Monday, August 12, 2013

Poligami, halal dan haramnya tidak bergantung kepada apa kata orang

Agama ini tidak dibina berdasarkan perasaan dan sentimen emosi individu sebaliknya syarak dibentuk oleh Allah SWT untuk memperbaiki dan meluruskan kehidupan manusia agar tertegak hak dan keadilan sejagat.

Kaedah fiqh menyebut,

الدين مبني على المصالح في جلبها والدرء للقبائح

'Ad-deen dibangunkan di atas maslahat, untuk mendapatkan maslahatnya dan menolak mudharat.'

Maksudnya, Islam didatangkan untuk menjaga maslahat dan memenuhi hak serta mengajar manusia bagaimana cara untuk hidup yang sepatutnya menurut kehendak Tuhan dan bukan menurut kehendak nafsu manusia.

Firman Allah SWT ;
لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ
'Sesungguhnya Kami telah mengutus rasul-rasul Kami dengan membawa bukti-bukti yang nyata dan telah Kami turunkan bersama mereka Al Kitab dan neraca (keadilan) supaya manusia dapat melaksanakan keadilan.' [Al-Hadid:25]

Justeru sentimen perasaan emosi wanita apabila dimadukan seperti rasa diduakan, dikhianati atau tidak dihargai oleh suami bukan isu sejagat yang Islam datang untuk selesaikan, sebaliknya isu ramai perempuan yang tidak terbela, isu anak-anak tidak berbapa, isu andartu, isu kelahiran dan kekeluargaan serta pelbagai lagi hal yang mempengaruhi keseimbangan sosial dan masyarakat.

Sama macam kes hudud, soal kena potong tangan...darah memancut, emosi orang yang memandangnya terganggu (mentally traumatized) atau tidak berperikemanusiaan dan barbaric bak kata pejuang hak asasi barat...Bukan itu fokusnya...Hudud didatangkan oleh syariat Islam untuk mencegah kemudharatan jenayah ,mencegah kecurian, agar hak orang ramai terpelihara dan jenayah berkurangan. Itulah targetnya....

Melihat potensi dan aspek yang lebih besar dan sejagat...

Persis hukum arak dan judi, bukan padanya tiada kebaikan langsung tetapi ia diharamkan justeru kerana mudharatnya lebih besar.

Firman Allah SWT;
يَسْأَلُونَكَ عَنِ الْخَمْرِ وَالْمَيْسِرِ قُلْ فِيهِمَا إِثْمٌ كَبِيرٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَإِثْمُهُمَا أَكْبَرُ مِنْ نَفْعِهِمَا
"Mereka bertanya kepadamu tentang khamar dan judi. Katakanlah: "Pada keduanya itu terdapat dosa besar dan beberapa manfaat bagi manusia, tetapi dosa keduanya adalah lebih besar dari manfaatnya" [Al-Baqarah: 219]

Orang perempuan ditetapkan oleh Allah SWT untuk datang haid, mengandung atau menopause, lalu ketika itu emosinya tidak stabil sebab faktor hormon. Jadi apakah ucapan mereka kala hormon tak stabil itu dapat mempengaruhi hukum syarak ? Poligami jadi haram sebab ustazah atau wanita yang hormonnya tak stabil menangis, rasa dizalimi, rasa dikhinati ? Kemudian apabila si suami bagi banglo sebijik, bagi kad kredit untuk shopping dan beri cukup 'nafkah' dan hormonnya pun sudah stabil lalu dia 'happy' dan suka maka poligami jadi halal balik ? Jadi tak menindas dan sebagainya ?

Subhanallah.

Syarak tidak berdiri atas perasaan wanita sebaliknya atas faktor maslahat sejagat. Lihat kes zihar yang berlaku dalam al-Quran apabila Khaulah binti Hakim RA yang mengadu kepada rasulullah Salallahualaihiwassalam, bahawa suaminya menzihar beliau. Tanpa wahyu baginda hanya mendiamkan diri dan tetap mengatakan Khaulah telah diceraikan walau Khaulah berulang-ulang merayu dan menerangkan situasinya kepada baginda. Begitu juga dalam kes fitnah kepada Aisyah RA yang dituduh berzina, walaupun Aisyah RA dilanda serangan emosi yang teruk namun baginda mendiamkan diri dan tidak memujuk Aisyah selagi tidak turun wahyu yang membersihkan Aisyah RA.

Perasaan kita, adalah tanggungjawab kita untuk mengurusnya dan jika kita gagal maka itu adalah kesalahan kita bukannya syarak dan bukan hukum poligami, bukan hukum agama sebaliknya salah kita sendiri yang gagal mendidik nafsu dan jiwa kita untuk tunduk patuh kepada agama Allah SWT.

Pesan Allah SWT :
وَلَا تَتَّبِعِ الْهَوَى فَيُضِلَّكَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ
"Dan jangan lah kamu mengikuti hawa nafsu sehingga kamu tersesat dari jalan Allah." [Shaad: 26]

Malangnya hari ini syarak ditolak kerana bercanggah dengan kepentingan kita dan kerana tidak disukai oleh emosi dan perasaan kita dan sungguh ianya akan dihisab dan dipersoalkan oleh Allah SWT !

No comments: