Friday, March 23, 2012

Panduan Menghadapi Bekas Kekasih/Pasangan


Dalam hidup ini tiada siapa yang boleh menduga apa yang akan berlaku di masa hadapan. Kekal kata kita tetapi akhirnya berpisah juga rupanya kemudian.

Firman Allah SWT : “Dan tiada seorangpun yang dapat mengetahui (dengan pasti) apa yang akan dilakukannya pada hari esok.” (Luqman : 34)

Dunia bukanlah terlalu luas sehingga mustahil untuk kita saling tidak bertemu muka dengan bekas kekasih lama.

Pejam celik masa berlalu pantas tetapi dunia semakin mengecil dan menyempit sehingga kadang-kadang kita terpaksa berjiran dengan bekas kekasih atau kawan lama yang terputus.

Ramai orang tidak tahu apa yang harus dilakukan jika bertemu dengan bekas kekasih, bekas tunang, bekas pakwe, atau bekas girlfriend yang suatu ketika dahulu begitu mesra dan akrab.

Makan sepinggan, minum secawan bahkan ada yang lebih daripada itu.

Apa yang harus dilakukan ?

Melarikan diri atau mengelak dari terus bertemu ? Mengelak dari bercakap atau bertentang mata ?

Bagaimana jika bekas kekasih lama itu rakan sekerja dan bersama-sama menghuni kawasan perumahan kondominium yang sama atau kebetulan menaiki bas atau lift yang sama ?

Baiklah, berikut ialah panduan untuk anda menghadapi bekas kekasih lama menurut panduan Islam setakat yang mampu saya catatkan.

1. Jangan takut menghadapi kesilapan lalu

Pertama sekali apabila ternampak kelibat bekas kekasih atau rakan lama yang pernah mempunyai hubungan rapat dan mesra dengan kita suatu ketika dahulu maka hendaklah kita jangan melarikan diri.

Ramai orang mengambil jalan mudah dengan melarikan diri dan mengelak dari dihantui rasa bersalah tetapi kemudiannya menderita akibat tekanan perasaan dan gangguan syaitan yang mempergunakan kisah-kisah lama untuk menghalang kita daripada maju ke depan dan menjadi hamba Allah SWT yang lebih baik.

Setiap orang pernah berbuat silap !

Tidak ada manusia yang bersih daripada kesilapan dan dosa kecuali rasul-rasul Allah SWT dan mereka sendiri sebagai manusia pun pernah berbuat silap dan ditegur oleh Allah SWT.

Bertaubatlah kepada Allah SWT atas dosa-dosa kita dan hadapilah ia dengan tabah dan berani serta yakin kepada rahmat dan kasih sayang Allah SWT !

Allah tidak akan mempersia-siakan taubat orang yang ikhlas mahu membersihkan diri kepadaNya !

Firman Allah SWT : “Sesungguhnya taubat di sisi Allah ialah taubat bagi orang-orang yang mengerjakan kejahatan lantaran kejahilan, yang kemudian mereka bertaubat dengan segera, maka mereka itulah yang diterima Allah taubatnya; dan Allah Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana.” (An-Nisa : 17)

Oleh yang demikian apabila ternampak bekas kekasih atau melihatnya di suatu tempat, buat seperti biasa dan teruskan urusan anda tanpa perlu takut atau bimbang dan jauh sekali melarikan diri atau mengelak.

Serahkan kepada Allah SWT bahawa kejadian ini pasti ada hikmah dan teladannya. Seterusnya bacalah doa isti'azah (meminta perlindungan Allah SWT daripada syaitan) di dalam hati atau secara perlahan dengan menyebut :

اعوذباالله من الشيطان الرجيم

“ Aku berlindung dengan Allah dari syaitan yang direjam.”

Sesungguhnya meminta perlindungan daripada Allah terhadap segala keburukan dan kejahatan merupakan kewajipan kepada setiap muslim. Bahkan ianya termasuk perkara ibadah dan penghambaan seseorang kepada Allah dengan menjadikan Allah sebagai pelindung dan tempat memohon segala sesuatu.

2. Buktikan kita telah berubah dengan berani menampilkan diri

Tanda seseorang itu berubah ialah dia berani untuk menampilkan dirinya kepada orang lain dan tidak takut dengan celaan dan umpatan manusia kerana dia benar-benar mahu berubah dan tidak peduli dengan apa yang orang akan kata.

Kalau dahulu “free hair” , berambut “blonde” tetapi kini sudah bertudung dan berbaju kurung maka jangan malu menampilkan diri anda yang baru sekalipun mungkin akan mengundang kecaman dan celaan atau kritikan daripada mereka yang pernah rosak atau sezaman dengan diri anda yang dahulu.

Beranilah kerana benar !

Kita adalah peribadi yang baru dengan diri dan azam yang baru. Hadapi bekas kekasih jika dia berada di hadapan kita atau di sisi kita dengan penuh keyakinan bahawa dia sedang bertemu dengan seseorang yang telah bertaubat, telah berubah dan telah menjadi manusia yang menyerah diri kepada Allah SWT dan mahu menjadi seorang hamba yang berbakti kepada agamanya.

Daripada Abu Musa Abdullah bin Qais al-Ash’ari RA, daripada Nabi SAW sabdanya : “Sesungguhnya Allah Taala membentangkan tangan-Nya (sebagai kemurahan-Nya menerima taubat) pada waktu malam untuk menerima taubat orang yang telah melakukan dosa pada waktu siang, dan membentangkan tangannya (kemurahannya untuk menerima taubat) pada waktu siang untuk menerima taubat orang yang melakukan dosa pada waktu malam. Keadaan ini berterusan sehinggalah terbitnya matahari dari sebelah barat.” (hadith riwayat Muslim)

3. Tegur jika perlu dan tunjukkan akhlak yang baik

Jangan sombong atau mendiamkan diri tanpa keperluan jika keadaan memaksa atau mendorong kita untuk bercakap dan bertegur sapa dengannya. Anda boleh dan diizinkan oleh syarak untuk menegurnya dengan memberi salam yang baik dan bertanya sapa sekadar perlu.

Firman Allah SWT : “Sesungguhnya Allah menyuruh (kamu) berlaku adil dan berbuat kebajikan, memberi kepada kaum kerabat, dan Allah melarang dari perbuatan keji, kemungkaran dan permusuhan. Dia memberi pengajaran kepadamu agar kamu dapat mengambil pelajaran.” (An-Nahl : 90)

Islam ialah agama yang mementingkan akhlak yang baik.

Buktikanlah diri anda sudah berubah dengan mempamerkan akhlak yang baik moga-moga jika dia telah berubah maka sebuah ukhuwah yang Islamik dan mulia dapat terhasil dan jika dia masih dalam perangai lama atau dalam kesesatan maka dia akan tersedar dan terpengaruh untuk turut berubah menjadi lebih baik dengan melihat akhlak kita.

4. Mendoakan bekas kekasih

Doa ialah suatu ibadah yang mulia dan mudah dilakukan. Ianya juga adalah sedekah yang paling mudah dibuat oleh seseorang. Jangan kedekut untuk berdoa dan mendoakan bekas kekasih agar dia mendapat kebaikan dan diberikan oleh Allah SWT dengan petunjuk atau hidayah seperti yang kita perolehi.

Firman Allah SWT : “Dan orang-orang yang menahan amarahnya dan mema'afkan (kesalahan) orang. Allah menyukai orang-orang yang berbuat kebajikan.” (Ali-Imran : 134)

Biarlah betapa pahit pun kenangan yang dilalui bersama-sama dahulu sesungguhnya Allah Maha Penerima taubat dan Maha Pengasih.

Mendoakan bekas kekasih bermaksud kita sebenarnya telah berjaya memaafkan kesalahan diri kita sendiri dan mampu menghadapi peristiwa lalu dengan ketabahan dan kekuatan jiwa yang kuat.

5. Mengelak dari menjalin hubungan atau komitmen yang tidak perlu

Elakkan apa yang tidak perlu seperti berbual kosong atau berbual dalam perkara yang tidak wajar atau perkara-perkara yang sensitif dan melampaui batasan normal. Juga tidak perlu melayan kerenah bekas kekasih seperti menyuruh kita mengingati kisah lama atau menyatakan perasaan kita sekarang terhadap dirinya atau memberikan dia harapan atau komitmen terhadap pertemuan tersebut.

Sabda Nabi SAW yang bermaksud: “Antara ciri kebaikan Islam seseorang ialah dia meninggalkan apa yang tidak perlu baginya.” (hadith riwayat Tirmidzi)

Anggapan pertemuan itu ialah suatu ujian dan cubaan daripada Allah SWT untuk melihat apakah kita benar-benar telah berubah dan bersedia menghadapi kesilapan lalu dengan jiwa yang lebih tabah dan bersedia untuk berubah menjadi lebih baik.

6. Kesilapan lalu bukan penghalang kita untuk membina hidup baru

Ingatlah apa yang penting ialah bukan bagaimana kita bermula tetapi ialah bagaimana kita akan berakhir. Semua orang dilahirkan dalam keadaan fitrah tetapi berapa ramai yang akhirnya meninggalkan dunia ini dengan kebaikan dan fitrah yang bersih ?

Tidak penting siapa kita ini dahulu apakah seorang samseng jalanan atau pelacur murahan tetapi apa yang penting ialah siapa diri kita pada hari ini dan apa yang akan terjadi kepada diri kita pada hari esok !

Firman Allah SWt : “Dan orang-orang yang bertaubat dan mengerjakan amal soleh, maka sesungguhnya dia bertaubat kepada Allah dengan taubat yang sebenar-benarnya.” (Al-Furqan : 71)

Tetapkan hati dan jiwa kita untuk beriman dan percaya kepada Allah SWT dan berusaha memperbaiki diri menjadi seseorang yang lebih baik daripada dahulu tanpa perlu lagi memandang ke belakang.

Majukan langkah ke hadapan dengan penuh keyakinan dan ketabahan !

7. Apa yang penting pilihan kita hari ini !

Kita ialah apa yang kita pilih untuk jadi. Jika kita memilih untuk menjadi seorang yang beriman dan bertaqwa maka kita adalah apa yang kita pilih. Oleh yang demikian apa yang penting ialah pilihan kita dan keberanian kita untuk meneruskan langkah ke hadapan.

Kehidupan tidak pernah mudah.

Firman Allah SWT : “Dan sesungguhnya Kami benar-benar akan menguji kamu agar Kami mengetahui orang-orang yang berjihad dan bersabar di antara kamu, dan agar Kami menyatakan (baik buruknya) hal ehwal dirimu.” (Muhammad : 31)

Kehidupan ini memang diciptakan oleh Allah SWT untuk menguji kita dan menghancurkan hati-hati kita agar menyerah kalah dan kecewa serta rebah.

Tetapi kita diberi pilihan oleh Allah SWT untuk meneruskan perjalanan dan untuk memilih tidak mengaku kalah dan bangkit semula daripada kegagalan dan kekalahan !

Firman Allah SWT : “Tetapi Allah hendak menguji sebahagian kamu dengan sebahagian yang lain. Dan orang-orang yang syahid pada jalan Allah, Allah tidak akan mensia-siakan amalan mereka.” (Muhammad : 4)

Apa yang penting bukanlah sekuat mana kita diuji tetapi sekuat mana kita tahan diuji. Ketahanan dan ketabahan untuk tidak mengaku kalah dan bangkit daripada kesilapan lalu untuk memperbaiki kehidupan yang akan datang adalah bukti kita benar-benar beriman kepada janji-janji Allah SWT untuk mereka yang percaya kepada hari akhirat dan syurga yang indah.

Jangan mengaku kalah kepada kenangan lama !

Thursday, March 15, 2012

Peranan Pendakwah, Bersihkan Islam dari Tafsiran Salah

Banyak sekali fatwa-fatwa aneh dan pelik serta janggal yang dikeluarkan oleh manusia kemudiannya diserap masuk sebagai agama dan menjadi takrifan penting kepada orang ramai dalam menilai Islam dan agama yang diturunkan oleh Allah SWT.

Contohnya anak zina tidak boleh memasuki masjid, atau imam tidak boleh dilantik dari anak zina atau tidak sah taraf dan seumpamanya. Siapakah yang mengadakan penindasan atau kezaliman terhadap anak-anak zina ini ? Mereka tidak berdosa dan dilahirkan dalam keadaan suci serta tidak tahu apa-apa. Pihak yang berzina ialah ibubapa mereka lalu kenapakah mereka pula yang dipersalahkan ?

Namun dalam masyarakat, ramai seolah-olah sudah menerima doktrin kepercayaan bahawa anak zina ini ialah kotor, tidak suci dan tidak boleh dinikahi atau jika lelaki tidak layak menjadi imam.

Siapakah yang menghukum mereka ini ?

Islam atau pun manusia yang mengaku sebagai umatnya ?

Ada sekumpulan manusia yang mahu mempertahankan kepercayaan tersebut dengan mengatakan ada dalil dan hujah dari agama yang menyokong sikap dan tindakan mereka. Kononnya hal tersebut ada hadith dari rasulullah salallahualaihiwassalam yang menyebutkan tentang kekotoran anak zina.

Disebabkan ianya dikeluarkan oleh seorang Imam yang tersohor bernama Imam At-Tabrani dalam kitabnya Al-Ausoth dengan lafaz hadith :

لا يدخل ولد الزنا الجنة , ولا شيء من نسله , إلى سبعة آباء

Maksudnya : " Anak zina dan seluruh keturunannya tidak akan dapat masuk syurga sampai tujuh keturunan." [1]

Maka ramailah merasa bahawa apa yang telah dilakukan oleh mereka itu tidak salah dan ada teras serta dasarnya dari agama. Tetapi hakikatnya sikap tersebut bukanlah dari Islam dan Allah SWT bersama rasul-Nya berlepas diri dari kepercayaan dan doktrin tersebut apabila hadith yang dipegang oleh mereka ialah hadis palsu dan bathil serta bercanggah dengan ayat-ayat Allah SWT yang jelas di dalam Al-Quran dan hadith rasulullah salallahualaihiwassalam yang sahih.

Firman Allah SWT :

Maksudnya : “Dan tidaklah seorang itu membuat dosa melainkan kemudharatannya kembali kepada dirinya sendiri, dan seorang yang berdosa tidak akan memikul dosa orang lain.” (Al-An’am : 164)

Kemudian dalam ayat yang lain Allah SWT turut berfirman dengan bermaksud : “Dan orang yang berdosa itu tidak akan memikul dosa orang lain.” (Al-Faathir : 18)

Dan firman Allah lagi : “Dan seorang yang berdosa tidak akan memikul dosa orang lain.” (Az-Zumar : 7)

Dan lagi firman Allah SWT : “Barangsiapa yang beramal sesuai dengan hidayah (Allah), maka sesungguhnya amalannya itu untuk (keselamatan) dirinya sendiri; dan barangsiapa yang sesat maka sesungguhnya kesesatannya itu adalah untuk (kerugian) dirinya sendiri. Dan seorang yang berdosa tidak akan memikul dosa orang lain.” (Al-Isra: 15)

Serta akhirnya firman Allah SWT yang bermaksud : “(Iaitu) bahawasanya seseorang yang berdosa itu tidak akan memikul dosa orang yang lain.” (An-Najm : 38)

Manakala di dalam hadith yang sahih pula dari riwayat Abu Hurairah ra yang mengatakan bahawa baginda rasulullah salallahualaihiwassalam pernah bersabda :

كل مولود يولد على الفطرة فأبواه يهودانه أو ينصّرانه أو يمجّسانه

Maksudnya : “ Setiap anak adam itu dilahirkan dalam keadaan fitrah, maka ibubapanya-lah yang menjadikan anak itu sebagai yahudi atau nasrani atau majusi.” [2]

Maka setelah kita memerhatikan begitu banyak dalil yang begitu jelas lagi terang tentang seseorang itu dilahirkan suci dan tidak akan menanggung dosa orang lain maka apakah lagi yang tinggal pada doktrin dan fahaman yang memburukkan anak-anak zina itu melainkan ianya hanyalah dusta dan kepalsuan yang hina.

Demikianlah agama, apabila kita membersihkan ia dari doktrin-doktrin dan tafsiran manusia yang dusta, palsu dan keliru maka akan terzahirlah kebenaran dan terhasillah keadilan dan kehormonian serta bercahayalah kegelapan.

Agama hari ini telah berusia sangat tua, umurnya yang panjang itu menyebabkan ia sering sakit kerana terdedah oleh virus yang pelbagai lagi ganas yang menyerangnya dengan membawa fahaman baru dan tafsiran-tafsiran yang keliru sehingga boleh memesongkan manusia dari agama asal Allah SWT.

Tafsiran-tafsiran manusia kerap kali mendominasi agama sehingga kelihatan Islam itu begitu kotor dan berlumut bak kolam-kolam air wudhuk di surau-surau umat Islam. Konon beranggapan air dua kolah tidak akan menggotorkan kerana itu yang dipelajari dari subjek taharah atau bersuci maka dibiarkanlah air kolah surau itu tidak dicuci walau sudah berdaki dan hijau airnya dek kerana lumut dan kotoran bakteria yang boleh membawa sakit.

Lalu apabila ada orang yang mati atau sakit kerana berkumur dengan airnya maka siapakah yang akan dipersalahkan ? Orang atau agama ? Selalunya agamalah yang akan menjadi mangsa hasil kejahatan tangan-tangan manusia dan kejahilan umatnya.

Membersihkan Islam dari tafsiran manusia yang jahil dan keliru adalah amat penting kerana ianya merupakan suatu kewajipan mulia bagi memelihara kesucian Islam.Islam yang sebenar ialah apa yang dibawa oleh Allah dan rasul-Nya di dalam dua sumber yang utama dan terpelihara dari kesesatan iaitu Al-Kitab (Al-Quran) dan as-sunnah (Al-hadith).

Tafsiran yang benar terhadap agama ini ialah seperti apa yang disebutkan di dalam Kitab Aqidah At-Tahawiyah yang bermaksud : “Tafsiran yang sahih ialah apa yang bertepatan dengan Al-Quran dan As-sunnah dan apa yang berdalilkan kepada nas-nas (Al-Quran dan as-sunnah) manakala apa yang bercanggah dengan dalil nas maka ianya merupakan tafsiran yang salah.”[3]

Wallahua'lambissowab.


[1] Hadith palsu , Silsilah Hadith-Hadith Dhaif Dan Palsu oleh Syeikh Albani Jilid 3. Ms.447.

[2] Hadith sahih riwayat Bukhari dan Muslim no. 2658.

[3] Syarah Aqidah Tahawiyah, ms. 215