Monday, March 19, 2018

Perjuangan biar bermakna

Ramai orang berjuang, namun apakah perjuangan itu bernilai di sisi Allah maka hanya Dia yang Maha Mengetahui. 

Namun ada beberapa pesanan daripada baginda rasulullah salallahualaihiwassalam yang wajar dihayati....

** Diriwayatkan daripada Anas bin Malik RA (wafat 93 H) bahawa baginda Rasulullah salallahualaihiwassalam telah bersabda;

لَيؤيِّدنَّ الله ُهَذَا الدِّينَ بِقَوْمٍ لا خَلاقَ لَهُمْ

'Allah akan menjadikan agama ini dibantu oleh suatu kaum yang tidak mendapat bahagian (pahala) apa-apa untuk mereka.'

[HR. Al-Nasaie dan Ibn Hibban]

*** Manakala dalam riwayat yang lain daripada Abi Bakrah RA (wafat 51 H) bahawa Nabi salallahualaihiwassalam bersabda;

إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَتَعَالَى سَيُؤَيِّدُ هَذَا الدِّينَ بِأَقْوَامٍ لَا خَلَاقَ لَهُمْ

'Sesungguhnya Allah Tabaraka Wa ta'ala akan menguatkan agama ini dengan satu golongan yang tidak akan mendapat bahagian (pahala di akhirat).'

[HR. Ahmad dan Al-Tabarani]

# Perjuangan Islam tidak cukup hanya dengan semangat, kerana ada riwayat daripada Abu Hurairah RA (wafat 57 H) bahawa ada seorang lelaki yang berjuang dengan hebat sewaktu peperangan Khaibar, namun akhirnya dia tetap masuk neraka.

Disebut bahawa dia membunuh dirinya kerana tidak sabar menderita luka, baginda salallahualaihiwassalam pun kemudian memerintahkan seorang sahabat (dalam riwayat disebut orangnya ialah Bilal) untuk bangkit memperingatkan orang ramai dengan menyebut;

أَنَّهُ لا يَدْخُلُ الْجَنَّةَ إِلا مُؤْمِنٌ ، إِنَّ اللهَ يُؤَيِّدُ الدِّينَ بِالرَّجُلِ الْفَاجِرِ

'Sesungguhnya tidak akan masuk syurga kecuali orang mukmin, dan Allah akan menguatkan agama ini dengan lelaki yang fajir.'

[HR Al-Bukhari dan Muslim]

**** Semoga kita tidak termasuk di kalangan orang-orang yang perjuangannya sia-sia dan tidak membuahkan pahala dan keampunan daripada Allah SWT!

Wednesday, February 28, 2018

Jika diambil ilmu itu daripada tokohnya, kita pun akan selamat

Diriwayatkan bahawa Imam Malik bin Anas rahimahullah (wafat 179 H) pernah menyebut;

إن هذا العلم دين فانظروا عمن تأخذون دينكم
 
'Sesungguhnya ilmu ini merupakan agama. Maka, lihatlah dengan siapa kamu mengambil agama kamu.' 

لقد أدركنا في هذا المسجد سبعين ممن يقول قال فلان قال رسول الله صلى الله عليه وسلم وإن أحدهم لو ائتمن على بيت مال لكان أمينا عليه فما أخذت منهم شيئا ، لم يكونوا من أهل هذا الشأن

'Sesungguhnya aku telah bertemu dengan 70 orang di Masjid Nabi ini yang menyatakan telah berkata fulan bahawa Rasulullah salallahualaihiwassalam bersabda (menyampaikan hadis). Sesungguhnya jika salah seorang daripada mereka itu diamanahkan untuk menjaga Baitulmal, nescaya dia ialah orang yang amanah, namun aku tidak mengambil sesuatu pun (hadith) daripada mereka kerana mereka bukanlah ahli dalam bidang ini (hadith).'

ويقدم علينا محمد بن مسلم بن شهاب الزهري وهو شاب فنزدحم على بابه

'Namun apabila datang kepada kami Muhammad bin Muslim bin Syihab Az-Zuhri (wafat 125 H) walaupun dia masih muda maka kami bersesak-sesak ke pintu rumahnya (untuk belajar hadith).'

[Al-Adab Asy-Syar'iyah wa Al-Minah Al-Mar'iyah, Ibn Muflih]

# Jangan asal berguru dengan sesiapa sahaja yang sedap didengar kata-katanya, kerana gula itu walaupun manis boleh membawa penyakit. Tetapi belajar dan bergurulah daripada mereka yang ahli dalam bidangnya!

Konspirasi teori, freemason, sejarah Yahudi tidak wajar menjadi tajuk ceramah

Ustaz yang cerdik dan berilmu tidak akan berceramah dalam masjid bercakap tentang raja-raja Firaun, sejarah yang belum tentu betul, teori konsiprasi dan kisah-kisah yang ganjil tanpa sumber yang sahih. 

*** Apatah pula hal-hal yang melibatkan riwayat yang tidak sahih seperti isteri Nabi Ibrahim berketurunan Melayu bernama Keturah dan teori bangsa Melayu, kerajaan-kerajaan nusantara, nama kerajaan Kemboja diambil daripada nama bunga sebab Melayu suka bunga (Baca; Cambodia atau disebut Kampuchea) semuanya mengarut dan menzahirkan kejahilan terhadap fakta sejarah, lemahnya ilmu alat dan memalukan Islam apabila lebai sebegini berceramah di masjid!

Diriwayatkan daripada Hafs bin A'sim RA bahawa Nabi salallahualaihiwassalam bersabda;

كفى بالمرء كذبا أن يحدث بكل ما سمع
'Cukuplah seseorang itu dianggap berdusta apabila menyampaikan semua yang didengarnya.'

[HR Muslim dalam Mukadimah]

Menurut Imam Ahmad bin Hanbal (wafat 241 H);

أكذب الناس القُصَّاص والُّسوَّال
Orang yang paling kuat berdusta ialah penceramah yang bercerita pelbagai kisah-kisah...

# Bukan semua yang dibaca di laman website illuminati, video klip 'The Arrival...', buku-buku tentang Dajjal dan fitnah akhir zaman boleh diajar di masjid kerana ianya belum tentu benar.

Dinyatakan oleh Imam Ibn Jauzi Al-Baghdadi rahimahullah (wafat 597 H);

والقاص يروي للعوام الأحاديث المنكرة , ويذكر لهم ما لو شم ريح العلم ما ذكره
Si tukang cerita yang menceritakan kepada orang awam hadith-hadith (berita-berita) yang munkar itu kalaulah dia hanya memiliki sedikit bauan-bauan ilmu pun nescaya itu sudah mencukupi untuk menyebabkan dia tidak menceritakan kepada orang ramai apa yang disampaikannya....

[Al Mawdhuaat, Ibn Jauzi]

Friday, November 24, 2017

Ajarkan anak-anak kita Agama Allah

Anak-anak ialah amanah daripada Allah, namun ramai ibubapa masih lalai akan kewajipan tersebut dan gagal mendidik anak-anak mereka dengan pengetahuan agama yang asas.

Justeru, kesempatan cuti sekolah yang ada ini perlu dimanfaatkan masa untuk mengajarkan anak-anak kita supaya mereka dapat mengenal agamanya.

Luangkan masa untuk mengajarkan anak-anak topik berikut;

1. Kebesaran Tuhan kita iaitu Allah, ajarkan mereka mengenal kekuasaan Allah, kemampuan Allah mencipta alam, mencipta manusia, memberi rezeki, menghidup dan mematikan. 

Kenalkan mereka akan nama-nama-Nya yang mulia dan kewajipan tauhid serta menjauhi syirik. 

Fahamkan mereka bahawa dalam hidup ini ada yang lebih penting dan lebih besar daripada diri kita iaitu TUHAN. Kita hanyalah hamba, diciptakan dengan tujuan supaya menjadi hamba yang baik. 

2. Perkara ghaib seperti Malaikat dan tugas-tugasnya, syurga dan neraka, hari kiamat dan perhitungan di padang masyhar, titian sirath, azab kubur dan perkara yang berkaitan dengan kewujudan makhluk ghaib seperti jin dan syaitan. 

3. Rukun Islam dan rukun Iman, terangkan satu-persatu khususnya hari kiamat dan qadha dan qadar. Ajarkan mereka supaya memahami ketetapan Allah dan beriman kepada perkara berkaitan takdir.

4. Ajarkan mereka cara berwudhuk, tayammum, istinjak dan cara bersuci dan membersihkan diri, pakaian dan tempat daripada najis dengan betul. Kemudian ajarkan mereka juga tentang aurat dan batasan mereka dengan orang lain serta kedudukan mahram dan ajnabi. 

5. Ajar cara hendak mengetahui masuk waktu solat, jangan hanya berdasarkan tengok jam. Tetapi pengetahuan melihat bayang dan matahari bagi menentukan masuk waktu solat.

6. Ajarkan cara azan dan iqamah dengan betul dan cara menjawab azan dan iqamah beserta doanya.

7. Ajarkan mereka cara solat yang betul beserta bacaan wajib atau penting yang perlu diketahui dalam solat. Semak cara takbiratul ihram, semak doa iftitah, semak bacaan al-fatihah, semak bacaan ayat lazim, semak rukuk, iktidal, sujud dan duduk antara dua sujud. 

Semak bacaan tahiyat awal dan akhir, bacaan qunut dan juga bacaan doa sebelum salam. 

Jika mampu ajarkan wirid selepas solat, yang ringkas, yang sunnah tetapi boleh diamalkan sepanjang hayat. 

8. Semak bacaan al-Quran anak-anak, betulkan makhraj sebutan huruf. Semak hukum mad tentang panjang dan pendek bacaan, dengung dan ikhfa' anak-anak. Pilih surah-surah yang ringkas pastikan mereka hafal. 

Pilih satu surah panjang untuk dijadikan amalan seperti surah al-Mulk untuk dibaca setiap malam, al-Kahfi dibaca setiap hari Jumaat atau surah Yasin dibaca malam Jumaat. Sebagai rutin dan kebiasaan mendidik mereka supaya sentiasa terikat dengan ayat Allah. 

9. Ajarkan anak tentang dosa dan kejahatan yang dilarang oleh agama seperti zina, mencuri, berbohong dan perbuatan keji yang perlu mereka jauhi. Takutkan mereka dengan neraka Allah dan azab selepas mati serta tanamkan kefahaman bahawa Allah Melihat dan Mengawasi serta malaikat mencatat amalan kita di kiri dan kanan. 

10. Ajarkan anak-anak kita sirah Nabi, kenali rasul kita Muhammad salallahualaihiwassalam, sunnah-sunnah baginda yang utama dan perlu diamalkan dalam kehidupan seharian, cara makan, cara minum, cara duduk, cara tidur, cara memakai baju dan kenalkan mereka dengan kisah sahabat-sahabat baginda seperti Abu Bakar, Umar, Uthman, Ali dan sepuluh ahli syurga yang masyhur. 

11. Ajarkan anak-anak kita hukum-hakam yang asas seperti perkara wajib, sunat, harus, makruh dan haram. Terangkan kepada mereka hukum fekah yang penting seperti makanan yang halal dan haram dimakan, batas perhubungan lelaki perempuan, rezeki yang halal dan haram, amalan yang sunat, perbuatan makruh dan perkara yang harus. 

12. Akhirnya ajarkan mereka akhlak yang mulia, akhlak dengan Allah, rasul, para ulama, para pemimpin, ibubapa, guru, kawan, adik-beradik dan sesama manusia, serta akhlak dengan haiwan dan seluruh makhluk Allah. Didik mereka dengan tertib, kesabaran, kesopanan, sifat malu, maruah, sifat-sifat mulia yang disukai Allah. 

# Inilah 12 topik yang asas yang perlu diterangkan kepada anak-anak kita supaya mereka dapat memahami agama yang diturunkan oleh Allah Ta'ala dan ajaran yang dibawa oleh Rasulullah salallahualaihiwassalam. 

Jika kita tidak mampu, maka carilah orang yang mampu dan kita pun ikut sama belajar dengan anak-anak kita untuk memahami agama Allah. 

Allah Ta’ala berfirman;

وَالَّذِينَ ءَامَنُوا وَاتَّبَعَتْهُمْ ذُرِّيَّتُهُم بِإِيمَانٍ أَلْحَقْنَا بِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ وَمَآأَلَتْنَاهُم مِّنْ عَمَلِهِم مِّن شَىْءٍ كُلُّ امْرِئٍ بِمَا كَسَبَ رَهِينٌ
 
"Dan orang-orang yang beriman dan anak cucu mereka yang mengikuti mereka dalam keimanan, Kami hubungkan anak cucu mereka dengan mereka, dan kami tidak mengurangi sedikitpun daripada pahala amal mereka. Tiap-tiap manusia terikat dengan apa yang dikerjakannya." (Ath Thur:21)

Monday, November 20, 2017

Setiap tuduhan akan berpatah balik


Diriwayatkan daripada Abdullah bin Umar RA (wafat 72 H) bahawa ;
إِذَا كَفَّرَ الرَّجُلُ أَخَاهُ فَقَد بَاءَ بِهَا أَحَدُهُمَا وفي رواية : إِن كَانَ كَمَا قَالَ ، وَإِلاَّ رَجَعَتْ عَلَيهِ
'Apabila seseorang mengkafirkan saudaranya maka tuduhan itu akan kembali kepada salah seorang daripada mereka'.

Dalam riwayat lain,

'Jika tuduhan itu benar seperti yang dikata maka jadilah ia seperti yang dikata tetapi jika tidak benar maka tuduhan itu akan kembali mengenai orang yang menuduh.'

[HR. Al-Bukhari dan Muslim]

# Kita begitu mudah menuduh seseorang sedangkan banyak daripada tuduhan itu hanya berdasarkan sangkaan. Islam mengajar umatnya sifat al-Inshof, untuk bersikap adil kepada kawan dan lawan.

Diriwayatkan bahawa Imam Muhammad bin Sirin rahimahullah (wafat 110 H) berkata;

ظلمت أخاك إذا ذكرت مساوئه ولم تذكر محاسنه

'Kamu telah menzalimi saudaramu apabila kamu hanya menyatakan keburukannya tanpa menyebutkan kebaikan-kebaikannya.'

[Al-Jami lil Akhlak al-Rawi, Al-Khatib Al-Baghdadi]

Sunday, October 29, 2017

Kematian dan hati yang tidak jujur



Tanyakan pada diri kita, bentuk kematian yang bagaimanakah sanggup kita rasai?

Takala membaca berita dan khabar tentang kematian orang lain, secara spontan kita juga akan turut merasa takut dan bimbang tentang keselamatan diri sendiri.

Membaca berita orang mati lemas, kita pun terbayang bagaimanalah rasanya mati kelemasan dan tiba-tiba kita pun merasa takut untuk mati lemas!

Membaca berita atau mendapat maklumat tentang ada orang yang mati terbakar, terjatuh, kena racun, kemalangan, sakit dan terbunuh.

Maka kita pun segera berharap agar kejadian yang sama tidak menimpa diri kita. Lalu dengan mengambil langkah berjaga-jaga kita pun berusaha mengelak diri daripada ditimpa segala macam bahaya dan musibah.

Tetapi salah satu persoalan yang penting dalam hidup kita tetap tidak berjawab dan kita selalu berusaha untuk tidak memikirkannya.

Iaitu bagaimanakah kita mahu mati?

Kematian itu sesuatu yang pasti dan semua orang pun akan mati dan ramai yang telah mati. Kita sering membaca dan mendengar cerita tentang kematian orang lain lalu merasa gerun dengan cara mereka mati.

Namun secara jujurnya, kita sendiri tidak ada cara kematian yang kita inginkan kerana sejujurnya majoriti kita tidak mahu mati. Itu yang cuba kita lakukan apabila mendengar berita tentang kematian orang lain.

Mengelak daripada penyebab-penyebab atau perkara yang pernah menyebabkan kematian kepada orang lain.

Sedangkan Tuhan Yang Maha Mulia berfirman;

قُلْ إِنَّ اْلمـَوْتَ الَّذِي تَفِرُّونَ مِنْهُ فَإِنَّهُ مُلَاقِيكُمْ

"Katakanlah, Sesungguhnya kematian yang kalian lari daripadanya, sesungguhnya kematian itu akan menemui kalian..." (Al-Jumuah:8)

Kita tidak akan dapat lari daripada kematian kerana ianya sudah ditakdirkan.

أَيْنَمَا تَكُونُوا يُدْرِككُّمُ اْلمـَوْتُ وَ لَوْ كُنتُمْ فِى بُرُوجٍ مُّشَيَّدَةٍ

"Di mana saja kamu berada, kematian akan mendapatkan kamu, sekalipun kamu berada di dalam benteng yang tinggi lagi kukuh. (An-Nisa’: 78)

Justeru apa yang dapat dilakukan bukanlah berlari daripada kematian tetapi bersedia untuk menghadapi kematian.

Agar apabila sampai masanya, kita pun insyaAllah menghadapinya dengan hati yang tenang dan pasrah kerana telah berbuat bekal amalan semampu yang terdaya.

# Sebilangan manusia tidak takut kepada kematian, kerinduan untuk bertemu Tuhan dan keimanan yang tinggi menjadikan mereka kaum yang mencintai mati.

Rasulullah sallahualaihiwassallam bersabda;

مَنْ أَحَبَّ لِقَاءَ اللَّهِ أَحَبَّ اللَّهُ لِقَاءَهُ وَمَنْ كَرِهَ لِقَاءَ اللَّهِ كَرِهَ اللَّهُ لِقَاءَهُ
'Barangsiapa suka bertemu dengan Allah, maka Allah suka untuk berjumpa dengan-Nya dan sesiapa yang benci bertemu dengan Allah maka Allah pun benci untuk bertemu dengannya.'

[HR. Al-Bukhari dan Muslim]

Saturday, May 06, 2017

Tidak akan sama orang yang kafir dan mukmin

Demi Allah, orang yang beriman tidak akan melayani orang yang kafir dan orang yang beriman dengan layanan yang sama.

Diriwayatkan daripada A'iz bin Amru RA bahawa Abu Sufyan (sebelum Islam) pernah melintasi Salman, Suhaib dan Bilal dalam sekumpulan orang. Kejadian ini ketika sebelum Fathul Mekah sewaktu Abu Sufyan mendatangi Nabi Muhammad salallahualaihiwassalam untuk berbincang. 

Maka berkatalah mereka (Bilal, Salman dan Suhaib) kepada Abu Sufyan;

والله ما أخذت سيوف الله من عنق عدو الله مأخذها
Demi Allah, belumlah pedang Allah mengenai tengkuk musuh Allah ini lagi. 

Perbuatan para sahabat nabi itu ditegur oleh Abu Bakar RA dengan mengatakan;

أتقولون هذا لشيخ قريش وسيدهم
Adakah kamu mengatakan semacam ini kepada tokoh Quraisy dan pemimpin mereka? 

~ Maksudnya, Abu Bakar nak kata tolonglah respek sikit, dia ini ketua orang Quraisy.

Maka beliau pun mendatangi Nabi salallahualaihiwassalam untuk mengadu perbuatan para sahabat nabi itu. 

Sebaliknya Nabi salallahualaihiwassalam pula yang menegur Abu Bakar RA dengan mengatakan;

يا أبا بكر لعلك أغضبتهم لئن كنت أغضبتهم لقد أغضبت ربك فأتاهم أبو بكر فقال يا إخوتاه أغضبتكم قالوا لا يغفر الله لك يا أخي
Wahai Abu Bakar, boleh jadi engkau telah menyebabkan mereka merasa marah?

Sesungguhnya jika engkau membuat mereka marah maka engkau telah membuatkan TuhanMu menjadi marah. 

Maka Abu Bakar segera mendatangi mereka dan memohon maaf sambil berkata, wahai saudaraku, adakah aku telah membuatkan kalian marah? 

Mereka pun berkata, "Tidak, semoga Allah mengampuni wahai saudaraku! 

[HR. Muslim]

Allah Azza Wa Jalla berfirman;

لَا تَجِدُ قَوْمًا يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ يُوَادُّونَ مَنْ حَادَّ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَوْ كَانُوا آبَاءَهُمْ أَوْ أَبْنَاءَهُمْ أَوْ إِخْوَانَهُمْ أَوْ عَشِيرَتَهُمْ ۚ 

"Kamu tak akan mendapati kaum yang beriman pada Allah dan hari akhirat, saling berkasih-sayang dengan orang-orang yang menentang Allah dan Rasul-Nya, sekalipun orang-orang itu bapak-bapak, atau anak-anak atau saudara-saudara ataupun keluarga mereka." (Al-Mujadilah: 22)

# Usah kau bercakap soal deen, jika tauhid Mu belum jelas!