Tuesday, December 10, 2013

Melantik orang politik ke dalam syarikat GLC ialah perbuatan tidak amanah

Adalah dianggap tidak amanah dan tidak wajar apabila parti-parti politik baik UMNO dan PAS, BN atau Pakatan untuk melantik ahli pimpinan parti atau 'orang kuat' mereka untuk memegang jawatan dalam syarikat GLC (Government Linked Companies) baik di peringkat pusat atau kerajaan negeri.

Allah SWT berfirman ;

إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَن تُؤَدُّوا الْأَمَانَاتِ إِلَىٰ أَهْلِهَا وَإِذَا حَكَمْتُم بَيْنَ النَّاسِ أَن تَحْكُمُوا بِالْعَدْلِ ۚ إِنَّ اللَّهَ نِعِمَّا يَعِظُكُم بِهِ ۗ إِنَّ اللَّهَ كَانَ سَمِيعًا بَصِيرًا

“Sesungguhnya Allah menyuruh kamu untuk menunaikan amanah kepada yang berhak menerimanya, dan (menyuruh kamu) apabila kalian menetapkan hukum di antara manusia supaya kamu menetapkannya dengan adil. Sesungguhnya Allah memberikan pengajaran yang sebaik-baiknya kepadamu. Sesungguhnya Allah adalah Maha Mendengar lagi Maha Melihat”. [An-Nisa : 58]

Sudah menjadi amalan biasa dalam politik Malaysia yang amat 'menjijikkan' apabila parti-parti politik yang memenangi pilihanraya dan berjaya membentuk kerajaan di peringkat negeri atau pusat maka mereka pun akan melantik orang-orang mereka ke dalam jawatan-jawatan penting kerajaan dan juga badan-badan korporat yang mempunyai kaitan dengan kerajaan atau kepentingan di dalamnya.

Disebut dalam hadith al-Bukhari dan Muslim tentang seorang lelaki yang ditugaskan mengutip zakat, lalu dia pun mendatangi baginda sambil berkata ini bahagian kamu (yakni zakat) dan ini untukku (yang diberi orang sebagai hadiah) maka baginda pun murka lalu berkata ;

ألا جلس في بيت أبيه فينظر أيهدى إليه أم لا‍‍‍‍‍‍
'Apakah jika dia pergi duduk di rumah bapaknya dan tunggu apakah hadiah itu akan datang kepadanya atau tidak ?' Lalu baginda mengancam dengan azab neraka kepada orang yang apabila diutuskan dengan sesuatu amanah maka dia mengambil sesuatu yang bukan haknya.

Ini dalil jelas bahawa Ahli-ahli politik itu, jika bukan kerana faktor politik maka sudah tentu mereka tak akan dilantik ke jawatan tersebut lalu dapat menikmati elaun dan gaji yang lumayan dalam syarikat GLC terbabit.

Bahkan kerap kali juga pelantikan itu sebagai 'membalas jasa' atau 'membalas budi' sebagai hasil kerja kuat memenangkan parti dalam pilihanraya, sebagai habuan kepada usaha mereka dan lain-lain.

Syarikat-syarikat itu majoritinya dibina dengan wang rakyat, dana awam dan geran dari kerajaan, bukannya duit 'ibubapa' mereka atau 'derma' dari tabung parti-parti yang memenangi pilihanraya tersebut.

Ini ialah pecah amanah, tidak jujur dan haram hukumnya serta amalan tersebut adalah berdosa sekalipun Ustaz-ustaz yang dilantik ke jawatan tersebut.

Bahkan ada syarikat yang terpaksa mewujudkan 'jawatan khas' yang bukan-bukan semata-mata nak 'justify' kenapa mereka perlu membayar gaji dan elaun yang tinggi kepada orang-orang ini.

Akhir kata, hayatilah hadith ini ;

لا إيمان لمن لا أمانة له
'Tidak ada iman bagi orang yang tidak memiliki amanah.' [Riwayat Ahmad]

No comments: