Thursday, December 18, 2014

Membaca surah al-Waaqiah untuk kaya

Ada sahabat bertanya, apakah hukumnya membaca surah al-Waaqiah untuk tujuan agar dimurahkan rezeki ?

Aljawab,

Memang terdapat dakwaan sebahagian daripada guru agama bahawa membaca surah al-Waaqiah dapat memudahkan rezeki.

Hal ini adalah berdasarkan hadith dhaif yang diriwayatkan daripada Abdullah bin Mas'ud RA bahawa Nabi salallahualaihiwassalam diriwayatkan bersabda ;

من قرأ سورة الواقعة في كل ليلة لم تصبه فاقة أبدا
'Barangsiapa yang membaca surat Al-Waaqiah pada setiap malam, maka dia tidak akan tertimpa kemiskinan buat selama-lamanya.

Matan yang lainnya pula menyebut;

من قرأ الواقعة كل ليلة لم يفتقر
'Barangsiapa yang membaca surat Al-Waaqiah setiap malam,maka dia tidak akan menjadi fakir.'

[Kedua-dua hadith ini diriwayatkan oleh al-Baihaqi dalam Syu'ab al-Iman]

# Hadith-hadith di atas didhaifkan oleh para Imam seperti Imam Ahmad, al-Daraquthni dan Abi Hatim. Ianya juga termasuk hadith yang mungkar dan matannya juga ditolak oleh ahli hadith.

# Al-Quran diturunkan bukanlah untuk menjadikan umat Islam kaya. Sebaliknya ia diturunkan sebagai panduan hidup dan perintah daripada Allah SWT.

Al-Quran juga dibaca untuk mendapat hidayah, petunjuk dan sebagai hukum dalam kehidupan.

# Walaupun fadhilat membaca surah al-Waaqiah untuk kaya itu tidak benar. Namun janganlah meninggalkannya dan tidak membaca surah ini lagi. Kerana setiap ayat al-Quran yang dibaca dengan ikhlas, tadabbur dan diamalkan akan menjadi syafaat untuk kita di hari akhirat kelak.

WA

Menilai kealiman seseorang

Ramai orang sering bertanya bagaimanakah kita mahu mengukur keilmuan seseorang? Siapakah yang lebih alim di antara ahli ilmu itu adakah si ustaz A, Professor. B atau Dr. C ?

Kenapa mahu tahu ? 

Mungkin kerana mahu berbangga dengan gurunya yang dianggap lebih alim dari guru orang lain atau kerana mahu memastikan ilmunya itu benar disebabkan pada pendapatnya, sang alim itu jika ia tersangat alim maka pasti akan tidak berbuat silap!

Aljawab,

Kealiman seseorang adalah terletak pada taqwanya terhadap Allah.

Diriwayatkan bahawa Huzaifah al-Yamani RA pernah berkata ;

كفى بالمرء علما أن يخشى الله وكفى بالمرء جهلا أن يعجب بعمله
Cukuplah seseorang itu (layak) dianggap sebagai alim apabila dia bertaqwa kepada Allah dan cukuplah seseorang itu (layak) dianggap sebagai jahil apabila dia takjub dengan amalnya.

Perkataan yang sama turut diucapkan oleh Imam Masruq dan diriwayatkan dalam hadith Abdullah bin Amr RA yang dikeluarkan oleh Al-Baihaqi di dalam Syuab Al-Iman dan al-Tabarani dalam Al-Awsat dengan lafaz ;

وكفى بالمرء فقهاً إذا عبد الله وكفى بالمرء جهلاً إذا أعجب برأيه
Cukuplah seseorang itu (layak) dianggap sebagai faqih apabila dia beribadah kepada Allah dan cukuplah seseorang itu (layak) dianggap sebagai jahil apabila dia takjub dengan pendapatnya.

[Hadith ini didhaifkan oleh Syeikh Albani]

Pernah di zaman salaf, seseorang bertanya kepada para ulama dengan soalan berikut ;

سئل من أعلم أهل هذه البلد
Siapakah yang paling alim di dalam negeri ini ?

Lalu mereka pun menjawab ;

قال اتقاهم
yang paling bertaqwa di kalangan mereka.

Justeru kita tak akan pernah tahu siapa dikalangan mereka yang lebih bertaqwa, kecuali Allah SWT sahaja yang memiliki pengetahuan tentangnya. Hormatilah setiap ahli ilmu itu dan ambillah ilmu dengan akhlaknya yang bermanfaat.

Imam Ibn Taimiyyah rahimahullah menyebutkan;

أن الاشتغال بالتفضيل بين بعض المذاهب ، أو الشيوخ المتبوعين ، وتنقص الآخرين ، هو من أصول أهل البدع
'Sesungguhnya perbuatan menyibukkan diri dengan membeza-bezakan keutamaan di antara sebahagian mazhab ke atas mazhab yang lain, atau membandingkan antara syeikh-syeikh yang lebih patut diikuti dan kemudian merendahkan pihak yang lain, hal ini adalah termasuk dasar ahli bid’ah....[Majmuk al-fatawa, Ibn Taimiyyah]

Setiap alim ada rukhsoh dan kekurangan, ada kelebihan dan kemahiran tertentu, maka ambillah dari mereka apa yang menjadi keperluan dan tinggalkan perbuatan membanding-bandingkan seorang alim dengan alim yang lain.

Sungguh ilmu itu tujuannya adalah taqwa, justeru jangan digunakan atau diambilnya selain dari untuk itu!

Menolak kiamat dengan kasih sayang

Diriwayatkan daripada seorang sahabat Nabi Salallahualaihiwasallam yang bernama Abu Tufail RA, bahawa pernah tersebar pada zaman mereka berita tentang kemunculan Dajjal.

Ringkas ceritanya, untuk mendapatkan kepastian maka mereka pun pergi mendatangi Hufaizah bin Usaid RA, beliau ialah sahabat Nabi yang lebih alim dan merupakan sahabat Nabi SAW yang lebih senior.

Huzaifah bin Usaid RA menolak dakwaan tersebut dan ternyata cerita kemunculan Dajjal di Kufah itu ialah khabar angin yang dusta.

Kemudian Huzaifah memberi penjelasan dengan katanya ;

إن الدجال لو خرج في زمانكم لرمته الصبيان بالخذف ، ولكن الدجال يخرج في بغض من الناس ، وخفة من الدين ، وسوء ذات بين ، فيرد كل منهل ، فتطوى له الأرض طي فروة الكبش
Dajjal itu kalau keluar di zaman kamu nescaya kanak-kanak (kamu) akan melontarnya dengan batu. Tetapi Dajjal akan keluar apabila wujud kebencian di antara manusia, kurangnya pegangan agama dan buruknya hubungan sesama manusia (perpecahan). Dia (Dajjal) akan bebas bergerak ke mana sahaja dia mahu dan dibentangkan kepadanya bumi ini seperti terbentangnya kulit kambing (diraikan macam hamparan permaidani merah).

Riwayat al-Hakim di dalam al-Mustadrak.

# Dajjal tak akan muncul sehingga timbulnya permusuhan dan hilangnya ukhuwah dan kasih sayang sesama manusia.

Seperti kata Ibn Mas'ud RA bahawa di antara tanda kiamat itu ialah seseorang itu tidak akan memberi Salam kecuali kepada orang yang dikenalinya sahaja.

Justeru marilah kita menangguhkan kiamat dan kemunculan Dajjal dengan menyebarkan ukhuwah dan kasih sayang sesama manusia.

WA.

Mengenal ahli sihir, dukun dan bomoh yang berhubung dengan jin

Tidak seperti cerita kartun atau filem barat kononnya ahli sihir memakai jubah hitam, bertopi tajam ke atas dan menaiki penyapu terbang, ahli sihir yang sebenarnya tidaklah kelihatan berbeza daripada kebanyakan orang ramai.

Mereka mungkin berkeluarga, ada pekerjaan dan berpenampilan biasa sekalipun mempunyai perhubungan dengan jin dan mengamalkan sihir.

الاستعانة بالشياطين على تحصيل ما لا يقدر عليه
Meminta pertolongan kepada syaitan untuk mendapatkan sesuatu yang diluar kemampuannya atau sesuatu yang luar biasa.

Berikut adalah sedikit panduan yang dapat dikongsikan sebagai cara mengenali dukun, bomoh serta mereka yang mengamalkan sihir dan berurusan dengan jin;

1. Mampu merawat dan melakukan pelbagai perkara ajaib tetapi cara hidupnya menyalahi Islam dan tidak ikut syariat.

Seorang tukang sihir pasti berusaha menyembunyikan rahsia dan amalannya kerana bimbang akan dibinasakan oleh orang yang beriman. Namun status mereka akan terbongkar jika disoal tentang agama, tauhid, ilmu-ilmu alQuran dan syariah serta melihat cara hidup mereka yang ternyata jahil dan menyalahi Islam namun memiliki kelebihan serta kemampuan yang luar biasa. 

Sebagaimana pesan Imam al-Syafie rahimahullah ;

بَلْ إِذَا رَأَيْتُمُ الرَّجُلَ يَمْشِي عَلَى الْمَاءِ، وَيَطِيرُ فِي الْهَوَاءِ، فَلَا تَعْتَبِرُوا بِهِ حَتَّى تَعْرِضُوا أَمْرَهُ عَلَى الْكِتَابِ وَالسُّنَّةِ.
"bahkan jika kalian melihat seseorang berjalan di atas air dan terbang di atas udara maka janganlah terpedaya olehnya sehingga kalian menimbang perkaranya di atas Al-Qur'an dan As-Sunnah." [Riwayat Ibn Abi Hatim]

Ingatlah, Allah sangat cinta kepada Nabi Salallahualaihiwassalam dan Dia tidak akan memuliakan seseorang yang bermaksiat dan menyalahi syariat baginda kecuali itu adalah dari syaitan.

2. Bomoh, dukun atau si perawat itu meminta sesuatu dari pesakit seperti rambut, bajunya, gambar dll. Hal ini seperti sihir Labid bin al-asham kepada baginda Salallahualaihiwasallam.

3. Si perawat atau sang bomoh meminta nama pesakit dan nama ibunya serta menyuruh melakukan petua-petua tertentu yang pelik. Itu adalah permintaan jin dan ianya haram dipatuhi. Termasuk juga menjadi amalan mereka mengenakan pengeras atau upah tertentu yang ditetapkan oleh jin atau tukang sihir. 

Contohnya minta sediakan garam, pulut kuning, kunyit, halia, ajinomoto, beras, kain hitam dll.

Hakikatnya baginda rasul, para salaf merawat penyakit sihir dan gangguan syaitan dengan berpandukan kepada alQuran dan iman.

Daun bidara, air zam zam, tamar dll yang digunakan para salaf tak lebih dari sekadar penguat zahir pesakit, membantu jiwanya melawan sihir. 

Bukannya menjadi bahan rawatan. Ianya umpama panadol, ubat doktor bagi mengurangkan derita pesakit sihir, bukan untuk menyembuhkannya kerana hanya Allah yang dapat menyembuhkannya dengan berwasilah kepada alQuran dan Iman.

4. Si perawat, tukang urut, bomoh dan dukun serta ustaz melakukan upacara tertentu seperti jampi-serapah yang bercampur antara ayat Quran dan bacaan lain seperti seruan azimat, meniup pada kemenyan, memotong limau, membuat ikatan dan pintalan, melukis rajah, mengguna tangkal, sembelihan, menyebut nama-nama jin atau ketua jin, menyeru nama wali, orang mati atau pendekar.

Perawat yang sebenar yang mengikut syariat, mana ada benda ni semua. Mereka cukup sekadar baca alQuran, solat dan berzikir.

5. Mana-mana insan yang menjalin hubungan dengan syaitan orangnya pengotor, berbau busuk atau tidak sedap, wajahnya gelap, masam, matanya merah, liar dan biadap, suka berbicara lucah, jika pun dia pandai menyamar disebalik 'topeng ustaz' akan terdedah melalui ujian perempuan dan wang. Mereka amat gilakan kedua-duanya dan akan terdedah tembelangnya ketika berurusan dalam hal ini.

6. Tidak telus dan tidak jujur, banyak berahsia serta bercakap sesuatu tentang pesakit secara tergantung. Dia tidak mahu kita dengar jampi-serapahnya, disoal banyak dia akan marah.

7. Tidak mampu berdepan dengan ayat Allah yang dibaca oleh orang yang beriman dan bertaqwa. Jika diperhatikan para Ustaz yang beramal dengan sihir dan ilmu kedukunan menambah kekuatan sihir mereka melalui dosa penyebaran hadith palsu, pembohongan atas nama agama dan lain-lain maksiat agar bertambah mujarab bantuan syaitan kepada mereka.

Namun jika bertembung dengan alim-ulama yang soleh, mereka akan takut, resah dan lemah. Bahkan jin mereka akan lari meninggalkan mereka.

وَلا يُفْلِحُ السَّاحِرُ حَيْثُ أَتَى

WA

Saturday, October 25, 2014

Kenapa mahu jadi terkenal ?

1. Ada seseorang pernah meminta saya untuk mendoakan anaknya supaya menjadi seorang ulama'. Saya pun mendoakan anaknya dengan apa yang dibacakan oleh baginda rasulullah salallahualaihiwasallam kepada Ibn Abbas RA ;

اللَّهُمَّ فَقِّهْهُ فِي الدِّينِ
Ya Allah, faqihkanlah dia pada urusan agama. [Riwayat Al-Bukhari]

Lalu beliau pun dengan gembira dan berkata secara spontan, saya teringin hendak melihat anak saya menjadi seorang ulama' yang terkenal.

Ah sudah, kenapa mesti terkenal?

Saya pun memberitahu bahawa jika kita hendak anak kita menjadi seorang ulama' maka itu bagus kerana pengertian ulama' itu ialah mereka yang bukan sahaja alim tentang agama Allah tetapi adalah yang paling takut dan bertaqwa kepada-Nya.

Tetapi menjadi terkenal, itu artis bukan ulama'. Masyhur, popular dan terkenal hanyalah keinginan nafsu kita yang tiada kena mengena dengan agama Allah.

Ibubapa mahu anaknya menjadi ulama' terkenal supaya dia boleh berbangga, sebagai ibubapa kepada ulama' lalu berkata 'Itulah anak saya.'

Sedangkan ianya langsung tidak menguntungkan akhiratnya.

Lupakah kita hadith baginda rasulullah salallahualaihiwasallam dari riwayat Abu Hurairah RA yang menceritakan tentang seorang lelaki yang diberikan ilmu dan mengajarkan ilmu serta membaca al-Quran lalu apabila dikatakan kepadanya ;

فما عملت فيها
Apa yang engkau perbuat dengannya (ilmu yang dimiliki) ?

Lalu orang itu pun menjawab ;

تعلمت العلم وعلمته وقرأت فيك القرآن
Aku telah mempelajari ilmu pengetahuan dan mengajarkannya serta membaca al-Quran kerana engkau.

Maka dikatakan kepadanya :

كذبت ولكنك تعلمت العلم ليقال عالم وقرأت القرآن ليقال هو قارئ فقد قيل ثم أمر به فسحب على وجهه حتى ألقي في النار
Engkau dusta. Sebaliknya engkau menuntut ilmu supaya dikatakan bahawa engkau seorang yang alim dan membaca al-Quran supaya dipanggil sebagai qari dan telah pun dikatakan sedemikian (telah mendapat pujian) lalu mengarahkan supaya lelaki itu diseret pada wajahnya sehingga dicampakkan ke dalam api neraka. [Riwayat Muslim, Ahmad, al-Tirmidzi dan al-Nasaie]

Apa guna menjadi ulama' jika menjadi bahan bakaran api neraka?

2. Imam-imam salaf mengelak dari dikenali, Imam Ahmad apabila menuju ke masjid untuk solat Jumaat akan melalui jalan para buruh supaya tidak diketahui beliau adalah Imam Ahmad.
Berkata Imam Abdullah bin Mubarak rahimahullah ;

قال لي سفيان: إياك والشهرةَ؛ فما أتيتُ أحدًا إلا وقد نهاني عن الشهرة
Telah berkata kepada aku oleh Sufyan; ‘Jauhilah kamu daripada menyukai kemasyhuran kerana tidaklah aku mendatangi seseorang (daripada kalangan salaf) kecuali mereka berpesan dengan melarang aku daripada kemasyhuran.’

Alasan saya perlu terkenal untuk menyebarkan dakwah, untuk mengembangkan sayap dakwah hanyalah helah untuk menghalalkan kehendak nafsu kita yang sukakan kepada populariti dan kemasyhuran yang disebut sebagai حب الشهرة.

Dakwah tidak pernah bergantung kepada seorang individu, terkenal atau tidaknya kita bukanlah menjadi penentu kejayaan Islam. Ini kerana agama Allah akan tetap disempurnakan oleh para pejuang yang ikhlas, yang benar dan yang beristiqamah di atas jalan al-sunnah.

3. Ramai orang selalu mengaitkan pemidato, sang penceramah agama yang pandai bercakap mempengaruhi emosi pendengar sebagai ulama' sedangkan takrif ulama' ialah orang berilmu yang bertaqwa.

Pernah ditanyakan kepada ulama' salaf tentang siapakah yang paling alim dikalangan mereka? Lalu dijawab oleh mereka dengan berkata yang paling bertaqwa dikalangan kami kerana Allah SWT berfirman ;

إِنَّمَا يَخْشَى اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ
"Sesungguhnya yang takut kepada Allah di antara hamba-hamba-Nya, adalah para ulama." [Fathir :28]

Boleh saja seseorang itu bisu, gagap, tidak pandai berceramah atau pidato, sangat pendiam, tidak dikenali namun dia takut kepada Allah dengan ilmunya yang banyak maka jadilah dia seorang ulama'.

4. Apa jua label yang dipanggil oleh manusia seperti ulama', gelaran alim, dipanggil syeikh, tok guru, ustaz, tokoh Muharam, Safar, Maulidurrasul, tokoh Maal hijrah, tokoh pendakwah hakikatnya adalah hanya bernilai dihadapan manusia bukannya dihadapan Allah atau disisi para malaikat.

Bahkan pangkat Dato, Haji, Dr, Phd, MA hanyalah pencapaian duniawi yang mungkin bermanfaat dan mungkin juga tidak berguna langsung di hari akhirat.

5. Tak usahlah berbangga dan merasa hebat dengan pencapaian kita sedangkan itu semua hanyalah pemberian dan sedikit nikmat dari Allah. Dapat belajar ke universiti itu pun pertolongan Allah, sekadar berharap pada 'keputusan' peperiksaan kita boleh saja tercicir seperti ramai yang lain. Dapat pergi ke luar negara tu pun dengan duit zakat dan hasil bantuan ramai, jika ke sana dengan duit ibubapa maka siapakah yang masih memberikan kesihatan dan kemampuan kepada mereka jika bukan Allah ?

Kita tak punya apa-apa kecuali yang dipinjamkan oleh Allah.

Daripada Abdullah bin Amr RA bahawa Rasulullah salallahualaihiwassalam diriwayatkan bersabda ;
من سمع الناس بعمله سمع الله به أسامع خلقه وحقره وصغره
Barangsiapa yang berusaha untuk manusia mendengar tentang amalan yang dilakukannya maka Allah pun akan memperdengarkan (perbuatannya) kepada sebahagian makhluknya yang mendengar dan menghinanya serta memperkecilkannya. [Riwayat al-Baihaqi dan disahihkan oleh Syeikh Albani]

Friday, October 10, 2014

Orang perempuan kalau masuk syurga dapat apa?

Dalam banyak kuliah yang berkait dengan aqidah dan sekitar cerita tentang syurga dan neraka akan selalu ada orang perempuan yang bertanya saya;

"Ustaz, orang perempuan kalau masuk syurga nanti dia akan dapat apa?"
Pemikiran ini kerana mereka selalu mendengar bahawa jika kaum lelaki masuk ke dalam syurga maka lelaki akan mendapat bidadari, justeru apakah yang tersimpan di dalam syurga buat mereka?

Aljawab;

1. Sesungguhnya dapat masuk ke dalam syurga itu pun sudah merupakan satu nikmat yang paling besar. Ini kerana disebutkan di dalam hadith Imran bin Hussain RA bahawa Nabi salallahualaihiwasallam bersabda;

اطَّلَعْتُ فِي الْجَنَّةِ فَرَأَيْتُ أَكْثَرَ أَهْلِهَا الْفُقَرَاءَ وَاطَّلَعْتُ فِي النَّارِ فَرَأَيْتُ أَكْثَرَ أَهْلِهَا النِّسَاء
'Aku diperlihatkan ke dalam syurga dan aku melihat kebanyakan penghuninya adalah kaum fakir. Kemudian diperlihatkan kepada aku akan neraka. Lalu aku melihat kebanyakan penghuninya adalah para wanita.' [Riwayat al-Bukhari dan Muslim] 

Terselamat daripada azab api neraka itu adalah merupakan sebuah kejayaan yang besar. 

2. Di dalam syurga, seseorang itu akan mendapat semua yang dia ingini. Sudah tentu setiap apa yang dihajatkan itu akan diperolehi namun hanyalah ahli syurga yang layak berhajat itu dan ini. 

Allah SWT berfirman ;

لَهُمْ فِيهَا مَا يَشَاءُونَ خَالِدِينَ كَانَ عَلَى رَبِّكَ وَعْدًا مَسْئُولا
"Bagi mereka di dalam syurga itu apa yang mereka kehendaki, sedang mereka kekal (di dalamnya) itu (hal itu) adalah janji dari Tuhanmu yang patut dimohonkan (kepada-Nya)” [al-Furqan: 16]

لَهُمْ مَا يَشَاءُونَ فِيهَا وَلَدَيْنَا مَزِيدٌ
"Mereka di dalamnya memperolehi apa yang mereka kehendaki; dan pada sisi Kami ada tambahannya.” [Qaaf : 35]

Memandangkan kita pun belum tentu masuk ke syurga, belum mengetahui apakah pengakhiran kita di neraka atau di syurga maka sudah selayaknya untuk kita sedar diri dan tidak patut berniat atau berhajat yang bukan-bukan. 

Tunggu dulu masuk ke syurga. Nanti barulah minta macam-macam....

3. Lelaki dan wanita itu tidak sama, kehendak dan fitrah mereka adalah berbeza. Umum mengetahui bahawa lelaki lebih berhajat kepada hubungan seks sementara kaum perempuan lebih berhajat kepada hubungan cinta. 

Allah SWT berfirman ;

فَلَمَّا وَضَعَتْهَا قَالَتْ رَبِّ إِنِّي وَضَعْتُهَا أُنْثَىٰ وَاللَّهُ أَعْلَمُ بِمَا وَضَعَتْ وَلَيْسَ الذَّكَرُ كَالْأُنْثَىٰ
“Maka tatkala isteri 'Imran melahirkan anaknya, diapun berkata: "Ya Tuhanku, sesunguhnya aku melahirkannya seorang anak perempuan; dan Allah lebih mengetahui apa yang dilahirkannya itu; dan anak laki-laki tidaklah seperti anak perempuan. [Ali-Imran : 36]

Seorang perempuan jika dia dicintai oleh ramai lelaki, maka dia akan pening kepala bahkan dia tidak mungkin dapat bahagia. Sementara seorang lelaki pula dia tidak peduli berapa ramai gadis yang mencintainya asalkan dia dapat melakukan hubungan seksual dengan mereka seramai yang boleh. 

Peduli apa lelaki kalau ramai gadis suka kepadanya, lagi dia suka....

Cuba kalau orang perempuan jadi begitu maka sudah tentu akan resah dan sedih, kasihan lelaki itu, kasihan lelaki ini, lalu dia pun akan mesej kepada sang Ustaz bertanya; "Ustaz, saya keliru dan tidak tahu hendak memilih siapa ? Lelaki A atau B, atau C ? Semuanya baik dengan saya dan saya tidak sampai hati serta tidak tahu hendak pilih siapa.

Allah SWT tidak sebut secara terperinci tentang bidadara atau lelaki kacak yang menanti mereka di syurga kerana bukan begitu jiwa wanita. Allah SWT tidak menyebut tentang sifat-sifat bidadara, berdada bidang, berbulu dada, lengannya kekar, misainya berkilat dan badannya berketul-ketul kerana hal itu akan mengotorkan jiwa wanita yang dijadikan suci oleh Allah untuk melayani suami-suami mereka. 

Wanita muslimah atau ahli syurga bukan pelacur atau jalang, mereka adalah wanita yang bermaruah, suci dan berfikiran indah. Mereka ingin bergembira dengan fitrah yang dijadikan Allah. 

4. Jika ada muslimat yang sejak di dunia lagi sudah mula membayangkan mahu ditiduri 2-3 lelaki serentak, berangan-angan mahu mendapat bidadara atau jejaka syurga dengan fikiran-fikiran yang bukan-bukan sehingga perlu mandi wajib maka itu sudah salah dan menyeleweng. Boleh jadi Imannya bermasalah dan sukar untuknya menuju ke syurga. 

Berbeza dengan lelaki, fitrah mereka sememangnya condong kepada wanita, baik daripada Nabi sehingga kepada lelaki biasa. Bahkan nikah bagi lelaki itu ibadah, jimak dengan isteri itu menjadi pahala kerana orang lelaki nafsunya jika dipuaskan dengan cara yang halal adalah satu kebaikan sedang bagi wanita jika terlalu suka jimak itu bermasalah. 

Kerana malu itu kebaikan dan perhiasan mereka, semakin tinggi malu semakin mulia dan semakin bernilai Iman dan pahala. 

WA

Thursday, October 09, 2014

Antara punca amalan tidak diterima

Diriwayatkan bahawa Imam Bilal bin Saad rahimahullah (meninggal pada 120 Hijrah) pernah menyebut;

ثلاث لا يقبل معهن عمل , الشرك والكفر والرأي ، قيل وما الرأي. قال : يترك كتاب الله وسنة رسوله ويعمل برأيه

“Tiga hal yang menyebabkan amalan tidak akan diterima apabila disertai olehnya, iaitu; syirik, kufur, dan al-ra’yu.” Ada yang bertanya, “Apa yang dimaksudkan dengan al-ra’yu.”

Beliau menjawab ; 'Ia adalah perbuatan meninggalkan Kitab Allah dan Sunnah Nabi-Nya dan beramal dengan pendapatnya sendiri.'

[Hilyah Al-Awliya', Abu Nuaym]

# Beliau ialah salah seorang tabien besar yang belajar daripada Abu Darda RA, Ibn Umar RA, Jabir RA dan Muawiyah RA.

Friday, September 26, 2014

Kekalahan PAS

Agak menghairankan apabila ramai orang yang bersorak di atas kekalahan PAS di Pengkalan Kubor, Kelantan ialah orang-orang daripada parti pembangkang (PR) sendiri seperti PKR, DAP dan sebahagian daripada ahli PAS. 

Nasihat saya cuma tiga perkara;

1. Jika bagi PAS (ahli dan pimpinannya) bahawa politik cuma sekadar wasilah, demokrasi dan pilihanraya adalah sebagai jalan yang diambil untuk melaksanakan fardhu kifayah maka PAS tidak perlu bimbang akan kekalahan, sebaliknya lebih memikirkan tentang tindakan politik yang diambil dalam mengatur langkah, apakah ianya menepati syarak dan diredhai ALLAH?

Ibarat kata Imam Al-Bukhari rahimahullah kala difitnah;
لا أبالي إذا سلم ديني
Aku tak peduli (apa yang dikatakan padaku) asalkan agamaku selamat [Siyar A'lam al-Nubala, Adz-Zahabi]

2. Namun sekiranya PAS terlibat dengan politik yang kotor seperti mengumpat, mencela peribadi sesama Muslim, menyalah-gunakan ayat Allah dan agama untuk tujuan politik seperti memesongkan al-Quran dan sunnah dengan tafsiran-tafsiran yang salah, kegagalan merancang dan bertindak secara bijaksana dari sudut politik dan keduniaan, kelemahan pengurusan kerajaan negeri dan gagal menunaikan amanah yang diberi selama ini, maka sesungguhnya kekalahan ini adalah sesuatu yang wajar dan patut dijadikan pengajaran.

3. Kebenaran sesebuah perjuangan dan kemenangan yang sebenar bagi sesuatu gerakan politik tidak bergantung kepada jumlah undi yang diperolehi dalam pilihanraya kecil atau pilihanraya umum. Hanya mereka yang berjiwa sempit dan berakal pendek akan berfikir begitu.

Kemenangan yang sebenar ialah apabila parti politik atau sesuatu gerakan itu berjaya berdiri teguh di atas prinsip-prinsip dan nilai-nilai mulia yang menjadi slogan perjuangan mereka serta berhasil mendidik masyarakat dan generasi baru menurut acuan mereka.

PAS akan menang jika berdiri teguh di atas kejujuran, integriti, amanah, cekap dan cemerlang dalam menyumbang kepada masyarakat, komited melaksanakan keadilan dan kebajikan, istiqamah di atas prinsip-prinsip Islam dan akhlak sehingga menjadi contoh teladan kepada seluruh dunia dan sejarah akan datang sekalipun berkali-kali gagal dalam pilihanraya. Ianya akan tercatat dalam sejarah dan jiwa anak-anak muda serta generasi baru sebagai obor dan panduan.

Jika parti lain memenangi pilihanraya, membentuk kerajaan dan menguasai negara selama 5 tahun atau 50 tahun, PAS akan menguasai negara tanpa mengira bangsa, agama dan latar belakang selama ratusan tahun, dicatat dalam sejarah dalam dan luar sebagai teladan dan ikutan manusia yang dikaji dan diteladani.

Itu baru dunia belum lagi ganjaran di akhirat.

Allah SWT berfirman;

وَقُلِ اعْمَلُوا فَسَيَرَى اللَّهُ عَمَلَكُمْ وَرَسُولُهُ وَالْمُؤْمِنُونَ
"Dan Katakanlah: "Beramallah kamu, maka Allah dan Rasul-Nya serta orang-orang yang beriman akan melihat perbuatan kamu itu." [At-Taubat:105]

Tuesday, September 23, 2014

Kesalahan bersubahat menurut Islam

Seseorang itu dihukum bersama dengan siapa yang hampir dengannya

Abdullah bin Mas'ud RA diriwayatkan pernah menyebut ;

اعتبروا الناس بأخدانهم، المسلم يتبع المسلم، والفاجريتبع الفاجر

Nilailah seseorang itu berdasarkan teman dekatnya, kerana seorang Muslim akan mengikuti orang yang Muslim dan orang yang fajir akan mengikuti orang yang fajir.

Selain itu adalah turut dilarang dalam agama untuk duduk bersama dengan mereka yang fasik, murtad atau derhaka kepada Allah khususnya apabila mereka mengucapkan sesuatu perkataan atau ucapan yang menzahirkan penghinaan kepada agama.

Pernah di zaman Khalifah Umar bin Abd Aziz rahimahullah sekumpulan peminum arak dibawa kehadapan beliau lalu mereka pun diperintahkan supaya dihukum sebat. Tetapi orang bertanya kepada beliau bahawa dikalangan kumpulan yang ditangkap itu ada yang tidak meminum arak dan berpuasa. Mendengar hal yang demikian maka Umar bin Abd Aziz pun berkata;

ابدأوا به
Mulakanlah dengannya dulu, tidakkah kamu semua mendengar firman Allah SWT ;

وَقَدْ نَزَّلَ عَلَيْكُمْ فِي الْكِتَابِ أَنْ إِذَا سَمِعْتُمْ آيَاتِ اللَّهِ يُكْفَرُ بِهَا وَيُسْتَهْزَأُ بِهَا فَلَا تَقْعُدُوا مَعَهُمْ حَتَّىٰ يَخُوضُوا فِي حَدِيثٍ غَيْرِهِ ۚ إِنَّكُمْ إِذًا مِّثْلُهُمْ

"Dan sesungguhnya Allah telah menurunkan kekuatan kepada kamu di dalam Al Quran bahawa apabila kamu mendengar ayat-ayat Allah diingkari dan diperolok-olokkan (oleh orang-orang kafir), maka janganlah kamu duduk bersama mereka, sehingga mereka memasuki pembicaraan yang lain. Kerana sesungguhnya (kalau kamu berbuat demikian), tentulah kamu serupa dengan mereka." [Al-Nisa: 140]

Kemudian diriwayatkan bahawa Abdullah bin Abbas RA turut menyebut;

لا تجالس أهل الأهواء ، فإن مجالستهم ممرضة للقلوب
Janganlah kamu duduk dengan pengikut hawa nafsu (ahli bid'ah) kerana sesungguhnya duduk dalam majlis mereka itu menyebabkan hati menjadi sakit.

# Adapun duduk dalam majlis untuk tujuan dialog dan sebagainya adalah turut dilarang kecuali diyakini dapat membawa mereka kepada kebenaran dan bersungguh di atas usaha itu. Bahkan para ulama' sunnah turut mensyaratkan hendaklah majlis itu dibuat secara tertutup agar kesesatan dan hujah-hujah mereka tidak memikat hati-hati orang yang lemah. WA

Buah hati bernikah dengan orang lain

Ada orang bertanya,

Salam ustaz, buat hati saya telah menjadi isteri orang. Sedangkan itulah gadis yang paling saya harapkan untuk menjadi isteri saya.

Saya amat mencintainya.

Sekarang saya merasa sangat kecewa dan buntu, kerana hati saya sudah tawar pada orang lain dan hilang semangat hidup.

Aljawab,

1. Bersegeralah mengambil wudhuk dan menunaikan solat kepada Allah. Hadapkan diri kepada Tuhan untuk memohon kesabaran dan kekuatan daripada solat.

Allah SWT berfirman;

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ اسْتَعِينُواْ بِالصَّبْرِ وَالصَّلاَةِ إِنَّ اللّهَ مَعَ الصَّابِرِينَ

“Wahai orang-orang yang beriman, jadikanlah sabar dan solat sebagai penolongmu, sesungguhnya Allah bersama dengan orang-orang yang sabar.” [Al-Baqarah: 153]

2. Syaitan akan berusaha menjadikan kita lemah dan syirik kepada Allah. Menganggap hidup sudah tiada erti kerana yang dicintai sudah menjadi milik insan lain.

Lalu hidup kita, dunia dan akhirat pun menjadi musnah. Jangan begitu!

Ketahuilah bahawa wanita dan gadis itu bukannya hanya ada satu. Ada berjuta dan berbagai-bagai yang lebih indah dan lebih cantik, lebih baik dan lebih solehah.

Bukankah Allah itu Maha Kuasa? Dia mampu menjadikan insan yang lebih lawa, lebih mempesona dan lebih membahagiakan kita daripada yang sudah dikahwini oleh orang lain itu.

Bacalah;

إنا لله وإنا إليه راجعون، اللهم أجرني في مصيبتي وأخلف لي خيرا منها

' Sesungguhnya kami adalah kepunyaan Allah dan kepada Allah jualah kami kembali, Ya Allah, berilah pahala kepadaku atas musibah yang menimpa diriku dan gantikanlah untukku dengan sesuatu yang lebih baik daripadanya.'

Kerana disebut dalam hadith yang sahih barangsiapa yang membacanya selepas ditimpa sesuatu musibah maka Allah akan memberikannya pahala atas musibah yang menimpanya dan mengantikannya dengan sesuatu yang lebih baik. [Lihat hadith dalam riwayat Muslim]

3. Kita patut bersyukur dan bersangka baik kepada Allah kerana tidak diberi apa yang kita minta.

Boleh jadi pada gadis yang kita sangka baik itu, solehah itu, yang lawa dan cantik jelita itu tersimpan pelbagai keburukan dan kejahatan.

Siapa tahu dia ada kurap dan panau dalam baju? Siapa sangka dia ada penyakit dalam jiwa dan suka ketawa ditengah malam? Kita hanya pernah melihat dari luaran sedang Allah sahaja yang mengetahui segala yang tertutup dan tersembunyi.

4. Hati kita ini lemah, mudah tergoda dengan sedikit keindahan dunia sehingga kita lupa akan keindahan dan keabadian akhirat.

Mintalah kepada Allah, diperkukuhkan hati dan diteguhkan Iman. Hanya dengan Iman dan taqwa sahaja yang akan menyelamatkan kita dari kebinasaan dan kehancuran.

5. Kita semua manusia, ada hati dan perasaan. Tidak mengapa sesekali kecewa dan derita. Jadikanlah ia sebagai pengalaman bermakna dalam hidup dan belajarlah daripadanya agar kita lebih memahami kehidupan.

Jangan merosakkan diri dengan rokok, melayan blues dan mendengar lagu yang melayan perasaan. Tetapi isikan waktu dengan perkara yang bermakna dan memberi kekuatan kepada jiwa seperti membaca alquran, buku, menuntut ilmu dan mencari pengalaman.

Akhir kata dari saya,

Selamat menempuh ujian dalam sekolah kehidupan!

Bila perlu bercakap dan bila perlu diam ?

Imam Adz-zahabi menyebut pada biografi Yazid bin Abdullah bin Al-Syakhir (seorang tabien) dengan mengatakan ;

ينبغي للعالم أن يتكلم بنية وحسن قصد ، فإن أعجبه كلامه فليصمت ، فإن أعجبه الصمت فلينطق ، ولا يفتر عن محاسبة نفسه ، فإنها تحب الظهور والثناء

'Hendaklah bagi orang yang berilmu itu berbicara dengan niat dan tujuan yang baik. Jika dia merasa kagum dengan ucapannya maka hendaklah dia berdiam diri dan jika dia merasa kagum pula dengan diam dirinya maka hendaklah dia berbicara. Dan janganlah dia berhenti dari memuhasabah dirinya kerana dia (sebagai manusia) pasti menyukai tersohor dan pujian manusia.

[Siyar A'lam al-Nubala, Adz-Zahabi]

# Nasihat bagi mereka yang menghadiri muktamar, perhimpinan atau persidangan yang di dalamnya mereka bercakap, berbahas dan membuat ucapan di hadapan m
anusia.

Aku seorang penasihat, aku bukanlah seorang maksum





Ada sebuat syair menyebut;

إذا لم يعظ في الناس من هو مذنب
فمن يعظ العاصين بعد محمد

Jika orang yang berdosa tidak boleh memberi peringatan (nasihat) kepada manusia
Maka siapakah yang akan menasihati orang-orang yang berbuat derhaka setelah Nabi Muhammad?

Diriwayatkan bahawa Imam Hasan al-Basri rahimahullah berkata kepada Muthorrif bin ‘Abdullah :

يا مطرف، عِظ أصحابك
“Wahai, Muthorrif, berilah nasihat kepada sahabat-sahabatmu.”

Muthorrif menjawab :

إني أخاف أن أقول ما لا أفعل
“Sesungguhnya aku takut mengatakan apa yang tidak aku kerjakan.”

Al Hasan berkata :

يرحمك الله وأينا يفعل ما يقول؟
“Semoga Allah merahmati dirimu. Tidak ada siapa pun di antara kita yang melakukan semua yang dikatakannya.

لودَّ الشيطان أنه ظفر بهذه منكم فلم يأمر أحدٌ بمعروفٍ ولم ينهَ عن منكر
Syaitan akan gembira jika berhasil mendapatkan pemikiran seperti ini daripada kamu sehingga tidak ada seorang pun yang akan menyuruh kepada kebaikan dan tidak pula mencegah daripada kemungkaran.

[Jami' li Ahkam al-Quran, al-Qurtubi]

Thursday, August 28, 2014

Tahniah ustaz, best kuliah tadi

Bukan sekali tetapi banyak kali orang yang berkata seperti itu. Seolah-olah kita membuat persembahan pentomin, nyanyian atau hiburan. 'Best' dengar kuliah ustaz itu, sentap, mendalam dan 'syiok'. Ada pula yang berkata memang kelakar habis...Macam baru menonton rancangan filem lawak.
Hakikatnya itu adalah kuliah agama dan majlis ilmu yang bertujuan untuk memberikan penerangan dan penjelasan tentang agama Allah, tentang jalan menuju Allah dan mengajarkan manusia tentang isi kitab Allah dan sunnah rasul Allah.
Ianya bukan hiburan, bukan untuk mengisi masa akibat bosan dan tiada kerja lain yang hendak dibuat. Tetapi ia adalah amanah ilmu yang perlu diamalkan, diberi perhatian kerana ianya dapat mempengaruhi kedudukan kita di sisi Allah apakah kita ini ahli syurga atau ahli neraka?
Apakah akan diterima amalan atau dihinakan dengan dicampak segala amalan menjadi debu-debu yang berterbangan ?
Diriwayatkan daripada Atho' bin Abi Rabah bahawa pernah ada seorang pemuda mendatangi Aisyah RA untuk bertanyakan sesuatu masalah agama lalu Aisyah RA pun menyampaikan hadith kepadanya. Kemudian tidak lama selepas itu maka pemuda itu pun mendatangi lagi Aisyah RA untuk bertanyakan masalah yang baru maka Aisyah RA pun berkata ;
يا بني هل عملت بعد ما سمعت مني؟
Wahai anakku, apakah engkau sudah mengamalkan apa yang telah engkau dengar daripadaku dahulu?
Lalu anak muda itu pun menjawab;
لا والله يا أمه
Demi Allah, belum lagi wahai bonda.
Maka Aisyah RA pun berkata;
يا بني فبما تستكثر من حجج الله علينا وعليك؟
Wahai anakku, justeru untuk apa engkau mahu memperbanyakkan hujah Allah ke atas kami dan ke atas kamu? (Maksudnya kenapa nak tambah beban dan sebab untuk disoal oleh ALLAH nanti)
[Kitab Iqtidha' al-'ilm al-'Amal, l-Khatib al-Baghdadi]
Di dalam hadith juga ada menyebutkan bahawa tidaklah akan berganjak kedua kaki anak adam pada hari kiamat sehinggalah dia ditanya tentang empat perkara dan salah satunya ialah ;
وعن عِلمِهِ ماذا عَمِلَ فيهِ
‘Dan tentang ilmunya akan apa yang sudah dia amalkan?
[Riwayat al-Tirmidzi, Ibn Hibban dan Ad-Darimi]
Namun kita tetap lebih suka memperbanyakkan kuliah ilmu, seronok dan best mendengar ceramah dan 'lama tak dengar kuliah ustaz, kami dah bosan dengan kuliah ustaz tu, nak rasa kelainan pula jemput penceramah lain.....
Patutlah Islam kita berbeza dengan zaman salaf dan sahabat RA!

Sunday, August 10, 2014

Rayuan kepada ahli politik Muslim berkenaan Krisis MB Selangor

Krisis kepimpinan yang berlaku kepada Kerajaan negeri Selangor di dalam isu kedudukan Menteri Besar telah membawa banyak keburukan kepada seluruh umat Islam di tanahair umumnya dan rakyat di dalam negeri ini khususnya.

Oleh yang demikian, kami merayu kepada semua ahli-ahli politik Muslim untuk berhenti bergaduh dan berselisih di antara satu sama lain demi kerana mahu merebut kekuasaan dan kedudukan sebagai Menteri Besar Selangor.

Ingatlah pesan hadith Nabi salallahualaihiwassalam ;

إِنَّكُمْ سَتَحْرِصُونَ عَلَى الإِمَارَةِ ، وَسَتَكُونُ نَدَامَةً يَوْمَ الْقِيَامَةِ ، فَنِعْمَ الْمُرْضِعَةُ وَبِئْسَتِ الْفَاطِمَةُ

'Sesungguhnya kalian akan sangat berharap terhadap kepemimpinan, sedangkan pada pengakhirannya ia hanyalah menjadi penyesalan pada hari kiamat. Di dunia ia memberikan kesenangan, namun setelah mati ia membawa penderitaan.' [Riwayat al-Bukhari no. 7148]

Sebagai rakyat, kami mengharapkan ahli-ahli politik di tanahair ini bersedia untuk mengorbankan kepentingan parti dan agenda politik masing-masing demi kebajikan rakyat dan menjaga hak serta maslahat orang ramai yang terdiri daripada pelbagai kaum, bangsa dan agama daripada menjadi mangsa keadaan.

Sebahagian ulama salaf menyebut ;

اذا صلح الراعى صلحت الرعية واذا فسد فسدت الرعية

'Sekiranya pemimpin itu baik maka rakyat pun akan menjadi baik dan sekiranya pemimpinnya rosak maka rakyat pun akan menjadi rosak.'

Perlantikan Menteri Besar yang baru atau pengguguran jawatan Menteri Besar yang lama hendaklah dilakukan dengan cara yang bukan sahaja mengikut undang-undang tetapi mestilah juga mematuhi kaedah syarak Islam dan menepati maslahat kepentingan orang ramai tanpa mengira parti dan bangsa.

Ini kerana Islam melarang kita daripada melakukan kemudharatan sekalipun niat kita mungkin baik untuk mendapatkan kebaikan tertentu.

Kaedah fiqh menyebut ;

درء المفاسد مقدم على جلب المنافع
'Menolak keburukan diutamakan daripada mendatangkan kebaikan.'

Dakwaan yang mengatakan Menteri Besar sekarang tidak bagus, perlu ditukar dan sebagainya demi kebaikan rakyat (yang belum pasti akan terjadi jika ditukar) hendaklah diteliti kembali agar ianya tidak sampai menyebabkan mudharat dan menyusahkan rakyat akibat penukaran tersebut yang membawa kepada hukum haram dan berdosa.

Jika berlaku sekalipun kepentingan untuk menukar Menteri Besar atau keperluan untuk mengekalkannya maka hendaklah dipastikan mudharat yang lebih kecil dipilih berbanding mudharat yang lebih besar berdasarkan kaedah fiqh;

الأخذ بأخف الضررين
'Memilih mudarat yang paling ringan daripada dua mudarat.'

Kami sebagai rakyat awam, mengharapkan ahli-ahli politik agar memikul amanah rakyat dengan penuh dedikasi, jujur dan adil serta tidak mengabaikan hak rakyat jelata demi kepentingan dan agenda parti politik masing-masing.

Allah SWT berfirman ;

إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَن تُؤَدُّوا الْأَمَانَاتِ إِلَىٰ أَهْلِهَا وَإِذَا حَكَمْتُم بَيْنَ النَّاسِ أَن تَحْكُمُوا بِالْعَدْلِ

“Sesungguhnya Allah menyuruh kamu untuk menunaikan amanah kepada yang berhak menerimanya, dan (menyuruh kamu) apabila kalian menetapkan hukum di antara manusia supaya kamu menetapkannya dengan adil." [An-Nisa : 58]

Dan takutlah kepada ancaman Rasulullah salallahualaihiwassalam yang pernah berdoa :

اللَّهُمَّ مَنْ وَلِيَ مِنْ أَمْرِ أُمَّتِي شَيْئًا فَشَقَّ عَلَيْهِمْ فَاشْقُقْ عَلَيْهِ وَمَنْ وَلِيَ مِنْ أَمْرِ أُمَّتِي شَيْئًا فَرَفَقَ بِهِمْ فَارْفُقْ بِهِ

'Ya Allah, bagi siapa yang menjadi penguasa umatku, lalu dia menyulitkan mereka, maka timpakanlah kesulitan kepadanya. Dan barang siapa yang menjadi penguasa umatku, lalu dia menyayangi mereka, maka sayangilah dia.' [Riwayat Muslim]

Semoga Allah memberikan kita semua hidayah!

Thursday, July 31, 2014

Fitnah yang tidak disedari oleh ramai orang

Dalam Islam, tidak ada perkara yang boleh dipandang remeh, perkataan kita, perlakuan kita, aktiviti dan program atau dakwah kita semuanya pasti membawa kesan yang kita tidak tahu apakah baik atau buruk. Khususnya apabila kita dipandang sebagai ulama', ada gelaran 'sunnah', dakwah, menjadi ikutan masyarakat.

Kerana itu kata para salaf, kami dahulu biasa bergurau senda dihadapan orang ramai sehinggalah kami menjadi ikutan lalu kami pun meninggalkannya. Contohnya kata Imam Al-Awzaie rahimahullah;

كنا نضحك ونمزح ، فلما صرنا يقتدى بنا ، خشيت أن لا يسعنا التبسم
'Kami dahulu biasa berketawa dan bergurau senda, apabila kami mendapati manusia mula mengikuti kami maka aku pun menjadi takut sampai bimbang hendak senyum.' [Siyar A'lam Al-Nubala, Adz-Zahabi]

Isunya bukan soal tak boleh senyum, tapi berhati-hatinya salaf memikirkan kesan akibat orang ramai mula mengikuti mereka, menjadikan mereka idola, ada fan-page, ada sebutan 'dia itu syeikh/guru saya', maka program, aktiviti yang dianjurkan oleh mereka kena berhati-hati memikirkan kesannya pada masa depan khususnya apabila mengait nama salaf, sunnah, dakwah, Islam, perjuangan Islam. 

# Jika ada gadis cantik/artis naik atas pentas beri tazkirah, dijadikan 'cover' majalah dan iklan program dakwah lalu agamawan diam, tokoh pendakwah hadir sama maka orang awam pun akan berkata, oh tak mengapa sebab Dr, Syeikh, Ustaz tu tak kata apa pun.

# Jika ada majlis dakwah buat dihotel, makan mewah dan bergaya, ada muzik dan persembahan, ada VVIP dan raja datang maka akhirnya orang akan kata apa salahnya kita buat majlis macam ini. Ustaz atau tokoh pendakwah itu pun buat. 

# Isunya bukan soal halal-haram, isunya bukan sangka baik, hormat dan sebagainya. Kita jelas hak sebagai muslim bersaudara dan kita tidak perlu penjelasan dari sesiapa kenapa mereka buat begitu dan begini. Kita hanya menasihati untuk pembaikan dakwah di masa depan.
Itu fokus kita. 

Akhir kata ada pesanan salaf, antaranya; Imam Makhul Rahimahullah pernah berkata; "Jika fitnah datang dan menampakkan kepalanya, seorang 'alim telah mengetahuinya dari kejauhan. Jika fitnah telah berpaling dan pergi, maka tiap-tiap orang jahil baru mengetahuinya". [Hilyah Al-Awliya, Abu Nuaym]

Asal usul syirik asalnya perkara remeh, memuliakan orang soleh, apa salahnya....lama-kelamaan setelah berlalu beberapa kurun orang pun menjadi syirik. 

Begitu juga budaya bertudung, dahulu ada ulama' kritik tentang kesilapan dakwah pada tudung bukan pada aqidah dan kefahaman Ilmu... lalu orang berkata apa salahnya ajak bertudung dulu walau belum betul aqidah dan Islamnya? Sekarang semua orang bertudung, artis, penyanyi, pelacur, pemakai baju seksi dan seluar ketat, lalu tudung menjadi fitnah dan budaya. Kemudian purdah, kemudian dakwah, kemudian Islamik muzik, kemudian rawatan Islam, satu demi satu fitnah merebak dalam umat...

Benarlah kata Hasan al-Basri rahimahullah;

إن هذه الفتنة إذا أقبلت عرفها كل عالم وإذا أدبرت عرفها كل جاهل

'Sesungguhnya fitnah ini apabila ia muncul maka ianya hanya diketahui oleh semua mereka yang alim sahaja dan apabila ianya telah beredar barulah ianya diketahui oleh semua mereka yang jahil.' [al-Tabaqat, Ibn Sa'd dan Tarikh Al-Kabir, al-Bukhari] 

Kita mahu sudah nampak akibat buruknya depan mata baru kita hendak menolaknya? 

Waktu itu mungkin sudah terlambat !