkan berhijrah untuk bertaubat dan mengubah
dirinya. (hadith riwayat bukhari dan Muslim)
Melalui musafir juga ruh dan jiwa akan dapat
menikmati kerehatan dan ketenangan serta memperolehi harapan dan kekuatan baru.
Adalah penting untuk difahami bahawa Islam amat menobatkan musafir dan
pengembaraan sebagai suatu perbuatan yang mulia sehingga ibadah yang terpenting
dalam Islam iaitu solat pun diberikan rukhsoh dan keringanan bagi mereka yang
bermusafir.
Allah SWT berfirman : “ Dan apabila kamu bermusafir
di atas muka bumi maka tidaklah berdosa jika kamu menqasarkan solat.” (an-Nisa
: 101)
Baginda rasulullah salallahualaihiwassalam ditanya
oleh para sahabat tentang masalah solat qasar ini lalu dijawab oleh baginda
bahawa itu adalah sedekah daripada Allah yang dikurniakan kepada umat Islam dan
hendaklah umat islam menerima sedekah daripada Allah. (hadith riwayat Muslim)
Orang yang bermusafir dibolehkan untuk memendekkan
rakaat atau disebut qasar solat antara zohor dan Asar lalu menjadi hanya dua
rakaat. Selain daripada itu mereka juga tidak perlu membuka kasut atau sepatu
mereka yang dipakai selama tiga hari dan tiga malam untuk menunaikan solat atau
berwudhuk kecuali disebabkan oleh junub.
Bahkan mereka juga boleh berbuka puasa dan
mengantikannya pada hari yang lain apabila bermusafir di waktu bulan Ramadhan. Ini
semua menunjukkan keringanan syarak yang diberikan kepada orang yang bermusafir
sebagai mengakui kebesaran dan kemuliaan amalan safar atau pengembaraan dalam
Islam bagi tujuan yang mulia.
Maka amatlah rugi orang yang tidak bermusafir dan
menetap di suatu tempat untuk tempoh yang lama menjadi golongan yang tertindas
dan lemah kemudian apabila menemui Allah maka mereka pun tidak menemui alasan
dan hujah di hadapan Allah SWT untuk membela dan mempertahankan diri mereka.
Firman Allah SWT : “Sesungguhnya
orang-orang yang diwafatkan malaikat dalam keadaan menganiaya diri sendiri,
(kepada mereka) malaikat bertanya : "Mengapa kamu dalam keadaan begini
?" Mereka pun menjawab: "Kami adalah orang-orang yang
tertindas." Para malaikat pun berkata: "Bukankah bumi Allah itu luas,
sehingga kamu dapat berhijrah padanya (ke tempat lain)?" Orang-orang itu
tempatnya adalah di neraka Jahannam, dan Jahannam itu adalah seburuk-buruk
tempat kembali.” (An-Nisa : 97)
No comments:
Post a Comment