Friday, June 09, 2006

Ketua Mujahidin Iraq Yang Di Anggap Pengganas Telah Syahid atau Terbunuh di Iraq

BAGHDAD 8 Jun - Pemimpin pergerakan Al-Qaeda di Iraq, Abu Musab Al-Zarqawi, yang diburu oleh Baghdad dan tentera penceroboh berhubung pemberontakan, penculikan dan pembunuhan termasuk warga asing, terbunuh dalam serangan udara di kawasan terpencil utara Baquba, semalam.

Perdana Menteri Iraq, Nuri Al- Maliki yang mengumumkan usaha menumpaskan Abu Musab berkata, pemimpin Al-Qaeda Iraq kelahiran Jordan itu terbunuh bersama tujuh pengikutnya.

“Pihak keselamatan Iraq dan tentera antarabangsa telah berjaya menyingkirkan Abu Musab,” kata beliau pada sidang akhbar di sini.

Sementara itu, rangkaian Al-Qaeda mengesahkan kematian Abu Musab yang seringkali bergerak dalam pelbagai ‘wajah’.

Bagaimanapun rangkaian itu dalam kenyataan yang dikeluarkan menerusi laman webnya menegaskan, perang jihad ke atas penceroboh akan diteruskan.

Abu Musab muncul selepas rejim Saddam Hussein digulingkan dan merupakan orang yang paling dikehendaki oleh AS dan Washington telah menawarkan ganjaran sehingga RM90 juta terhadap maklumat yang membawa kepada penangkapan atau pembunuhannya.

Sementara itu, komander tentera Amerika Syarikat (AS) di Iraq, Jeneral George W. Casey Jr. berkata, Abu Musab dan para pengikutnya terbunuh dalam serangan udara sekitar pukul 6.15 petang semalam (11.15 malam tadi waktu Malaysia).

“Maklumat perisikan telah membawa kepada penemuan tempat persembunyian Abu Musab iaitu di sebuah rumah di kawasan terpencil yang terletak kira-kira lapan kilometer di utara Baquba.

“Kita telah melancarkan serangan udara ke atas rumah berkenaan dan mayat Abu Musab dikenal pasti melalui cap jarinya,’’ kata Casey.

Baquba terletak kira-kira 60 kilometer ke utara Baghdad.
Abu Musab memimpin pergerakan militan untuk menentang pencerobohan AS dan sekutunya di Iraq selain turut menentang kerajaan baru yang disifatkan sebagai kerana boneka AS.



p/s :

Kerajaan Iraq sekarang ialah kerajaan syiah yang kufur kepada Allah swt dan rasulullah serta menyeleweng dari kitab dan sunnah. Mereka bekerjasama dengan kuffar dan membantu kuffar memerangi pejuang Islam dan mujahidin yang berusaha menegakkan Islam di Iraq.

Hukum kematian militan Islam yang dibunuh oleh kuffar ialah syahid dan hukum kematian polis Iraq dan askar-askar Amerika di dalam peperangan ialah kematian kafir dan kekal di dalam neraka.

Hukum istisyhad (meletupkan diri) demi membela Islam ialah harus dan dibolehkan oleh syarak bagi menghancurkan musuh Islam.

Mengenai isu Iraq ini lebih baiklah para umat Islam berdoa sekurang-kurangnya untuk memohon kepada Allah agar kerajaan umat Islam tidak menjadi gila dengan takut kepada Amerika dan menangkap serta memenjarakan rakyatnya sendiri yang beragama Islam kerana dikhuatiri mengancam keamanan kuffar.

Mana-mana umat Islam yang bangkit melawan Amerika dituduh militan dan pengganas tetapi mana-mana pembunuhan yang dilakukan oleh Askar Amerika dan kejahatan Amerika dan kuffar yang mencabuli maruah dan memperkosa wanita-wanita Islam Iraq yang cantik itu maka didiamkan demi keamanan dan kerajaan Islam berdiam diri demi menjaga hubungan.

Berdoalah wahai umat Islam, sekurang-kurangnya memohon agar kerajaan dan pemerintah di negara-negara Islam masih waras akal mereka dan mampu bertindak dengan adil dan benar.

wallahualam.
Abu Abdillah




No comments: