tag:blogger.com,1999:blog-10193945.post199141222582865821..comments2023-12-20T08:20:23.792+03:00Comments on Pandangan Seorang Ustaz: Marilah Kita Memahami Hadis Rasulullah dengan ILMUUstaz Emranhttp://www.blogger.com/profile/12063347693637978451noreply@blogger.comBlogger3125tag:blogger.com,1999:blog-10193945.post-45691485141063628552009-08-02T19:43:16.919+03:002009-08-02T19:43:16.919+03:00Wa'alaikumusalam,
Ini komen ringkas saya...
...Wa'alaikumusalam,<br /><br />Ini komen ringkas saya...<br /><br />a) Ketaatan wajib apabila tertegak khalifah (wajib dibela dan ditaati) secara penuh sekalipun dia seorg yg zalim, keras dan fasiq. <br /><br />Apabila dia melaksanakan kitab Allah bermaksud apabila kitab Allah dijadikan sebagai dasar di dalam pemerintahan.<br /><br />Dia boleh menjadi fasiq, dia (pemerintah) boleh menjadi zalim tetapi selama kitab Allah dijadikan dasar di dalam pemerintahannya maka ketaatan kepadanya adalah wajib.<br /><br />b) Huru-hara ?<br /><br />Sapa suruh pi buat huru-hara nih ? Adakah apabila gugur fardhu puasa sebab sakit bermakna seseorang itu boleh meninggalkan solat ?<br /><br />Kan tak sama..soal melakukan huru-hara, kerosakkan di muka bumi hukum lain pula tetap haram.<br /><br />Jangan mudah terpedaya dengan doktrin golongan yg menwajibkan taat pd pemerintah dengan menakut-nakutkan manusia : Akan berlaku huru-hara jika pemerintahan ditukar dan sebagainya.<br /><br />Tidak benar.<br /><br />Adalah haram melakukan huru haram.<br /><br />Tetapi yg dimaksudkan ketaatan kepada pemerintah tidak wajib ialah apabila dia tidak melaksanakan hukum Allah maka ketaatan kepadanya gugur.<br /><br />Di dalam hal ini, sekiranya dia menyuruh kita melakukan sesuatu maka tidak wajib mentaatinya tetapi adakah bermakna kita boleh melakukan kerosakkan di atas muka bumi ? melakukan maksiat ?<br /><br />tidak benar.<br /><br />Misalnya undang2 jalan raya tidak ditaati kerana ketaatan kepada pemerintah gugur apabila dia (Imam) menjadi murtad (misalnya)<br /><br />maka adakah bermaksud kita tidak perlu mentaati Imam di dlm peraturan jalan raya bermakna kita boleh langgar kereta orang sesuka hati ?<br /><br />tak boleh ! Kita tetap terikat pd hukum Allah di mana kita berada, hukum hubungan sesama manusia, bab adab dan akhlak dan sebagainya.<br /><br />Cuma dr segi hubungan kita dengan pemerintah yg kufur dan tercabut ketaatan kita tidak mentaatinya itu sahaja.<br /><br />Saya tidak boleh wala kepada orang kafir bukanlah bermakna saya boleh bunuh dia apabila melihat dia di hadapan saya...ada adab dan kaedah2nya.<br /><br />begitulah Islam.<br /><br />c) Ketaatan urufi ialah ketaatan yg berlaku secara adat dan hukum uruf (budaya) setempat y diraikan Islam misalnya kita apabila musafir perlu mengangkat seorg ketua, maka kekuasaan ketua itu hanya di dlm urusan yg berkait soal musafir.<br /><br />Setelah selesai musafir maka tercabutkan ketaatan kepadanya dan batas-batas ketaatan kepadanya pun terhad.<br /><br />Maka demikian pemerintah yg ada hari ini, ketaatan kepada mereka ialah terhad dan terbatas kerana mereka ialah pemerintah setempat yg terangkat dengan sistem-sistem setempat yg bukan berasal dr Kitab Allah dan kekuasaan mereka serta pemerintahan mereka tdk disokong oleh autoriti agama.<br /><br />Maka sebab itu saya katakan kewajipan kepada mereka ialah kewajipan uruf.<br /><br />Memberi kerjasama di dlm perkara yg menjadi hak mereka. <br /><br />Adapun ketaatan utk pemerintah yg dituntut oleh hadis2 dsbnya tidaklah diserahkan kepada pemimpin2 yg ada skrg ini sehingga tertegak kitab Allah dan terangkatnya seorang Khalifah.<br /><br />Wallahualam.Ustaz Emranhttps://www.blogger.com/profile/12063347693637978451noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-10193945.post-67593301670570204242009-08-01T19:43:55.520+03:002009-08-01T19:43:55.520+03:00salam ustaz saya sudah membaca artikel ustaz dua k...salam ustaz saya sudah membaca artikel ustaz dua kali Alhamdulillah faham 95%, cuma lagi 5% saya masih kurang faham mengenai statement ustaz:<br /><br />a)"Maka ketaatan yang wajib di sisi syarak kepada pemimpin Islam tidak berlaku di zaman ini persis tuntutan hadis."-apa MAKSUD ketaatan wajib yang dimaksudkan ustaz? Cuba terangkan dengan lebih jelas,<br />Adakah yang dimaksudkan ketaatan wajib itu apabila sudah TERTEGAK KITAB ALLAH DAN TELAH DIBANGKITKAN KHILAFAH? <br /><br />Jadi "KETAATAN KEPADA PEMERINTAH PADA ZAMAN HARI INI TIDAKLAH WAJIB SEHINGGA TERTEGAK KITAB ALLAH DAN TELAH DIBANGKITKAN KHILAFAH", pada zaman ini tidak wajib taat maka kita nak buat huru hara pun tidak mengapalah? SEBAB TIDAK WAJIB kata ustaz.<br /><br /><br />b)ADAPUN KETAATAN KEPADA PEMERINTAH SETEMPAT BERBENTUK KETAATAN URUFI, ketaatan 'urufi?<br />Cuba jelaskan apa beza ketaatan wajib dan 'urufi ni?<br /><br />Syukran daripada Insan yang cuba untuk memahami.Abu _Ishakhttps://www.blogger.com/profile/10460308677611091539noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-10193945.post-81665853321883553242009-07-30T17:25:54.237+03:002009-07-30T17:25:54.237+03:00Assalamualaikum,
Saudara Nur, sila baca artikel d...Assalamualaikum,<br /><br />Saudara Nur, sila baca artikel di atas sehingga selesai dan juga sila baca artikel2 saya sebelum ini sehingga selesai.<br /><br />semuanya sudah terjawab dengan jelas dan tiada keraguan kecuali kepada mereka yang tetap mahu menafsirkan Al-quran dan hadis menurut hawa nafsu mereka.<br /><br />Setiap larangan mempunyai ILLAT dan apabila punca larangan tersebut sudah hilang maka hukum larangan tadi juga telah terhapus.<br /><br />Seperti yang saya selalu sebutkan, sila fahami situasi zaman dahulu dengan hari ini.<br /><br />Apakah tidak mengundi BN dan menjatuhkan barisan Nasional bermakna sama hukumnya seperti menjatuhkan pemerintah di zaman sahabat dan salaf ?<br /><br />Di zaman sahabat dan salaf, pemerintah mereka ialah kaum Quraisy, ialah sahabat rasulullah, ialah para pemimpin yang melaksanakan hukum Allah.<br /><br />Kerajaan Islam di waktu itu pula adalah bersatu di bawah satu khalifah dan sebarang usaha pertukaran Khalifah bermakna rombakkan kepada seluruh sistem kenegaraan.<br /><br />Adapun pada hari ini, tiada pemerintah daripada kaum Quraisy yang menjadi syarat ketaatan itu berlaku.<br /><br />Kemudian kerajaan Islam yang satu (Khilafah) adalah tidak wujud dan setiap negara-negara umat Islam mempunyai pentadbiran dan cara perlantikan pemerintahan berdasarkan demokrasi.<br /><br />Maka ketaatan yang wajib di sisi syarak kepada pemimpin Islam tidak berlaku di zaman ini persis tuntutan hadis.<br /><br />Penukaran pemimpin dan menjatuhkan pemerintah pada waktu ini tidak sama seperti menjatuhkan pemerintah di waktu zaman sahabat dan salaf.<br /><br />kesimpulannya : SAYA berpegang kepada PENDAPAT ULAMA AHLUL SUNNAH WAL JAMAAH BAHAWA KETAATAN KEPADA PEMERINTAH PADA ZAMAN HARI INI TIDAKLAH WAJIB SEHINGGA TERTEGAK KITAB ALLAH DAN TELAH DIBANGKITKAN KHILAFAH.<br /><br />ADAPUN KETAATAN KEPADA PEMERINTAH SETEMPAT BERBENTUK KETAATAN URUFI DAN KETAATAN YANG TERHAD DAN USAHA MENJATUHKAN PEMERINTAH JIKA WUJUD SEBAB YANG MUNASABAH DAN WUJUD MASLAHAT SEPERTI MENGANTIKAN DENGAN YANG LEBIH BAIK ATAU MENYEKAT KEZALIMANNYA MAKA DIBOLEHKAN.<br /><br />INILAH PENDAPAT YANG PALING TEPAT DI DALAM ISU INI MENYALAHI MAZHAB MURJIAH DAN MEREKA YANG MENYOKONG KERAJAAN.<br /><br />HADIS-HADIS YANG MENYERU KETAATAN KEPADA PEMERINTAH DAN RIWAYAT2 SALAF YANG MENDOKONGNYA ADALAH TERTOLAK KERANA TELAH HILANG ILLAT DAN PUNCA LARANGANNYA.<br /><br />A) KAUM QURAISY SUDAH TIDAK LAGI MEMIMPIN<br />B) KHILAFAH SUDAH TIDAK ADA<br />C) PEMERINTAHAN TIDAK BERLANDASKAN AL-QURAN TETAPI DEMOKRASI<br />D) WUJUD RUANG DAN JALAN UNTUK MENURUNKAN PEMERINTAH DENGAN MENGANTIKAN MEREKA DENGAN CALON YG LEBIH BAIK<br />F) WUJUD MASLAHAT DAN KEPERLUAN UNTUK MENJATUHKAN PEMERINTAH.<br /><br />Hukum bagi mereka yang tetap mempertahankan pemerintah yang zalim adalah termasuk di dalam ayat Allah :<br /><br />"Dan janganlah kamu cenderung kepada orang-orang yang zalim yang menyebabkan kamu disentuh api neraka, dan sekali-kali kamu tiada mempunyai seorang penolongpun selain daripada Allah, kemudian kamu tidak akan diberi pertolongan." (Hud : 113)<br /><br />Nasihatilah mereka dan cegahlah kemungkaran mereka (golongan Murjiah ini).<br /><br />Wallahualam.Ustaz Emranhttps://www.blogger.com/profile/12063347693637978451noreply@blogger.com