Monday, March 10, 2008

Kejayaan Pilihanraya : Cabaran dan Amanah Menanti


Assalamualaikum,

Alhamdulillahi wahdah, bersyukur kita ke hadrat Allah swt yang Maha Esa kerana dengan kemurahan rahmat-Nya dan kasih sayang-Nya kita telah berjaya mencapai kejayaan cemerlang buat Pas dan barisan alternatif lainnya di dalam usaha mencapai matlamat memperjuangkan Islam di tanahair serta meningkatkan taraf hidup rakyat.

Saudara -saudari yang dihormati sekalian,

Dakwah tidak boleh hanya disandarkan hanya kepada proses demokrasi dan kemenangan di dalam pilihanraya semata-mata sebaliknya mestilah berjalan berterusan seperti biasa akan segala proses tarbiyah dan pembentukan masyarakat melalui pendidikan yang bersifat tidak formal dan formal.

Usaha dakwah haruslah bersifat fleksibel, meluas dan boleh disuaikan dengan situasi serta pengisiannya pula haruslah teratur, berkesinambungan dan bertepatan dengan kebenaran dan memenuhi apa yang dituntut daripada al-kitab dan as-sunnah.

Kejayaan Pas di dalam pilihanraya haruslah dihargai dengan menjalankan amanah, menunjukkan contoh teladan yang baik serta memperbaiki pengurusan dan sistem-sistem agama yang wujud di tanahair kita dengan mandat baru yang telah diberikan oleh rakyat.

Sekadar cadangan, saya mengharapkan pihak yang berwajib segera mengambil berat akan perihal berikut :

1) Sistem pengurusan Masjid diperbaiki - Masjid-masjid "PoYo" yang ditadbir oleh golongan yang selama ini bertindak "mengongkong masjid" agar menjadi mandul digantikan dengan tenaga muda disamping "orang lama" diberikan kedudukan sebagai penasihat.

2) Balairaya dan Dewan Masyarakat serta surau, lain-lain kemudahan awam diperkemaskan dan dihidupkan dengan pelbagai aktiviti kemasyarakatan.

3) Program-program masyarakat diperbanyakkan dan aktiviti kawasan dianjurkan secara berjadual dan tetap bagi membolehkan masyarakat bertemu pemimpin dan meningkatkan taraf hidup serta memperbaiki diri mereka.

4) Hubungan antara kaum di jaga dan diberikan perhatian, dakwah secara berhemah dan berhati-hati sangatlah perlu.

5) Rakyat dilayani secara adil dan saksama tanpa wujud pilih kasih dan memilih bulu

6) Diperbanyakkan peluang untuk mempertingkatkan taraf hidup seperti memberi kursus-kursus percuma kepada rakyat dan golongan susah.

- Kursus jahitan percuma beserta sijil dan diploma untuk kaum wanita, janda, surirumah (pendapatan keluarga di bawah RM 2000)

- Kursus Perniagaan dan keusahawanan dengan sijil daripada badan berkaitan bagi penganggur muda

- lain-lain yang perlu

7) Diwujudkan pusat-pusat hiburan yang Islamik atau bermoral di kawasan kampung atau taman perumahan untuk anak-anak muda bersosial dan berhibur dengan suasana yang terkawal.

- Dibuka pusat bermain Snuker berhampiran Masjid (ditutup setiap waktu solat- agar anak-anak muda boleh bersolat / kunci pusat hiburan dipegang oleh Tok Imam atau Tok Siak)

- Dibuka pusat bermain game atau play station 2 berhampiran balairaya atau masjid dengan seliaan JKK Kampung atau ahli JKK Masjid yang dipilih daripada mereka yang berkebolehan dan bersifat positif.


(akan ditambah lagi dari semasa ke semasa)

Sekiranya kita berjaya menyelesaikan banyak masalah kecil maka kita seolah telah berjaya menyelesaikan banyak masalah yang akan menjadi besar...jika dibiarkan.

Syabas BA (Barisan Alternatif) !!!

No comments: