Tuesday, February 26, 2008

Mengundi Berdasarkan Parti atau Calon ? - Pendapat Rasmi Ustaz Emran

Salam,

Segala puji hanyalah bagi Allah swt,

Cuma saya renungi kenyataan Dr MAZA, saya kurang bersetuju pada maksud kesimpulan kenyataan beliau ( Di DALAM UNDILAH BERDASARKAN CALON) dan kurang setuju mereka yang mengamal pakai secara mutlak pendapat beliau dlm hal ini.

Sistem demokrasi bukan sama dengan sistem yg dibawa oleh nabi SAW pada konsep keseluruhan, sebab itu dlm hal ini pendapat ustaz Hasrizal

http://saifulislam.com/?p=1502

Pandangan beliau lebih tepat, berguna dan bermanfaat memandangkan lebih menepati situasi semasa dan lebih mengenai sistem yang berkuasa.

Dalam sistem parti, walau Calon tu baik macam mana pun, namun dia tetap tertakluk kepada kehendak parti dan keputusan mesyuarat bahagian dan negeri parti dia, bukan sesuka hati dia tadbir kawasan yg dia wakil sesuka hati...

Misalnya Dr Asyraf Wajdi org yang baik dan kita sayangi, namun bertanding atas tiket UMNO menjadikan beliau tertakluk atas arahan dan dasar parti. lalu masakan kita boleh percaya beliau nak tegakkan Islam di kawasan Tumpat dan menjadi raja memerintah di kawasan tersebut yg boleh menegakkan apa yg beliau rasa betul ? sedangkan haluan parti dan kehendak organisasi UMNo dan BN berbeza ?

Menteri Besar pun kena naik turun dua tiga kali putrajaya bagi nak boleh mendapatkan kuasa utk memerintah lagi negerinya..inikan pula wakil rakyat ?? Parti yg berkuasa...

Hal ini lebih menepati kaedah syarak dan fatwa-fatwa ulama salaf sendiri yg menuntut melihat kepada maslahat dan kesan dr tindakan yg dilakukan...

Kesan dan maslahat dr undi kita tercapai bukan pd kemenangan wakil rakyat tertentu dan peribadi tetapi parti !! Kemenangan parti yg menentukan dasar negara dan itu yg memperngaruhi maslahat.

Baca dr perspektif usul fiqh dan qawaid fiqhiyah pun kita akan setuju..parti yg penting krn aulawiyatnya kemenangan parti yg menghasilkan kesan dan menimbulkan apa yg disebut maslahat dan mudhorat.

Juga cuba baca artikel Dr Abd Aziz Bari, pakar perlembagaan supaya kita tahu cara sistem Malaysia berfungsi maka hukum dan pendapat agama dapat disalurkan menepati kehendak Ummah dan keperluan Islam semasa...

Mengenai hujah dr kitab dan Sunnah, saya nasihatkan jgn kita (org awam, Dr MAZa takpalah dia mufti) mudah-mudah menyandarkan pendapat -pendapat kita pd kitab dan sunnah dalam persoalan politik yg kita kurang arif dan tahu sistem dan perjalanannya kerana boleh mengabikatkan buruk pd org awam.

bagaimanapun, pendapat Dr MAZA tdklah saya tolak keseluruhan,

Pada situasi tertentu, kita boleh meletakkan pendapat beliau tetapi MESTI SUSUN PD AULAWIYAT DAN KEADAAN.

Pada situasi normal dan umum, utamalkan memilih PARTI !! kerana dr kaedah fiqhiyah kita faham memilih parti menghasilkan kesan dan perubahan pd maslahah kita....!!

kemudian dlm situasi khusus barulah pemilihan individu penting misalnya dlm pemilihan calon-calon yg datang dr parti-parti yg masing-masing dipercayai dan boleh diyakini kesungguhan mereka menegakkan Islam misalnya

"Dalam pilihanraya Umum ke 12 kali ini, kawasan Parlimen Alor Setar ditandingi oleh PAS, BN dan PARTI ISLAM REFAH contohlah takpun HAMAS !!!

Masa tu antara HAMAS dan PAS bolehlah kita compare antara dua parti yg nak bawa Islam ini siapa calon yg lebih baik...!!!

tetapi antara calon PAS yg kita tahu hala tuju dan matlamat serta dasar partinya dengan calon BN yang juga kita tahu ke mana dasar dan matlamat partinya...tak wajar...

tak patut kita pilih berdasarkan calon !!! ini bersalahan dgn kaedah syarak dan juga maslahat pd agama...sekiranya kita faham cara politik di Malaysia berfungsi !!!

Maaf,

saya terlupa melengkapkan pendapat saya di atas tadi dengan satu lagi keadaan dan situasi iaitu apa harus dibuat bagi kawasan yang ditandingi oleh calon syiah atau kumpulan yg beraliran sesat dan dia mewakili parti Islam dan mewakili parti yg mempunyai dasar hendak memperjuangkan Islam.

Jawapan yg dianggap oleh saya sebagai paling tepat ialah kita haruslah mengutamakan aulawiyat pd maslahat, situasi semasa yg berlangsung dgn sistem yg ada.

Di Malaysia, parti PAS pun mengadakan muktamar dan pemilihan, di situ ialah medan untuk kita jatuhkan org-org yang berfahaman salah dan sesat ini...di situ ialah medannya....bukan PRU pilihanraya Umum sebab apabila di dalam pilihanraya...menjatuhkan orang ini memberi kesan pd PARTI sekaligus memberi kesan pd maslahat kita keseluruhan.

Kita boleh sahaja jatuhkan beliau selepas pilihanraya dengan melalui desakan kepada parti, kepada pucuk pimpinan setelah Malaysia telah tertegak dengan dasar yang kita inginkan sudah berlangsung.

Seorang syiah, memang berbahaya namun dia bertanding membawa misi dan dasar parti yang didokongi beliau bukan aqidah syiahnya !!

Selepas pilihanraya, parti berjaya mendapat dan berpeluang melaksanakan dasar, kita boleh pula berterusan memperjuangkan Agenda SUNNAh dan perjuangan kitab dan sunnah yg kita inginkan dengan mendesak kepimpinan yg berfahaman sesat digugurkan.

Jika parti tersebut tidak mahu, maka kita boleh berterusan memperjuangkan isu-isu aqidah Islam dan apa yang tidak dititik beratkan oleh mereka dengan kemampuan kita.

Namun sewaktu saat kita hendak mempertaruhkan masa depan negara dan hala tuju masyarakat dan kebajikan rakyat, jangan menjadikan nila setitik rosak susu sebelangga.

Oleh itu tumpukan fokus bagi mencapai hak-hak Islam dan rakyat kemudian setelah pilihanraya, usahalah semampu kita ubah pula dan muhasabah serta perbaki soff-soff perjuangan Islam

wallahualam...

Sekadar pendapat, jika tersalah Alhamdulillah dan jika benar moga Allah kuatkan kita menanggung amanah bagi melaksanakannya.

Sunday, February 24, 2008

Pilihanraya Umum ke 12- Apa lagi yang anda perlu tahu ?

Assalamualaikum,

Salam hormat kepada pembaca yang dirahmati sekalian, apa lagi yang dirasakan perlu anda ketahui ?

semoga permasalahan anda terjawab melalui artikel dan tulisan-tulisan di bawah.

Apakah hukum menyertai pilihanraya ?

sila buka :

http://al-ahkam.net/home/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=61173





Bolehkah saya mengundi calon non-muslim ?

sila buka :

http://saifulislam.com/?p=1502#more-1502



Jangan risau, akan saya update dan tambah dari semasa ke semasa untuk kegunaan anda sebagai bekal menghadapi PRU ke 12.


Saturday, February 23, 2008

Iklan- Jangan lupa apa terjadi pada umat Islam luar

Salam,

Di tengah-tengah kekecohan pilihanraya, kita tidak harus lupa pada penderitaan umat Islam di luar sana mungkin sedikit iklan boleh menyedarkan kita ?

entahlah...









Keamanan tidak akan pernah dapat dicapai tanpa Islam, yakinkah dengan multi-rasional, perpaduan kaum, kemewahan ekonomi, pembangunan dan Islam hadhari akan dapat menyekat barat dan kuasa-kuasa besar dunia daripada menjajah dan menakluk kita ?



Apakah hanya dengan menganut faham sekuler, mengakui Islam hanya sekadar agama yang berkait urusan nikah-kahwin, cerai dan mati itu boleh menjamin kita akan dianggap sebagai rakan oleh Amerika dan musuh-musuh Islam lalu mereka tidak akan mengapa-apakan kita ?





"Sesungguhnya telah pun sesat golongan sebelum mereka dan menyesatkan pula ramai orang selain mereka dan sesatlah mereka dari jalan yang benar" (Surah Al-Mai'dah : 77).

berikut ialah laporan berita :

Los Angeles, Alta California - May 2, 2004 - (ACN) The release, by CBS News, of the photographs showing the heinous sexual abuse and torture of Iraqi POW's at the notorious Abu Ghraib prison has opened a Pandora's box for the Bush regime. Apparently, the suspended US commander of the prison where the worst abuses took place, Brigadier General Janis Karpinski, has refused to take the fall by herself and has implicated the CIA, Military Intelligence and private US government contractors in the torturing of POW's and in the raping of Iraqi women detainees as well.....



Sila layari : http://www.jameswickstrom.com/

Astagfirullah...x3

Apa ustaz niiih ? Pamerkan gambar2 macam ni di blog ini ?

Saya menyakini, ramai yang membuka weblog ini banyak secara kebetulan, jadi bagi saya tidak mengapa pelajari hakikat dan kebenaran walau melalui cara yang agak keterlaluan...gambar di atas sudah ditapis, cuma saya terfikir harus dipamerkan gambar di atas agar menunjukkan sikap kebiadapan bangsa yang mengaku bertamadun di dunia hari ini dengan keangkuhan mereka.

Maruah umat Islam, tiada pembela, keagungan Islam hanya didengari sekali-sekala diselangi dengan batuk-batuk buatan oleh penceramah yang berucap di PWTC dengan merasmikan acara dan majlis rasmi.

Tiada kesungguhan, hanya ucapan belaka...

Ramai yang akan mengeluh pada saya, lalu berkata, "ustaz, kita kalau hendak menegur pun kenalah berhikmah dan beradab, menjaga tatatertib...." saya setuju pada hal tersebut, cuma jangan terlupa realiti semasa ialah apa yang saya pamerkan dan apa yang lebih lebih teruk dari itu...!

Masih ramai, umat Islam yang berilmu kononnya, mantap aqidah katanya, suci dan bersih matlamat ujarnya, salim dan sahih manhaj omongnya....namun masih menyetujui SEKULER di negara sendiri dan menganggap menjatuhkan kuffar di negara luar yang menindas umat Islam dan berjihad menentangnya ialah kerja bid'ah.

Adapun kerja-kerja menjatuhkan kezaliman, kefasiqkan dan kebathilan (yelah, sapa pulak yang mengkafirkan orang Islam di Malaysia ni jadi kita cakap fasiq jer...) ialah satu kerja khawarij yang melawan sebuah pemerintahan yang sah menurut kitab mereka dan sunnah mereka pada omongan-omongan mereka...

Bukan sekali orang menegur pasal gambar yang pernah saya pamerkan ini, katanya elok pamerkan gambar-gambar yang menutup aurat, saya setuju namun agaknya dia terlupa di Cyber Cafe yang dia sedang menaip itu ketika menulis kepada saya itu pun, gadis yang disebelahnya bahkan memakai skirt singkat menampakkan betis dan peha.

Kita tidak suka kepada kejahatan tetapi kita tiada pula melakukan usaha untuk mengubahnya lalu bagaimana ?

Kita benci parti pembangkang tiada akhlak dan tiada moral ketika bercakap tapi kita lupa yang kita juga seperti mereka yang mahu menegakkan Islam cumanya mereka bekerja siang dan malam tetapi kita hanya mengkritik pagi dan petang.

Friday, February 15, 2008

Perubahan atau menerima keadaan yang ada


Salam,

"There are two primary choices in life: to accept conditions as they exist, or accept the responsibility for changing them." - Denis Waitley





(Terdapat dua pilihan di dalam hidup, sama ada anda mahu menerima keadaan situasi yang ada atau anda mahu memikul tanggungjawab untuk mengubah situasi yang ada)

"Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum sehingga kaum itu sendiri mengubah nasib mereka." (Al-Hijr : 15)


Sekiranya anda merasakan bahawa rakyat sudah terbela, Islam sudah tertegak di Malaysia, hiburan seperti Akademik Fantatsia, budaya wanita dan gadis memakai baju menampakkan pusat, lelaki berambut punk ialah bagus, tahanan ISA memang layak dikenakan hukuman dan orang awam patut dipenjarakan tanpa bicara, anda menyukai kenaikan harga barang, merasa bahagia dengan kenaikan minyak, yuran pengajian yang meningkat, tidak mengapa PTPTN dan pengajian pendidikan kepada rakyat perlu dibayar, tol perlu wujud, hospital sudah cukup jimat murah dan polis boleh melakukan apa-apa sahaja tanpa memerlukan waran dan bicara mahkamah.



Maka undilah ....




Hidup Melayu ! Hidup Melayu ! di bawah anak-anak tangga...menyedut nikmat air-air syahwat..dibalik semak dan dibelukar-belukar dalam...lalu terdedah dan tertangkap sehingga memalukan...Hidup Malaysia ! Maju negara apabila bangsa lain tertangkap di bilik hotel mewah dan terkantoi melalui Video Klip yang tersebar...I am the Man !!! Mengaku bangga dan kemudian dia dibela...!!!

Bangsa Melayu layaknya melepas nafsu hanya di perdu buluh dan di balik semak...tak ubah seperti binatang...sedang yang lain di hotel mewah...bintangnya tidak terkira...

Astagfirullah...itu sahaja keluhan orang-orang kita...
Dosa dan dosa... katanya setelah pulang dari kedai kopi, membaca surat khabar kebangsaan...tetapi nasib bangsa tidak diubah setelah 50 tahun diberi mandat.

Apa usaha kita ?
Marilah pikul tanggungjawab bersama....

Membangun Bersama Islam !!!