Wednesday, November 14, 2007

Biarkan tuhan sahaja yang membenci ?

Islam ialah agama yang harmoni, damai serta ajaran yang membawa kepada kecintaan serta menjalinkan hubungan kasih sayang dan cinta, baik berdasarkan kitab dan sunnah atau pun tidak kerana Islam ialah agama yang syumul mencangkupi mereka yang bersyahadah dan mentaatinya atau pun mereka yang melawan ajarannya, Islam mengajarkan kita menyayangi semua. Oleh kerana itu amatlah salah apabila wujud mana-mana golongan yang mengaitkan Islam dengan pemisahan, pembeza dan pembatas di antara perkara yang benar dan yang bathil.

لا تَجِدُ قَوْماً يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ يُوَادُّونَ مَنْ حَادَّ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَوْ كَانُوا آبَاءَهُمْ أَوْ أَبْنَاءَهُمْ أَوْ إِخْوَانَهُمْ أَوْ عَشِيرَتَهُمْ أُولَئِكَ كَتَبَ فِي قُلُوبِهِمُ الْإِيمَانَ وَأَيَّدَهُمْ بِرُوحٍ مِنْهُ وَيُدْخِلُهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَرَضُوا عَنْهُ أُولَئِكَ حِزْبُ اللَّهِ أَلا إِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْمُفْلِحُونَ
"Kamu tidak akan mendapati kaum yang beriman kepada Allah dan hari akhirat, saling berkasih-sayang dengan orang-orang yang menentang Allah dan Rasul-Nya, Sekalipun orang-orang itu bapak-bapak, atau anak-anak atau saudara-saudara ataupun keluarga mereka. Meraka Itulah orang-orang yang telah menanamkan keimanan dalam hati mereka dan menguatkan mereka dengan pertolongan yang datang daripada-Nya. dan dimasukan-Nya mereka ke dalam syurga yang mengalir di bawahnya sungai-sungai, mereka kekal di dalamnya. Allah ridha terhadap mereka, dan merekapun merasa puas terhadap (limpahan rahmat)-Nya. mereka Itulah golongan Allah. ketahuilah, bahawa Sesungguhnya hizbullah itu adalah golongan yang beruntung." (Al-Mujaadalah :22)

Sekalipun banyak ayat-ayat Allah swt yang menyebutkan mengenai perihal Al-Bara’ah (perlepasan) sehingga terdapat surah di dalam Al-Qur’an yang bernama Al-Bara’ah namun itu hanyalah untuk Allah swt semata-mata dan merupakan kesukaan-Nya yang Maha Kuasa yang tidak boleh ditiru oleh kita kerana itulah pegangan salaf soleh yang mencintai kufar dan mencintai kemaksiatan serta berlembut terhadap ahli-ahli maksiat dan penguasa yang zalim sekalipun Al-Qur’an menyebutkan kebencian Allah swt dan kemurkaan-Nya namun itu hanya khusus untuk tuhan dan biarkan sahaja tuhan yang membenci tetapi bukan kita kerana kita pengikut salaf soleh yang di ajarkan oleh guru-guru kita bahawa mereka suka membodek dan suka menjadi penasihat kepada penguasa yang zalim.

وَلا تَرْكَنُوا إِلَى الَّذِينَ ظَلَمُوا فَتَمَسَّكُمُ النَّارُ وَمَا لَكُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ مِنْ أَوْلِيَاءَ ثُمَّ لا تُنْصَرُونَ
"Dan janganlah kamu cenderung kepada orang-orang yang zalim yang menyebabkan kamu disentuh api neraka, dan sekali-kali kamu tiada mempunyai seorang penolong pun selain daripada Allah, kemudian kamu tidak akan diberi pertolongan." (Hud : 113)

Imam Muhammad bin Ali As-Syaukani ra di dalam kitab tafsirnya Fathul Qadir menyebutkan ayat ini pengajarannya berbentuk umum sekalipun sebab nuzul (turun) ayat ialah kepada kaum musyrikin (kafir) walaubagaimanapun kita harus mengatakan pengajaran ayat ini hanya ditujukan kepada orang-oang kafir kerana kita sudah mengucapkan kalimah syahadah jadi sudah mencukupi bagi kita hal itu dan membiarkan ancaman-ancaman seperti ini hanya khusus untuk orang-orang musyrikin di zaman nabi.

Juga di disebutkan oleh Al-Imam Syaukani ra di dalam tafsirnya bahawa mentaati pemerintah dan sultan adalah satu kewajipan yang jelas di sebutkan oleh dalil-dalil syarak selama mereka mendirikan solat, menjalankan hukum hudud, melaksanakan jihad dan menjalankan syariat Allah swt sekalipun mereka itu zalim serta terdapat hadis dalam hal ini dibuat oleh para sahabat ra sendiri seperti Anas bin Malik ra, Abdullah ibn Umar ra yang bersolat dibelakang Hajjaj bin Yusof As-Saqafi. Ha ini dilakukan demi mentaati perintah rasulullah salallahualaihiwasalam yang diriwayatkan dari Auf bin Malik ra yang bersabda :
ألا ولي عليه ول فرآه ياتي من معصية الله فليكره ما يأتي من معصية الله ولا ينزعن يدا من طاعة
“ Hendaklah sesiapa yang dibawah kepimpinan pemerintah dan dia melihat pemimpinnya melakukan maksiat maka hendaklah dibenci apa yang dilakukan oleh pemimpin itu dari maksiatnya namun jangan sekali-kali mencabut tangannya dari ketaatan kepada pemimpin itu” (Hadis Sahih, riwayat Muslim no. 1855).

Mengenai hal ini jelas sabda baginda nabi salallahualaihiwasalam seperti yang disebut oleh Imam Nawawi dalam Syarah Sahih Muslim dalam kitabnya Al-Minhaj yang menyebut mengenai kepentingan kesatuan dan perpaduan dikalangan umat Islam walaupun wujud kemaksiatan dan kesalahan yang dibenci kerana maksiat tidak dapat dicegah dengan maksiat yang lebih besar (iaitu perpecahan).

Juga di dalam hadis yang lain menyebutkan sekalipun "dia mengambil harta kamu dan memukul belakang kamu." (lihat dalam Kitab Fathul Qadir pada ayat 113 surah Hud)

Maka kita sebagai pengikut salaf soleh perlulah mempopularkan seruan dan fahaman ini agar Islam yang murni, suci dan aman damai dapat dicapai. Harapan kita supaya maksiat dan kebaikan dapat bersatu dan akan terhasil orang-orang yang melakukan dosa dapat bersama-sama dan bemesra dengan mereka yang melakukan ketaatan kerana Islam yang kita perjuangkan ialah Islam untuk semua.

Sekalipun ketaatan yang di persyaratkan oleh hadis dan pertunjuk ulama ialah mentaati pemimpin yang masih Islam sahaja, yang masih melaksanakan hukum Allah swt dan menunaikan syariat Islam seperti berjihad, mempertahankan Islam serta berdiri pemerintahan Negara berdasarkan syariat Islam sekalipun dia bersikap zalim kepada rakyatnya seperti mengambil harta rakyat dan memukul dan menzalimi rakyatnya kerana ketaaatan kepada pemimpin itu bukan disebabkan oleh wajib mentaati peribadinya tetapi mentaati kedudukannya yang merupakan ketua umat Islam yang menjalankan syariat Islam namun kita harus tetap mendokong fahaman ini.

Sekalipun kita tahu ramai pemimpin umat Islam hari ini mereka ialah yang boleh jatuh kufur bawwah' (kufur nyata yang terang) lantaran menganut fahaman sekuler, membenci agama dan menganggapnya sebagai melecehkan dan menyusahkan, menghinakan agama dengan mengatakan Al-Qur'an sudah lapuk dan tidak boleh dipakai. Tidak melaksanakan jihad mempertahankan Islam serta wilayah Islam sebaliknya khianat dengan menyerahkan tanahair Islam kepada pihak Kuffar demi bayaran yang murah baik untuk mendapatkan sokongan pihak kufar bagi mendapatkan takhta atau demi keutuhan ekonomi dan sebagainya. Menguna pakai sistem kufar di dalam pemerintahan Negara bukan berdasarkan pertunjuk kitab dan sunnah, tidak menghukum dengan hukum Allah swt serta mereka sangat suka dan cinta kepada kekufuran lebih daripada kecintaan mereka kepada Islam namun kita harus mendiamkan hal ini demi menjaga perpaduan dan demi mengelakkan diri kita dari disusahkan oleh perjuangan Islam yang menuntut perjuangan dan pengorbanan kerana para salaf mengajak kita supaya bersikap bacul dan pengecut.

Kita harus pandai mempergunakan hadis-hadis yang boleh menyokong tindakan zahir (luaran) kita untuk mencapai kepuasan batin dan nafsu kita yang diajarkan oleh salaf soleh supaya kita dapat menikmati banyak kepuasan duniawi yang dikejar oleh salaf soleh misalnya seperti bolehnya kita menduduki jawatan tinggi di dalam Negara dan mendampingi pembesar dengan hujah untuk menyediakan nasihat agama yang berkualiti seperti mengatakan "Yes Sir".

Riwayat-riwayat bahawa para imam salaf yang menolak jawatan mufti serta penasihat kerajaan yang zalim seperti kisah Imam Abu Hanifah ra dan lain-lain dalam sejarah adalah tidak benar dan kita perlu mengkaji serta menilai semula sejarah dan sementara itu kita mesti mendengar dahulu pesanan guru kita supaya bersegera mentaati para penguasa dan menjalankan ketaatan kita dengan mengampu serta memuji mereka sedaya yang boleh kerana itu ialah tanda ubudiyah kita kepada tuhan.

Kita harus sedar banyak peluang untuk kita hidup senang dan bergaya serta mewah dengan beralasan kepada dalil-dalil agama sekiranya kita pandai mempergunakannya. Misalnya untuk berpakaian mewah kita perlu mencela sufi dan mengatakan ajaran bersederhana ialah satu bid'ah dan mengatakan Islam itu izzah (hebat) serta menyukai umatnya untuk kelihatan hebat dan gagah dengan menisbahkan bahawa memakai Kereta Mewah seperti Mercedes itu satu sunnah.

Kita perlu berani mempergunakan ayat-ayat quran dan hadis yang menyatakan kahwin ramai itu sunnah sekalipun kita berkahwin kerana nafsu dan memilih gadis-gadis genit yang tiada apa-apa kena mengena dengan keperluan agama sebagai pilihan kita. Kita perlu memberitahu bahawa Islam menyuruh umatnya kaya dengan itu kita dapat berusaha gigih mencari peluang menambahkan pendapatan tanpa ditegur atau disindir oleh sesiapa sekalipun apa yang sebenarnya dikehendaki oleh Islam baik dari perintah sunnah perkahwinan, perintah mencari rezeki dan memiliki kehebatan itu menjurus kepada makna yang lain namun kita harus sentiasa pandai mempergunakan istilah bahawa salaf soleh mesti mentafsir dalil-dalil Islam dengan berdasarkan zahir bukan berdasarkan takwil atau tafsir yang boleh membuka rahsia kehendak batin kita.

Kita mesti mencintai golongan kuffar dan mengasihi mereka serta berbelas ehsan terhadap mereka kerana mereka tidak mendapat hidayah dan menjadikan mereka rakan kongsi dan kawan kita. Tidak mengapa kita mencium wajah-wajah orang-orang kafir demi mengambil hati-Nya dan menjual minyak kita dengan harga yang murah serta menjalinkan kerjasama ekonomi dan semuanya asalkan mereka suka kepada kita kerana inilah ajaran Islam yang sebenar ditambah pula kita dapat memperolehi manfaat seperti bantuan kewangan, sokongan ketenteraan menghadapi golongan yang menentang kita.

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا الْيَهُودَ وَالنَّصَارَى أَوْلِيَاءَ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ وَمَنْ يَتَوَلَّهُمْ مِنْكُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ
"Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu mengambil orang-orang Yahudi dan Nasrani menjadi pemimpin-pemimpin(mu); sebahagian mereka adalah pemimpin bagi sebahagian yang lain. Barangsiapa diantara kamu mengambil mereka menjadi pemimpin, Maka Sesungguhnya orang itu Termasuk golongan mereka. Sesungguhnya Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang yang zalim." (Al-Maidah:51)

Prinsip kita ialah apabila berhadapan dengan ayat-ayat Al-Qur'an yang mengancam situasi kita ialah mengembalikan ancaman itu kepada sebab turunnya ayat tersebut serta menjadikan pengajarannya serta pertunjuknya jauh mengenai kita dan perbuatan kita dengan itu kita tetap dapat menjadi yahudi umat ini dengan berselindung di sebalik seruan salaf soleh.

Segala pengajaran Islam yang menyusahkan seperti amar makruf nahi mungkar, jihad serta memerangi kebathilan haruslah diubah-suai menjadi suatu bentuk baru yang didasarkan kepada pelbagai dalil-dalil yang boleh kita pergunakan maksud zahirnya untuk kelebihan kita. Misalnya riwayat salaf soleh yang menegur pemerintah di zaman mereka yang melaksanakan hukum Islam dan memerintah dengan kitab dan sunnah sebagai dasar sekalipun mereka secara peribadi ada yang mengikut serta ada yang menyalahinya namun dasar pemerintahan Negara masih merupakan kitab dan sunnah serta diterima oleh mana-mana pemimpin yang zalim sekalipun dan ketika itu ulama salaf apabila menasihati mereka maka terdapat riwayat menyebutkan bahawa mereka menasihati pemimpin di tempat yang sunyi dan jauh daripada pandangan manusia serta memeganng tangannya dan menegur dengan penuh hormat dan baik.

Maka kita hendaklah meniru hal ini dan diterapkan ke dalam masyarakat kita yang diperintah oleh sistem dan dasar Negara yang bukan berdasarkan kitab dan sunnah tetapi oleh sistem sekuler dan perundangan barat dengan menjadikan para ulama dan pelajar agama terpengaruh serta para pelajar yang bersemangat kepada Islam supaya menjadi mandul dan lembut dan mengikuti kita melaksanakan Islam yang harmoni.

Islam ialah agama yang harmoni oleh kerana itu apabila orang berzina dan meminum arak atau melakukan pelbagai kejahatan baik mencuri dan sebagainya maka Islam mengajarkan kita supaya memegang tangannya dan menasihatinya di tempat yang sunyi dan mengingatkannya dengan kitab dan sunnah bukannya menghukum dan melaksanakan hukum Allah swt terhadapnya sekalipun kita mempunyai kemampuan untuk melaksanakannya.

إِنَّا أَنْزَلْنَا التَّوْرَاةَ فِيهَا هُدىً وَنُورٌ يَحْكُمُ بِهَا النَّبِيُّونَ الَّذِينَ أَسْلَمُوا لِلَّذِينَ هَادُوا وَالرَّبَّانِيُّونَ وَالْأَحْبَارُ بِمَا اسْتُحْفِظُوا مِنْ كِتَابِ اللَّهِ وَكَانُوا عَلَيْهِ شُهَدَاءَ فَلا تَخْشَوُا النَّاسَ وَاخْشَوْنِ وَلا تَشْتَرُوا بِآيَاتِي ثَمَناً قَلِيلاً وَمَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولَئِكَ هُمُ الْكَافِرُونَ
"Sesungguhnya Kami telah menurunkan kitab Taurat di dalamnya (ada) petunjuk dan cahaya (yang menerangi), yang dengan kitab itu diputuskan perkara orang-orang Yahudi oleh nabi-nabi yang menyerah diri kepada Allah, oleh orang-orang alim mereka dan pendeta-pendeta mereka, disebabkan mereka diperintahkan memelihara Kitab-Kitab Allah dan mereka menjadi saksi terhadapnya. kerana itu janganlah kamu takut kepada manusia, (tetapi) takutlah kepada-Ku. dan janganlah kamu menukar ayat-ayat-Ku dengan harga yang sedikit. Barangsiapa yang tidak memutuskan menurut apa yang diturunkan Allah, Maka mereka itu adalah orang-orang yang kafir." (Al-Maidah:44)

Kita harus berusaha menegaskan bahawa ayat ini dan lain-lain ayat yang mengancam kita tidak diturunkan kepada kita sebaliknya kepada yahudi. Sekiranya kita ditanyakan oleh para pelajar agama dan ustaz-ustaz yang cerdik dan pintar akan persoalan jika diturunkan ayat-ayat ini kepada yahudi dan pengajarannya tidak ditujukan kepada kita serta ancamannya pun bukan untuk kita jadi mengapa ianya masih berada di dalam Al-Quran yang menjadi kitab suci umat Muhammad ? mengapa tidak dimansuhkan sahaja ? bukankah pengajaran itu (Al-Ibrah) itu berbentuk umum bukan disebabkan oleh sebab turun ayat ?

Maka kita harus bijak menjawab demi menjaga periuk nasi kita dengan mengatakan bahawa kenyataan ini atau artikel yang ditulis oleh mereka hanyalah berdasarkan akal tanpa rujukan foot-note (nota kaki) daripada mana-mana kitab ulama hebat atau pun tidak berdasarkan dalil-dalil kitab dan sunnah. Serta tulisan dan kenyataan mereka tidak disertakan dengan petikan buku-buku agama yang ditulis oleh ulama hebat dan tidak ada catatan-catatan ilmiah dan sumber rujukan dengan muka surat dan sebagainya bagi untuk menampakkan macam ilmiah.

Kita perlu memberitahu mereka bahawa kaedah para ulama salaf ialah tidak menerapkan hukum yang dikhususkan kepada yahudi dan nasrani serta ancaman untuk mereka kepada umat Islam dengan secara zahir. Sebaliknya kita menjadi kufur hanya dengan menyembah berhala, menyembah patung, dan menyempitkan perkara-perkara yang boleh menjatuhkan seseorang kepada kekufuran seboleh mungkin serta berusaha mengekalkan apa yang ditulis oleh ulama-ulama Islam mengenai perkara-perkara yang boleh menjatuhkan kepada kekufuran hanya terhad kepada perbuatan-perbuatan di zaman dahulu seperti menyembah patung dan sebagainya tanpa mengaitkannya dengan amalan zaman sekarang seperti menyembah idealogi, fahaman, teknologi atau duit dan sebagainya demi manfaat kita.

Juga kita harus menerapkan fahaman "Sindrom Down" iaitu hanya berusaha dengan apa yang ada sahaja atau berdakwah dan melaksanakan Islam sekadar yang kita mampu tanpa berusaha lebih daripada itu dengan alasan bahawa itulah sunnah. Jangan kita memberi peluang atau harapan serta semangat kepada para pemuda Islam untuk berimpian melaksanakan Islam melebihi apa yang telah sedia ada sekarang seperti membiarkan mereka mula berfikir dan menjadi kreatif untuk berusaha mencari-cari jalan untuk menegakkan Islam sebaliknya kita mesti menjumudkan mereka dengan menghalangkan mereka daripada berjuang untuk Islam dengan membid'ahkan segala jalan-jalan dan usaha mereka.

Contohnya jika mereka mahu membuat perhimpunan dan usrah maka kita harus mengatakan bahawa perbuatan mereka itu ialah bidah dan sekiranya mereka mahu mengkaji dan mempelajari sejarah gerakan-gerakan Islam terdahulu dalam memperjuangkan Islam serta yang dapat memberikan mereka rangsangan menegakkan Islam dan menjadikan hidup mereka seluruhnya beramal dan menegakkan Islam maka kita harus cepat-cepat mengisyhtiharkan bahawa perbuatan mereka itu suatu bidah dan tidak beraulawiyat (berkeutamaan) sebaliknya kita harus menyuruh mereka membaca kitab hadis, menyibukkan diri dengan pengajian sanad-sanad hadis dan kelirukan mereka dengan amalan-amalan mereka sebelum ini dengan menyatakan bahawa pegangan mereka sebelum ini ialah berdasarkan hadis yang tidak sahih dan bukan sunnah sekalipun kita tahu bahawa apa yang menjadi sebutan kita itu sebenarnya belumlah terputus dan masih menjadi khilaf pertikaian di sisi ulama.

Sangat elok kita bawa pertikaian ulama-ulama dahulu dalam hal-hal hadis apakah sesuatu sanad hadis itu sahih atau tidak, kaedah para ulama hadis yang berbeza di antara satu sama lain serta kaedah mensahihkan hadis dan perselisihan–perselisihan ulama yang boleh mengundang kesibukan dan memakan masa untuk dikaji agar diceburi oleh ramai pemuda sehingga mereka menjadi leka dan seronok belajar agama daripada mengamalkannya. Jangan dilupakan pula soal hukum-hakam dan feqah yang terlalu luas untuk kita bentangkan dan bahaskan di atas nama ilmiah untuk membolehkan kita tetap kenyang perut dan selesa di atas kedudukan kita tanpa perlu menitiskan darah dan nyawa di atas jalan Islam dengan mengetengahkan keilmiahan dan keilmuan kita bagi dikagumi oleh para pemuda –pemudi sehingga menjadi tokoh mereka dan mengikuti segala kata-kata kita dan kita dilambung serta diangkat menjadi tokoh dan pejuang yang banyak menentang kebathilan dan menerangkan kebenaran sekalipun apa yang kita perjuangkan ialah soal furu' (ranting) dalam agama.

Sekali lagi di peringatkan bahawa kita harus sentiasa mengatakan perjuangan Islam itu harus bersederhana, sabar dan tidak gopoh serta mesti diperjuangkan hanya oleh para muhadis dan ulama yang agung serta boleh memberi ijtihad dan fatwa sehingga dengan itu dapat menutup ruang para pemuda yang mentah untuk berkhidmat dan beramal kepada Islam yang boleh mengugat kedudukan kita. Hendaklah kita mengatakan kita tidak mampu melaksanakan hukum Islam dan tidak mampu untuk melaksanakan jihad dan perjuangan Islam yang sebenarnya kerana situasi tidak mengizinkan.

Mengapa kita tidak menjadikan kitab dan sunnah sebagai dasar Negara kita dan mengapa para ulama berdiam diri serta tidak menjadikan itu sebagai topik mereka sebaliknya menjadikan masjid-masjid hanya membincangkan soal remeh dan memaksa mereka mengikuti ijtihad kita supaya tidak membaca qunut bagi kita yang bersenang-senang di atas slogan salaf soleh atau memaksa masjid yang lain supaya meneruskan bidah membaca yasin bagi rakan kita yang bukan berjuang di atas slogan salaf soleh ?

Jawapannya sekali lagi sama iaitu kita harus menjawab, kita belum mampu, kita harus berdakwah dengan sederhana, serta menasihati pemerintah dengan perlahan dan penuh hikmah serta mengelakkan masalah kerana Islam ialah agama yang diperjuangkan dengan kemewahan, kesenangan dan jauh daripada masalah.

Sekalipun apa yang dimaksudkan dengan kemampuan ialah apabila umat Islam sudah menapak dibumi yang kita didiami sekian lama, menguasai tampuk pemerintahan Negara dan menjadi pemimpin-pemimpin dunia yang bercakap tentang Islam. Tiada sesiapa yang akan mampu menghalang kita sekiranya kita hendak melaksanakan hukum Allah dan menegakkan syariat Islam serta menjadikan kitab dan sunnah sebagai perlembagaan negara melainkan diri kita sendiri yang menghalangnya dan nafsu serta kejahilan.

Islam ialah agama yang tidak mencela sebaliknya memuji dan mencari kebaikan orang untuk diungkit dan memendamkan kejahatan serta kesilapannya daripada disebut melainkan dia bukan orang kita atau sefaham dengan kita lalu tidak mengapa kita ungkit kisah-kisah cintanya di UIA atau kisah lama di sekolah yang boleh memburukkan semata-mata untuk menjadikan artikel-artikel yang ditulis agar tidak dibaca dan keilmuan dan ketaatannya kepada sunnah hari ini boleh dipertikaikan dengan cerita lama.

Itulah ajaran salaf soleh kepada kita bahawa mesti menyokong dan bersikap adil semasa berhadapan dengan kawan sefaham dengan kita dan bersikap zalim serta kejam terhadap mereka yang tidak sependapat dengan kita. Tidak mengapa kita mencela mereka yang membencikan kemaksiatan dan memerangi kezaliman tetapi jangan kita menyebut sedikit pun keburukan dan kesalahan-kesalahan besar yang dilakukan oleh mereka-mereka yang menyuap mulut-mulut kita dengan duit dan jawatan kepada kita.

Islam ialah agama yang mengajak kita kepada kesatuan masyarakat serta kerjasama dengan pemerintah yang tidak yakin dengan hukum Allah swt serta menyuruh kita mentaati penguasa yang berbangga memiliki kilang-kilang pembuat arak terbesar di Asia.

Islam ialah agama yang mempromosikan kekayaan dan kesenangan bahkan di dalam Islam mengalakkan kita mencari sijil-sijil dan kertas-kertas bercopkan pusat-pusat pengajian berdasarkan keuntungan kerana dengannya kita boleh mendapat jawatan dan kerja-kerja bergaji besar serta memperolehi kedudukan sebagai doktor falsafah dan ahli ilmu pengetahuan.

Islam ialah agama yang mahukan pengikutnya menjadi pensyarah agama, pegawai besar bergaji ribuan ringgit dan memiliki kekayaan serta kemewahan kerana itulah sunnah perjuangan Islam dahulu bahawa para sahabat ra berjuang dengan perut-perut yang gemuk dan kenyang adapun riwayat yang mengatakan bahawa para sahabat berjuang dengan kelaparan serta rasul mengikat perut baginda yang mulia dengan batu agaknya tidak sahih dan perlu dikaji semula riwayatnya.

Hadis-hadis perlu difahami secara zahir maka hadis dan ayat suci Al-Qur’an yang membawa kepada kesenangan dan kemanfaatan kita harus dibaca secara zahir dan difahami tanpa takwil serta tafsir sebaliknya mana-mana ayat suci Allah swt yang bercakap soal hukum, soal kemaksiatan dan soal kekufuran dan kedosaan harus dibaca dengan tafsir. Harus di ingati bahawa apabila kita membaca peringatan Allah tentang azab yang menantikan golongan yang tidak melaksanakan hukum dan syariat Allah dengan neraka kita hendaklah mentakwilkannya serta mentafsirkannya berlaku hanya kepada kaum yahudi bukan kepada kita kerana kita umat di akhir zaman tidak termasuk dalam hal ini serta situasi dan waqi (situasi semasa) kita amatlah berbeza maka harus kita membaca buku Dr Yusof Al-Qaradhawi mengenai Fiqh Waqi (semasa).

Tetapi apabila kita berhadapan degan ayat-ayat yang menyuruh kita supaya mensyukuri nikmat dan menjalinkan hubungan baik sesama manusia dan sesama Islam maka kita harus menerimanya tanpa takwil dan tafsir apakah seseorang muslim itu masih lagi muslim atau sudah terjatuh kepada kekufuran dan terkeluar daripada Islam kerana berwala kepada kufar jangan kita takwilkan begitu tetapi diamkan sahaja. Juga apabila kita berhadapan dengan hadis-hadis yang memerintahkan kita supaya mentaati ulil amri (pemerintah) maka kita harus menerimanya dengan secara zahir dan ketika ini kita jangan pula membaca buku Dr Yusof Al-Qaradhawi mengenai Fiqh Daulah (Feqah Pemerintahan) kerana di dalam buku ini mengatakan kita perlu memahami hadis juga menurut waqi (situasi semasa) maka kita harus menolak pemahaman yang mengajak kita memahami dan menggunakan hadis menurut feqah semasa kerana ajaran salaf soleh ialah mengajak kita melaksanakan hadis berdasarkan kefahaman di zaman salaf sekalipun situasi dan keadaan berbeza daripada zaman salaf kerana ini ialah fikrah (pemikiran salaf soleh) yang diajarkan oleh guru kita.

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا آبَاءَكُمْ وَإِخْوَانَكُمْ أَوْلِيَاءَ إِنِ اسْتَحَبُّوا الْكُفْرَ عَلَى الْإِيمَانِ وَمَنْ يَتَوَلَّهُمْ مِنْكُمْ فَأُولَئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ
"Hai orang-orang beriman, janganlah kamu menjadikan bapa-bapa dan saudara-saudaramu menjadi wali(mu), jika mereka lebih mengutamakan kekafiran atas keimanan dan siapa di antara kamu yang menjadikan mereka wali, Maka mereka Itulah orang-orang yang zalim." (At-Taubah:23)


Furqan ialah pembatas di diantara yang haq dan bathil

Al-Qur’an ialah firman Allah swt yang hanya di imani oleh mereka yang menyerahkan dirinya kepada aqidah yang sahih dan beramal dengan lisan, hati dan perbuatan dengan mengerjakan segala suruhan dan meninggalkan segala larangannya.

Mereka beriman bahawa Al-Qur’an diturunkan sebagai “surat perintah” atau ayat-ayat suruhan yang mesti di laksanakan bukan untuk dijadikan sebagai perhiasan di dinding bagi menghalau hantu syaitan atau dijadikan sebagai bahan jampi serapah bagi menghalau jin dengan bayaran Rm 14.50. Juga mereka yang beriman tidak hanya berbangga menghafaz dan mengaji Al-Qur’an lalu menjadikan ianya sebagai perantara bagi membolehkan dirinya mendapatkan pekerjaan atau anak-anak gadis lawa yang cantik dengan alasan dirinya seorang lelaki hafiz tetapi mereka mengerjakan perintah Al-Qur’an sedaya usaha mereka lalu ada yang berjaya dan ada yang tertewas lalu bertaubat dari kesalahan kemudian bersemangat lagi untuk meneruskan usaha menunaikan apa yang telah dicatatkan oleh surat arahan tuhan itu.

Mereka yang beriman menjadikan para anbiya dan rasul sebagai warisan teladan bukan para ulama jadi-jadian dari hasil ceramah dan kertas peperiksaan. Termasuk di antara teladan kepada umat Muhammad salallahualaihiwasalam ialah menuruti ajaran bapa mereka iaitu Nabi Ibrahim alaihisalam yang disebutkan oleh Allah swt sebagai melaksanakan perintah yang mulia iaitu ;

قَدْ كَانَتْ لَكُمْ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ فِي إِبْرَاهِيمَ وَالَّذِينَ مَعَهُ إِذْ قَالُوا لِقَوْمِهِمْ إِنَّا بُرَآءُ مِنْكُمْ وَمِمَّا تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ كَفَرْنَا بِكُمْ وَبَدَا بَيْنَنَا وَبَيْنَكُمُ الْعَدَاوَةُ وَالْبَغْضَاءُ أَبَداً حَتَّى تُؤْمِنُوا بِاللَّهِ وَحْدَهُ إِلَّا قَوْلَ إِبْرَاهِيمَ لِأَبِيهِ لَأَسْتَغْفِرَنَّ لَكَ وَمَا أَمْلِكُ لَكَ مِنَ اللَّهِ مِنْ شَيْءٍ رَبَّنَا عَلَيْكَ تَوَكَّلْنَا وَإِلَيْكَ أَنَبْنَا وَإِلَيْكَ الْمَصِيرُ
"Sesungguhnya telah ada suri tauladan yang baik bagimu pada Ibrahim dan orang-orang yang bersama dengan dia; ketika mereka berkata kepada kaum mereka: "Sesungguhnya Kami berlepas diri daripada kamu daripada apa yang kamu sembah selain Allah, Kami ingkari (kekafiran)mu dan telah nyata antara Kami dan kamu permusuhan dan kebencian buat selama-lamanya sampai kamu beriman kepada Allah saja. kecuali Perkataan Ibrahim kepada bapaknya : "Sesungguhnya aku akan memohonkan ampunan bagi kamu dan aku tiada dapat menolak sesuatupun dari kamu (siksaan) Allah". (Ibrahim berkata): "Ya Tuhan Kami hanya kepada Engkaulah Kami bertawakkal dan hanya kepada Engkaulah Kami bertaubat dan hanya kepada Engkaulah Kami kembali." (Al-Mumtahanah:4)


Golongan yang beriman mereka turut membenci apa yang dibencikan oleh tuhan dan tidak berkata biarkan sahaja tuhan membenci apa yang ingin dibenci-Nya tetapi kami dengan fiqh waqi (semasa) kini perlu berpendirian lain persis seperti kata orang-orang yahudi kepada Musa alaihisalam iaitu pergilah engkau bersama tuhan engkau berperang dan kami di sini menanti sebaliknya mereka yang beriman akan mengatakan apa yang dibencikan oleh tuhan maka turut dibenci oleh kami dan kitab-Nya menjadi panduan kami serta sunnah rasul-Nya menjadi ikutan kami.


Segala puji hanyalah bagi Allah swt

No comments: