Wednesday, January 18, 2006

Permasalahan Hukum Membina Bangunan Di atas Kubur

Syeikh Ibn Baz ra menyebutkan dalam fatwanya :

Perbuatan membina bangunan (misalnya kubah dan lain-lain) di atas kubur baik kubur para pemerintah, raja-raja atau tokoh orang soleh atau sesiapa pun ialah haram dan termasuk bid’ah serta larangan yang ditegah oleh Islam.

Bahkan perbuatan menulis nama di atas kubur pada batu nisan, menulis tarikh mati dan kalimah-kalimah tertentu termasuk di antara bid’ah yang dibenci oleh salaf soleh.

Bahkan dalam hadith sahih Muslim melalui riwayat Jabir ra : “Rasulullah melarang dari mewarnakan kubur ( menghiasi kubur) , menduduki atasnya atau membuat binaan di atasnya” dan dikeluarkan oleh Tirmidzi dengan isnad yang sahih dengan tambahan “ dan juga menulis di atasnya” .

Larangan ini menjadikan kita perlu menyedari bahawa perbuatan mengukir batu nisan dan sebagainya dengan juga perbuatan menghiasi kubur ialah satu bid’ah yang tiada asal (punca) atau pertunjuk dari sunnah dan para sahabat nabi .

“ Barangsiapa yang mengada-adakan sesuatu urusan baru dalam agama kami sedang ianya bukan dari kami maka sesungguhnya ianya ditolak.” (Hadith sahih riwayat Bukhari dalam Fathul Bari no. 156 Jilid 8 & Muslim no.4467) .

Tanda kubur cukup sahaja dengan kayu atau batu biasa yang menandakan kawasan perkuburan dan dibuat demi maslahat mengenal adanya perkuburan supaya mengelak dari bersolat di atasnya atau mengalinya tanpa keperluan.

Adapun menghiasi dengan payung kuning, adanya kubah, ukiran dan binaan tinggi jika tanpa keperluan misalnya bukan dibuat demi mengelak dari banjir atau memelihara kawasan perkuburan dari kerosakan maka ianya ialah haram dan termasuk bid’ah.

Sumber dari http ://www.binbaz.org.sa

No comments: