Wednesday, January 18, 2006

Menyebut Nama Allah swt dengan Isim Mufrad Amatlah Dibenci & Ditegah

Penyebutan nama Allah swt dengan isim mufrad dalam tujuan zikir amatlah dibenci dan termasuk amalan bid’ah yang dilakukan oleh golongan sufi. Kebiasaannya amalan bid’ah ini kerap di lakukan oleh puak tariqat atau sufi yang jahil dalam agama.

Mereka kerap berzikir “ Allah, Allah, Allah, Allah , Allah” dan hal ini termasuk perbuatan yang ditegah oleh para salaf soleh.

Bahkan perbuatan para ahli nasyid yang menyanyikan lagu-lagu nasyid tidak terlepas dari melakukan kesalahan ini dengan menyebut : “ Allahu Allah…Allahu Allahu Allah”

Hal ini tidak lain berasal dari sufi dan amalan-amalan mereka dan bukan dari Islam dan pertunjuk sunnah. Sebaliknya sunnah ialah mengajarkan berzikir dengan kalimah lengkap baik “Lailahaillallah” atau zikir-zikir lain baik bertahmid, bertasbih dan bertakbir.

Misalnya dari hadith Jabir ibn Abdillah ra bahawa aku mendengar rasulullah bersabda : “Afdhal zikir (di sisi Allah) Lailahaillallah (tiada tuhan yang berhak disembah disembah Allah)” (hadith hasan riwayat Tirmidzi no. 3383, Ibn Majah, Ibn Hibban).

Daripada Samurah bin Jundub ra berkata telah bersabda rasulullah : “Perkataan yang paling disukai oleh Allah ialah empat iaitu : Subhanallah (Maha suci Allah) dan Alhamdulillah (Segala puji hanyalah bagi Allah) dan lailahaillallah (Tiadalah tuhan yang berhak disembah selain Allah) dan Allahuakbar (Allah Maha Besar) dan tidaklah mengapa memulakan dari mana satu pun” ( Hadith riwayat Muslim no. 2137).

Juga lebih dari itu sebahagian puak sufi & ajaran sesat tariqat ini berzikir cukup dengan kata ganti diri bagi Allah swt misalnya “ Hu, Hu, Hu” dan lain-lain. Sesungguhnya syarak dan Islam tidak sedikit pun mengajar zikir-zikir jenis ini bahkan para imam mazhab termasuk Imam Syafie ra membenci perbuatan ini .

Tentulah sangat zalim apabila golongan sufi & ajaran sesat tariqat ini yang mengaku mazhab syafie dan kemudian “mewahabikan” orang lain semata-mata kerana bercanggah dengan amalan mereka sedangkan mazhab syafie dan Imam Syafie sendiri bercanggah dengan amalan-amalan mereka.

Berkata Syeikh Abd Aziz ibn Baz ra : “ Berhimpun orang ramai dan berzikir secara berjemaah dengan satu suara tidaklah ada asal (pertunjuk) dari syarak” .

Daripada Abu Musa Al-Asya’ari ra yang berkata kami pernah bersama nabi apabila kami berada di tempat tinggi di sebuah lembah maka kami bertahlil dan bertakbir sambil meninggikan suara kami maka berkatalah nabi salallahualaihiwasalam : “ Wahai manusia beradablah kamu sesungguhnya kamu tidak berdoa kepada yang pekak atau yang ghaib sesungguhnya Dia (Allah) bersama kamu dan sesungguhnya Dia (Allah) Maha Mendengar dan sangatlah dekat” (Hadith riwayat Bukhari no. 2992 dan Muslim no. 2704).

No comments: