Thursday, July 31, 2008

Duit Membuatkan Orang Jadi Syirik

Tidak ramai yang menyedari bahawa wang ringgit boleh menyebabkan kita menjadi kufur kepada Allah swt.



Mengapa demikian ?


Jawapannya ialah kerana ramai orang sekarang telah menjadikan duit dan wang sebagai matlamat di dalam pekerjaan dan urusan mereka.

Segala-galanya yang sepatutnya dilakukan kerana Allah swt dahulu (seperti yang berlaku ketika umat Islam hidup di zaman salaf dahulu sewaktu mereka menaiki unta) kini telah bertukar dengan melakukan segala aktiviti dan usaha demi wang dan untuk mendapatkan wang.
Masyarakat kita sudah sampai ke tahap syirik sehingga sanggup sujud pada wang !

(gambar cuma ilustrasi tiada kena mengena dengan tajuk)

Berkerja 24 jam sehari kerana wang, pergi ke sekolah adalah demi sijil untuk mendapatkan pekerjaan kelak kerana wang dan berniaga serta berurusan ke sana sini demi mendapatkan wang.
Wang di tangan pula perlu dibelanjakan sebaik-baiknya dan secermat dan sejimat mungkin demi mendapatkan kembali pulangan wang dan supaya perbelanjaan berbaloi agar wang selamat.
Adapula yang boros dengan wang, kerana mudah dan senang hendak mendapatkan wang maka hiduplah dia dengan sombong dan angkuh disebabkan kerana dia memiliki wang.

Ustaz mengajar juga kerana wang, ke sana-sini berdakwah juga untuk wang, apakah ustaz tidak mahu wang ? nanti ustaz pun tak dapat makan kerana yang memberi makan dan minum pada zaman sekarang ialah wang.


Apabila sudah percaya dan yakin, kalau tiada wang maka tiadalah dia boleh makan....wang memberi makan....

Apabila tiada wang maka tiada pula boleh berkahwin....wang memberikan jodoh...



Apabila tiada wang maka tiadalah pula ilmu...wang memberikan ilmu


Apabila tiada wang maka tiadalah tempat tinggal dan kediaman...wang memberikan tempat teduh dan menjadikan bumi sebagai hamparan...

Apabila tiada wang maka hidup kita susah....wang membuka jalan dan memberi perlindungan

Apabila ada wang semuanya senang dan mudah....wang berkuasa ke atas setiap sesuatu....


Tidakkah seseorang itu boleh jatuh ke lembah syirik ? Menjadi kufur kepada Allah swt dan batal keimanan serta syahadah keIslamannya apabila berkeyakinan sesat dengan bertuhankan wang ?



ketuhanan tidaklah mesti dengan hanya gerak ibadah fizikal tetapi keyakinan juga hati...


Kalau hati dan keyakinan sudah pun menyembah wang..menletakkan kedudukan wang begitu tinggi di dalam kehidupan....



Maka apakah hukumnya ?

Saya bukan mufti....biarkan mereka yang menjawabnya !

Tahukah anda ?


Apabila menjadi seorang Muslim, bermakna anda telah melafazkan kalimah Syahadah dan bersaksi :


ان لا اله الا الله وان محمدا رسول الله


"Bahawasanya tiada tuhan yang berhak disembah selain Allah dan sesungguhnya nabi Muhammad itu adalah rasul Allah."


Konsep Syahadah ini sangatlah penting kerana ianya merupakan asas utama Islam dan merupakan perkara yang pertama dalam rukun Islam.

Seseorang yang ingin memeluk Islam diwajibkan bersyahadah sebagai penyaksian dan iqrar (perakuan) bahawa dia menerima Islam sebagai agamanya dan sebagai Deen. Demikian pentingnya syahadah ini maka haruslah kita memperincikan mengenainya.

Memahami Syahadatain

لا اله الا الله و محمدا رسول الله

Syahadah pada kebiasaannya mengandungi pemberitahuan, ilmu dan khabar akan perkara sesuatu. Perkara pertama yang menjadi kewajipan seorang mukallaf untuk melakukannya ialah bersyahadah bahawa “ Tiada tuhan selain Allah dan bersyahadah bahawa Nabi Muhammad itu rasulullah” (lihat Aqidah tauhid, m/s 37).

Perintah bersyahadah sangatlah penting sehingga baginda salallahualaihiwasalam pernah bersabda :


أمرت ان اقاتل الناس حتى يقولوا لا اله الا الله و محمدا رسول الله


“ Aku diperintahkan untuk memerangi manusia sehinggalah mereka bersyahadah bahawa tiada tuhan selain Allah dan Muhammad sebagai rasulullah.” (Hadith Sahih, riwayat Bukhari no. 25 & Muslim no.22).

Makna Syahadah

Dari sudut bahasa Syahadah bermaksud :

شهد Berasal dari perkataan
Penyaksian atau pengakuan kepada sesuatu
Pengakuan yang disertai dengan tangungjawab

Manakala Syahadatain (Dua Syahadah) dari sudut Istilah dan pemahaman para ulama’ialah
لا اله الا الله و محمدا رسول الله

Iktiqad dan iqrar (pengakuan) bahawa tiada tuhan yang berhak disembah selain Allah swt serta mengakui dan beriman bahawa Nabi Muhammad itu rasul Allah dan persuruh-Nya dengan pengakuan yang berbentuk jazam (putus) dan sabit (jelas) di hati serta diucapkan melalui lisan dan dibuktikan dengan amalan angggota badan dengan mengerjakan suruhan Allah swt (lihat Aqidah Tauhid m/s 39, Aqidah Wasitiyyah m/s 96, Syarah Salasa Usul m/s 701).

لا اله الا الله Syarah Maksud
“ Tiada Ilah selain Allah”. Yang dimaksudkan dengan “ilah” itu ialah yang disembah dan ditaati .

اله Kalimah
Mengandungi makna yang tersangatlah dalam. Sesetengah ulama’ menyebut ilah bermakna tuhan dan itulah yang paling mudah difahami. Namun sebenarnya kalimah ‘ilah’ ini lebih dari tuhan. Ilah bermaksud pemberi rezeki, tempat pengaduan doa & meminta perlindungan dan pertolongan, tempat kecintaan, ketaatan dan penyerahan serta pergantungan. (Aqidah Tauhid m/s 39).

Pada kalimah “la ilah ila Allah” mengandungi nafi dan isbat.
. لا اله Adapun lafaz nafi datang pada
Iaitu menafikan kewujudan sebarang sembahan dan ketaatan atau tuhan.

الا الله Manakala
Membawa maksud Isbat dan penegasan bahawa kecuali Allah. Dengan kata lain, isbat berfungsi sebagai penegasan selepas penafian demi menghasilkan satu kenyataan yang paling tegas dan kukuh.

لا اله الا الله
Demikian membawa maksud tiada tuhan yang disembah selain Allah sebagai satu pernyataan yang paling kuat dan teguh tanpa goyang dan syak

Para ulama’ salaf soleh menyebut bahawa pernyataan ini haruslah difahami secara zahir dan batin bahawa tiada tuhan yang berhak disembah selain Allah. Penambahan berhak itu diperlukan kerana tanpanya (kalimah berhak) akan menyebabkan berlaku penyelewengan. Walaupun ianya tidak ditambah pada kalimah syahadatain namun penambahan dengan menambah berhak sangatlah diperlukan (lihat Aqidah Tauhid m/s 40).

Kerana, penyelewengan maksud kalimah syahadah sangatlah kerap disalah fahami oleh golongan awam dan jahil.

Apabila wujud golongan mengatakan “ tiada yang disembah selain Allah” bermaksud maka segala yang disembah itu ialah maksud Allah. Seperti menyembah berhala dan lain-lain segalanya membawa maksud Allah. Demikianlah golongan yang kafir musyrikin yang apabila ditanya kepada mereka siapakah tuhan yang menciptakan langit dan bumi maka mereka menjawab Allah.

" قل من رب السموات السبع ورب العرش العظيم ؟ سيقولون الله (المؤمنون : 87)"


“ Katakanlah siapakah Rabb (tuhan, pengatur) yang menciptakan 7 lapis langit dan pencipta Arasy yang agung ? Maka mereka pun pasti akan menjawab, dialah Allah.” (Surah Al-Mukminun :87).

Dan demikianlah juga golongan yang mengambil tuhan-tuhan (berhala) dan menyembahnya semata-mata untuk mendekat diri kepada Allah swt.

“ Dan orang-orang yang mengambil tuhan selain Allah lalu mengatakan kami tidak menyembahnya melainkan sebagai mendekatkan diri kami kepada Allah dengan sedekat-dekatnya.”
(Surah Az-Zumar : 3)

Hari ini orang menyembah wang pun membuat alasan bahawa mereka mencari wang, berusaha mendapatkan wang adalah kerana mahu mendekatkan diri kepada Allah swt apabila sudah kaya dan berwang....macam sama je jawapan dengan orang yang kafir.

Sedangkan Allah swt pernah berfirman dengan maksudnya :

“ Barangsiapa yang mengkufuri tahgut dan beriman kepada Allah maka sesungguhnya dia telah berpegang kepada tali ikatan yang kukuh (Aqidah Islam).” (Surah Al-Baqarah: 256).

Maka perlu bagi kita mengkufuri kedudukan wang di dalam hidup kita dengan menegaskan bahawa :



Wang hanyalah alat bukan matlamat

Macam mana hal tersebut ?

Berani membelanjakan wang ke arah yang diperintahkan oleh Allah swt, tidak sayang pada wang dan kasih kepadanya melebihi kecintaan kepada Allah swt dan perintah-perintahnya.

Tidak takut mengorbankan wang ringgit demi agama Allah swt dan tidak menjadikan matlamat wang sebagai tujuan di dalam usaha kerja dan tindak tanduk kita seharian.
Ini dapat dicapai jika kita tidak menjadikan wang sebagai habuan dan ganjaran daripada usaha kita sebaliknya mengharapkan pahala akhirat dan ganjaran syurga sebagai balasan.

Adapun untuk menyara kehidupan dan makan minum, Islam mengajar prinsip qanaah (bercukupan dengan apa yang ada) sebagai benteng utama di dalam menangani jenayah wang.

Jenayah ?

Syirik ialah dosa besar, melebihi dosa mencuri dan meminum arak, bahkan dosa liwat serta dosa membunuh model perempuan Monggolia pun tidak seberat dosa syirik yang tidak akan di ampunkan oleh Allah swt sehinggalah kita mensucikan diri kita kembali dan mentauhidkan Allah swt dan menghapuskan segala sekutu bagi-Nya.

Sebagaimana yang diriwayatkan dari Muaz bin Jabal ra, bahawa baginda salalallahualaihiwasalam bersabda :

فأن حق الله على العباد أن يعبدوه ولا يشركوا به شيئا وحق العباد على الله أن لا يعذب من لا يشرك به شيئا

“ Hak Allah ke atas hambanya ialah kewajipan bagi setiap hamba untuk menyembah-Nya dan tidak menyekutukan-Nya ,dan hak hamba ke atas Allah ialah untuk tidak mengazab hamba-Nya.”
(Hadith Sahih, riwayat Bukhari no.77).

Maka hendaklah kita berhati-hati daripada dosa syirik kerana wang !!!

No comments: