Monday, May 23, 2011

Sikap Ulama Salaf yang tegas terhadap Pemerintah


Ramai beranggapan bahawa ulama salaf itu ialah suatu kaum yang membodek dan menjilat para pemerintah dari hasil pembacaan mereka atau dengan menghadiri pengajian yang dikendalikan oleh beberapa ilmuan Islam yang mengalami kecuaian dan kekeliruan dalam memahami Al-Quran dan As-sunnah menurut jalan dan teladan salaf as-soleh.

Sedangkan hakikatnya adalah sangat jauh dari itu mereka kaum salaf bahkan sangat terkenal tegas dan keras kritikan terhadap pemerintah serta selalu menghindari golongan pembesar dan tidak mahu bersekongkol dalam memikul tanggungjawab yang melibatkan amanah rakyat.

Di antara ikutan yang boleh kita pelajari dari mereka (kaum salaf) ialah tokoh seperti Fudhail bin Iyadh rahimahullah (186 H)

Nama sebenar beliau ialah Abu 'Ali al-Fudhail bin 'Iyadh bin Mas`ud bin Bisyr at-Tamimi al-Yarbu`iy al-Khuraasaani. Beliau dilahirkan pada tahun 105 Hijrah di Samarqand dan dibesarkan di suatu tempat di daerah Khurasan. Ulama yang hidup seangkatan dengannya ialah seperti Imam Malik, Sufyan bin ‘Uyainah, dan Abdullah bin Al-Mubarak.

Banyak kisah diriwayatkan daripada Imam Fudhail bin Iyadh berkenaan dengan sikap tegasnya kepada kepimpinan dan pemerintah antaranya ucapan beliau yang terkenal apabila menyebut :

لو كان لي دعوة مستجابة ما صيرتها إلا في الإمام لأني لو جعلتها للنفسي لم تجاوزني ولو جعلتها له كان صلاح الإمام صلاح العباد والبلاد

Yang bermaksud : “Seandainya aku memiliki doa yang mustajab nescaya aku tidak akan menyimpannya untuk diriku tetapi akan aku doakan kepada pemimpin kerana jika aku menggunakannya untuk diriku maka manfaatnya tidak melepasi diriku(hanya untuk diriku sendiri) tetapi jika aku menggunakannya untuk kebaikan pemimpin (maksudnya mendoakan agar pemimpin menjadi baik) nescaya akan baiklah manusia dan negara.” (Lihat dalam Syar As-Sunnah oleh Imam Al-Barbahari rahimahullah)

Teguran Fudhail bin Iyadh terhadap Khalifah Harun Ar-Rasyid (193 H)

Fadhl bin Rabi’ (Salah seorang menteri Harun Ar-Rasyid)(1)meriwayatkan, “Ketika tiba suatu musim haji, Amirul Mukminin Harun Ar-Rasyid menunaikan ibadah haji. Ketika itu aku sedang tidur di Mekkah. Tiba-tiba terdengar ketukan di pintu. Aku pun bertanya, “Siapa?” Si pengetuk pintu menjawab, “Amirul Mukminin!.” Dengan serta merta aku keluar. Aku berkata, “Wahai Amirul Mukminin! Kalau tuan mengirimkan utusan kepadaku sebelumnya, nescaya aku akan datang menghadap.” Harun berkata,”Celaka-lah kamu! Ada sesuatu keinginan dalam diriku. Tunjukkan kepadaku orang yang alim. Aku ingin bertanya kepadanya!” Aku berkata , “Ya, di sini ada Sufyan bin Uyainah.” Harun berkata, “Mari kita mengunjunginya!”

Kami pun mengunjunginya.

Ketika aku mengetuk pintu, Sufyan bertanya, “Siapa?” aku berkata, “Jumpailah Amirul Mukminin.!” Dia pun keluar dengan tergesa-gesa untuk menemuinya seraya berkata, “Wahai Amirul Mukminin! Kalau tuan mengirimkan utusan kepadaku sebelumnya, nescaya aku akan datang menghadap.” Harun berkata, “Ambillah apa yang kami bawakan ini untukmu. Semoga Allah merahmatimu!” Dia pun bercakap-cakap dengannya dalam beberapa ketika. Kemudian, dia bertanya,”Adakah kamu mempunyai hutang?” Sufyan berkata , “Ya.”Harun berkata, “Lunaskan semua hutangmu!” sambil memberi kepada Sufyan belanja untuk melunaskan hutangnya.

Ketika kami keluar, Harun berkata, “Kawanmu tadi tidak menolak apa yang aku berikan. Bawakan aku orang yang lain. Aku ingin bertanya kepadanya!” Aku berkata, “Ya, di sini ada Abdul Razzaq bin Hammad.”

Harun berkata,”Mari kita mengunjunginya!”

Kami pun pergi menemuinya. Ketika Ali mengetuk pintu, Abdul Razzaq bertanya,”siapa?” Aku berkata, “Jumpailah Amirul Mukminin!” Dia pun keluar dengan tergesa-gesa untuk menemuinya seraya berkata, “Wahai Amirul Mukminin ! Kalau tuan mengirimkan utusan kepadaku sebelumnya, nescaya aku datang menghadap.” Harun berkata, “Ambillah apa yang kami bawakan ini untukmu, semoga Allah merahmatimu!” Dia pun bercakap-cakap dengannya dalam beberapa ketika. Kemudian, dia bertanya, “Adakah kamu mempunyai hutang?” Abdul Razzaq menjawab, “Ya” Harun Berkata, “Wahai orang Abbasi, lunaskanlah semua hutangmu!” sambil memberi kepadanya belanja untuk melunaskan hutangnya.

Kemudian, kami beranjak pun pergi.

Harun berkata kepadaku, “Kawan kamu tadi tidak menolak apa yang kuberikan. Tunjukkan kepadaku orang yang lain. Aku ingin bertanya sesuatu kepadanya!” Aku berkata, “Ya, di sini ada Fudhail bin Iyadh!” Harun berkata, “Mari kita mengunjunginya!”

Kami pun pergi menemuinya. Waktu itu Fudhail sedang solat dengan maembaca salah satu ayat Al-Quran serta mengulang-ulanginya. Harun berkata, “Ketuklah pintunya!” Aku pun mengetuk pintu. Fudhail bertanya, “Siapa di luar?” Aku berkata, “Jumpailah Amirul Mukminin!” Namun,Fudhail sebalik bertanya, “Ada urusan apa antara aku dengan Amirul Mukminin?” Aku berkata, “Subhanallah, mengapa tuan tidak patuh kepadanya?” Fudhail pun turun, lalu membukakan pintu. Kemudian, dia naik lagi ke mimbarnya dan mematikan lampu, lantas beranjak ke salah satu sudut rumahnya.

Kami pun masuk. Kami sibuk mencari-carinya dengan telapak tangan. Akan tetapi, tangan Harun lebih dulu memegangnya berbanding aku. Fudhail berkata, “Oh,betapa lembut dan indahnya telapak tangan ini. Hendaknya kelak pada hari kiamat ia selamat dari seksa Allah SWT.” Dalam hati aku berbisik, “Pada malam ini, Fudhail akan berbincang dengannya dengan kata-kata mutiara yang indah penuh makna dari hati yang jernih.” Harun berkata kepadanya, “Ambillah apa yang kami bawakan ini untukmu, semoga Allah merahmatimu!”

Fudhail berkata, “Ketika Umar bin Abdul Aziz r.a. menjadi khalifah, dia pernah mengundang Salim bin Abdullah bin Umar r.a., Muhammad bin Kaab Al-Qurzhi, dan Raja’ bin Haiwah. Umar bin Abdul Aziz berkata kepada mereka, “Sesungguhnya aku sedang diuji dengan musibah ini (jabatan kekhalifahan). Oleh itu, berilah saran dan nasihat kepada saya!”

Fudhail melanjutkan perkataannya kepada Harun, “Umar bin Abdul Aziz menganggap jawatan khalifah sebagai musibah. Sementara kamu dan para pegawaimu menganggapnya sebagai nikmat dan anugerah.”

Salin bin Abdullah bin Umar r.a. berpesan kepada Umar, “Jika kamu ingin selamat dari seksaan Allah SWT, berpuasalah dirimu dari keduniaan, dan jadikanlah kematian sebagai santapan berbukamu!”

Muhammad bin Kaab r.a berpesan kepadanya, “Jika kamu ingin selamat dari seksaan Allah SWT, jadikanlah orang-orang tua dari kalangan kaum muslimin sebagai bapa(pendidik), orang-orang dewasa(yang sebaya) sebagai saudara, dan anak-anak kecil sebagai anak. Lalu, hormatilah ibu bapamu, muliakanlah saudaramu, dan sayangilah anak-anakmu!”

Raja’ bin Haiwah juga berpesan kepadanya, “Jika kamu ingin selamat dari seksaan Allah SWT. Kasihanilah kaum muslimin dengan segala sesuatu yang kamu kasihi untuk dirimu sendiri. Di samping itu, bencilah bagi mereka dengan segala sesuatu yang kamu benci untuk dirimu sendiri. Selanjutnya, matilah kamu jika kamu berkehendak. Sesungguhnya, aku mengutarakan ini kepadamu kerana aku sangat bimbangkan dirimu. Sesungguhnya, pada suatu hari kelak, ketika semua kaki akan tergelincir, adakah kamu-semoga Allah merahmatimu-memiliki orang-orang yang akan memberi pesanan dan nasihat kepadamu sebagaimana kaum muslimin? Atau, yang menyuruh kamu melakukan hal seperti ini?”

Harun Ar-Rasyid pun menangis semahunya hingga hampir tidak sedarkan diri. Aku berkata kepada Fudhail, “Kasihanilah Amirul Mukminin!” Fudhail berkata, “ Wahai Ibnu Ummu Rabi’! Justeru kamu dan rakan-rakanmu yang telah membunuhnya. Oleh itu, kenapa aku yang harus kasihan kepadanya?” Setelah Harun reda dan sedar, dia berkata, “Tambahkan nasihatmu, semoga Allah merahmatimu!”

Fudhail berkata, “Wahai Amirul Mukminin! Aku pernah mendengar khabar bahawa salah seorang gabenur yang dipilih oleh Umar bin Abdul Aziz diajukan kepadanya”. Fudhail melanjutkan, “Umar bin Abdul Aziz menuliskan sepucuk surat kepada gabenur itu yang berisi,’Wahai saudaraku! Ingatlah betapa panjang penderitaan para penghuni neraka dalam neraka, sementara mereka kekal selama-lamanya. Sesungguhnya, hal yang demikian itu cukup membuatkanmu berlari menuju pangkuan Rabb-mu, baik dalam keadaan tidur mahupun jaga. Oleh itu, jangan sekali-kali kamu berpaling dari sisi Allah SWT menuju api neraka sehingga ia menjadi tempat terakhir bagimu dan pemupus harapanmu.”

Fudhail berkata,”Saat pegawai tersebut membaca surat tadi, dia pun keluar sehingga berjumpa dengan Umar bin Abdul Aziz r.a, Umar bertanya kepadanya,”Apa yang membuatkanmu sampai disini?” Dia menjawab, “Tuan telah mencabut hatiku dengan tulisan tuan. Lalu aku tidak akan menjadi pegawai tuan lagi hingga berjumpa dengan Allah SWT.”

Harun ar-rasyid menangis semahunya. Lalu, dia berkata, “Berikan lagi nasihatmu,semoga Allah merahmatimu!”

Fudhail berkata, “wahai Amirul Mukminin ! Ketika Abbas bin Abdul Mutthalib r.a.,iaitu bapa saudara Rasulullah SAW menghadap baginda meminta jawatan seraya berkata, “Wahai Rasulullah, berikanlah jawatan kepadaku!”

Nabi Muhammad SAW bersabda yang bermaksud :“Wahai Abbas, wahai bapa saudara Rasulullah! Nyawa yang kamu selamatkan adalah lebih baik daripada jawatan yang tidak dapat kamu pertanggungjawabkan. Sesungguhnya, jawatan itu akan menjadi bahan penyesalan dan kerugian besar pada hari kiamat kelak. Jika kamu mampu untuk tidak menjadi pemimpin terhadap seseorang, maka lakukanlah!”(2)

Harun Ar-Rasyid pun menangis. Kemudian, dia berkata “ Berikan lagi nasihat semoga Allah merahmatimu!”

Fudhail berkata, “Wahai pemilik raut wajah yang tampan! Kamulah yang akan disoal Allah SWT tentang wajah ini. Jika kamu mampu melindungi wajah ini dari jilatan api neraka,lakukanlah. Selanjutnya,jangan sampai ada dalam hatimu ada rasa benci dan dengki terhadap sesiapapun dari rakyatmu, sama ada pada waktu pagi mahupun petang.”

Nabi Muhammad SAW bersabda yang bermaksud :“Barangsiapa yang berada pada pagi hari dalam keadaan menipu kepada mereka(rakyatnya), maka dia tidak akan tercium bau syurga.” (3)

Harun Ar-Rasyid pun menangis semahunya. Kemudian, ia berkata, “Apakah kamu mempunyai hutang?”

Fudhail menjawab, “Ya,aku ada hutang dengan Allah yang belum lagi Dia hisab (tagih). Sungguh betapa celakanya aku jika Dia bertanyakannya. Betapa celakanya aku jika Dia menuntutnya, dan betapa celakanya aku jika tidak dapat berhujah.”

Harun berkata, “ Maksud aku ialah hutang dengan sesama manusia!”

Fudhail berkata, “ Sesungguhnya, Rabb-ku tidak pernah memerintahkan hal ini kepadaku. Rabb-ku hanya menyuruh untuk membenarkan semua janji-Nya dan mematuhi segala perintah-Nya.

“Sesungguhnya Dialah sahaja yang memberi rezeki (kepada Sekalian makhluk-Nya),(dan Dialah sahaja) yang mempunyai kekuasaan yang tidak terhingga, lagi yang Amat Kuat Kukuh kekuasaan-Nya.(Setelah ternyata hakikat yang demikian) maka sesungguhnya bagi orang-orang yang zalim(yang menentang ajaran Nabi Muhammad)itu ada bahagiannya(dari azab seksa) seperti bahagian rakan-rakan mereka(kaum kafir yang telah lalu). Oleh itu, janganlah mereka meminta kepadaku menyegerakan kedatangannya. (Surah adz-Dzariyat, 51 : 58-59)

“Nah, ini wang 1000 Dinar. Ambillah ! Belanjakanlah dan manfaatkanlah untuk menguatkan dirimu dalam beribadat kepada Rabb-mu!” kata Harun kepada Fudhail.

“Maha Suci Allah, aku menunjukkanmu jalan menuju keselamatan, tetapi kamu membalasnya seperti ini. Semoga Allah menyelamat dan memberikan taufik kepadamu!” balas Fudhail. Kemudian, dia pun diam tanpa mahu bercakapapa-apa lagi. Oleh itu, kami pun beranjak dari hadapan Fudhail.

Namun, ketika kami menghampiri pintu, Harun berkata kepadaku, “Wahai orang Abbasi! Jika kamu ingin menemukan aku dengan seseorang lagi, pertemukanlah aku dengan orang seperti ini (Fudhail bin Iyadh). Orang ini adalah pemimpin kaum muslimin pada masa ini,” kata Harun ketika kami sudah hampir di pintu.

Seterusnya, Abu Umar (Fadhl bin Rabi’) berkata, “ketika kami sedang seperti itu, tiba-tiba salah seorang isteri Fudhail menghampirinya dan berkata, “Wahai fulan! Tahukah kamu,betapa miskin dan susahnya kita sekarang? Kalau kamu terima wang itu, dapatlah meringankan bebanan kita.” Fudhail berkata. “ Diumpamakan aku dengan semuanya, laksana suatu kaum yang mempunyai seekor keldai. Mereka makan dari hasil pencarian keldai itu. Namun, ketika keldai itu besar mereka sembelih dan memakan dagingnya.” Apabila Harun Ar-Rasyid mendengarnya, dia pun berkata “ Mari kita kembali kepada Fudhail, mudah-mudahan dia mahu menerima wang ini!”

Harun pun masuk dan ketika Fudhail mengetahui siapa yang masuk, dia pun keluar dan duduk diatas tanah di tingkat atas tepat di tepi pintu bilik. Lalu, Harun menghampirinya dan duduk bersebelahan Fudhail. Seterusnya, Harun mengajaknya bercakap, tetapi Fudhail sedikit pun tidak mahu membuka mulut dan bercakap dengannya.

Ketika kami berada dalam keadaan begitu, tiba-tiba seorang hamba perempuan berkulit hitam keluar lalu berkata, “Wahai fulan! Sejak malam tadi kamu telah menyakiti syaikh ini(Fudhail)!

Pergilah kamu, semoga Allah merahmatimu!”

Maka kami pun pergi.

Kisah ini dimuatkan di dalam Tarikh Ad-Dimasyq oleh Imam Ibn Asakir rahimahullah dan Tarikh Al-Bagdad oleh Imam Khatib Al-Baghdadi serta banyak lagi tulisan buku-buku nasihat oleh para ulama salaf rahimahumullah.

-------------------

(1)Beliau ialah Abu Abbas Fadhl bin Rabi’ bin Yunus meninggal tahun 208 Hijrah.
(2)Hadis ini marfu dan mauquf darjatnya riwayat baihaqi tetapi mempunyai syawahid dari jalan riwayat yang lain dan maksudnya adalah sahih serta mempunyai jalan riwayat lain yang lebih sahih seperti dari hadis riwayat Bukhari, Nasaie dan Ibn Hibban.
(3)Hadis ini mursal dan masyhur dalam kitab-kitab tazkirah ulama salaf dan perkataan mereka terhadap larangan menipu rakyat dan mempunyai jalan riwayat yang sahih daripada Bukhari dan Muslim.

Thursday, May 19, 2011

Apakah panduan kita dalam menghukum seseorang ?




Allah swt telah berfirman yang bermaksud : “Wahai orang-orang yang beriman hendaklah kamu menjadi orang-orang yang selalu menegakkan (kebenaran) kerana Allah, menjadi saksi dengan adil. Dan janganlah sekali-kali kebencianmu terhadap sesuatu kaum, mendorong kamu untuk berlaku tidak adil. Berlaku adillah, kerana adil itu lebih dekat kepada takwa. Dan bertakwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan.” (Al-Maidah : 8)

Ramai orang pada hari ini cukup mudah sekali melabel seseorang itu sebagai ahli bid’ah, perosak agama, khawarij dan bermacam lagi tuduhan demi tuduhan yang berat sedangkan sandarannya cumalah perkataan beberapa orang ulama atau ustaz yang tidak terselamat daripada kesilapan jua kesalahan.

Wajarkah begitu ?

Tindakan tersebut sangatlah tidak beretika, tidak berakhlak dan bahkan sangat jauh menyimpang daripada ajaran Islam apatah lagi mahu mendakwa ianya berasal daripada sunnah rasulullah salallahualaihiwassalam.

Sesat, Khawarij, Ahli Bid’ah ialah satu hukuman dan tuduhan yang berat

Mengatakan seseorang itu sebagai sesat, ahli bid’ah dan khawarij sudah merupakan bukan lagi sebuah kritikan yang membina dan membantu sesama Muslim tetapi telah menjadi sebuah permusuhan dan merupakan hukuman yang dijatuhkan dalam keadaan yang lalai, tidak berhati-hati serta belot terhadap syariah Islam sekiranya orang yang dituduh tidak dibicarakan secara adil, tidak diberi peluang membela diri dan diberi ruang untuk menegakkan hujahnya.

Imam Az-Zahabi diriwayatkan berkata : “Sejak dahulu lagi adalah perkara biasa jika terjadi perbezaan pendapat di kalangan para Imam dan ulama apabila sebahagian mereka membantah dan mengkritik sebahagian yang lain tetapi kita bukanlah termasuk di kalangan orang yang suka mencela para ulama dengan mengikut hawa nafsu dan kebodohan.” (Siyar Alam Nubala)

Apabila ada seseorang di kalangan kita yang berani menuduh seorang Muslim yang lain dengan tuduhan yang berat seperti sesat, ahli bid’ah dan sebagainya maka adalah WAJIB ke atasnya untuk mengemukakan hujah, bukti dan saksi di atas tuduhannya itu agar maruah dan hak seorang Muslim itu tetap terpelihara dan dijaga.

Allah swt berfirman : “Mengapa mereka (yang menuduh itu) tidak mendatangkan empat orang saksi atas berita bohong itu? Olah kerana mereka tidak mendatangkan saksi-saksi maka mereka itulah pada sisi Allah orang- orang yang dusta.” (An-Nur : 13)

Sekalipun ayat di atas diturunkan berkenaan kes jenayah hudud seperti zina namun ianya juga bertujuan menjelaskan kepada manusia secara umum bahawa keperibadian seseorang muslim itu adalah terpelihara sehingga datangnya bukti (qarinah) yang boleh mencacatkan statusnya.

Apabila si penuduh gagal membawakan saksi yang boleh menjelaskan kesesatan orang yang dituduh, hujah dan bukti kukuh mengapa orang itu menjadi sesat, ahli bid’ah atau sebagainya seperti yang didakwa maka hendaklah dia bertaubat dan diberikan hukuman takzir oleh pihak yang berkuasa agar tidak lagi berani menimbulkan fitnah dan kerosakkan dalam masyarakat.

Ini kerana baginda rasulullah pernah bersabda : Sesiapa yang memanggil orang lain dengan “Kafir” atau “musuh Allah” sedangkan orang tersebut tidaklah begitu, maka tuduhan tersebut akan kembali kepadanya (orang yang menuduh)” (hadis riwayat Bukhari dan Muslim)

Jangan mudah percaya berita buruk atau cerita yang mengaibkan seorang Muslim
Allah swt berpesan di dalam Al-Quran : “Wahai orang-orang yang beriman, jika datang kepadamu orang yang fasik membawa suatu berita, maka periksalah dengan teliti agar kamu tidak menimpakan suatu musibah kepada suatu kaum tanpa mengetahui keadaannya yang menyebabkan kamu menyesal atas perbuatanmu itu.” (Al-Hujurat : 6)

Kita begitu mudah memburukkan seseorang, menuduhnya sebagai sesat, khawarij dan pelbagai lagi kata nista dan penghinaan kerana dia tidak bersependapat dengan kita atau apabila kita mendengar guru-guru agama tertentu pun turut memburukkan dan membid’ahkan tokoh dan orang tertentu.

Jangan begitu !

Allah swt berpesan : “Dan janganlah kamu mengikuti apa yang kamu tidak mempunyai pengetahuan tentangnya. Sesungguhnya pendengaran, penglihatan dan hati, semuanya itu akan diminta pertanggungan jawabnya.” (Al-Isra : 36)

Sedangkan kita tidak mengetahui banyak perkara tentang tokoh yang dibid’ahkan, kita pula tidak mengetahui latar belakangnya, tidak pula mengkaji penulisan dan ilmunya tetapi kerana guru kita menyesatkan orang itu maka kita juga turut menyesatkannya lalu bukankah itu sejenis taklid buta yang terlarang dan selalu ditentang oleh kita ?

Taklid kepada guru dalam menyesatkan seseorang ulama, tokoh dan Muslim

Berapa ramai di kalangan kita menyesatkan orang-orang yang lebih hebat, lebih alim dan lebih berpengetahuan daripada diri kita sendiri. Sekiranya tokoh-tokoh itu benar tersesat maka apakah pula status kita yang lebih bodoh, lebih jahil dan tidak pula menguasai ilmu dan sangat sedikit pengetahuan daripada mereka ?

Orang yang bodoh menyesatkan orang yang lebih alim bukankah sesuatu yang amat mustahil ?

Al-Imam Ibn Rejab Al-Hanbali ra juga pernah menyebut dalam kitabnya Al Farqu baina An Nasihat wa At Ta'yiir : “Seandainya tujuan seorang pengkritik itu ialah untuk menampakkan kekurangan orang yang dikritiknya, merendahkan tarafnya, menjelaskan kebodohan dan kekurangannya dalam hal ilmu dan yang seumpama dengannya maka hal itu adalah haram hukumnya. Baik dia mengkritik dihadapan orangnya itu atau pun melakukannya secara dibelakang, sama ada dibuat ketika dimasa hidupnya atau setelah orang yang dikritik itu telah pun meninggal dunia.

Perbuatan ini adalah termasuk dalam perkara yang dicela oleh Allah dan mendapat ancaman sebagai pengumpat lagi pembuat cela dalam kitab-Nya dan termasuk dia si pembuat itu sebagai orang yang disabdakan oleh Nabi salallahualaihiwasalam : "Wahai orang-orang yang beriman dengan lisannya dan belum beriman dengan hatinya, janganlah kalian menyakiti kaum muslimin dan janganlah pula kalian mencari-cari kekurangan dan kelemahan mereka, kerana sesungguhnya barangsiapa yang mencari-cari kekurangan-kekurangan orang lain maka kelak Allah akan membukakan kekurangan dirinya dan akan membiarkan orang lain pula mengetahui keaibannya, sekalipun di dalam rumahnya."(Lihat hadis ini dalam Sunan At-Tirmidzi)

Berhukumlah dengan hukum Allah

Apabila telah jelas dan zahir kerosakkan yang dilakukan oleh seseorang maka adalah wajib ditegakkan hukuman Allah kepadanya dan menjadi keperluan untuk mencegah kemudharatan yang diketahui akan berlaku. Ini kerana Rasulullah salallahualaihiwassalam pernah bersabda, “Barang siapa di antara kamu yang melihat kemungkaran, maka hendaklah dia mengubah (mengingkari) dengan tangannya, jika tidak mampu hendaklah dia mengubah (mengingkari) dengan lisannya, jika tidak mampu hendaklah dia mengubah dengan hatinya, dan itulah keimanan yang paling lemah.”(hadis riwayat Muslim)

Kita tidak disuruh mencari kesalahan seseorang atau menyebut kesilapannya tetapi Islam mengajar kita untuk mencegah kemungkaran dengan hikmah dan mengikuti pertunjuk Allah dan mencari kemanfaatan daripada hukum syarak agar kebajikan umat Islam terpelihara. Di sinilah kita boleh mengambil pelajaran daripada kisah Abu Darda’ ra yang melihat orang ramai pada suatu hari sedang mengerumuni seorang lelaki sambil mencelanya dan memukulnya. Lalu bertanyalah Abu Darda’ ra tentang lelaki tersebut lalu dijawab bahawa si lelaki itu telah melakukan suatu dosa besar (tidak disebutkan dosa apa tetapi bukanlah yang melibatkan hudud)

Maka bertanyalah Abu Darda kepada orang ramai, jika lelaki ini terjatuh di dalam telaga maka apakah kamu akan mengeluarkannya ? Lalu dijawab dengan berkata sudah tentu kami akan membantu untuk menyelamatkannya. Maka segera dijawab oleh Abu Darda ra dengan berkata : “Jika begitu maka janganlah kami memaki dan memukulnya, sebaliknya tutuplah aibnya dan bimbinglah dia serta bersyukurlah kamu semua kerana telah dipelihara oleh Allah swt akan dosa seperti itu . Orang ramai pun bertanya kembali kepada Abu Darda, apakah beliau tidak membenci lelaki itu ? Maka dijawab oleh Abu Darda bahawa aku membenci perbuatannya tetapi jika dia bertaubat dan tidak melakukannya lagi maka dia adalah saudaraku !

Akhirnya Allah swt telah berfirman yang bermaksud : “Serulah (manusia) kepada jalan Tuhan-mu dengan hikmah dan pelajaran yang baik dan bantahlah mereka dengan cara yang baik. Sesungguhnya Tuhanmu Dialah yang lebih mengetahui tentang siapa yang tersesat dari jalan-Nya dan Dialah yang lebih mengetahui orang-orang yang mendapat petunjuk.” (An-Nahl : 125)

Kesimpulannya maka hendaklah kita semua bermuhasabah tentang apakah sandaran dan landasan kita dalam menghukum seseorang sebagai sesat, ahli bid’ah atau pun Khawarij dan sebagainya. Apakah neraca kita ialah pertimbangan akal yang waras dengan saksi dan hujah daripada Al-Quran dan As-sunnah ? Ataukah sekadar sentimen perasaan dan taklid buta kepada kenyataan dan fatwa-fatwa guru-guru kita di timur tengah atau di dalam Negara yang terdedah kepada salah faham, perbezaan pendapat dan merupakan perselisihan peribadi yang tidak layak menjadi hukuman yang memutuskan kesesatan atau kebenaran seseorang di hadapan Allah swt !




Wednesday, May 11, 2011

Bukan semua soalan wajib dijawab



Al-Quran datang kepada kita sebagai pertunjuk dan pembawa rahmat melalui ajaran-ajaran dan hikmah yang terkandung di dalam ayat-ayat yang dibacakan. Sebahagian ayat Al-Quran pula diturunkan oleh Allah swt sebagai menjawab pertanyaan dan persoalan yang ditimbulkan oleh manusia.

Allah swt berfirman yang bermaksud : “Dan mereka bertanya kepadamu tentang gunung-gunung, maka katakanlah: "Tuhanku akan menghancurkannya (di hari kiamat) sehancur-hancurnya,” (Thaha : 105)

Allah swt berfirman yang bermaksud : “Mereka akan bertanya kepadamu (Muhammad) tentang Dzulkarnain. Katakanlah: "Aku akan bacakan kepadamu cerita tantangnya." (Al-kahfi : 83)

Allah swt berfirman yang bermaksud : “Dan mereka bertanya kepadamu tentang roh. Katakanlah: "Roh itu termasuk urusan Tuhan-ku, dan tidaklah kamu diberi pengetahuan melainkan sedikit." (Al-Isra : 85)

Allah swt berfirman yang bermaksud : “Manusia bertanya kepadamu tentang hari berbangkit. Katakanlah: "Sesungguhnya pengetahuan tentang hari berbangkit itu hanya di sisi Allah." Dan tahukah kamu (hai Muhammad), boleh jadi hari berbangkit itu sudah dekat waktunya.” (Al-Ahzab : 63)

Banyak lagi ayat-ayat Al-Quran yang didatangkan kepada Nabi Muhammad salallahualaihiwassalam sebagai menjawab persoalan demi persoalan yang ada di dalam kepala manusia. Walaubagaimanapun bukan semua persoalan itu dijawab oleh Allah swt dan tidak pula setiap soalan yang telah dijawab itu terus menjawab perkara yang ditanyakan. Seringkali setiap jawapan yang diberikan oleh Allah swt di dalam Al-Quran berupa sebuah pertanyaan pula dan ada kalanya persoalan itu dijawab dengan sebuah jawapan yang menjawab kepada persoalan yang lain tetapi berkaitan.

Pendek kata, bukan semua soalan wajib dijawab dan setiap jawapan itu pula tidak semestinya wajib menjawab apa yang dipersoalkan sebaliknya boleh jadi memberikan pula persoalan dan pertanyaan balas kepada pihak yang menyoal.

Kenapa begitu ?

Jawapannya ialah kerana Islam ialah agama hikmah dan rahmat kepada manusia. Matlamat Allah swt di dalam bertanya soalan kepada manusia bukanlah bertujuan untuk mendapatkan jawapan atau ilmu kerana Allah swt Maha Mengetahui tetapi soalan yang ditanyakan oleh Allah sebaliknya memberikan muhasabah, peringatan dan pengajaran kepada hamba-hamba-Nya.

Demikianlah pula setiap soalan yang ditanyakan oleh hamba-hamba kepada Allah swt tidak semuanya akan dijawab demi rahmat dan hikmah yang mendalam. Jika dijawab maka soalan itu pastilah soalan yang membawa kebaikan dan memberikan pengajaran dan jika tidak dijawab maka perbuatan yang sedemikian itu memberikan manfaat kepada hamba-hamba-Nya melalui diam-Nya agama pada hal yang tersebut.

Inilah yang dijelaskan oleh Allah swt pada ayat berikut :
“Wahai orang-orang yang beriman, janganlah kamu menanyakan (kepada Nabimu) hal-hal yang jika diterangkan kepadamu akan menyusahkan kamu dan jika kamu menanyakan di waktu Al Quran itu diturunkan, niscaya akan diterangkan kepadamu, Allah memaafkan (kamu) tentang hal-hal itu. Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyantun.” (Al-Maidah : 101)

Begitu pula di dalam hadis baginda nabi salallahualaihiwassalam yang diriwayatkan bahawa baginda pernah bersabda : “Sesungguhnya keburukkan yang paling besar dapat dilakukan oleh seorang Muslim terhadap kaum Muslim yang lain ialah bertanyakan tentang sesuatu perkara yang belum diharamkan lalu menjadi haram hukumnya kerana pertanyaan oleh dirinya tersebut.” (hadis riwayat Bukhari dan Muslim)

Jenis-jenis soalan yang ditanya

Ramai orang selalu bertanya dan suka bertanya kerana ianya adalah fitrah manusia yang diciptakan oleh Allah swt dengan akal untuk mengetahui dan mempelajari sesuatu yang tidak diketahuinya. Tetapi soalan dan pertanyaan itu berbahagi kepada beberapa bahagian adanya dan mengikut jenis-jenis manusia yang suka bertanya atau kepada bentuk soalan yang ditanya.

Jika mahu dibahagikan kepada bentuk soalan yang sering ditanya oleh manusia maka kita dapat membahagikan soalan-soalan tersebut kepada tiga bahagian iaitu : Soalan yang berbentuk kejiwaan, soalan berbentuk keduniaan dan soalan berkaitan alam semesta dan persekitaran.

Manusia bertanya soalan-soalan berbentuk kejiwaan ialah apabila mereka berbicara soal ghaib, ketuhanan, agama dan perasaan serta mental dan emosi. Manakala persoalan keduniaan pula ialah apabila mereka berhadapan kesulitan dalam kehidupan, pekerjaan, pengajian dan segala yang berkaitan dengan perihal dunia dan fizikal. Seterusnya soalan ketiga iaitu persoalan alam sekitar dan semesta ialah persoalan yang manusia selalu fikir-fikirkan dan tanyakan jika mereka mempunyai kaitan dan hubungan dengan hal tersebut seperti banjir, gempa bumi, peredaran alam dan segala macam yang berlaku sehingga mengundang manusia mengkaji dan mencari jawapan bagi semua persoalan yang timbul dalam pemikiran akal manusia.

Walaubagaimanapun, jika kita melihat dalam aspek yang lain pula maka kita boleh memandang kepada sifat atau jenis manusia dalam bertanyakan sesuatu soalan dan itu lebih mudah bagi kita untuk mengambil pelajaran.

1.Pertanyaan demi mencari kebenaran

Pertanyaan seseorang yang mencari kebenaran dapat dilihat melalui usahanya dalam mencari jawapan dan kepada soalan yang diucapkan. Apa yang ingin diketahuinya ialah ikhlas, sesuatu yang sudah dia usahakan sekian lama tetapi tertutup makluman dan pengetahuan daripada dirinya dan dia ingin mengetahuinya.

2.Pertanyaan demi mencari kesalahan dan kesilapan

Ada juga orang yang bertanya demi mencari kesilapan dan kesalahan dirinya, orang lain atau sesuatu perkara yang ingin diketahuinya. Misalnya seseorang yang sudah lama membesar dan berada di dalam kesesatan bertanya tentang dirinya apakah kesilapannya, kesalahannya atau pada diri orang lain atau sesuatu yang dilihatnya.

3.Pertanyaan demi mencari keseronokkan atau mempersendakan

Pertanyaan sebegini dilakukan oleh mereka yang tidak serius, main-main dan bertujuan menyeronokkan diri mereka apabila mendengar jawapan daripada orang yang menjawab persoalan mereka. Mereka menanti dengan khusyuk dan bersedia untuk ketawa sebaik sahaja jawapan kepada soalan mereka disampaikan. Boleh jadi mereka ketawa kerana telah mengetahui jawapan tersebut, boleh jadi kerana tidak mempercayainya dan boleh jadi juga kerana sengaja mahu mempersendakan peribadi orang yang ditanya.

4.Pertanyaan demi menutup kebenaran, mengalihkan perhatian serta membela kesalahan dan menentang kebenaran

Ada orang yang melakukan kejahatan dan kesalahan lalu demi menutup kesalahan dan kejahatan tersebut maka dia segera mengaburi orang lain dengan seribu satu keraguan dan persoalan demi menutup mata dan perhatian orang terhadap kesalahan dirinya atau agar kebenaran tidak diterima sebaliknya diragu-ragui dengan persoalan dan pertanyaan yang ditimbulkan.

5. Pertanyaan yang berbentuk pujian

Pujian juga boleh datang dalam bentuk persoalan, misalnya seseorang berkata : “Siapakah yang lebih cantik dan jelita berbanding Farah ?” Ini bukanlah persoalan tetapi sesuatu kenyataan atau luahan perasaan yang dimuatkan dalam bentuk soalan sebagai pujian kepada seseorang.

6. Pertanyaan untuk memudahkan urusan dan kerana kemalasan usaha

Ada sesetengah orang bertanya kerana sifat malas untuk usaha dan malas untuk mencari jawapan dengan tenaga diri mereka sendiri sebaliknya mengharapkan orang lain untuk memberikan jawapan kepada persoalan yang dimiliki oleh mereka. Contohnya apakah maksud “criticise ” dalam bahasa Melayu tanya seorang budak sekolah darjah enam kepada cikgunya sedangkan kamus dewan bahasa English-Melayu ada ditangannya. Dia tahu jawapan ada di situ tetapi malas mahu membuka buku itu dan dirasakan jika ditanyakan kepada cikgu maka jawapannya adalah lebih cepat dan mudah.

Ramai sekali orang kita yang termasuk dalam kategori ini dan banyak pula soalan-soalan agama mahupun soalan-soalan biasa yang kedengaran adalah berlatar belakangkan konsep ini. Tentu kita pernah mendengar soalan apakah hukumnya orang yang sekian dan sekian, bolehkah saya itu dan ini…apa maksud bla-bla…sehingga pernah ada seorang pelajar agama di sebuah universiti yang meminta saya menjawab soalan bagi pihak dirinya akan soalan-soalan “assignment” yang diberikan oleh pensyarah kerana dia mengatakan sukar untuk mencari bahan rujukan atau jawapan bagi soalan-soalan tersebut dan ingin mengambil jalan mudah dengan bertanya terus kepada seorang ustaz !

7. Soalan dan pertanyaan yang melambangkan kesombongan dan bongkak

Sesetengah orang pula bertanyakan soalan kerana mahu menunjukkan kebesaran dirinya atau bertanya dengan rasa sombong dan bongkak setelah mengetahui bahawa tiada orang lain yang mnegetahui jawapan bagi soalan tersebut kecuali dirinya sendiri atau kerana beranggapankan bahawa jawapan yang akan dijawab nanti akan memuliakan atau membanggakan dirinya.

Contohnya seseorang yang paling kaya di sebuah kampung itu bertanya kepada orang ramai : Siapakah orang yang paling kaya di kampung ini ? Dia tahu bahawa dialah yang paling kaya tetapi sengaja soalan itu diucapkan demi kerana kesombongan dan kepuasan dirinya.

Panduan menjawab soalan

Jawablah soalan yang ditanyakan oleh manusia jika kita mampu untuk menjawabnya dan jika soalan itu pula berhak untuk dijawab. Sekiranya jawapan kita itu boleh memberikan kebaikan dan tidak mengundang keburukkan serta kerosakkan atau mendatangkan fitnah kepada manusia.

Kata kunci yang penting sebelum menjawab sesuatu soalan atau pertanyaan ialah anda harus mengenal pasti tiga perkara iaitu :

1. Mengenal pasti orang yang bertanya
2. Mengetahui tentang soalan yang ditanya
3. Memahami keadaan semasa dan sekitar ketika soalan itu ditanya

Dengan mengenal pasti orang yang bertanya maka anda akan terselamat daripada membuat kesilapan meletakkan sesuatu yang berharga ke dalam mulut musuh atau memberikan ruang kepada si pembuat fitnah. Kenal pasti dahulu orang yang bertanya kerana diriwayatkan Ibn Mas’ud ra pernah menyebutkan : “Tidaklah engkau berbicara terhadap sesuatu kaum dengan pembicaraan yang tidak mampu difahami oleh akal mereka, melainkan sebahagian daripada mereka akan tertimpa fitnah.” (Riwayat Muslim)

Begitu juga dalam riwayat yang lain Khalifah Ali bin Abi Tolib ra pernah menyebutkan : “Berbicaralah kepada manusia dengan apa-apa yang mampu mereka fahami, apakah kamu suka jika Allah dan Rasul-Nya akan didustakan?” (riwayat Bukhari)

Tahu dan kenal siapa yang bertanya seperti dari mana asalnya, apa tujuannya dan mengapa dia bertanya nescaya akan membantu anda dalam memberikan jawapan yang berguna dan bermanfaat.

Seterusnya mengetahui tentang soalan yang ditanya pula bukan sahaja berkait apakah jawapannya tetapi untuk apa soalan itu dikemukakan dan kepada siapakah soalan ini nanti akan bertemu dan berakhir ? Apakah soalan ini untuk si penanya ? Atau akan berakhir jawapan untuk soalan tersebut kepada seorang si buta di hujung kampung yang mengirimkan utusan buat menanyakan soalan ?

Lihatlah di dalam hadis betapa setiap soalan itu berbeza jawapannya untuk orang yang bertanya dan setiap soalan itu pula ada seni di dalam menjawabnya.

Seni itu fiqih

Ianya kefahaman mendalam yang datang melalui pengalaman dan kemahiran serta anugerah daripada tuhan.

“Dan (ingatlah kisah) Daud dan Sulaiman, di waktu keduanya memberikan keputusan mengenai tanaman, kerana tanaman itu dirosakkan oleh kambing-kambing kepunyaan kaumnya. dan adalah Kami menyaksikan keputusan yang diberikan oleh mereka itu, Maka Kami telah memberikan pengertian kepada Sulaiman tentang hukum (yang lebih tepat) ; dan kepada masing-masing mereka telah Kami berikan Hikmah dan ilmu dan telah Kami tundukkan gunung-gunung dan burung-burung, semua bertasbih bersama Daud dan kamilah yang melakukannya”. (Al-Anbiya : 78-79).

Keghairahan mahu menjawab soalan hendaklah diseimbangkan dengan ketaqwaan kerana lihatlah teladan daripada kaum salaf yang seringkali mengelak daripada menjawab sebarang persoalan yang dapat dielakkan.

Utbah ibn Muslim pernah meriwayatkan bahawa beliau pernah berkawan dengan Ibn Umar ra (Abdullah Ibn Umar ra) selama tiga puluh empat bulan dan seringkali ketika beliau ditanya dengan sesuatu persolan maka djawab oleh beliau dengan berkata : “Aku tidak tahu”.

Demikian juga Ibn Abi Laila ra yang menyebutkan aku pernah melihat seratus dua puluh lebih para sahabat rasulullah salallahualaihiwasalam dari kalangan ansar yang apabila ditanyakan dengan sesuatu permasalahan agama maka dia menyerahkan kepada yang lain sehingga sahabat yang lain itu menyerahkan kepada yang lain sehinggalah seringkali persoalan itu kembali kepada sahabat yang pertama ditanyakan tadi.

Akhirnya dalam panduan menjawab soalan maka saya ingin berpesan bahawa hendaklah si penanya dan penjawab soalan memastikan bahawa sesuatu soalan itu dijawab dengan mengambil kira dan mempertimbangkan zaman dan keadaan serta maslahat dan persekitaran yang mungkin mempengaruhi atau dipengaruhi oleh soalan dan jawapan yang ditanyakan.

Misalnya seseorang bertanya tentang liwath, apakah yang dikehendaki daripada si penanya itu merujuk kes liwath seorang tokoh yang bernama Anwar Ibrahim ? Ataukah ianya berbentuk umum tanpa terikat dengan status dan keadaan semasa ?

Mempertimbangkan keadaan dan realiti semasa disebut sebagai fiqh waqi’ie yang amat penting difahami oleh pemberi fatwa atau tukang penjawab soalan-soalan agama.

Prof. Dr Yusof Al-Qaradhawi menyebutkan berkenaan hal fiqh waqi’ dengan membawakan kata-kata Imam Ibn Qayyim rahimahullah dalam kitabnya I’lam Al-Muwaqi’ien bahawa seorang mufti atau hakim tidak akan dapat memberikan fatwa atau hukum yang tepat kecuali dengan dua bahagian daripada kefahaman dan salah satu daripada kefahaman yang diperlukan ialah memahami realiti dan fiqh yang terhasil daripada keadaan realiti semasa itu. ~

Kesimpulannya baik soalan mahupun jawapan ianya hendaklah dilakukan kerana Allah swt, demi mencari keredhaan-Nya dan dilakukan dalam keadaan yang bersungguh-sungguh dan agama ini bukanlah tempat untuk bersenda gurau dan bermain-main secara sia-sia.

Oleh itu bagi yang bertanya maka sabarlah dan carilah jawapannya dengan pertunjuk Allah dan bagi yang menjawab soalan yang ditanyakan maka sabarlah dan jawablah dengan penuh pertunjuk daripada Allah swt.

Jika ada yang bertanya tetapi masih belum mendapatkan jawapan daripada soalan yang ditanya mungkin anda harus kembali bertanya diri anda sendiri apakah soalan yang ditanyakan oleh anda itu termasuk di antara soalan-soalan yang tidak wajib dijawab ?

Segala puji hanyalah bagi Allah swt.