Monday, March 09, 2009

MenTaliti MasyArakat yAng Perlu diUbah Mengenai KeBaikan


Masyarakat Islam Malaysia mungkin agaknya dibesarkan di dalam suasana yang misteri, ganiil dan terasing daripada ajaran rasulullah dan teladan salafus soleh maka mengakibatkan banyak kefahaman yang pelik-pelik dan ganjil timbul menjadi perkara biasa dan rutin amalan umum sehingga sebahagiannya diangkat sebagai amalan kebangsaan.

Manakala banyak pemahaman yang asli berupa sunnah atau teladan oleh rasulullah dan amalan oleh para sahabat-Nya menjadi usang, lusuh dan ketinggalan di dalam kitab-kitab lama yang jarang dibuka oleh orang.

Apa kata dalam kesempatan kali ini, Marilah kita mempelajari satu lagi ilmu berkenaan Konsep Berbuat Baik yang selalu di salah erti.

Allah swt befirman dengan bermaksud :

"Bukanlah kewajibanmu menjadikan mereka mendapat petunjuk, akan tetapi Allah-lah yang memberi petunjuk (memberi taufiq) siapa yang dikehendaki-Nya. Dan apa saja harta yang baik yang kamu nafkahkan (di jalan allah), maka pahalanya itu untuk kamu sendiri. Dan janganlah kamu membelanjakan sesuatu melainkan karena mencari keridhaan Allah. Dan apa saja harta yang baik yang kamu nafkahkan, nescaya kamu akan diberi pahalanya dengan cukup sedang kamu sedikitpun tidak akan dianiaya (dirugikan). " (Al-Baqarah : 272)

Ibnu Abi Hatim meriwayatkan dengan isnadnya oleh Ibnu Abbas ra daripada Nabi salallahualaihiwasalam bahawasanya baginda memerintahkan supaya tidak memberi sedekah kecuali kepada orang Islam sahaja sehinggalah turunnya ayat ini dan kemudian setelah turunnya ayat ini maka baginda memerintahkan supaya diberi sedekah ke atas sesiapa yang meminta sedekah daripada seluruh agama.

Ibnu Jauzi berkata, sebab turunnya ayat ini kerana orang Muslim rasa kurang senang bersedekah kepada kaum kerabat mereka yang musyrikin, inilah pendapat jumhur.

Perkara yang perlu diubah oleh kita sebagai mengambil pengajaran daripada ayat ini :

Apabila kita bersedekah atau membuat kebaikan sebenarnya kebaikan itu untuk diri kita sendiri bukan untuk orang yang kita berikan sedekah atau orang yang menerima kebaikan kita.

Berkata Hasan Al-Basri ra : Sedekah seseorang itu adalah untuk manfaat dirinya sendiri apabila dia memberikan sedekah kerana mengharap redha Allah.

Kerana itu dimaksudkan oleh Atha Al-Khurasani ra bahawa apa yang kamu telah sedekahkan bila dibuat kerana Allah maka kamu sudah mendapat balasannya iaitu pahala daripada Allah tanpa mengira walau ke mana sekalipun sedekah kamu itu digunakan apakah kepada kebaikan atau keburukkan.

Firman Allah swt yang bermaksud :

"Dan barangsiapa yang berjihad, maka sesungguhnya jihadnya itu adalah untuk dirinya sendiri. Sesungguhnya Allah benar-benar Maha Kaya (tidak memerlukan sesuatu) dari semesta alam." (Al-Ankabut : 6)

Kita tidak disuruh menyiasat apakah orang yang kita berikan sedekah itu benar atau palsu (menyamar) juga apakah dia seorang yang soleh atau beriman dan ke manakah sedekah kita itu akan dia gunakan.

Firman Allah swt yang bermaksud :

"Wahai orang-orang yang beriman, jauhilah kebanyakan buruk-sangka (kecurigaan), kerana sebahagian dari buruk-sangka itu adalah dosa. Dan janganlah kamu mencari-cari keburukan orang dan janganlah mencela antara satu sama lain." (Al-Hujurat : 12)

Di dalam Islam, Kita tidak disuruh membuat kebaikan hanya kepada orang Islam sahaja dan hanya kepada ahli kebaikan sebaliknya kita diperintahkan melakukan kebaikan kepada semua manusia yang memerlukan , yang meminta sekalipun mereka ialah ahli maksiat dan pembuat dosa. Menolong mereka dengan memberikan sedekah bukanlah bermakna menyokong usaha jahat mereka.

Diriwayatkan oleh Abu Hurairah ra bahawa telah bersabda rasulullah salallahualaihiwasalam : "Ada seorang lelaki yang berkata kepada dirinya bahawa dia akan bersedekah pada malam ini kemudian beliau keluar dan memberi sedekah lalu meletakkan sedekahnya kepada seorang penzina, keesokan harinya orang ramai bercakap bahawa seorang penzina telah diberi sedekah. Lantas lelaki ini berkata, Ya Allah bagi kamu segala kepujian atas penzina tersebut dan aku akan bersedekah pada malam ini lagi, kemudian beliau keluar dan memberi sedekah tetapi kali ini yang menerima sedekahnya ialah orang yang kaya. Keesokan harinya orang ramai berkata, orang kaya telah mendapat sedekah maka berkata lelaki tersebut, Ya Allah bagimu segala kepujian atas orang kaya. Pada malam ini aku akan bersedekah lagi dan kemudian dia keluar memberi sedekah lalu kali ini yang memperolehi sedekahnya pula ialah seorang pencuri. Keesokan harinya orang ramai berkata, pencuri pula mendapat sedekah. Lantas lelaki ini berkata , Ya Allah, bagi kamu segala kepujian sekalipun sedekah aku itu diterima oleh penzina, orang kaya dan pencuri.


Kemudian datang seseorang lalu memberitahunya bahawa sedekah kamu telah diterima. Adapun penzina semoga dengan sedekah tersebut membuatkan dia terpelihara daripada berzina. Dan semoga orang kaya tersebut pula mengambil iktibar untuk menjadi orang yang berinfak ke atas kurniaan Allah. Dan semoga pencuri yang menerima sedekah telah membuatkan dirinya terpelihara dengan sedekah tersebut daripada mencuri." (Hadis Sahih riwayat Bukhari dan Muslim)

Bukan hasil yang dilihat (material atau keputusan zahir) tetapi usaha dan amalan untuk melakukannya itu yang dilihat.



"dan bahawasanya usaha itu kelak akan diperlihatkan (kepadanya)." (An-Najm : 40)

Orang kita hanya melihat hasil, setelah belajar 4 tahun di universiti mana ijazahnya ? soal mereka tetapi tidak langsung melihat cara dan usaha yang dilakukan selama 4 tahun apakah tidur di dalam kelas, apakah lebih bercinta daripada belajar ? apakah hanya membaca nota senior dan ramalan soalan sebelum peperiksaan ? atau benar-benar mempelajari ilmu dengan berguru dan kajian gigih...sedangkan itu yang dilihat oleh Allah swt.

Manusia biasanya melihat hasil, asal punya sijil kalau belajar...asal punya wang dan gaji kalau kerja...asal punya anak kalau bernikah...

semuanya hasil bukan usaha yang diperhatikan sedangkan Islam melihat usaha

Bagaimana usaha yang dilakukan ketika hendak bernikah ? Apakah memenuhi syariat atau bercinta bagaikan keparat ?

Bagaimana usaha dilakukan ketika bekerja ? Apakah memenuhi kewajipan dan syarat ataukah sekadar membodek sana dan sini demi kenaikan pangkat ?

Allah swt hanya peduli usaha !

Islam bukan agama Machiavellian ! Biar tercapai matlamat walau apa jalan...

Di dalam Islam jalan-jalan itulah yang penting, utama dan dilihat..

Firman Allah swt yang bermaksud : "Dan hak bagi Allah (menerangkan) jalan yang lurus, dan di antara jalan-jalan ada yang bengkok. Dan jikalau Dia menghendaki, tentulah Dia memimpin kamu semuanya (kepada jalan yang benar)." (An-Nahl : 9)

Ramai orang kita mahu apabila membuat kebaikan maka mereka mengharapkan akan dapat melihat hasil kebaikan mereka itu terpampang di depan mata untuk memuaskan hati mereka bahawa segala usaha mereka itu berbaloi.

Itu adalah konsep yang salah !

Selama kita membuat kebaikan (kita mengetahui apa yang kita buat itu perkara yang baik berdasarkan pertunjuk Kitab dan Sunnah) serta dilakukan kerana Mengharap Redha Allah maka itu sebenarnya sudah cukup dan sempurna.

Firman Allah swt yang menceritakan perihal orang yang beriman yang bermaksud :

"Sesungguhnya kami memberi makanan kepadamu hanyalah untuk mengharapkan keredhaan Allah, kami tidak menghendaki balasan dari kamu dan tidak pula (ucapan) terima kasih. " (Al-Insan : 9)

Kita perlu melakukan kebaikan hanya untuk Allah dan bukan untuk kepuasan diri sendiri atau kerana hobi juga bukan kerana minat kita.

No comments: