Monday, January 17, 2005

Nasihat Buat AdikKu Wanita

Pesanan Buat Adik-Adik Wanita


1) Tetaplah pada sunnah dan ikuti serta pelajarilah Sunnah rasul salallahulaihiwasalam dan fahami Islam sebenarnya.

Barangsiapa yang maksiat kepada Allah dan Rasul-Nya maka ia hanya akan mencelakakan dirinya sendiri dan tidak akan mencelakakan Allah sedikitpun. Rasulullah Shalallahu ‘alaihi wassalam bersabda:
((كُلُّ أُمَّتِي يَدْخُلُونَ الجَنَّةَ إلاَّ مَنْ أبَى ، قَالُوا : يَا رَسُولَ اللهِ وَمَنْ يَأْبَى ؟ قَالَ : مَنْ أطَاعَنِي دَخَلَ الجَنَّةَ ، وَمَنْ عَصَانِي فَقَدْ أبَى))
Semua umatku akan masuk surga kecuali orang yang menolak” Mereka bertanya: “Ya Rasulullah! Siapakah orang yang menolak itu? Beliau menjawab: “Siapa yang taat kepadaku akan masuk surga dan siapa yang maksiat kepadaku maka ia telah menolak.” (hadith sahih riwayat bukhari)

2) Hendaklah adik-adik mempelajari ilmu-ilmu Islam sedalam-dalamnya setakat mampu dan usahlah terpedaya dengan tipuan dunia. Termasuk tipuan dunia ialah sijil-sijil dan ijazah...juga yg sepertinya...saya hairan mengapa terdapat ramai merasa gembira jika sudah menghabiskan pengajian selama 4 thn dan beroleh ijazah..? apa yg merasa gembira sangat dengan ilmu yg sekadar 4 thn ? itu belum ditolak dgn cuti, ditolak dengan malas dan belum ditolak dgn pengajian selama 4 thn hanyalah dengan menghadiri kelas, membaca nota dekat2 periksa dan lulus kemudian balik setelah beroleh ijazah ??? itukah yg dikatakan menuntut ilmu ? itukah yg dibanggakan ?
sedangkan kitab-kitab khazanah umat Islam tersimpan begitu saja tanpa disemak dan dikaji dan dibuka...
Apakah adik-adik merasa sudah puas dgn ilmu 4 thn ? terutama adik-adik yg belajar agama...adakah adik-adik merasa alim ? dgn ilmu 4 thn itu adik-adik boleh menjawab segala soal jawab agama kpd adik ? lalu berfatwa dgn hukum-hukum yg akhirnya menyesatkan orang ??? atau sekurangnya bertaqlid kpd org lain.???

3) hendaklah adik2 semua menjaga aurat dan memelihara maruah..
Rasulullah Shalallahu ‘alaihi wassalambersabda:
((سَيَكُونُ فِي آخِرِ أُمَّتِي نِسَاءٌ كَاسِيَاتٌ عَارِيَاتٌ ، عَلَى رُؤُوسِهِنَّ كَأَسْنِمَةِ البَخْتِ ، اِلْعَنُوهُنَّ فَإنَّهُنَّ مَلْعُونَاتٌ))
“Akan ada pada akhir umatku nanti wanita-wanita yang berpakaian tapi telanjang, kepala mereka bagaikan pundak (punggung) unta, laknatlah mereka karena mereka adalah wanita-wanita yang pantas dilaknat.” (hadith sahih).
ingatlah adik-adik semua merupakan fitnah yg besar kpd lelaki spt sabda baginda Shalallahu ‘alaihi wassalambersabda:((فَاتَّقُوا الدُّنْيَا وَاتَّقُوا النِّسَاءَ ، فَإنَّ أوَّلَ فِتْنَةِ بَنِي إسْرَائِيلَ كَانَتْ في النِّسَاءِ))
Takutlah pada dunia dan takutlah pada wanita karena fitnah pertama pada Bani Israel adalah pada wanita.” (hadith sahih).
Tidaklah berkumpul seorang lelaki dan wanita, kecuali Syaithan bersama mereka”. (H.R. Ahmad, Tirmidzi dan Hakim) .
Tidak memakai wangi-wangian. Hal ini telah diperingatkan oleh Rasulullah Shallallahu 'Alaihi Wa Sallam : “Sesungguhnya seorang wanita yang memakai wangi-wangian kemudian melewati kaum (laki-laki) bermaksud agar mereka mencium aromanya, maka ia telah melakukan perbuatan zina”. (H.R. Tirmidzi)

4) hendaklah adik-adik semua menetap diri di rumah dan elakkan berjalan-jalan keluar tanpa keperluan lebih-lebih lagi untuk musafir ke tempat yg jauh tanpa keperluan. Siapakah contoh adik-adik..apakah adik-adik tidak melihat kpd Fatimah ra, Aisyah ra, Khadijah ra dan lain-lain ummul mukminah serta wanita utama Islam yg mana mereka tidaklah hebat dlm lapangan dakwah / jemaah / tetapi mereka hebat dlm lapangan isteri dan menetap diri menjaga maruah mereka...dan itulah punca mereka diagungkan dlm sejarah islam...Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman:وَقَرْنَ فِي بُيُوتِكُنَّ وَلاَ تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الجَاهِلِيَّةِ الأُولَى
Dan hendaklah kamu tetap di rumahmu dan janganlah kamu berhias dan bertingkah laku seperti orang-orang jahiliyah.” (Q.S. Al-Ahzab: 33) dan semoga adik tidaklah keluar musafir tanpa teman muhrim..kerana baginda berpesan “Tidaklah bepergian (musafir) seorang wanita kecuali bersama muhrim”. (H.R. Bukhari)
Rasulullah Shallallahu 'Alaihi Wa Sallam bersabda :“Janganlah wanita melakukan safar selama 3 hari kecuali bersama mahramnya.” (Hadits shahih, dikeluarkan oleh Bukhari 2/54, Muslim 9/106, Ahmad 3/7, dan Abu Dawud 1727 Imam Al Baghawi mengatakan : “Ulama sepakat bahwa dalam perkara yang bukan wajib tidak dibolehkan bagi wanita melakukan safar kecuali disertai oleh suami atau mahram yang lain, terkecuali wanita kafir yang telah masuk Islam di negeri musuh atau tawanan wanita yang telah berhasil meloloskan diri dari tangan-tangan orang kafir, mau tidak mau ia harus keluar dari lingkup mereka dengan tanpa mahram,
walaupun ia seorang diri bila tidak merasa takut.” (Syarhus Sunnah 7/20

5) Semoga adik-adik menjaga wara' dan memelihara diri adik dr terdedah kpd lelaki yg tidak halal pd adik kerana bukankah Allah memerintahkan adik-adik menjaga diri adik-adik ?? sebagaimana firman Allah Subhanahu wa Ta’ala:وَقُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أبْصَارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلاَ يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إلاَّ مَا ظَهَرَ مِنْهَا “Dan katakanlah kepada wanita yang beriman: “Hendaklah mereka menahan pandangannya, dan memelihara kemaluan-nya, dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya, kecuali yang (biasa) nampak dari padanya.” (Q.S An-Nur: 31) wahai adik-adik...hiasilah dirimu dgn pakaian taqwa...wujudkan malu rasa segan dan rasa taqwa dlm diri adik-adik...!! jauhi dr mencari sesuatu yg bukan halal dan mencari keseronokkan dunia sementara...Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman:ياَ بَنِي آدَمَ قَدْ أنْزَلْنَا عَلَيْكُمْ لِبَاسًا يُوَارِي سَوْءَاتِكُمْ وَرِيشًا وَلِبَاسُ التَّقْوَى ذَلِكَ خَيْرٌ “Hai anak Adam! Sesungguhnya Kami telah menurunkan kepadamu pakaian untuk menutupi auratmu dan pakaian indah untuk perhiasan. Dan pakaian taqwa itulah yang paling baik.” (Q.S. Al-A’raaf: 26) rasulullah Shalallahu ‘alaihi wassalam bersabda: ((إنَّ لِكُلِّ دِينٍ خُلُقًا ، وَإنَّ خُلُقَ الإسْلاَمِ الحَيَاءُ))
Sesungguhnya setiap agama itu memiliki akhlak dan akhlak Islam itu adalah rasa malu.” (hadith sahih).

Adik pernahkah adik2 mendengar perihal wanita 2 yg utama dlm Islam ?? mereka bukanlah wanita dan perempuan aktif berpersatuan dan ke sana sini kononnya berjuang..tapi pd hakikatnya melanggar sunnah Islam..mereka juga bukanlah wanita lantang dan wanita besi yg serba boleh...bukan-bukan !!

Tapi Mereka ialah wanita yg disebut dlm riwayat Dari Shofiyah binti Syaibah berkata: “Ketika kami bersama Aisyah ra, beliau berkata: “Saya teringat akan wanita-wanita Quraisy dan keutamaan mereka.” Aisyah berkata: “Sesungguhnya wanita-wanita Quraisy memiliki keutamaan, dan demi Allah, saya tidak melihat wanita yang lebih percaya kepada kitab Allah dan lebih meyakini ayat-ayat-Nya melebihi wanita-wanita Anshor. Ketika turun kepada mereka ayat: “Dan hendaklah mereka menutupkan kain kudung ke dadanya.” (Q.S. An-Nur: 31) Maka para suami segera mendatangi istri-istri mereka dan membacakan apa yang diturunkan Allah kepada mereka. Mereka membacakan ayat itu kepada istri, anak wanita, saudara wanita dan kaum kerabatnya. Dan tidak seorangpun di antara wanita itu kecuali segera berdiri mengambil kain (tirai) dan menutupi kepala dan wajahnya, karena percaya dan iman kepada apa yang diturunkan Allah dalam kitab-Nya. Sehingga mereka (berjalan) di belakang Rasulullah Shalallahu ‘alaihi wassalam dengan kain penutup seakan-akan di atas kepalanya terdapat burung gagak.” (hadith riwayat sahih).

Allahuakbar !! allahuakbar !!! begitulah adik-adik perihal wanita Islam !! Mereka tidak perlu ada BA (hons) syariah atau Syariah Wal Qanun !!! Mereka juga tidak perlu ada MA atau Phd !!! tapi mereka cukup sahaja memiliki iman dan kepercayaan yg teguh kpeada Allah dan rasulnya...!!!
Sesungguhnya wanita itu adalah aurat, maka apabila keluar, syaithan akan menghiasinya.” (Dikeluarkan oleh Al Bazzar dan At Tirmidzi dan dishahihkan oleh Asy Syaikh Al Albani dalam Irwaul Ghalil jilid I)

6) Usahlah adik-adik terpedaya dengan cinta palsu dan kata-kata manis kaum lelaki...Ingatlah jika benar jodoh adik,,,maka insyaAllah si dia akan melamar adik dengan cara baik !!!ketahuilah, Lelaki yg soleh pasti tidak akan berhajat untuk menjerumuskan kekasihnya ke dalam murka dan maksiat kpeada ALlah swt !!! Dan jika dia bukan soleh ,, maka apakah adik berharap dia akan berubah selepas adik berkahwin dengannya ??? Adik terlalu bermimpi...!!
apakah lelaki yg menghisap rokok dan hariannya diwarnai dgn hiburan, mainan cinta lara dan maksiat akan menjadi pembela Islam dan pembela maruah adik ??? Ataukah hanya akan menjadi pelangsung kepada masalah rumahtangga, pergaduhan suami&isteri masa hadapan, kehidupan yg penuh sengsara ??? ataukah mampu melahir keluarga bahagia dan bertaqawa ???ingatlah adik....bahawa bahagia itu ditangan Allah...Apakah Allah akan memberi bahagia jika adik melakukan perkara yg dimurkainya ???

cukuplah wahai adik-adikku menjadikan hadith ini sebagai peringatan iaitu ...Rasulullah Shalallahu ‘alaihi wassalam bersabda :“Aku melihat ke dalam Surga maka aku melihat kebanyakan penduduknya adalah fuqara (orang-orang fakir) dan aku melihat ke dalam neraka maka aku menyaksikan kebanyakan penduduknya adalah wanita.” (HR. Bukhari dan Muslim dari Ibnu Abbas dan Imran serta selain keduanya).
Imam Qurthubi rahimahullah mengomentari hadits di atas dengan pernyataannya : “Penyebab sedikitnya kaum wanita yang masuk Surga adalah hawa nafsu yang mendominasi pada diri mereka, kecondongan mereka kepada kesenangan-kesenangan dunia, dan berpaling dari akhirat karena kurangnya akal mereka dan mudahnya mereka untuk tertipu dengan kesenangan-kesenangan dunia yang menyebabkan mereka lemah untuk beramal. Kemudian mereka juga sebab yang paling kuat untuk memalingkan kaum pria dari akhirat dikarenakan adanya hawa nafsu dalam diri mereka, kebanyakan dari mereka memalingkan diri-diri mereka dan selain mereka dari akhirat, cepat tertipu jika diajak kepada penyelewengan terhadap agama dan sulit menerima jika diajak kepada akhirat.” (Jahannam Ahwaluha wa Ahluha halaman 29-30 dan At Tadzkirah halaman 369

1 comment:

UmaIslam said...

Assalamualaikum wbk,
terima kasih kerana berusaha mengingtkan kami; kaum wanita. teruskanlah usaha ustaz.
Wassalam.