Friday, April 22, 2011

Sampaikanlah pada yang sudi menerima



Ramai beranggapan bahawa dakwah ini ialah satu perkara yang memaksa dan menekan. Barangkali jika ada yang tidak menerima seruan dan ajakan yang disampaikan maka dia (pendakwah) akan menangis kesedihan dan merasa kesusahan.

Ya, benar dia perlu melakukan muhasabah dan koreksi pembetulan cara dan isi dakwah yang telah disampaikan tetapi jangan sekali-kali memaksa diri ke jalan buntu dan berkeras pada hal yang sudah disediakan jalan dan panduan.

Allah swt berfirman yang bermaksud : “Dia (Muhammad) bermuka masam dan berpaling, kerana telah datang seorang buta kepadanya. Tahukah kamu barangkali dia ingin membersihkan dirinya (dari dosa), atau Dia (ingin) mendapatkan pengajaran, lalu pengajaran itu memberi manfaat kepadanya? Adapun orang yang merasa dirinya serba cukup, Maka kamu melayaninya. Padahal tidak ada (celaan) atasmu kalau Dia tidak membersihkan diri (menjadi beriman).” (Abasa : 1-7)

Kadang-kadang kita berasa kecewa kerana yang mendengar seruan dakwah kita ialah orang buta, orang lemah seperti kanak-kanak manja yang sukakan ribena dan lelaki dewasa yang tiada pekerjaan tetap dan tidak mempunyai apa-apa jawatan dan kuasa. Tetapi itulah mereka yang dipandang mulia dan dikehendaki oleh Allah untuk kita sampaikan dakwah kepada-Nya.

Siapa sangka rupa-rupanya Allah mengutuskan kita adalah untuk mereka yang susah, fakir dan lemah tak berdaya bukannya kepada si kaya, gagah dan mereka yang sombong bergaya.

Sabda Rasulullah salallahualaihiwassalam : “Tidaklah kamu diberi pertolongan dan diberi rezeki melainkan kerana orang-orang yang lemah di kalangan kamu.” (Hadis Riwayat Bukhari)

Ilmu adalah rezeki, dakwah dan hidayah juga adalah rezeki. Maka sedarkah kita bahawa rezeki-rezeki ini diberikan kerana adanya orang yang lemah di kalangan kita bukan kerana orang yang kuat dan gagah perkasa.

Sedangkan di sisi kita, kita mahukan lelaki-lelaki kaya, mak-mak datin yang suka menyumbang dan professor-professor serta pensyarah dan ahli politik berpangkat besar untuk tampil menyokong dan menaungi dakwah kita. Berkeras kita ceramah dan mengajar, berkejar kita ke tempat mereka menyampaikan isi kandungan Islam tetapi di sisi Allah amalan kita adalah sia-sia dan tidak memberi dosa jika kita tidak datang ke tempat mereka untuk mengajar sekalipun.

Sampaikanlah pada yang sudi, itulah maksud Allah swt.

Islam itu dicari dan didatangi. Demikian sifatnya agar ianya lebih dihargai dan dimuliakan.

Kata kuncinya ialah kehendak diri

Lihatlah firman Allah swt kepada Firaun yang bermaksud : “Pergilah kamu kepada Fir'aun, sesungguhnya dia telah melampaui batas, dan katakanlah (kepada Fir'aun): "Adakah kamu berkeinginan untuk membersihkan diri (dari kesesatan). Dan kamu akan kupimpin ke jalan Tuhanmu agar supaya kamu takut kepada-Nya? Lalu Musa memperlihatkan kepadanya mukjizat yang besar, Tetapi Fir´aun mendustakan dan mendurhakai. (An-Naazi’aat : 17-21)

Keinginan dan kehendak seseorang itu adalah kunci kepada hidayah dan pertunjuk daripada Allah swt dan kunci utama kepada dakwah dan seruan agama. Kalau hendak maka akan ada seribu daya tetapi jika tidak hendak maka lemahlah jiwa dengan seribu dalil dan alasan yang akan digunakan.

Kuasa kehendak dan keinginan

Daripada Ibn Abbas ra, bahawa rasulullah salallahualaihiwassalam pernah bersabda yang bermaksud : “Sesungguhnya Allah swt menulis kebaikan dan kejahatan dan menjelaskannya dengan berkata : “Barangsiapa yang berhasrat (berkehendak) untuk melakukan sesuatu amalan kebaikan tetapi belum melakukannya maka ditulis oleh Allah sebagai telah melakukan satu kebaikan yang sempurna di sisinya. Dan jika dia berkehendak melakukannya dan kemudian melaksanakan pula kehendaknya itu maka Allah menulis baginya 10 kebaikan dengan digandakan tujuh ratus kali ganda dan sehingga kepada berkali-kali ganda. (Hadis sahih riwayat Bukhari dan Muslim)

Musa alaihissalam walaupun seorang Rasul dan mempunyai mukjizat tetapi baginda hanya mampu memimpin dan mengajar Firaun jika lelaki itu mempunyai kehendak dan keinginan untuk menyucikan jiwanya.

Jika tidak maka tiada gunanya.

Kerana itulah tindakan Abdullah bin Ummi Makhtum yang datang mengunjungi Nabi Muhammad Salallahualaihiwassalam di saat-saat baginda sedang sibuk menerangkan tentang Islam kepada pembesar-pembesar Quraisy telah dipuji oleh Allah swt.
Apa ada pada kuasa kerana Allah yang memiliki kuasa.

Apa ada pada kekayaan kerana Allah yang memiliki kekayaan

Yang Allah mahukan dari hamba-hamba-Nya ialah kehendak dan kesungguhan…

Kerana itu kita melihat dalam sejarah Islam para sahabat semuanya beriman dengan penuh kesedaran dan kesungguhan untuk mencari kebenaran dan nilai erti sebuah kehidupan.

Betapa banyak peluang yang kita selalu abaikan, potensi besar yang selalu kita lalai untuk memberi perhatian lantaran asyik terkenang kemasyhuran dan kegemilangan pujian dan kata-kata sokongan. Seorang pendakwah yang ditolak kata-katanya di kota tidak harus berputus asa. Boleh jadi dakwahnya adalah untuk penduduk kampung atau rumah-rumah setinggan yang masih sudi mendengar kuliahnya.

Jika diluar sudah tidak mahu menerima maka boleh jadi dakwah dan ilmunya ialah untuk mereka yang berada di dalam rumahnya. Positiflah dan janganlah terlalu jumud dan terikat dengan pandangan-pandangan manusia yang selalu menyesatkan.

Allah swt berfirman yang bermaksud : “Dan jika kamu menuruti kebanyakan orang-orang yang berada di atas muka bumi ini, nescaya mereka akan menyesatkanmu dari jalan Allah. Mereka tidak lain hanyalah mengikuti persangkaan belaka, dan mereka tidak lain hanyalah berdusta (terhadap Allah).” (Al-An’am : 116)

Ikutilah sunnah nabi dalam berdakwah, apabila seruan baginda sudah ditolak di dalam Mekah maka baginda pun segera keluar menuju ke Thaif untuk menyampaikan Islam di sana. Ramai yang dijumpai oleh rasulullah dan mereka semua diseru kepada agama yang lurus. Namun tidak seorang pun dari pemimpin bani Tsaqif (kabilah di Tha’if) yang memeluk Islam bahkan baginda dibaling dengan batu sehingga luka berdarah.

Ketika Malaikat bertanya nabi apakah mahu membalas perbuatan penduduk Tha’if tersebut ? Maka jawab baginda : “Bahkan aku berharap Allah akan mengeluarkan dari tulang sulbi mereka keturunan yang akan menyembah Allah semata-mata dan tidak disekutukanNya dengan apa-apa pun.” (Riwayat Bukhari)

Jadi rugilah penduduk Mekah dan penduduk kota Tha’if yang terlepas peluang mendapat hidayah di tangan rasulullah dan mendapat kemuliaan Islam sebagai kota hidayah dan pertunjuk yang diredhai Allah. Sebaliknya dakwah baginda nabi salallahualaihiwassalam kemudian diterima oleh penduduk Yatsrib dan jadilah mereka sebagai penduduk kota yang bercahaya dan diberkati oleh Allah swt dengan kedatangan Islam dan kedatangan rasulullah salallahualaihiwassalam yang memilih Madinah (Kota Yatsrib) sebagai tempat tinggal kekal baginda sehinggalah wafat.

Allah swt berfirman yang bermaksud : “Mereka itulah orang-orang yang tetap mendapat petunjuk dari Tuhannya dan mereka itulah orang-orang yang beruntung.” (Luqman : 5)


P/s :

Ditujukan buat mereka yang berada dalam kesedihan kerana dakwah dan seruannya tidak bersambut dan dialu-alukan.

Sunday, April 17, 2011

Panduan dan Tips membeli buku-buku agama


Saya pernah ditanya oleh beberapa orang ikhwah mengenai panduan dan tips untuk membeli buku-buku agama atau kitab maka di sini saya ingin berkongsi sekadar mampu apakah perkara yang sewajarnya perlu diperhatikan oleh kita semua apabila hendak membeli buku-buku khasnya berkenaan isu agama.

1.Matlamat dan tujuan pembelian

Ramai orang membeli buku atau kitab-kitab agama tanpa tujuan atau tidak mengikut keperluan yang bersesuaian dengan dirinya lalu kitab-kitab itu pun akan tersadai di rumah atau menjadi bahan makanan anai-anai setelah sekian lama terperap di dalam rak atau almari.

Jangan begitu !


Sebaliknya anda harus terlebih dahulu memiliki matlamat atau tujuan yang jelas sebelum membeli buku. Tidak salah jika anda seorang ustaz atau guru agama yang kebetulan berjalan di kedai-kedai buku atau berkunjung ke pesta buku yang diadakan di mana-mana lalu tertarik kepada buku yang dijual dan ingin membelinya secara langsung.


Tidak salah apabila anda mengetahui dengan pasti bahawa anda memang memerlukannya. Buku memanglah bukan bahan makanan yang ada tarikh luputnya tetapi selain dapat mengelak daripada kerugian, berfikir sebelum beli dapat membuatkan anda terselamat daripada penyesalan kerana terpaksa membeli dua atau tiga buah buku yang mempunyai tajuk yang serupa kerana faktor kualiti, kelemahan percetakan dan pelbagai lagi sebab-sebab yang boleh berlaku jika tidak berhati-hati.


2.Belilah buku mengikut keperluan


Ilmu dalam Islam ada tangganya yang perlu di daki. Seseorang itu tidak boleh menjadi alim sebelum belajar dan begitu juga seseorang itu tidak sesuai mempelajari bidang hadis sebelum menguasai ilmu bahasa arab. Oleh itu jika ke kedai buku, belilah buku-buku yang sesuai dibaca untuk anda dan keluarga. Buku asas-asas agama, buku panduan keluarga, buku asas ilmu hadis dan bahasa atau buku-buku pengetahuan am Islam yang membantu anda mendekatkan diri kepada Allah swt.


Jauhilah membeli buku-buku kritis dan sensasi semata-mata kerana ianya popular dan hangat diperbahaskan. Sebuah kaedah fiqh ada menyebut bahawa “Barangsiapa yang ingin mendapatkan sesuatu sebelum tiba masanya maka dia akan dilarang daripada memiliki apa yang dimahukannya itu.”


Nasihat saya belilah buku mengikut kemampuan ilmu dan tahap kebolehan anda sebelum terjebak dalam jenayah ilmu dan perangkap syaitan yang merbahaya. Ilmu boleh menjadi racun apabila ianya tidak ditapis oleh neraca kebijaksanaan dan kemahiran. Pelajarilah ilmu daripada para ulama dan berguru sekalipun tidak salah menuntut ilmu daripada buku.


Buku adalah catitan fakta atau boleh sahaja menjadi bahan pemutar belit cerita. Pembaca akan terdedah kepada ilmu yang berada di dalamnya atau kedustaan dan kepalsuan yang tercatat bersama dengannya. Menapis ilmu dan informasi itulah yang sukar jika tiada guru dan rujukan yang mampu memandu dan menyuluh jalan.


3. Ilmu itu bertambah dengan bertahap


Tidak salah membeli buku-buku baru yang berguna untuk membuka minda dan mata serta menambah ilmu baru dan pengetahuan sekeluarga. Tetapi biarlah ianya bertahap dan tidak terus secara langsung mengugat jiwa dan minda tanpa persediaan mental dan emosi yang kukuh untuk menelan segala isi dan menghadamkan isu perbincangan secara bijaksana dan teliti. Belilah buku-buku secara bertahap seperti mana proses ilmu itu juga berjalan secara bertahap.


Mula-mula beli buku-buku asas hadis dan pengenalan, setelah terbiasa dan mula memahami isunya barulah melompat ke lebih tinggi mempelajari berkenaan isu-isu dan ilmu mustolahah hadis dan membaca kitab-kitab hadis yang asas. Jangan terus melompat membaca Kitab Fathul Bari atau sahihnya iaitu Jami As-Sahih (Sahih bukhari) sedangkan susunan hadis-hadis ringkas oleh Imam Nawawi seperti hadis empat puluh dan kitab Riyadus Solihin pun belum mampu anda habiskan.


4. Bertanya ustaz atau orang yang lebih tahu tentang buku


Tidak semua buku dan isinya sama sekalipun tajuk di muka hadapan seakan-akan sama atau sememangnya sama. Diolah dan digubah oleh sang penulis maka isinya pasti akan berbeza. Sifat solat nabi misalnya sekalipun tajuk seolah-olah sama semuanya tetapi kini sudah berbagai-bagai versi dan jenis buku bercerita tentang solat mengikut nabi. Ada dalil hadis semuanya, ditahqiq semuanya tetapi kenapa berlainan fakta dan versi ?


Itulah yang dinamakan buku ialah catitan ilmu dan informasi. Ianya sebuah hidangan yang dimasak oleh sang penulis dengan ramuan dan resepi masing-masing. Bertindak bijaklah dengan mengambil menu yang bersesuaian dengan kemampuan, keperluan dan yang mampu memberi lebih banyak kemanfaatan. Tanyalah orang yang mengetahui jika kamu tidak tahu.


5. Mengenal pengarang dan penulisnya


Buku adalah hasil tulisan seseorang yang dikenali sebagai penulis, penyusun atau penterjemah. Dikatakan penulis apabila dia yang menulis buku tersebut secara sendiri atau dituliskan bagi pihak dirinya dengan ilmu dan informasi yang berasal daripada dirinya sendiri. Dialah sumber ilmu yang terkandung dalam buku tersebut.


Maka mengenali siapakah sumber ilmu kita dan apakah pegangannya, manhajnya dan mengenali latar belakangnya membantu kita memahami sedikit sebanyak method atau cara penulisan serta idea dan informasi yang disampaikan di dalam bukunya.


Penyusun ialah orang yang tidak menulis bahan-bahan asal tetapi bertindak sebagai tukang susun dan atur dengan mengambil pelbagai sumber-sumber asas dan asal yang sedia ada atau sudah ditulis oleh orang lain lalu menyusunnya ke dalam sebuah buku baru dan memberi tajuk baru atau meringkaskannya kepada topik tertentu yang dikehendakinya sahaja.


Manakala penterjemah ialah seorang tukang terjemah daripada bahasa asal buku itu seperti kitab arab dari bahasa arab kepada bahasa Melayu dengan memberikan penjelasan dan makna-makna tambahan agar pembaca dapat memahami tajuk yang disampaikan oleh pengarang asal.


Mengenali penulis (pengarang), penyusun serta penterjemah adalah penting dan memilih buku juga bergantung kepada pemilihan mereka bertiga di atas kerana sudah pasti kelemahan dan kredebiliti seseorang itu mempengaruhi kekukuhan fakta dan ketepatan ilmu dan isi di dalam buku yang dihasilkan. Ilmu itu ialah agama maka lihatlah daripada siapa kamu mengambil agama !


6. Tahqiq, syarah dan taklid


Belilah buku yang mempunyai edisi tahqiq (penyemakan) terhadap dalil-dalil yang ada di dalamnya jika ianya sebuah buku asas dan ringkas tentang ilmu agama. Tahqiq bermaksud kajian dan semakan terhadap isi-isi kitab agar tiada kesalahan dan melakukan sebarang pembetulan. Biasanya tahqiq diperlukan pada menilai dalil-dalil dalam sesuatu buku apakah hadis-hadisnya sahih, lemah dan boleh dibuat hujah atau sebaliknya.


Manakala bagi buku-buku berat dan besar yang mengandungi perkara pokok ajaran Islam, isu halal dan haram serta melibatkan hukum-hukum penting adalah diwajibkan kepada mereka yang mampu untuk mendapatkan buku-buku tersebut dalam bentuk telah siap di syarahkan oleh para ulama. Syarah bermaksud “menerangkan atau menjelaskan maksudnya yang tersirat dan tersurat.” Kitab hadis Sahih Bukhari misalnya, sahih Muslim dan lain-lain yang seumpama dengannya adalah memerlukan kepada syarahan oleh para ulama di dalam memahami isi kandungannya.


Belilah buku-buku agama yang penting dan induk sebagai rujukan dengan disertakan oleh syarahan daripada pelbagai ulama Islam yang berkaliber dan berpengalaman luas moga-moga ianya membantu kita memahami isi-isi kitab dengan jelas.


Taklid berlaku apabila kita sebagai pembaca menerima bulat-bulat tidak hanya isi kandungan buku yang ditulis oleh penulisnya. Tetapi menerima tahqiq kepada dalil-dalil di dalamnya (seperti hadis di dalam buku itu sahih atau tidak) semuanya kita taklid sahaja semata-mata tanpa mengetahui pun apakah semakan dan status dalil-dalil di dalamnya benar-benar seperti yang didakwa ?


Taklid bermaksud memasang ikatan di tengkuk yang bermakna kita mengikut pendapat seseorang tanpa ilmu dan hujah. Itulah level dan peringkat orang awam seperti kita yang membaca buku-buku agama dalam keadaan tiada kemampuan untuk memeriksa status dalilnya, kaedah penulisannya dan menyemak pula apakah sumber rujukan dan dasar-dasar penulisannya. Syarahan sesebuah buku atau kitab oleh para ulama pun boleh jadi dibuat mengikut kefahaman atau mengikut aliran pendapat yang dipegang oleh seseorang ulama.


Sebuah kitab yang satu boleh memiliki pelbagai versi syarahan yang saling berbeza antara satu sama lain kerana orang (ulama) yang mensyarahkannya ialah berlainan pendapat , mazhab atau berbeza gaya dan cara mereka. Itu belum lagi kerana faktor tahap keilmuan yang berbeza !


Pengajarannya ialah janganlah tunjuk alim atau mendakwa sudah mengetahui banyak benda jika kita hanya mendapatkan ilmu dan informasi tersebut hanya dengan buku atau dari sekadar membaca.


7. Pilih percetakan yang tidak mengawal kualiti dan kebebasan isi penulisan


Ada sesetengah syarikat percetakan melakukan beberapa kesalahan dan jenayah ilmu apabila bertindak melakukan edit atau ubahsuai buku dan isi kandungannya tanpa melalui cara dan proses yang betul sehingga menghilangkan keaslian ilmu dan naskah penulisan atau mengubah fakta dan pendirian seseorang penulis yang telah menyebut pendapat dan fatwanya di dalam buku atau kitab yang dicetak.


Kalau nama tajuk buku sesebuah kitab terjemahan pun sudah diubahsuai demi menarik minat pembaca dan pembeli sekalipun perbuatan tersebut sangat-sangatlah tidak beretika masakan isi kandungan dalamannya tidak mampu diubah suai mengikut citarasa dan hajat pembaca ?


8. Bacalah buku yang dibeli dan jangan membuang masa membeli buku baru sehingga selesai membaca buku yang lama


Tiada nasihat yang sesuai untuk saya sampaikan kecuali menaqalkan sebuah kisah berdasarkan hadis Ibnu Mas’ud ra : “Sesungguhnya para sahabat ra jika belajar 10 ayat dari Al-Quran, maka tidaklah mereka meneruskan dengan ayat yang lainnya melainkan mereka terlebih dahulu telah mengetahui maknanya dan beramal dengannya.” (Sila lihat Mukhtasar Tafsir Ibn Katsir Jilid 1, ms. 15,).


Baca dan amalkanlah terlebih dahulu ilmu yang sudah ada sebelum menambah dan membaca buku tentang ilmu yang baru. Pengetahuan ialah bebanan dan ianya akan dipersoalkan sejauh manakah anda telah beramal dan menyampaikannya.


Wallahu’alam

Tuesday, April 12, 2011

Salam Revolusi buat Rakyat Malaysia



Sekadar pandangan,

Manusia apabila tiada agama maka yang menyelamatkan mereka buat sementara ialah nilai kemanusiaan...nama lainnya ialah fitrah...tanpanya habislah mereka dibaham oleh sifat kebinatangan...

Keadilan dan kemanusiaan itulah yang menyelamatkan mereka...

Kerana itu apabila datangnya agama maka berbondong-bondong orang-orang yang ada "nilai" ini memeluk Islam...kerana mereka mendapati Islam membawa nilai kemanusiaan dan keadilan...kata lain ialah memenuhi fitrah.

Ini membuktikan bahawa sebelum Islam lagi mereka sudah mampu menilai dan diberikan sedikit bekal buat mengukur kebenaran...fitrah..kerana itu mereka mampu melihat keadilan dan ketinggian nilai Islam.

Malangnya, kita pula memiliki agama melalui kelahiran...dalam keadaan kita sendiri masih belum terlepas dari belenggu kebinatangan...fitrah asli...kemanusiaan dan keadilan yang asasi itu pun belum diasuh lantaran kita memandangnya sebagai tiada keperluan...Konon Al-Quran dan As-sunnah sudah mencukupi...

Ya, cukup ! Tapi untuk manusia yang sudah punya fitrah dan "nilai" keadilan dan kemanusiaan untuk membuat pertimbangan !!

Tapi kita ?? Masih bertaraf binatang dan haiwan sekalipun membaca Al-Quran dan mensyarahkan hadis rasul junjungan~

Apa jadi apabila binatang beroleh hujah dan senjata ??

Yang kuat berkuasa dan yang lemah terus tertindas....

Al-Quran dan As-sunnah itu adalah cahaya...perbaiki dahulu cermin diri-Mu (jiwa kita) agar kamu mampu untuk memancarkan cahaya itu...kerana cermin yang kotor tidak akan bermanfaat walau cahaya yang menyinarinya begitu terang memancar !!

~Emran Ahmad ~
Cetuskan revolusi kemanusiaan sebelum revolusi keagamaan