Wednesday, March 31, 2010

Apa yang Kita Malu dan Tak Malu ?

Selalunya saya perhatikan bahawa ramai di kalangan kita sekarang ini sudah malu untuk mengaku beragama dan malu pula untuk beramal dengan agama. Dewasa ini orang ramai lebih senang dan berbangga menjadi anti-agama, agama biasa-biasa, sederhana, moderate dan semacam lagi ungkapan-ungkapan yang menunjukkan bahawa saya bukanlah seorang yang KUAT BERAGAMA.

Kita Malu untuk memegang Al-Quran di Khalayak Ramai...khuatir kononnya kita dianggap wara' dan beragama....malu rupanya...

Tetapi kita tidak pula malu untuk memegang guitar, alatan muzik di hadapan khalayak, ke sana sini memikul kayu besar itu sambil berbangga dikenali dan disangka sebagai pemuzik, ahli kumpulan muzik, artis dan sebagainya...


Kita malu untuk memakai pakaian yang labuh menutup aurat, malu untuk kelihatan seperti ustazah dan orang yang alim serta wara kerana tidak mahu menjadi hipokrit kononnya (aku tak baik jadi buat apa nak pakai tudung labuh atau pakaian yang menutup aurat sempurna)





Tetapi kita tidak pula malu untuk mendedahkan aurat dan bahagian anggota tubuh badan kita kepada lelaki yang bukan mahram dan kepada mereka yang tidak berhak melihat aurat dan bahagian badan kita.




Kuat beragama ialah satu aib dan memalukan pada zaman ini

Kenapa dan mengapakah jadi sedemikian ?

Banyak faktornya yang mendorong perkara sedemikian terjadi.

Pertamanya sudah pastilah apa yang berlaku ini merupakan jasa ibubapa yang dikasihi di dalam merosakkan dan menyesatkan anak-anak mereka menjadi hamba-hamba Allah SWT yang derhaka. Mereka bijak menggunakan agama untuk hawa nafsu mereka dengan memaksa anak-anak supaya mentaati ibubapa. Jangan menjadi anak derhaka dan hendaklah taat kepada ibubapa kerana itu suruhan agama dan sebeban lagi hujah-hujah yang padu dan jitu untuk memaksa para anak mentaati ibubapa.

Kan senang kalau mentaati ibubapa menjadi anak yang baik ?

Malangnya ketaatan kepada ibubapa itu sebenarnya ialah amanah Allah SWT kepada para ibubapa agar dapat menjadi alat untuk membolehkan mereka (ibubapa) mudah membawa anak-anak mereka menuju Allah SWT, sebagai bantuan untuk membolehkan mereka membimbing dan membesarkan anak-anak mereka dengan Islam.

Namun bukan itu yang berlaku sebaliknya ibubapa menggunakan senjata "Ketaatan kepada ibubapa" untuk memenuhi nafsu serakah dan jahat mereka. Anak-anak menjadi mangsa kejahilan agama, mangsa nafsu keduniaan dan nafsu kebanggaan mereka sehingga anak-anak dibesarkan jauh daripada Islam, dengan tujuan menjadi aset kebanggaan duniawi dan lebih dahsyat kehidupan anak-anak itu dirosakkan dengan arahan dan ajaran yang salah serta menyeleweng.


Mereka (ibubapa) menyuruh anak-anak mentaati mereka sedangkan mereka tidak pula taat kepada Allah SWT.

Ibubapa menakut-nakutkan anak-anak dengan slogan "Anak Derhaka" dan mengancam mereka dengan neraka dan dosa sedangkan para ibubapa telah terlebih dahulu sepatutnya takut dan gerun dengan janji-janji Allah SWT kepada orang yang khianat kepada amanah dan derhaka kepadanya.

Mereka ini (golongan ibubapa yang tidak beragama tetapi menggunakan agama sebagai alat) adalah sejahat-jahat manusia dan tiada ketaatan kepada mereka.

Tiada ketaatan kepada makhluk di dalam bermaksiat kepada Allah SWT dan mentaati ibubapa yang derhaka kepada tuhan ialah dilarang jika ketaatan itu membuatkan diri mereka semakin berbangga dan suka di dalam kesesatan.

Keduanya sudah pasti pihak kerajaan dan pemerintah yang berkuasa.


Pemerintah berperanan besar menerapkan agen perosak berupa hiburan di dalam masyarakat kerana untuk menyeimbangi sokongan dan suara mojariti agar rakyat tetap suka serta bernaung di dalam kerajaan yang memerintah. Tiada usaha dakwah dan pembaikan dilakukan secara bersemangat kerana apa yang menjadi pemerhatian pemerintah adalah cuma satu, iaitu jalan untuk mereka kekal memerintah....itulah fokus utama semua pemerintah....mahu lebih kuasa dan mahu mengekal kuasa.


Ketiga ialah Para pendakwah, ulama dan ahli ilmuan agama


Mereka ini suka menjadi rahib, paderi dan ahli ibadah yang tidak perlu bersusah payah melakukan kerja-kerja kasar mencari rezeki dan menggerakkan tulang empat kerat. Bernaung di bawah bangunan tinggi dan mewah sebagai penasihat yang warak, atau bekerja mengikut jadual sebagai tukang syarah dan ceramah menyebabkan anak-anak muda dan masyarakat bawahan sangat jauh berhubungan dengan ahli agama.

Tiada dijemput tiadalah kelibat, datang dengan undangan dan sampul berisi bukan sekadar surat...mereka ialah orang-orang yang suka dan gembira didengari suaranya, disanjungi dan dihormati...demi pengaruh mereka bercakaran sesama sendiri dan demi keyakinan bahawa hanya mereka yang lebih suci dari yang lain maka mereka akan melakukan apa sahaja termasuk mencerca dan mencela aib peribadi.



Itulah ahli agama rata-ratanya di zaman ini...berjalan tidak berkaki, perut semakin lebar setiap hari tanpa puasa Isnin khamis yang menjadi amalan sunnah nabi SAW.

Nafsu dan emosi menguasai diri, kerana kematangan dan akhlak yang terpuji terpendam disebalik tekanan duniawi yang memaksa para pendakwah menjadi hamba-hamba sahaya kepada pemerintah zalim dan jahil dengan itu secara tanpa disedari mereka pun mula memilih topeng-topeng dan skrip-skrip yang mudah daripada Al-Quran dan As-sunnah untuk diamalkan di atas pentas kehidupan.

Hakikatnya sudah menjadi sunnatullah, bahawa hanya pelakon yang handal memainkan watak mengikut skrip sahaja yang biasanya akan menjadi watak utama dan skrip pula jika yang sukar dan susah sahaja barulah akan mendapat anugerah.



Rata-rata yang lain cuma watak sampingan yang akan dilupakan oleh sejarah.

Friday, March 19, 2010

Promosi Buku - Mencari Pasangan Hidup (Pesta Buku KLIBF 2010)


Alhamdulillah, akhirnya terbit jua buku kedua saya yang bertajuk "Mencari Pasangan Hidup" semoga ianya dapat diterima sebagai bekalan dan amalan ibadah di sisi Allah SWT.

Buku Mencari Pasangan Hidup ini menampilkan manual mencari jodoh didasari bimbingan daripada al-Quran dan al-Sunnah.

Antara kandungannya ialah :

* Mengapa perlu berkahwin muda?
* Adakah ibu bapa berhak menghalang?
* Martabat wali dalam perkahwinan
* Masalah sekufu menurut pandangan Islam
* Hukum kahwin lari dalam Islam

Harga: RM16.00 Muka surat: 352



Semoga Allah SWT menerima amalan kita dan memberi kita pertunjuk dan hidayah-Nya.

Wednesday, March 17, 2010

Ahl Sunnah Wal Jamaah ialah Terrorist, dulu, kini dan selamanya kepada Musuh Islam


Rumusan Artikel :

“Perangai Raddul fi’el ini memang terkenal berlaku kepada mana-mana gerakan Islam, individu pendakwah dan peribadi orang ramai yang tidak ada matlamat serta wawasan yang jelas dalam agama mereka atau disebut sebagai tiada memiliki manhaj yang jelas. Dakwah mereka ini tidak bergerak maju ke hadapan lantaran tiada matlamat dan wawasan yang ingin mereka capai selain pasif dan kaku serta institusi agama mereka hanyalah sebagai candu kepada rakyat untuk mentaati kerajaan dan bersikap sabar terhadap kezaliman tanpa usaha aktif tajdid dan pembaharuan masyarakat dilakukan kerana takut kepada ancaman dan risiko khayalan mereka sendiri.

Dakwah mereka tidak bersikap realiti dan menolak segala bentuk risiko kepada diri mereka.

Raddul fi’el bermaksud dakwah mereka hanyalah dakwah respons atau dakwah pasif yang bersikap jawapan balas terhadap apa yang berlaku dan bukan dakwah pemula atau dakwah yang membina ummah. Mereka tidak pandai memulakan apa-apa usaha yang baik tetapi hanya tahu memberi komen, memberi respond balas terhadap usaha orang lain dan sentiasa begitu tanpa mahu memulakan apa-apa perubahan kepada ummah kerana khuatir keadaan akan menjadi lebih buruk sedangkan keadaan yang paling teruk dapat berlaku kepada ummah ialah apabila tiada perubahan.

Apabila Amerika Syarikat dan kuasa dunia sedang giat menyerang umat Islam secara fizikal dan politik melalui propaganda mereka di bawah slogan memerangi Terrorist maka golongan ini dengan segera bangkit bukan untuk membela umat Islam yang tertewas di tangan musuh Islam sebaliknya mereka segera bangun menyambut tangan-tangan musuh itu dengan penuh sopan lalu berkata kami orang-orang Islam ini bukanlah terrorist, jadi usahlah memerangi kami.

Seolah-olah forum, seminar dan usaha kecil mereka itu yang mempromosikan ketaatan kepada pemerintah, melarang umat Islam daripada berjihad diharap akan didengari oleh telinga-telinga penguasa barat dan musuh Islam yang benci kepada Islam itu lalu mereka pun akhirnya akan dapat menerima persahabatan yang cuba dihulurkan oleh sebahagian umat Islam ini dan menghentikan serangan terhadap Islam.

Seolah-olah harapan para penguasa Negara-negara Islam dan ulama mereka ini, agar dengan seluruh umat Islam tidak ada yang berjihad dan tidak ada yang turun ke medan perang membela muslimin yang tertewas itu akan dapat menyebabkan barat dan musuh Allah itu menjadi puas dan gembira lalu bersikap belas kasihan kepada umat Islam dan akan menghentikan serangan mereka terhadap kita.

Sayang sekali harapan mereka itu tidak akan termakbul kerana musuh Islam itu akan sentiasa memusuhi kita, sayang sekali kerana mereka itu lebih cinta dan suka menghulur persahabatan kepada kuffar berbanding sesama umat Islam dan amat sayang sekali kerana penguasa mereka itu lebih suka mendera,memenjara, menyeksa dan menangkap para pejuang Allah SWT berbanding musuh-musuh-Nya.

Mereka mengharap rahmat dan ehsan kuffar agar tidak mengapa-apakan mereka di dunia sedang kita mengharap rahmat dan ehsan Allah SWT agar tidak membakar kita dengan api neraka.

Antara kita dan mereka ada perbezaan dan jurang pemisah.” – ustaz emran.

Allah SWT befirman : "Wahai orang-orang yang beriman, janganlah kamu mengambil musuh-Ku dan musuhmu menjadi teman-teman setia yang kamu sampaikan kepada mereka (berita-berita Muhammad), kerana rasa kasih sayang; padahal sesungguhnya mereka telah ingkar kepada kebenaran yang datang kepadamu, mereka mengusir Rasul dan (mengusir) kamu karena kamu beriman kepada Allah, Tuhanmu. Jika kamu benar-benar keluar untuk berjihad di jalan-Ku dan mencari keridhaan-Ku (janganlah kamu berbuat demikian). Kamu memberitahukan secara rahsia (berita-berita Muhammad) kepada mereka, kerana rasa kasih sayang. Aku lebih mengetahui apa yang kamu sembunyikan dan apa yang kamu nyatakan. Dan barangsiapa di antara kamu yang melakukannya, maka sesungguhnya dia telah tersesat dari jalan yang lurus. (Al-Mumtahanah : 1)

Umat Islam dalam kekeliruan

Saya mendapat makluman rakan bahawa sebuah seminar Anti-Terrorist dianjurkan oleh sebuah badan dakwah sunnah dengan kerjasama badan kerajaan. Katanya seminar tersebut membincangkan persoalan jihad dan terrorist serta mempromosikan dakwah sunnah yang bercanggah dengan terrorist. Harapannya supaya seminar ini memperjelaskan bahawa dakwah sunnah itu bukanlah dakwah yang mengajak kepada keganasan, sebaliknya ahlul sunnah ini ialah dakwah anti keganasan dan dakwah yang harmoni serta sinonim dengan keamanan.

Saya sangat kecewa dengan seminar tersebut termasuk para peserta , penganjur mahupun penceramah yang terlibat serta di dalamnya. Bagi saya mereka itu semua sedang keliru dengan kefahaman sunnah yang silap dan gagal.

Ibarat kata Ibnu Umar ra yang mencela pertanyaan seorang penduduk Iraq tentang apakah hukum fidyah bagi orang yang membunuh lalat sedangkan mereka (penduduk Iraq) telah bertanggungjawab membunuh cucu rasulullah SAW.” (Riwayat daripada Bukhari)

Buat makluman anda yang belum sedar, takala ini umat Islam sedang berdepan dengan musibah apabila diserang daripada segenap penjuru oleh barat dan pihak-pihak yang memusuhi Islam. Serangan ini berlaku bukanlah kerana umat Islam itu sendiri yang meletupkan diri, menembak dan membunuh anak-anak orang-orang Eropah dan Amerika sebaliknya serangan demi serangan yang dilakukan oleh pihak barat dan eropah adalah serangan yang berasaskan perancangan rapi, perbezaan idealogi dan perbezaan kehendak yang membawa kepada pertempuran di antara umat Islam dan kuffar.

Beberapa hari yang lalu Israel telah mengumumkan bahawa mereka akan membuka sebuah Kuil Sinagog yang ketiga di tengah ibukota Masjid Al-Aqsa. Sedang di Iraq dan Afghanistan, jutaan umat Islam menderita oleh penjajahan barat ke atas mereka. Di wilayah China, Muslim Uighur giat ditindas dan disebelah kita kaum Muslim Pattani dibunuh dan kampung mereka menjadi huru-hara, di selatan Filihipina umat Islam Mindanao semakin tertekan.

Apa yang menghairankan saya ialah mengapa tiada satu pun seminar sunnah yang membincangkan persoalan nasib umat Islam ini dan apakah bantuan yang boleh kita hulurkan kepada saudara seagama kita yang berada di seluruh dunia ?

Sekiranya keadaan kita sudah stabil, kekuasaan dunia itu berada di tangan kita dan yang menjadi polis dunia itu ialah para pemimpin kita dan negara-negara Muslim yang kukuh dan berdaulat maka tidak mengapa kita bicara soal terrorist dan ancaman-ancaman keganasan. Di waktu itu kestabilan adalah sangat mustahak dijaga dan dikawal rapi agar umat Islam mengecapi keamanan dan kestabilan perjalanan hukum dan pemerintahan yang berdasarkan wahyu dan kelangsungan hukum-hukum syarak harus dipelihara.

Sewaktu umat Islam berada di tangga teratas, tidak mengapa pedang-pedang disarungkan, panah-panah disimpan, busur digantung dan segala senjata dikawal rapi dan diselia agar tidak digunakan ke jalan yang salah. Apabila umat Islam yang berkuasa, hukum Allah SWT tertegak dan keamanan dibina berasaskan aqidah yang sahih maka waktu-waktu tenteram itu dapat digunakan oleh masyarakat bagi giat membangunkan amal soleh dan kebajikan serta amalan-amalan sunat maka di waktu itu tidak mengapa jihad diperketatkan.

Jihad diperketatkan syarat-syaratnya, diletakkan prosedur dan dikurangi jumlah askar yang dikirim sewaktu keadaan sudah aman dan stabil.

Apbila umat Islam tidak berdepan dengan segala macam bahaya dan ancaman-ancaman jahat oleh para musuh Islam maka ketika keamanan itu berlangsung sehingga dikatakan seorang wanita mampu sahaja bermusafir walau tanpa ditemani oleh seorang mahram adalah tidak mengapa jihad dan feqahnya diselia rapi, dibahaskan dan ditekankan unsur-unsur didikan, toleransi, adab dan akhlak.

Kita punyai banyak masa waktu itu untuk menjelaskan dan mengajar anak-anak supaya berjihad dengan baik dan cara-cara praktis jihad dengan syarat-syaratnya yang ketat.

Malangnya waktu itu bukanlah sekarang.

Saya bersetuju dengan sikap Imam Nawawi ra yang tidak bersikap pengampu terhadap pemerintah seperti ulama-ulama hari ini yang dengan segera menyahut segala macam seruan dan arahan pemerintah tanpa pertimbangan wajar.

Sewaktu Raja Zahir Shah menitahkan supaya harta rakyat dikumpulkan buat memerangi Tatar yang mengancam wilayah Islam maka Al-Imam Nawawi pun menolak keputusan ini dengan mengatakan : “Aku mendengar engkau memiliki seribu orang hamba lelaki yang setiap daripada mereka memiliki seutas tali pinggang daripada emas. Engkau juga ada memiliki dua ratus orang hamba perempuan, dan setiap daripada mereka itu memiliki sejumlah perhiasan.Maka seandainya engkau sanggup membelanjakan semua itu terlebih dahulu, sehingga hamba-hambamu hanya memakai tali pinggang yang diperbuat daripada kain, dan hamba-hamba perempuanmu itu hanya tinggal memakai baju tanpa perhiasan dan baitul mal sudah kehabisan harta maka barulah aku akan mengeluarkan fatwa untukmu agar dapat kamu mengambil harta rakyat itu.”

Jangan menjadi raddul fi’el atau pengikut buta, sebaliknya lihat dan nilai dahulu situasi ummah

Waktu sekarang ini seorang kanak-kanak bisa dirogol dan mayatnya dibuang, yang merogol dan dirogol kedua-duanya adalah Muslim. Pada hari ini golongan yang berpesta seks dan melakukan jenayah secara berkumpulan ialah anak-anak Muslim dan mereka yang ke masjid serta bergaduh berkenaan persoalan siapakah yang lebih baik dan benar ialah para pendakwah dan ustaz.

Maka situasi zaman hari ini adalah berbeza.

Seminar dan dakwah seruan anti terrorist ialah seminar atau dakwah terakhir dalam senarai seminar atau seruan yang wajar dan patut serta layak dianjurkan oleh para pemikir dan pendakwah sunnah.

Pada hari ini jihad menjadi wajib dengan pelanggaran kuffar ke atas tanah-tanah Islam, pembunuhan secara besar-besaran oleh Amerika Syarikat dan pihak bersekutu barat kepada penduduk Islam Iraq, Afghanistan dan Palestine menjadi asbab (sebab-sebab) yang sangat wajar untuk askar-askar dan pemuda Islam dikirim ke sana untuk membela dan mempertahankan Islam dan nyawa umatnya.

Walau di atas bendera apapun, walau di atas pasukan manapun mereka itu pergi ke sana maka Allah SWT akan menilai niat dan hati masing-masing tanpa mengabaikan semangat dan kesungguhan mereka berjihad di jalan Allah SWT.

Aisyah ra meriwayatkan bahawa Nabi SAW pernah bersabda : "Ada satu pasukan menyerang ka'bah, tatkala mereka sampai di tanah lapang, maka mereka akan ditenggelamkan (ke dalam perut bumi) dari awal pasukan hingga yang paling akhir dari mereka." Dia (Aisyah) berkata, "Saya berkata, "Bagaimana ditenggelamkan dari yang paling pertama hingga yang paling akhir , padahal di dalamnya ada orang-orang pasar (para pedagang) dan yang bukan daripada kalangan mereka?" Baginda menjawab, 'Mereka ditenggelamkan (ke dalam perut bumi) dari yang paling pertama hingga yang paling akhir, kemudian mereka dibangkitkan menurut niat mereka." (Hadis riwayat Muslim dan Ahmad)

Di dalam riwayat yang lain, Aisyah bertanya mengenai keadaan orang yang terpaksa menyertai mereka atau berada di dalam medan tersebut kerana terpaksa maka dijawab oleh baginda : “Dia ditenggelamkan bersama mereka, tetapi dia akan dibangkitkan pada hari kiamat menurut niatnya.” (hadis riwayat Tirmidzi, Ibn Majah)

Kaum wanita juga boleh menyumbang dan menyertainya jika mereka berkuasa dan berkemampuan untuk menyumbang kepada usaha jihad ini.

Pelbagai aksi-aksi jihad dan usaha-usaha yang dilakukan oleh para pemuda, para pejuang Islam dan setiap usaha mereka itu jika ditengah-tengah medan perang maka ianya dikira sebagai usaha amaliyat (operasi) jihad yang mengandungi risiko tersilap dan tersalah dan ianya termasuk dalam bahagian ijtihad yang mendapat pahala jika tersilap atau tepat.

Usah menilai operasi jihad dan aktiviti ketenteraan serta pertempuran dengan hanya membaca kertas kerja-kertas kerja seminar dan tulisan ahli akademik yang tidak pernah mengunjungi medan pertempuran.

Relaiti vs. Fantasi

Tiada apa yang dapat dikawal dan terjamin di dalam medan perang. Setiap operasi jihad memiliki risiko dan setiap apa sahaja usaha melemahkan musuh akan mengundang bahaya di pihak kita maka operasi yang dirancangkan oleh para panglima perang selalunya dibuat berdasarkan taktik, targat (sasaran) lawan, keadaan masa dan kesesuaian serta sedikit sebanyak dipengaruhi oleh pengalaman-pengalaman lepas.

Budak-budak mentah yang baru berhingusan mengenali sunnah dan Islam, para penceramah yang sentiasa dibawa oleh driver (pemandu) ke tempat ceramah dengan duit minyak perjalanan yang disponsor, pendakwah dan ahli akademik agama di universiti yang mendapat layanan kelas pertama di dalam majlis-majlis rasmi dan muka depan akhbar sama sekali tidak akan memahami hal ini.

Ramai orang bercakap tentang fiqh jihad dan maghazi sedangkan mereka tidak pernah ke medan-medan jihad perang lalu bagaimana mereka beroleh fiqh nya ? Fiqh jihad ini ialah fiqh yang terkait dengan tindak aksi perang dan kemahirannya serta taktik dan percaturan perang yang hanya jauhari mengenal manikam.

Sama seperti fiqh haji, haruskah seorang yang tidak pernah menunaikan haji dan tidak pula umrah serta dia tidak pernah menjejak kaki ke Mekah itu layak untuk mengulas perihal haji ? Apakah cukup sekadar buku bergambar dan berwarna untuk menjadi panduannya di dalam berceramah kepada orang ramai perihal haji ?

Apakah daripada buku dan tulisan daripada orang-orang yang juga tidak pernah pergi berperang itu dia layak mengucap perihal perang ?

Fiqh ialah praktikel dan amalan yang terhasil daripada kejituan faham yang berasaskan pengalaman yang mendalaman terhadap perkara yang diperbincangkan dan masakan seorang yang bermewah-mewah di dalam hidup hasil makan gaji daripada majikan dan hasil ampu mengampu dapat beroleh fiqh di dalam jihad ?

Maka secara ringkasnya suka sekali saya katakan bahawa golongan sunnah pada hari ini sudah keliru dengan apa yang sepatutnya mereka perlu lakukan dan hasil kekeliruan mereka itu telah bercampur aduk dengan kehendak duniawi mereka sehingga terlahir pelbagai perkara ganjil dan pelik di dalam usaha dakwah mereka.

Dakwah Ahl Sunnah Wal Jamaah ialah dakwah yang dibina atas inisiatif untuk memperbaiki masyarakat

Ahl Sunnah Wal Jamaah tidaklah muncul pada zaman rasulullah SAW dan jika mahu mengira bid’ah dan benda baru di dalam agama itu sekadar merujuk kepada perbuatan yang tidak dibuat pada zaman nabi SAW maka penamaan ahl sunnah wal jamaah ini juga merupakan salah satu bid’ah.

Ahl Sunnah Wal Jamaah ialah nama yang dinisbahkan kepada golongan yang menetap diri di atas sunnah rasulullah SAW oleh para ulama di zaman selepas sahabat yang melihat kemungkaran aqidah dan penyesatan telah banyak berlaku maka mereka mula mempersoalkan sumber hadis-hadis yang tersebar di kalangan mereka dan membezakan di antara perawi hadis yang manakah menetap di atas sunnah dan yang manakah pula ahli bid’ah.

Hal ini disebutkan oleh Imam Muslim dalam Kitab Sahihnya, dengan sanadnya yang sahih bahwa Muhammad bin Sirrin menyatakan dahulunya mereka tidak pernah menanyakan tentang isnad ketika membawakan hadis Nabi salallahualaihiwasallam. Namun apabila terjadi fitnah yakni bid’ah maka mereka pun mula menanyakan perihal para periwayat yangg menyampaikan hadis tersebut.

Ibnu Sirin rahimahullah mengatakan : "Mereka (pada mulanya) tidak pernah menanyakan tentang sanad. Ketika terjadi fitnah (para ulama) mengatakan : Tunjukkan (nama-nama) perawimu kepada kami. Kemudian jika dia melihat kepada Ahlus Sunnah maka hadits mereka akan diambil. Dan jika melihat kepada Ahlul Bi'dah maka hadits mereka tidak diambil". (Diriwayatkan oleh Muslim dalam Muqaddimah kitab sahihnya hal.15).

Al-Imam Ibnul Jauzi mengatakan : "..... Tidak diragukan bahwa Ahli Naqli (dalil) dan Atsar pengikut atsar Rasulullah shallallahu 'alaihi wa sallam dan atsar para shahabatnya, mereka itu Ahlus Sunnah".

Al-Imam Malik rahimahullah pernah ditanya : "Siapakah Ahlus Sunnah itu ? Beliau menjawab : Ahlus Sunnah itu mereka yang tidak mempunyai laqab (jolokan) yang sudah terkenal yakni bukan Jahmi, Qadari, dan bukan pula Rafidhi". (Al-Intiqa fi Fadlailits Tsalatsatil Aimmatil Fuqaha. hal.35 oleh Ibnu Abdil Barr).

Melihat kepada sejarah kelahiran dakwah Ahlul Sunnah Wal Jamaah, kita boleh mendapati bahawa mereka bukanlah ulama yang berdiam diri di atas kesesatan dan kebathilan yang berleluasan di kalangan mereka sebaliknya memulakan usaha untuk memulakan pembaikan aqidah yang telah merosak dalam masyarakat.

Tuduhan ke atas Ahl Sunnah Berlangsung sepanjang Zaman

Penindasan, tuduhan dan kecaman terhadap ahlul sunnah Wal Jamaah akan terus berlangsung sepanjang zaman oleh para musuh Islam dan mereka yang benci kepada dakwah Islam yang sahih.

Para sahabat tidak kurang dicela dan dituduh dengan pelbagai kecaman oleh musuh Islam seperti Syiah dan Khawarij. Golongan Syiah misalnya telah menuduh para sahabat sebagai murtad, mengubah suai isi kandungan Al-Quran dan mengadakan seribu macam lagi pertuduhan-demi pertuduhan kepada para sahabat.

Apabila Muktazilah berkuasa ke atas umat Islam, maka ahlul Sunnah menghadapi tekanan dan dituduh dengan pelbagai macam tuduhan sehingga ramai ulama ahlul sunnah termasuk Imam Ahmad diseksa dengan kejam.

Para ulama dan pejuang Islam zaman berzaman difitnah dan ditindas oleh pemerintah dan pihak yang berkuasa kerana sesungguhnya fitrah perjuangan Islam itu haruslah dibenci oleh musuh-musuh Allah SWT dan mereka yang tidak suka berhukum dengan hukuman Allah SWT.

Al-Imam ibn Taimiyyah ra diseksa dan dikejami di dalam penjara serta dituduh dengan pelbagai macam tuduhan dan kemudian Syeikh Muhammad Abd Wahab di tanah hijjaz juga mengalami pelbagai tuduhan dan fitnah sehingga ke hari ini dengan pelbagai gelaran busuk dan jahat.

Di Turki, semenjak 3 Mac 1924 bersempena pembubaran Khilafah Uthmaniyyah oleh Mustapa Kamal, umat Islam mengalami keruntuhan moral dan agama yang tersangat dahsyat di Turki. Ahlul sunnah dilabel sebagai pengganas, bersekongkol dengan pihak asing manakala Mustapa Kamal kemudian mengantikan sistem Khilafah dengan negara republik dan menjadikan Turki sebagai sebuah Negara yang Sekuler. Gerakan Islam diharamkan dan dilabel sebagai pengkhianat bangsa dan Negara Turki serta ramai ulama dibunuh dan melarikan diri.

Apapun ringkasnya ulama Sunnah tidak tinggal diam dan para pendakwah sunnah tidak pula berkira-kira mengeluarkan fatwa aneh untuk mentaati Perlembagaan Turki dan menyuruh mentaati pemerintah Turki yang sesat dan menyeleweng itu serta bersabar dan tetap diam tanpa apa-apa usaha sebaliknya berterusan usaha demi usaha dilakukan untuk mengubah kepimpinan Negara dalam kemampuan dan keadaan mereka yang terhimpit oleh dunia eropah dan sistem sekuler sehingga akhirnya berjaya menjatuhkan kumpulan Sekuler sebagai penguasa dan sekarang ini di Turki gerakan Islam semakin giat berusaha berdakwah untuk membawa perubahan kepada masyarakat Turki dengan dakwah yang hikmah dan bijaksana disebalik tohmahan dan tuduhan ke atas mereka.

Turki setelah hampir 76 tahun kini semakin mengorak langkah menuju kepada Islam melalui hasil usaha pendakwah yang tidak pernah berputus asa menyeru kepada Islam dan bercita-cita melihat Islam memerintah kembali di Turki disebalik menghadapi tentangan sengit kaum sekuler dan perlembagaan Turki.

Kesimpulannya

Ahlul sunnah akan dikenali sebagai terrorist, pengganas dan segala macam lagi label yang diletakkan oleh para kuffar kepada dakwah ini sebagai jalan untuk menghina dan menjatuhkan kemuliaan Islam namun hakikatnya usaha mereka itu pasti tidak akan berjaya kerana kebenaran tidak akan pernah padam dan surut.

Allah SWT befirman : "Mereka ingin memadamkan cahaya Allah dengan mulut (tipu daya) mereka, tetapi Allah (justru) menyempurnakan cahaya-Nya, walau orang-orang kafir membencinya." (As-soff : 8)

Zaman berlalu dan musim manusia pasang surut namun kita akan melihat bahawa yang kekal dan berterusan hidup ialah semangat perjuangan Islam dan pembela-pembela Islam akan senantiasa lahir mempertahankan Islam demi mencari redha dan kasih sayang Allah SWT.

Mulut-mulut manusia yang merungut dan mencemuh akan hilang oleh arus masa dan zaman dan mereka yang sibuk berdiri di atas rostrum berceramah dan berforum bercakap tentang Islam pada fahaman mereka akan layu dan luntur ditelan zaman.

"Dia-lah yang mengutus Rasul-Nya dengan membawa petunjuk dan agama yang benar agar Dia memenangkannya di atas segala agama-agama meskipun orang musyrik membenci. " (As-Soff : 9)

Sejarah menyaksikan bahawa sekadar ceramah, ucapan, seminar dan cakap-cakap mulut dan bacaan kitab tidak akan pernah mengubah apa-apa. Para sahabat radiallahuanhum mendirikan khilafah ar-rasyidin dengan mata pedang dan darah yang banyak.

Abu Bakar ra memulakan pertumpahan darah ini sewaktu mahu membela kewajipan zakat yang telah ditinggalkan oleh sebahagian orang dan peperangan ini telah meragut ribuan nyawa para sahabat yang terkorban di dalam peperangan tersebut bagi memerangi golongan yang tidak membayar zakat.

Daripada Abu Hurairah r.a katanya: Sebaik sahaja Rasulullah s.a.w wafat, Abu Bakar dilantik menjadi khalifah menggantikan Rasulullah s.a.w dan pada waktu itu ramai dikalangan bangsa Arab yang kufur (murtad). Lalu Umar r.a berkata: (Bagaimanakah kamu ingin memerangi orang-orang yang murtad kerana Rasulullah s.a.w bersabda: Aku diperintahkan supaya memerangi orang-orang yang murtad sehingga mereka mengakui bahawa tiada Tuhan selain Allah, jika mereka menyatakan pengakuan tersebut, maka jiwa dan hartanya terpelihara daripada aku kecuali apabila orang berkenaan melakukan tindakan yang boleh dijatuhkan hukuman dan perhitungan orang tersebut terserahlah kepada Allah s.w.t? Lantas Abu Bakar r.a menjawab: Demi Allah, aku akan terus memerangi orang yang memisahkan di antara sembahyang dengan zakat kerana zakat adalah kewajipan terhadap harta. Demi Allah, seandainya mereka tetap enggan membayar walaupun seekor anak kambing betina yang belum sampai umurnya satu tahun sedangkan mereka pernah membayarnya kepada Rasulullah s.a.w, aku tetap akan memerangi mereka kerananya. Kemudian Umar r.a berkata: Demi Allah sesungguhnya Allah telah menerangi dada Abu Bakar untuk memerangi mereka dan aku juga yakin bahawa tindakan tersebut adalah benar). (Hadis riwayat Bukhari)

Kita terhutang budi atas usaha jihad dan pengorbanan mereka dan kerana usaha gigih merekalah yang berkorban dengan darah dan nyawa mereka menyebabkan generasi Islam hari ini mendapat Islam yang terpelihara daripada pencemaran dan kepalsuan.

Malangnya hari ini bukan sahaja zakat tidak ditunaikan, solat juga tidak didirikan oleh majoriti umat Islam, kemudian di mana-mana wujud pemerkosa maruah umat Islam oleh pihak barat dan penindasan serta penghinaan terhadap Islam berlaku secara berleluasa.

Nabi Muhammad dilukis gambarnya dengan penuh penghinaan dan tiada siapa daripada pemuda sunnah yang mempertahankan kemuliaan dan maruah nabi mereka dengan menghukum pelaku penghina Nabi.

Sudah nyata gelaran sunnah pada zaman ini sungguh mudah dan lumayan sekali untuk diakui.

Walau apapun yang akan tetap tinggal dan kekal ialah amalan dan usaha jihad berterusan di mana-mana, usrah kecil akan terus berjalan, dakwah dan nasihat melalui tulisan akan kekal tersimpan dan nasihat-nasihat kecil, pesanan dan wasiat jihad akan terus berjalan sepanjang masa dan zaman mencari para pemuka dan pembawa panji-panji Islam untuk tampil membela agama.

Akhirnya amalan-amalan dan usaha kecil daripada kerahan tenaga (jihad) itulah yang akan membuahkan hasil, tarbiyah dan latihan-latihan semangat dan perjuangan kepada anak-anak itulah juga dapat mendatangkan manfaat kepada ummah dan generasi hadapan.

Zaman akan datang, Islam akan memerintah dunia semula.

Itulah keyakinan kita bahawa masa depan di tangan Islam dan kita tidak pula menanti untuk munculnya Imam Mahdi melakukan perubahan itu dan kita tidak pula menunggu turunnya Nabi Isa a.s untuk merealisasikan hal tersebut.

Kita sebaliknya berkata kami akan berusaha menegakkan Islam sepanjang hayat kami dan seterusnya anak-anak kami dan generasi kami sehingga Islam tertegak di atas muka bumi ini walau siapapun yang muncul dan didatangkan oleh Allah SWT kemudian untuk memerintahnya.

Kami dan generasi kamilah yang akan membina masa depan Islam itu.

Friday, March 05, 2010

Tidak membahayakan dan tidak pula mengundang bahaya ialah prinsip Islam


Daripada Abu Said Al-Khudri ra bahawa rasulullah SAW pernah bersabda :

لا ضرر ولا ضرار

“Tidak boleh melakukan kemudharatan dan tidak pula boleh mengundang kemudharatan (melalui perbuatan yang dilakukan).” – hadis hasan riwayat Daruquthni, Al-Hakim dan Baihaqi.

Ramai orang hari ini terlupa untuk merujuk kepada Islam di dalam kehidupan mereka sehingga tanpa disedari setiap langkah dan saat yang mereka lalui dipenuhi dengan pelbagai kesalahan dan kemudharatan yang berpanjangan baik kepada diri mereka sendiri juga kepada orang yang disekeliling.

Hadis di atas telah diterima oleh para fuqaha dan dijadikan sebagai salah satu usul kaedah di dalam syariah Islamiyah bagi menetapkan pelbagai hukum dan fatwa penting.

Tidak boleh melakukan kemudharatan kepada orang lain

Islam menolak sebarang bentuk kemudharatan baik kepada diri sendiri atau pun dilakukan kepada orang lain. Kemudharatan itu di definisikan sebagai melakukan sesuatu yang “mengurangi, merugi, menyakiti, menyusahkan, menyulitkan, menghilangkan, menyedihkan, meninggalkan”

Kamus Inggeris pula menyatakan mudharat itu bermaksud “Disadvantage, harm, injury, to fail, to miscarry.”

Apa-apa bahasa pun, maka setiap apa yang menjadi sebab dan punca kepada wujudnya kemudharatan kepada agama Islam dan manusia lainnya dan diri sendiri ialah terlarang.

Hal ini perlu dilihat di dalam kaedah syarak yang menetapkan bahawa hendaklah tiada kemudharatan berlaku kepada Agama, nyawa, akal , maruah dan harta seseorang maka melakukan kemudharatan yang maksudnya seperti disebutkan di atas adalah dilarang di dalam Islam serta perlu dicegah.

Hukum melakukan kemudharatan kepada diri sendiri dan orang lain adalah haram dan termasuk perbuatan zalim.

Allah SWT befirman : “Kecelakaan yang besarlah bagi orang-orang yang zalim dengan siksaan hari yang pedih (kiamat)." (Az-zukhruf : 65)

“Sesungguhnya dosa itu atas orang-orang yang berbuat zalim kepada manusia dan melampaui batas di muka bumi tanpa hak. Mereka itu mendapat azab yang pedih.” (As-syura : 42)

Banyak lagi ayat dan dalil yang menyatakan keharaman berlaku zalim dan larangan memudharatkan orang lain tanpa hak.

Contoh perbuatan yang zalim dan memudharatkan diri dan orang lain :

1. Maslahat Agama – Syirik, khurafat, dosa, maksiat, fitnah, hasad, dll

2. Maslahat Nyawa – Mendera diri dan orang lain (termasuk MENDERA ANAK dan ISTERI), memandu laju, melakukan aktiviti yang membahayakan nyawa sendiri dan orang lain.

3. Maslahat Akal – Minum arak, menghisap dadah, melakukan aktiviti yang merosakkan akal

4. Maslahat Maruah – Pergaulan bebas, dayus, zina, dll

5. Maslahat Harta – Mencuri, merosakkan harta, vandalisme, dll

Tidak boleh pula mengundang kemudharatan

Kemudharatan juga tidak boleh dilakukan dengan alasan hendak menolak bahaya yang sedia ada kecuali bahaya tersebut terlalu besar dan sudah tiada cara lain untuk menolaknya namun hendaklah dipastikan bahawa kemudharatan yang hendak dilakukan itu tidak akan melebihi bahaya dan kemudharatan yang sedang menimpa.

Teladan dalam hal ini dipertunjukkan oleh Al-Quran melalui kisah Balqis, apabila beliau membuat keputusan untuk mendatangi menghadap Nabi Sulaiman bagi mengelakkan berlakunya kemudharatan dan bahaya kepada negaranya.

Firman Allah SWT : “Dia (Balqis) berkata: "Sesungguhnya raja-raja apabila memasuki suatu negeri, niscaya mereka membinasakannya, dan menjadikan penduduknya yang mulia jadi hina; dan demikian pulalah yang akan mereka perbuat. Dan sesungguhnya aku akan mengirim utusan kepada mereka dengan (membawa) hadiah, dan (aku akan) menunggu apa yang akan dibawa kembali oleh utusan-utusan itu.” (An-Naml : 34-35)

Tindakan bijak Balqis disebut di dalam Al-Quran sehingga akhirnya membawa kepada keIslaman Balqis dan penyerahan kerajaannya kepada Nabi Sulaiman as. Banyak lagi ayat di dalam Al-Quran yang menyebut perihal-perihal yang seumpama itu dalam bab mencegah kemudharatan dan usaha bagi mengelakkan diri daripada kebahayaan.

Al-Quran juga menyebut : "Jangan kamu mencampakkan diri kamu ke dalam kebinasaan." (Al-Baqarah : 195)

Juga termasuk mengundang kemudharatan apabila seseorang itu mendedahkan dirinya kepada bahaya tanpa alasan syarak dan hal tersebut ialah berdosa sekalipun dia tidak melakukan kemudharatan itu tetapi mendedahkan dirinya kepada perbuatan mudharat itu sendiri ialah haram.

Firman Allah SWT : “ Dan apabila mereka ditimpa suatu musibah bahaya disebabkan kesalahan yang telah dikerjakan oleh tangan mereka sendiri.” (Ar-Rum : 36)

Kaedah syarak ini menjadi asas penting di dalam keputusan dan tindakan seorang Muslim bagi memastikan mereka semuanya dapat memelihara kewajipan syarak dan melaksanakan tugas sebagai hamba Allah SWT dan dalam masa yang sama juga kebajikan mereka sebagai manusia tetap terpelihara.

Antara contoh Aplikasi Kaedah ini di dalam kehidupan

1. Mengutamakan maslahat ramai melebihi maslahat individu dan tidak mengorbankan kepentingan ramai demi kepentingan pihak yang sedikit

2. Tidak mengundang bahaya dengan berkahwin dengan lelaki yang tidak beragama dengan alasan mahu mengubahnya atau mahu membentuknya sedangkan peratusan kegagalan adalah sangat tinggi.

3. Tidak bertegang leher dan bergaduh dalam masalah furu’ dengan menjaga ukhuwah dan perpaduan yang lebih penting dan besar

4. Tidak boleh merawat sakit yang sedikit dengan rawatan yang mengakibatkan risiko dan memberikan mudharat yang lebih besar kepada pesakit

5. Tidak mencari pasal dan mencari musuh

6. Menggelakkan sebarang bentuk bahaya dan mudharat serta tidak mendedahkan diri mencari bahaya

7. Merahsiakan perkara-perkara yang sulit dan tidak bermanfaat untuk disebarkan agar mengelakkan berlakunya mudharat

Wallahu’alam.