Wednesday, August 25, 2010

Wanita, jangan takut untuk berbuka kerana Dia Kasih Kepada-Mu


Kasih Allah SWT terhadap kaum wanita tersangat dalam. Dia yang menciptakan kaum wanita dengan penuh kecantikan, kehalusan dan kelembutan. Dijadikan wanita itu sebagai perhiasan dan mutiara yang bernilai di atas mukabumi sebagai pasangan dan teman kepada kaum lelaki.

Dialah Allah yang Maha Mengerti.

Dia mengerti bahawa kaum wanita itu siang dan malam menyiapkan keperluan untuk suami dan anak-anaknya. Di bulan puasa mereka bangun seawal jam 3 pagi demi mempersiapkan makanan untuk bersahur. Ketika itu si suami dan anak-anak masih terlantar tidur nyenyak dan enak. Sebagai ibu dan isteri mereka tidakpernah bersunggut memasak dan mengemas rumah. Setelah suami bangkit dari tidur dan anak-anak dengan celoteh dan telatah mengada-gada mereka si isteri yang merangkap sebagai ibu itu tetap sabar melayani keperluan suami dan kerenah anak-anak.

Selesai makan, meja ditinggakan bersepah.

Wanita itu yang bergelar isteri dan ibu pun akan mengemas, membasuh pinggan dan mengelap meja serta menyiapkan pula pakaian suami dan anak-anak. Baju-baju di sterika dan seluar digosok halus sehingga kemas sang suami memakainya di pejabat. Anak-anak dipakaikan baju sambil memesan itu dan ini agar mereka menjaga pakaian sewaktu di sekolah.

Beg sekolah, buku anak-anak telah siap disemak dan dimasukkan mengikut jadual belajar.Semuanya mereka lakukan dan setelah itu ada di antara mereka yang keluar bekerja bersama-sama suami di luar rumah mencari nafkah dan rezeki halal bagi menampung keperluan belanja bulanan keluarga.

Keletihan pulang daripada kerja di pejabat atau lapangan tidak sempat hilang kerana mereka perlu segera bersiap untuk masak dan mengemas rumah. Belum dicampur kewajipan untuk menguruskan anak-anak serta mempersiapkan keperluan suami apabila pulang ke rumah.

Menyambut suami dan melayaninya sehingga di waktu malam hari, mereka menyerahkan diri dan tubuh kepada suami untuk memenuhi keperluan fitrahnya.

Mereka sungguh-sungguh dikasihani oleh Allah SWT.

Kerana itu Allah memberikan mereka haid.

Kitaran darah merah hitam yang keluar dari tubuh mereka itu menjadi penyelamat dan memberikan mereka rukhsoh serta kerehatan untuk tidak berpuasa di dalam bulan Ramadhan yang diwajibkan berpuasa kepada orang selain mereka.

“Bulan Ramadhan, bulan yang di dalamnya diturunkan (permulaan) Al Quran sebagai petunjuk bagi manusia dan penjelasan-penjelasan mengenai petunjuk itu dan pembeda (antara yang hak dan yang bathil). Karena itu, barangsiapa di antara kamu hadir (di negeri tempat tinggalnya) di bulan itu, maka hendaklah ia berpuasa pada bulan itu, dan barangsiapa sakit atau dalam perjalanan (lalu ia berbuka), maka (wajiblah baginya berpuasa), sebanyak hari yang ditinggalkannya itu, pada hari-hari yang lain. Allah menghendaki kemudahan bagimu, dan tidak menghendaki kesukaran bagimu. Dan hendaklah kamu mencukupkan bilangannya dan hendaklah kamu mengagungkan Allah atas petunjuk-Nya yang diberikan kepadamu, supaya kamu bersyukur.” (Al-Baqarah : 185)

Kata ibu orang yang beriman, Aisyah ra : “Kami mengalami haid pada zaman rasulullah masih hidup dan kami disuruh mengantikan puasa (yang ditinggalkan) tetapi tidak disuruh mengantikan solat (yang ditinggalkan).” (hadis riwayat Muslim, Abu Daud dan Tirmidzi)

Wanita, jangan takut untuk berbuka

Allah SWT telah menetapkan bahawa kaum wanita yang menyusu kanak-kanak dan hamil diperbolehkan untuk berbuka puasa tanpa perlu mengantikannya. Ibn Abbas menyebutkan bahawa wanita yang hamil da menyusukan anak serta merisaukan keadaan kesihatan mereka boleh berbuka puasa dan tidak perlu mengantikan puasa mereka. Sebaliknya mereka hanya perlu memberi makan seorang miskin bagi setiap hari menurut jumlah puasa yang ditinggalkan.

Ketahuilah bahawa anda tetap mendapat pahala dangan ganjaran di bulan Ramadhan sekalipun ibadah puasa tidak dilakukan kerana ianya merupakan rukhsoh keringanan yang diberikan oleh Allah SWT kepada anda.

Di dalam surah perempuan (An-Nisa) Allah jelas menyebutkan kepada-Mu akan firman-Nya : “Allah hendak memberikan keringanan kepadamu dan manusia dijadikan bersifat lemah.” (An-Nisa : 28)

Puasa bertujuan membentuk taqwa, ketahuilah bahawa takwa itu bukanlah terbentuk dengan meninggalkan makan dan minum atau berlapar dahaga semata-mata sebaliknya dibina melalui latihan meninggalkan apa yang disukai kerana Allah SWT dan melakukan apa yang sukar kerana Allah SWT.

Engkau di bulan ini mahu berpuasa namun tidak mampu, maka berbukalah dan berkebajikanlah di dalam bulan ini dengan cara yang kamu mampu kerana ketaqwaan itu pasti dapat diperoleh di sebalik rahsia-rahsia ibadah dan pengabdian kepada tuhan-Mu.

Hadaplah kepada-Nya dan nyatakan kesyukuran-Mu sebagai hamba-Nya.

Wassalam.

5 comments:

ainhany said...

salam ustaz,

Alhamdulillah..Menghargai wanita dan keajaibanya.

Mohn penjelasan:kaum wanita yang menyusu kanak-kanak dan hamil diperbolehkan untuk berbuka puasa TANPA perlu mengantikannya.
Maksudnya tak perlu kada?
cuma beyar fidyah?

Ustaz Emran said...

salam,

Ya benar, mereka (wanita) yang hamil dan menyusukan anak serta bimbang akan keselamatan diri mereka boleh berbuka puasa dan makan.

Mereka tidak perlu qadha puasa cukup sebaliknya cukup membayar fidyah sahaja.

satu hari ditinggalkan menyamai sekali pemberian makan kepada seorang dewasa.

Wallahua'alam

salmah ahmad said...

assalamualaikum,
bagaimana pula keadaannya bagi wanita yg bersalin dalam bulan puasa, adakah sama keadaannya sprt wanita menyusu dan hamil? tak perlu qada ttp hanya bayar fidyah shj?

FarizaKhairil said...

assalamu'alaikum ustaz,

minta izin untuk dikongsikan bersama orang lain(copy n paste tetapi di linkkan alamat blog ustaz)...

syukran...

Ustaz Emran said...

Salam,

Apa yang saya kemukakan ialah pendapat daripada mazhab Ibn Abbas dan Ibn Umar dan atsar dari para sahabat.

Saya memilihnya kerana ia adalah pendapat yang lebih memudahka dan sesuai serta pertengahan.

Bagi wanita yang melahirkan anak, maka dia termasuk dalam golongan yang haid dan nifas, kerana setelah melahirkan akan mendapat nifas.

Maka dia perlu qadha sahaja puasanya bagi mengantikan hri yang ditinggalkan demikian menurut pendapat jumhur ulama'serta menepati hadis Muslim.

Tetapi bagi wanita yang tiada kesempatan untuk qadha dan tiada ruang menjelaskan hutang puasa mereka. Maka boleh dgantikan jumlah puasa yang ditinggalkan itu dengan memberi makan fakir miskin bagi setiap hari.

hukumnya sama seperti orang sakit yang tiada harapan sembuh, orang tua yang lemah dan mereka yang diizinkan untuk membayar fidyah tanpa qadha.

Wallahua'lam.

"Islam itu mudah, dalam hal feqah maka permudahkan, Perjuangan Islam itu susah kerana ianya hal Aqidah, maka janganlah ambi mudah"