Tuesday, November 24, 2009

Langkah Pertama


Tidak ramai orang sanggup mengambil langkah pertama sekalipun ianya adalah untuk kebaikan.

Lihat sahaja perkahwinan, pekerjaan, pergaulan, poligami, dakwah, politik dan segala macam perkara baik yang lain jarang ada orang yang berani memulakan langkah pertama kecuali dirinya ialah seorang yang benar-benar luar biasa dan benar-benar beriman kepada Allah SWT.

Ini boleh dilihat di dalam realiti kehidupan kita di mana-mana. Langkah pertama untuk apa sahaja perkara biasanya akan menghadapi kesukaran. Orang awam yang iman dan ilmunya berstandard “awam” lebih suka melihat dan menunggu peluang daripada berusaha mewujudkan peluang tersebut.

Sikap orang ramai ini boleh kita pelajari daripada Firman Allah SWT :

“Wahai kaumku, masuklah kamu ke tanah suci (Palestin yang telah ditentukan Allah bagimu, dan janganlah kamu lari kebelakang (kerana takut kepada musuh), maka kamu akan menjadi orang-orang yang merugi. Mereka berkata: "Hai Musa, sesungguhnya dalam negeri itu ada orang-orang yang gagah perkasa, sesungguhnya kami sekali-kali tidak akan memasukinya sebelum mereka ke luar daripadanya. Jika mereka ke luar daripadanya, pasti kami akan memasukinya." Berkatalah dua orang diantara orang-orang yang takut (kepada Allah) yang Allah telah memberi nikmat atas keduanya: "Serbulah mereka dengan melalui pintu gerbang (kota) itu, maka bila kamu memasukinya niscaya kamu akan menang. Dan hanya kepada Allah hendaknya kamu bertawakkal, jika kamu benar-benar orang yang beriman." Mereka berkata: "Hai Musa, kami sekali sekali tidak akan memasukinya selama-lamanya, selagi mereka ada didalamnya, kerana itu pergilah kamu bersama Tuhanmu, dan berperanglah kamu berdua, sesungguhnya kami hanya duduk menanti disini saja." (Al-Ma’idah : 21-24)

Inilah sikap kebanyakkan umat Islam hari ini apabila menghadapi bala dan bencana yang menimpa agama dan kehidupan mereka. Mereka lebih gemar untuk menantikan keajaiban dan berdoa serta melakukan sesuatu yang mudah tanpa perlu mengorbankan “Status” dan “Comfort Zone” mereka.

Firman Allah : “Apakah kamu mengira bahwa kamu akan dibiarkan begitu sahaja, sedang Allah belum mengetahui orang-orang yang berjihad di antara kamu dan siapa yang tidak mengambil teman yang setia kecuali Allah, RasulNya dan orang-orang yang beriman. Dan Allah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan.” (At-taubah : 16)


Jika diajak untuk mengubah nasib umat, maka mereka hanya mahu duduk menanti sahaja dan melihat orang lain melakukan perubahan itu bagi pihak diri mereka. Kerana itu sistem politik kepartian mudah mendapat tempat di dalam hati masyarakat kerana mereka hanya perlu melakukan kerja mudah iaitu mengundi “Parti tertentu” yang menjanjikan perubahan dan menyerahkan nasib mereka kepada parti itu untuk melakukan kerja-kerja yang sepatutnya dan kemudian mereka pun duduk di rumah sambil menonton di TV dan membaca akhbar melihat harapan mereka apakah ditunaikan atau tidak oleh parti yang mewakili mereka.

Kerana itu kita lihat di TV, Radio, forum-forum perbincangan agama dan sosial, Tukang Penasihat yang memberi nasihat supaya “Banyakkan berdoa”, “Serah pada Allah”, “Bersabar”, “Redha” dan seumpamanya boleh menjadi terkenal dan mencari makan di atas peranannya menyuruh manusia kekal di dalam “Comfort Zone” mereka dan mengajar umat jangan mengambil risiko.



Puncanya mudah kerana dia sendiri tidak berani mengambil risiko. Lalu dia menyangka dia adalah seorang pendakwah dan mengajak ke jalan Allah sedangkan hakikatnya dia telah tersesat jauh dan membawa bersama-sama dengannya ramai anak-anak muda yang lemah jiwanya ke arah kesesatan.

Firman Allah SWT : "Dan sesiapa yang tidak mengendahkan pengajaran (Al-Quran yang diturunkan oleh Allah) Yang maha Pemurah, Kami akan adakan baginya Syaitan (yang menghasut dan menyesatkannya), lalu menjadilah Syaitan itu temannya yang tidak renggang daripadanya . Dan sesungguhnya Syaitan-syaitan itu tetap menghalangi mereka dari jalan yang benar, sedang mereka menyangka bahawa mereka orang-orang yang mendapat hidayah petunjuk." (Az-Zukhruf : 36-37)

Disebabkan “mentaliti” sebeginilah maka ramai wanita yang sudah cukup usia namun masih belum bernikah dan berlegar-legar di ruangan forum, laman sembang dan sosial, berborak hal-hal yang tiada banyak bermanfaat dan suka mengisi masa dengan perkara-perkara yang lebih mudah disifatkan sebagai membuang masa.

Jika ditanya kenapa tidak berkahwin maka jawapannya ialah kerana takut, tak bersedia, tidak yakin, tidak bertemu pasangan sejati, tidak itu dan ini dan kemudian menutup kesedihan hatinya dengan doa, sabar, tawakal, redha, dan segala macam lagi yang sebenarnya dilakukan pada tempat yang salah.

Firman Allah SWT : "Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum itu sehinggalah mereka mengubah nasib diri mereka sendiri." (Ar-Ra'du : 11)

Kurangkan bercakap dan laksanakanlah apa yang diyakini benar, mulakan “Langkah Pertama” usah banyak membuang masa berbahas, berborak dan berbicara.

Islam sangat memuji tindakan “Langkah Pertama” di dalam mengerjakan kebaikan

Tindakan memulakan langkah pertama di dalam kebaikan disebut sebagai “Fastabiqul khairat” yang bermaksud bersegera ke arah kebaikan.

Hal ini merujuk kepada Firman Allah SWT : “Maka berlumba-lumbalah kamu (di dalam berbuat) kebaikan”. (Al-Baqarah : 148)

Di dalam hadis yang sahih Imam Muslim meriwayatkan daripada Jarir bin Abd Allah katanya: Datang sekumpulan Arab Badawi kepada Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam. Mereka memakai pakaian bulu. Baginda melihat buruknya keadaan mereka. Mereka ditimpa kesusahan. Baginda menggesa orang ramai bersedekah. Namun mereka lambat melakukannya sehingga kelihatan kemarahan pada wajah baginda. (Kata Jarir) Kemudian seorang lelaki daripada golongan Ansar datang dengan sebekas perak (dan mensedekahkannya). Kemudian datang seorang yang lain pula, kemudian orang ramai datang (bersedekah) berturut-turut. Sehingga terlihat kegembiraan pada wajah baginda.bahawa nabi bersabda : Sesiapa yang memulakan dalam Islam sunnah yang baik lalu ia diamalkan selepas itu, ditulis untuknya (pahala) seperti pahala orang yang mengamalkannya tanpa dikurangkan pahala mereka (para pengamal itu) sedikit pun. Sesiapa yang memulakan di dalam Islam sunnah yang jahat lalu ia diamalkan selepas itu ditulis untuknya (dosa) seperti dosa orang yang mengamalkannya tanpa dikurangkan dosa mereka (para pengamal itu) sedikit pun.” (Hadis sahih riwayat Muslim)

Dalam hadis yang lain daripada Abi Umamah katanya: Telah bersabda Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam: "Sesungguhnya seutama-utama manusia di sisi Allah ialah sesiapa yang memulakan memberi salam." (Hadis riwayat Abu Daud)

Nabi bersabda : “Tidak halal bagi seorang Muslim “hajr” (tidak bertegur sapa) saudaranya melebihi tiga hari, kedua-duanya bertemu, lantas saling berpaling muka antara satu sama lain. Yang terbaik antara mereka ialah orang yang memulakan salam.” (hadis riwayat Muslim no 6697).

Manakala bagi kaum wanita, Ibu orang yang beriman telah memulakan “Langkah Pertama” melakukan anjakan paradigma dengan meminang Rasulullah Salallahualaihiwasalam seperti yang disebut oleh Ibn Hisyam ra dalam mengisahkan teladan Khadijah ra dalam menawarkan dirinya kepada rasulullah dengan mengutuskan perantara (orang tengah) bagi menyampaikan hajatnya kepada rasulullah dengan menyampaikan pesanan khadijah ra : Wahai anak saudara pak cikku, sesungguhnya aku telah tertarik kepadamu dalam kekeluargaanmu dan sikap amanahmu dan kebaikan akhlakmu dan benarnya tutur katamu….” (Lihat Sirah Nabawiyah oleh Muhammad Abd Malik Ibn Hisyam Jilid 1, ms. 122). Dari Anas ra yang berkata telah datang seorang wanita kepada baginda rasulullah salallahualaihiwasalam dan menawarkan dirinya kepada baginda dengan berkata : Wahai rasulullah apakah engkau berhajat kepada aku ? Lalu ketika menceritakan hadis ini maka menyampuklah anak perempuan Anas ra dengan mengatakan sungguh kurang malu perempuan itu dan buruk akhlaknya, lalu dijawab oleh Anas ra : “Sesungguhnya dia itu (perempuan yang menawar diri) lebih mulia dan baik darimu kerana dia mencintai nabi salallahualaihiwasalam dan menawar dirinya demi menginginkan kebaikan.” (lihat dalam riwayat Bukhari no 5120 , Nasaie dan Ibn Majah).

Bahkan di dalam banyak hal jika diteliti “Langkah Pertama” ke arah kebaikan dipenuhi banyak fadhilat dan kelebihan kepada pelakunya. Para salaf sangat terkenal sebagai kaum yang sangat mengutamakan perkara kebaikan dan seringkali memulakan “Langkah Pertama.”

Kenapa Manusia Takut Memulakan “Langkah Pertama” ?

Ramai orang tidak suka mengambil “Langkah Pertama” dan mereka lebih suka menolak-nolak di antara satu sama lain untuk menyuruh orang lain yang memulakan terlebih dahulu sesuatu usaha kebaikan. Hal ini berlaku kerana mereka berpendapat adalah lebih mudah mengikut daripada belakang daripada memulakan usaha kebaikan itu sendiri.

Pertama : Terpengaruh dengan bisikan Syaitan

Adalah merupakan tugas syaitan untuk menjadikan “Langkah Pertama” ke arah kebaikan itu kelihatan payah, sukar dan mencabar. Hal ini kerana syaitan pasti akan rugi dan mengalami kekalahan apabila umat Islam berani memulakan “Langkah Pertamanya” ke arah kebaikan.

Firman Allah SWT : “Dan katakanlah kepada hamba-hamba-Ku: "Hendaklah mereka mengucapkan perkataan yang lebih baik (benar). Sesungguhnya syaitan itu sentiasa menghasut di antara mereka. Sesungguhnya syaitan itu adalah musuh yang nyata bagi manusia.” (Al-Isra : 53)

Fikirkanlah dengan akal yang waras, apakah anda menyangka bahawa Syaitan itu tidak memainkan peranan di dalam menghasut para gadis yang sudah berusia, bekerjaya itu untuk bernikah ?

Imam Muslim meriwayatkan sebuah hadis daripada Jabir r.a yang menyebutkan bahawa Rasulullah salallahualaihiwasalam pernah bersabda, “Sesungguhnya iblis meletakkan singgahsananya di atas lautan. Kemudian dia mengirimkan bala tenteranya. Orang bawahan yang paling hampir kedudukannya dengan iblis adalah yang menimbulkan fitnah paling besar kepada manusia. Seorang daripada mereka datang dan berkata, ‘Aku telah lakukan ini dan itu.’ Lalu Iblis menjawab, ‘Engkau belum melakukan apa-apa lagi yang besar.”

Nabi sallallahu ‘alaihi wa sallam melanjutkan, “Lalu datanglah seorang daripada mereka dan berkata, “Aku mengikuti manusia sehingga aku tidak meninggalkan mereka melainkan aku telah berhasil memisahkan seorang suami dan isterinya.’’ Lalu iblis memanggilnya agar dia dijadikan dekat dengan Iblis dan berkata, “Sebaik-baik fitnah adalah usaha yang telah engkau lakukan.” (Hadis Sahih riwayat Muslim no. 2813)

Memisahkan suami isteri ialah kerja yang paling disukai oleh Syaitan maka apakah Perkahwinan yang merupakan usaha menyatukan dua insan di atas syariat Allah ini bukanlah perkara yang paling dibencikan oleh Syaitan ?

Fikirkanlah.

Firman Allah SWT : “Demikianlah Allah menerangkan ayat-ayat-Nya kepadamu supaya kamu berfikir.” (Al-baqarah : 219)

Kedua : Syaitan Menakut-nakutkan Manusia daripada Mengambil “Langkah Pertama”

Firman Allah SWT : “Wahai anak Adam, janganlah sekali-kali kamu dapat ditipu oleh syaitan sebagaimana dia telah mengeluarkan kedua ibu bapamu dari syurga, dia menanggalkan dari keduanya pakaian mereka untuk memperlihatkan kepada keduanya 'aurat mereka. Sesungguhnya dia dan pengikut-pengikutnya melihat kamu dari suatu tempat yang kamu tidak mampu pula melihat mereka. Sesungguhnya Kami telah menjadikan syaitan-syaitan itu pemimpin-pemimpin bagi orang-orang yang tidak beriman.” (Al-A’raaf : 27)

Firman Allah SWT : “ Syaitan menjanjikan (menakut-nakuti) kamu dengan kemiskinan dan menyuruh kamu berbuat kejahatan (bakhil), sedang Allah menjanjikan untukmu keampunan daripada-Nya dan kurnia-Nya dan Allah Maha Luas (kurnia-Nya) lagi Maha Mengatahui.” (Al-Baqarah : 268)


Allah swt berfirman dengan maksudnya : “ Sesungguhnya mereka itu tidak lain hanyalah syaitan yang menakut-nakuti (kamu) dengan kawan-kawannya, kerana itu janganlah kamu takut kepada mereka, tetapi takutlah kepadaKu, jika kamu benar-benar orang yang beriman.” (Ali-Imran : 175)

Ketiga : Syaitan Menyediakan Jalan yang lebih “Mudah” dan Menghalang “Langkah Pertama”

Syaitan juga berupaya menghiasi pandangan mata sehingga kelihatan jalan atau “Langkah Pertama” itu kelihatan tersangatlah susah dan kemudian syaitan menjanjikan manusia dengan harapan dan janji-janji palsu supaya manusia itu tidak mengambil “Langkah Pertama.”

Firman Allah SWT : “Demi Allah, sesungguhnya Kami telah mengutus rasul-rasul Kami kepada umat-umat sebelum kamu, tetapi syaitan menjadikan umat-umat itu memandang baik perbuatan mereka (yang buruk), maka syaitan menjadi pemimpin mereka di hari itu dan bagi mereka azab yang sangat pedih.” (An-Nahl : 63)

Firman Allah SWT : “Iblis menjawab: "Karena Engkau telah menghukum saya tersesat, saya benar-benar akan (menghalang-halangi) mereka dari jalan Engkau yang lurus, kemudian saya akan mendatangi mereka dari muka dan dari belakang mereka, dari kanan dan dari kiri mereka. Dan Engkau tidak akan mendapati kebanyakan mereka bersyukur (taat).” (Al-A’raaf : 16-17)

Terpedaya oleh Dakyah Golongan Munafiq

Golongan Munafiq dan mereka yang sesat kerap kali menjadi alat kepada Syaitan bagi menyesatkan manusia. Hal ini kerap terjadi kerana sifat nifaq (mereka) yang terkenal sebagai malas berusaha dan sukakan keselesaan serta takut bekorban. Mereka bimbang jika budaya bekorban untuk agama ini diterima pakai oleh orang ramai maka kelak mereka akan dipandang serong jika tidak bekorban.

Mereka mahukan keselesaan dan hal itu dipergunakan oleh Syaitan untuk menjadikan mereka sebagai agen penyesat kepada manusia.

Allah SWT befirman : “Orang-orang yang ditinggalkan (tidak ikut berperang) itu, merasa gembira dengan tinggalnya mereka di belakang Rasulullah, dan mereka tidak suka berjihad dengan harta dan jiwa mereka pada jalan Allah dan mereka berkata: "Janganlah kamu berangkat (pergi berperang) dalam panas terik ini." Katakanlah: "Api neraka jahannam itu lebih sangat panas(nya)" jika mereka mengetahui.” (Taubah : 81)

Ungkapan seperti ini kerap kali kita dengar diungkapkan oleh orang-orang lama yang selesa dan senang dengan kedudukan mereka.

Ucapan seperti :

“Janganlah bernikah awal nanti cepat bercerai”

“Janganlah pergi mengaji dengan ustaz sekian nanti terpengaruh dengan dia”

Janganlah itu dan ini yang berupa ayat larang dan perintah yang berbentuk hukum dan keputusan sedangkan dia sendiri pun belum mengetahui sesuatu perkara secara pasti.

Firman Allah SWT : Dan jika kamu hanya mengikut orang ramai di muka bumi ini nescayalah mereka akan menyesatkan kamu dari jalan Allah.” (Al-An’am : 116).


Berhati-hatilah di dalam mengambil Nasihat dan Panduan kerana di hari akhirat setiap orang akan berlepas diri daripada kita termasuklah orang yang dahulunya di dunia ini sibuk menasihati kita dan sibuk mempengaruhi kita supaya berbuat itu dan ini.

Firman Allah SWT : Dan jika seandainya orang-orang yang berbuat zalim itu mengetahui ketika mereka melihat siksa (pada hari kiamat), bahawa kekuatan itu kepunyaan Allah semuanya, dan bahwa Allah amat berat siksaan-Nya (niscaya mereka menyesal). (Iaitu) ketika orang-orang yang diikuti itu berlepas diri dari orang-orang yang mengikutinya, dan mereka melihat siksa; dan (ketika) segala hubungan antara mereka terputus sama sekali.” (Al-baqarah : 165-166)


Lihatlah bagaimana Allah menunjukkan penyesalan di hari Akhirat kerana silap mengambil Ikutan

Firman Allah : “Dan berkatalah orang-orang yang mengikuti: "Seandainya kami dapat kembali (ke dunia), pasti kami akan berlepas diri dari mereka, sebagaimana mereka berlepas diri dari kami." Demikianlah Allah memperlihatkan kepada mereka amal perbuatannya menjadi sesalan bagi mereka; dan sekali-kali mereka tidak akan keluar dari api neraka.” (Al-Baqarah : 167)

Mulakanlah Langkah Pertama dengan Penuh Keyakinan Kepada Allah SWT

Langkah pertama kepada kebaikan perlulah dimulakan tanpa ada keraguan dan ketakutan kerana orang yang beriman sudah yakin dan beriman bahawa segala-galanya sudah ditetapkan.

Ibn Mas’ud r.a berkata bahawa Rasulullah s.a.w bersabda: “Sesungguhnya setiap kamu yang mula terbentuk jasadnya dalam perut ibunya selama 40 hari. Kemudian akan menjadi segumpal darah dan kemudian menjadi pula ketulan daging lalu ALLAH mengutuskan padanya malaikat untuk meniupkan pada jasad itu akan ruh dan menulis empat perkara: iaitu rezekinya, ajalnya, amalannya dan pengakhirannya sama ada bahagia atau celaka. Demi zat yang tiada yang berhak disembah selain-NYA, sesungguhnya sekiranya ada di kalangan kamu beramal dengan amalan ahli syurga sekalipun sehingga seolah-olah antara dia dan syurga itu cuma sejengkal namun apabila sudah tertulis bahawa dia di kalangan ahli neraka, nescaya selepas itu dia akan beramal dengan amalan ahli neraka lalu masuk ke dalamnya dan tidaklah seseorang itu melainkan beramal dengan amalan ahli neraka sehingga antara dirinya dengan neraka cuma sejengkal namun apabila sudah tertulis dirinya sebagai ahli syurga, maka dia kemudiannya akan beramal dengan amalan ahli syurga lalu masuk ke dalamnya. - Hadis sahih isnadnya menepati syarat syaikhan dan diriwayatkan oleh al-Bukhari, Muslim dan Ahmad.

Allah befirman : (yang bermaksud) "Tiada suatu bencanapun yang menimpa di bumi dan (tidak pula) pada dirimu sendiri melainkan telah tertulis dalam kitab (Lauhul Mahfuzh) sebelum Kami menciptakannya. Sesungguhnya yang demikian itu adalah mudah bagi Allah." (Al-hadid : 22)

Diriwayatkan dari Abdullah bin Mas’ud r.a, katanya: Rasulullah s.a.w seorang yang benar serta dipercayai bersabda: "Kejadian seseorang itu dikumpulkan di dalam perut ibunya selama empat puluh hari. Sebaik sahaja genap empat puluh hari kali kedua terbentuklah segumpal darah beku. Manakala genap empat puluh hari kali ketiga bertukar pula menjadi seketul daging. Kemudian Allah s.w.t mengutuskan malaikat untuk meniupkan roh serta memerintahkan supaya menulis empat perkara iaitu ditentukan rezeki, tempoh kematian, amalan serta nasibnya samada mendapat kecelakaan atau kebahagiaan. Maha suci Allah s.w.t di mana tiada tuhan selain-Nya." (Sahih Muslim, Kitab Takdir, no: 4781)

Begitu juga pesan dari Nabi s.a.w yang diriwayatkan oleh Imam Ahmad dalam Musnadnya dari Abu Darda r.a dari Nabi s.a.w bersabda, ‘Tidak sekali-kali masuk ke dalam syurga (Allah), orang yang mendustakan takdir (Allah).’ (lihat: Silsilah hadis Sahihah, nombor 675).

Orang yang beriman kepada Allah dan hari Akhirat pastikan tidak akan ragu-ragu memulakan langkah pertama dan tidak takut pula menghadapi kegagalan kerana mereka mengerti bahawa tiada kegagalan jika setiap usaha dilakukan dengan menurut Syarak.

Islam menyuruh Umatnya supaya berusaha Gigih Mengumpulkan bekal dunia dan Akhirat

Rasulullah s.a.w bersabda: (yang bermaksud) "Janganlah berlengah-lengah di dalam usaha mencari rezeki, kerana seorang hamba tidak akan mati sehinggalah rezeki paling akhir (untuknya di dunia) diberikan untuknya (dari ketetapan Allah), maka takutlah kepada Allah, dan perelokkan (bersungguh-sungguh dalam usaha) mencari rezeki, ambillah sumber halal dan tinggalkanlah yang haram." (Sahih al-Jami’, nombor: 7325)

Allah befirman : (yang bermaksud) "Allah meluaskan rezeki dan menyempitkannya bagi siapa yang Dia kehendaki. Mereka bergembira dengan kehidupan di dunia, padahal kehidupan dunia itu (dibanding dengan) kehidupan akhirat, hanyalah kesenangan (yang sedikit)." (Ar-Radd : 26)

Kesimpulan

Langkah Pertama perlu dimulakan oleh setiap orang yang cintakan Allah dan rasul serta beriman kepada hari akhirat. Memulakan langkah ke arah kebaikan tanpa risau dan ragu kerana menyakini bahawa setiap sesuatu itu adalah ditakdirkan.

Sebab kita yakin bahawa semua hasil adalah baik kerana orang beriman itu sentiasa diberi kebaikan, selama dia sabar dan syukur maka ketika itu barulah benar kita seorng yang bertawakal.


Diriwayatkan oleh Imam Tirmidzi ra dalam sunannya akan hadis dari Ibn Abbas, Abdullah ibn Abbas ra yang berkata : “Sesungguhnya aku berada di belakang nabi salallahualaihiwasalam pada suatu hari dan baginda lalu bersabda :“Wahai pemuda sesungguhnya aku akan mengajarkan kamu beberapa kalimah (pesanan) iaitu : Peliharalah Allah (pelihara hak-Nya) maka nescaya Allah akan memelihara kamu, Peliharalah Allah (taati perintah-Nya dan jauhi larangan-Nya) maka nescaya engkau akan mendapati Dia (Allah) akan membantu engkau, jika kamu hendak meminta sesuatu maka mintalah kepada Allah dan jika kamu hendak memohon perlindungan dari sesuatu maka mohonlah perlindungan dari Allah. Ketahuilah jika umat seluruhnya berkumpul untuk memberi manfaat kepada engkau dengan sesuatu maka tidaklah mereka dapat memberi manfaat kepada engkau melainkan dengan apa yang telah Allah tetapkan kepada engkau dan jika seluruh umat berkumpul untuk memudharatkan engkau dengan sesuatu maka tidaklah memberi mudharat mereka itu melainkan dengan apa yang telah Allah tetapkan buat engkau. Telah terangkat qalam-qalam dan telah kering dakwat (satu perumpamaan yakni telah selesai urusan penyampaian pesanan).” (Hadis sahih riwayat Tirmidzi no. 2516).


Bahkan orang yang beriman tidak perlu sama sekali menjadi bimbang atau ragu tentang hasil dan akibat yang menimpanya selama dia beriman kerana semuanya sudah tertulis sebagai kebaikan.

Disebut dalam hadis yang diriwayatkan oleh Suhaib ra yang meriwayatkan baginda bersabda : “Sungguh menakjubkan perihal orang mukmin kerana semua perkara yang menimpanya ialah kebaikan dan tidaklah berlaku perkara ini melainkan hanya kepada orang yang beriman. Apabila dia diberi nikmat lalu disyukurinya maka menjadilah nikmat itu sebagai kebaikan baginya. Sebaliknya apabila dia diuji dengan musibah maka dia bersabar lalu jadilah pula musibah itu sebagai kebaikan baginya.” (Hadis sahih riwayat Muslim no. 2999).

Maka jika anda benar-benar memahami keseluruhan isi tulisan ini nescaya anda akan memahami bahawa Kegagalan yang sebenar ialah apabila Anda “GAGAL MENCUBA.”

Kata Musa a.s kepada kaumnya yang Tidak Mahu Memulakan “Langkah Pertama”

Firman Allah SWT : “Berkata Musa: "Ya Tuhanku, aku tidak menguasai kecuali diriku sendiri dan saudaraku. Sebab itu pisahkanlah antara kami dengan orang-orang yang fasik itu." Allah berfirman: "(Jika demikian), maka sesungguhnya negeri itu diharamkan atas mereka selama empat puluh tahun, (selama itu) mereka akan berputar-putar kebingungan di bumi (padang Tiih) itu. Maka janganlah kamu bersedih hati (memikirkan nasib) orang-orang yang fasik itu." (Al-Ma’idah : 25-26)

Ayuh saudara/ri, keluargaku, rakan dan sahabat marilah kita memulakan langkah pertama, usah melayani orang yang masih kebingungan.

7 comments:

Ustaz Emran said...

Alhamdulillah, selesai sudah penulisan ini.

Hatiku tenang, jiwaku kini sudah tenteram...sudah terluah sudah segala yang terbuku.

Sebuah keazaman dan niat yang tulus, apakah akan tersia oleh kerana perasaan dan kelemahan...

Hanya DIA yang Menentukan...

AKU Berserah kepada-Mu ya Ilahi !

abuMuhammad said...

Harapan saya Ustaz teruskan penulisan begini dimasa hadapan sebagai panduan hidup di zaman yg penuh fitnah.

Ahliahnizam said...

Assalammualaikum wrt wbt ...

*sekadar pandangan peribadi*.

Rasanya tak salah kalau kita berfikir sebelum memulakan langkah, takut2 langkah kita tu nanti sumbang ...

Ustaz Emran said...

Wa'alaikumusalam,

berfikir sebelum memulakan langkah tak salah.

Yang salah ialah langsung tak memulakan langkah. :)

Selalunya alasan berfikir, berhati-hati tu tak valid :) sebab :

1) Kita disuruh berfikir dan berhati-hati semata-mata kerana ianya perintah Allah dan rasul.

Kita buat (fikir & hati-hati) kerana ianya perintah, bukan sebab kita buat untuk "menghasilkan" sesuatu yang berbeza dari apa yang sudah ditakdirkan. :)

Jangan keliru pula.

2) Langkah mungkin sumbang pada kita...tapi di sisi Allah ?? siapa tahu...

3) Ketakutan, was-was, risau langkah sumbang dan sebagainya itu daripada syaitan...

4) Kerja kita ialah usaha yang terbaik itu sahaja...result serah pada Allah...

Wallahu'alam.

Unknown said...

"Selamat Menyambut Eidul Adha."

Unknown said...

selalunya kita ni takut nak memulakan langkah sebab sibuk sangat memikirkan apa "orang" kata...padahal "orang" tu bukan orang yang sebenar..lebih tepat kalau dilabelkan "orang" tu sebagai "nyamuk"...sekadar pandangan peribadi

Ahyana Solehah said...

Jazakallahu khair ustaz.:) perkongsian yang baik... semoga berjaya menyentuh dan menjentik jiwa2 ummah untuk berubah ke satu tahap yang lebih baik dan berani mengambil langkah menuju kejayaan hakiki..

-ahyana-