Tuesday, July 29, 2008

Sejenak masa berlalu


(Bersama bekas Mufti Terangganu, Dato Abd Halim Abd Kadir - berjubah kelabu)




(Ustaz Adlan Aziz - Alitantawi dari al-ahkam.net, jazakallahukhairan kasiro kerana sudi mengajar pekerja2 syarikat di tempat saya)

Ada cerita menarik untuk dikongsi :

Beliau mengajar bahawa sifat 20 tidak salah dan saya pula mengatakan bahawa salaf soleh menolak fahaman falsafah, adakah wujud perselisihan ? oh tidak, saya jelaskan bahawa sifat 20 yang dibaca hari ini oleh guru pondok tidak salah dan tidak pun sesat, sama seperti penjelasan Ustaz Adlan, jadi ?

Cuma saya selama ini menegaskan bahawa cara syarahan sifat 20 itu yang boleh menjadi salah jika masih terikut-ikut dengan bacaan berdasarkan ilmu falsafah dan kanun al-kuli, rujuk buku Syeikh Dr Safar Al-Hawali hafizahullah, jika baca kaedah falsafah, sesuatu yang ada lawannya tiada dan buktinya ialah... letakkan kaedah itu pada syurga, neraka, perkara ghaib akhirnya semua jadi tertolak kerana apa yang tidak dapat dibuktikan bermakna tiada dan apa yang akan terjadi kalau ikut cara falsafah faham akidah melalui cara itu ?

Alhamdulillah, penjelasan Ustaz Adlan menenangkan saya apabila beliau menyebut sifat 20 tidak salah dan menyarankan ianya kemudian disokong oleh dalil-dalil Quran dan sunnah mengenai kewujudan Allah, sifat-sifat-Nya yang mulia dll....saya berpuas hati.

Dato Abd Halim Abd Kadir, bekas mufti juga menyatakan hal yang sama , katanya lebih baik baca sifat 20 sambil mengambil ayat-ayat Al Quran dan hadis bagi menjelaskannya kepada orang ramai kerana lebih mudah dan jelas. Beliau juga menyarankan agar orang ramai banyak berguru bagi mengelakkan kesalahan dan kesilapan.

Satu nasihat yang bagus !

(Ustaz Emran berceramah di sebuah sekolah rendah pendalaman di Kedah, lokasi tidak di dedahkan kerana risau nanti ada pula pihak nak pergi siasat apalah ustaz emran dah racun pemikiran budak-budak di sana...hehehe)


No comments: