Thursday, November 29, 2012

Jihad menjadi fardhu Ain apabila wilayah Islam diserang

Petikan Twitter Ustaz Emran, 23/November/2012 : Tak patut kita suruh orang Palestin lari dari negara mereka. Kita bukan di era Makkiyah lagi yang orang Islam sedikit bilangannya sebaliknya umat Islam sekarang sudah berjumlah 1.6 billion !



Berkata Imam Ibn Abideen ra,

'فرض عين إذا هجم العدو على ثغر من ثغور الإسلام، فيصير فرض عين على من قرب منه
 ' Fardhu Ain apabila musuh menyerang sempadan dari perbatasan Islam maka hukumnya ialah fardhu Ain ke atas mereka yang berdekatan dengannya. Para ulama bersepakat bahawa jatuh hukum fardhu ain kepada ahli negeri yang berdekatan dengan kawasan yang diserang oleh musuh Islam jika mereka yang diserang itu tadi tidak mampu menghadapi musuh bersendirian.

'على أهل البلد القريب، ثم على من يليهم، ثم على من يليهم...'
Maka bagi ahli negeri yang berdekatan dan kemudian bagi mereka yang berdekatan sehinggalah berterusan selepas itu


Berkata oleh Imam AlRomli dlm Nihayah al-Muhtaj :

'إن دخلوا بلدة لنا، وصار بينهم وبيننا دون مسافة القصر، فيلزم أهلها الدفع، حتى من لا جهاد عليه، من فقير وولد وعبد ومدين وامرأة
'Jika musuh memasuki negeri kita lalu antara mereka dan kita itu jarak yang kurang dari jarak yang membolehkan qasar solat maka wajib bagi ahlinya untuk mempertahankan diri dan berjihad ketika itu menjadi wajib ke atas mereka walaupun ke atas golongan yang pada asalnya tidak wajib untuk berjihad seperti kanak-kanak, hamba, orang yang berhutang dan kaum perempuan.

Imam Ibn Taimiyyah ra membuat kesimpulan dalam fatwanya :

'إذا دخل العدو بلاد الإسلام فلا ريب أنه يجب دفعه على الأقرب فالأقرب'

Apabila musuh memasuki wilayah Islam maka tidak syak lagi kewajipan ke atas mereka untuk mempertahankannya adalah jatuh ke atas orang yang dekat dan kemudian yang berdekatan..[Majmuk Al-fatawa]

Rumusannya, penduduk Palestin telah menunaikan kewajipan mereka dengan berjihad melawan Israel tetapi penduduk/negara sekitarnya yang tidak menunaikan kewajipan mereka untuk mempertahankan Palestin dan berjihad melawan musuh sedangkan jihad sekarang ini sudah menjadi fardhu ain kepada mereka. Maka tidaklah wajar kita menyuruh penduduk Palestin berhijrah sebaliknya kitalah yang harus mendesak dan menyuruh Negara-negara di sekitar Palestin untuk turun berjihad menunaikan kewajipan fardhu ain mereka !

Tidak beramal dengan hadith yang sahih ialah haram

Kata Imam Abu Bakr Muhammad bin Ahmad As-Sarkhasi ra :

ترك العمل بالحديث الصحيح عن رسول الله صلى الله عليه وسلم حرام ، كما أن العمل بخلافه حرام

Meninggalkan beramal dengan hadith yang sahih daripada Rasululullah salallahualaihiwassalam adalah haram seperti mana beramal dengan amalan yang menyalahinya juga ialah haram. [Kitab Usul al-Sarkhasi]

Panduan beramal dengan hadith yang sahih pula ialah dengan merujuk kepada para ulama hadith' dan fuqaha yg lebih memahami maksudnya daripada orang awam yang jahil. Ini bertepatan dengan kata-kata ulama salaf yg bernama Sufyan bin Uyainah rahimahullah 'الحديث مضلة إلا للفقهاء' Hadith itu menyesatkan kecuali untuk para fuqaha, maksudnya kalau berhujah dengan hadith tanpa ilmu nescaya membahayakan.

Berkata Imam Abdullah bin Wahab bin Muslim (wafat 197 H) :
 كل صاحب حديث ليس له إمام في الفقه فهو ضال و لولا أن الله أنقذني بمالك والليث لضللت 
Setiap ahli hadith yg tidak mempunyai Imam di dalam fiqh maka nescaya dia akan sesat, kalaulah tidak kerana Allah menyelamatkan aku dengan Malik dan Al-Laits nescaya aku pun sesat.

Al-Haafiz Adz-Zahabi ra, meriwayatkan bahawa ketika Khalifah Harun Ar-Rasyid hendak menghukum bunuh seorang zindiq lalu si zindiq itu pun berkata kamu boleh hukum aku tetapi apa yg dapat kamu buat terhadap seribu hadith palsu yang telah aku reka? Maka jawab Harun Ar-rasyid, 'Apa yang boleh engkau lakukan wahai musuh Allah (terhadap hadith-hadith nabi Salallahualaihiwassalam) apabila ada Abu Ishaq al-Fazaari dan Abdullah bin Mubarak yang akan memeriksa dan mentakhrijkan setiap hadith-hadith tersebut huruf demi huruf? [Tazkirah al-huffaz] 

Kata Imam Sufyan as-Sauri ra, ' الملائكة حراس السماء وأصحاب الحديث حراس الأرض' Malaikat ialah penjaga kepada langit manakala ahli hadith ialah penjaga kepada bumi. [Syaraf Ashab al-Hadith]


Allah SWT menjadikan mereka sebagai pembela agama daripada kesesatan dan penyelewengan !

Saturday, November 24, 2012

Mahar dan belanja kahwin isteri Rasulullah SAW

Kata Sheikh Muhammed Salih Al-Munajjid, berdasarkan hadith riwayat Muslim dan tarikh kiraan matawang zaman nabi SAW maka mahar isteri rasulullah SAW ialah sebanyak USD 400 (kira2 dalam ringgit Malaysia ialah RM 1,224.80)

Hal ini berdasarkan hadith riwayat Muslim spt berikut :

عن أبي سلمة بن عبد الرحمن أنه قال : سألت عائشة زوج النبي صلى الل

ه عليه وسلم كما كان صداق رسول الله صلى الله عليه وسلم . قالت : كان صداق لأزواجه ثنتي عشرة أوقية ونشّاً . قال أتدري ما النَّشُّ . قال قلت لا قالت : نصف أوقية : فتلك خمس مائة درهم فهذا صداق رسول الله صلى الله عليه وسلم لأزواجه

Perlu diingat, maksud mahar ini ialah belanja yg wajib dikeluarkan oleh pihak lelaki kepada si isteri.

Maknanya kos pernikahan isteri rasulullah SAW cuma kira2 USD 400 sahaja. Sebaik2 muslimah ialah yang murah belanja nikahnya !

Perlu diingat bahawa kos sara hidup pada hari ini sepatutnya tidak ada kaitan dengan mahar atau belanja perkahwinan. Kalau kita bercakap soal gaji memanglah ianya berkait dengan kos sara hidup.

Tetapi sebenarnya mahar tak ada kaitan dengan kos sara hidup kerana mahar ialah pemberian lelaki untuk mengembirakan calon isteri dan sebagai penghargaan/hadiah wajib yang ditetapkan oleh syarak. Adapun perbelanjaan kenduri dan persiapan sebagainya tidak perlu dibuat serta merta semasa akad.

Boleh sahaja ditangguhkan kenduri selepas nikah apabila ada kemampuan dari sudut kewangan.

Kerana itu bagi sahabat yang miskin mahar dan belanja nikahnya cuma ayat Al-Quran. WA

-----------------

Info tambahan berkenaan cara kira nilai mahar baginda SAW dengan kadar semasa:
 العلامة ابن خلدون :

فاعلم أن الإجماع منعقد منذ صدر الإسلام وعهد الصحابة والتابعين : أن الدرهم الشرعي هو الذي تزن العشرة منه سبعة مثاقيل من الذهب ، والأوقيَّة منه : أربعين درهماً ، وهو على هذا سبعة أعشار الدينار .. .. وهذه المقادير كلها ثابتة بالإجماع .

" مقدمة ابن خلدون " ( ص 263 )

وعلى هذا :

فوزن الدرهم بالجرامات = 2.975 جراماً .

فيكون مهر أزواج الرسول صلى الله عليه وسلم = 500×2.975 = 1487.5 جراماً من الفضة .

وحيث إن سعر جرام الفضة الخالص بدون مصنعية حاليا حوالي 1 ريال فيكون المهر

بالريال = 1487.5ريالاً تقريباً .

وبالدولار = 396.7 تقريباً .

Jika bermimpi sesuatu yang buruk

Nabi SAW bersabda : 'فإذا حَلَمَ أحدكم حُلُماً يخافه فليبصق عن يساره ، وليتعوذ بالله من شرها فإنها لا تضره '

Jika salah seorang daripada kamu bermimpi sesuatu yg menyebabkan dia menjadi takut maka hendaklah dia meludah ke kirinya sambil meminta perlindungan Allah daripada keburukannya maka nescaya hal itu tidak akan memudharatkannya lagi. [riwayat al-bukhari] 

Kaedahnya secara terperinci dijelaskan dlm hadith lain

'فليبصق عن يساره ثلاثا ، وليستعذ بالله من الشيطان ثلاثاً ، وليتحول عن جنبه الذي كان عليه'

Hendaklah dia meludah 3 kali ke kirinya, memohon perlindungan Allah daripada syaitan sebanyak 3 kali, dan beralih dari tempat tidur yg sebelumnya. [riwayat Muslim]

Kemudian jika mimpi itu sungguh memberi kesan maka pesan baginda
'فليقم فليصل ولا يحدث بها الناس'
Hendaklah dia bangun dan menunaikan solat serta tidak memberitahu sesiapa tentang mimpi buruknya itu. [riwayat Muslim]

Semoga Allah memelihara kita !

Tabarruj bukan sekadar menutup aurat

Para ulama' bahasa arab dan juga fuqaha menyebutkan bahawa Tabarruj bermaksud menzahirkan perhiasan dan kecantikan bagi wanita kepada lelaki bukan mahram.

Firman Allah SWT 'وَلَا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِيَّةِ الْاُولَى' Dan janganlah kamu berhias dengan cara berhias orang jahiliyyah yang terdahulu [Al-Ahzab:33]

Kata mufassir, ulama hadith dan sebagainya bahawa tabarruj ialah berhias-hias mencantikan diri.


Hal ini turut disebut dengan jelas oleh Imam al-Bukhari di dalam sahihnya, ' التبرج أن تخرج المرأة محاسنها' Tabarruj ialah perbuatan menzahirkan kecantikan yg dimiliki oleh seorang perempuan.


التبرج في اللغة: هو إبداء المرأة زينتها وإظهار وجهها ومحاسن جسدها للرجال تستدعي به شهوتهم، وقيل: تبرجت المرأة، أي تشبهت به في إظهار المحاسن وقيل التبرج: التكشف والظهور للعيون ومنه بروج مشيده وبروج السماء والأسوار أي لا حائل دونها يسترها.

وفي الشرع: هو كل زينة أو تجمل تقصد المرأة بإظهاره أن تحلو في أعين الأجانب حتى القناع الذي تستتر به المرأة إن انتخب من الألوان البراقة، والشكل الجذاب لكي تلذ به أعين الناظرين فهو من مظاهر تبرج الجاهلية الأولى.


Bagi mereka yg mempelajari hadith dan fiqh serta tafsir dengan baik, akan mengerti bahawa tabarruj bermaksud menzahirkan perhiasan (Lihat ayat An-Nur 60) dan ianya berbeza dengan menutup aurat, menghentakkan kaki agar diketahui perhiasan (gelang kaki) yang dipakainya, hukum menundukkan pandangan, tidak melunakkan suara, berkhalwat, memakai minyak wangi dan seumpamannya yang berkaitan tetapi berbeza.

Maksudnya seseorang wanita itu boleh menutup aurat sempurna tetapi berdosa kerana memakai minyak wangi, dan beliau boleh menutup aurat sempurna, tidak memakai minyak wangi tetapi melakukan kesalahan melunakkan suara, begitu juga ada wanita yang menutup aurat dengan baik tetapi bertabarruj (menampilkan kecantikan) dan ianya juga merupakan kesalahan seperti perbuatan2 yang disebutkan tadi. 

Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman:
وَقَرْنَ فِي بُيُوتِكُنَّ وَلاَ تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الجَاهِلِيَّةِ الأُولَى
“Dan hendaklah kamu tetap di rumahmu dan janganlah kamu berhias dan bertingkah laku seperti orang-orang jahiliyah.” (Al-Ahzab: 33)

Dan sabda nabiNya
مَثَلُ الرَّافِلَةِ في الزِّينَةِ في غَيْرِ أهْلِهَا ، كَمَثَلِ ظُلْمَةٍ يَوْمَ القِيَامَةِ لاَ نُورَ لهَا
Perumpamaan wanita yang berhias diri di hadapan lelaki yang bukan suami (ahli keluarganya) maka dia seperti kegelapan pada hari kiamat tiada cahaya baginya [riwayat Tirmidzi]

Perempuan yang suka berhias memakai labuci, manik2, gincu, kasut tinggi dihadapan lelaki ajnabi sehingga berjalan terpaksa berjungkit punggung, adalah wanita munafiqah bak kata nabi SAW
'وَشَرُّ نِسَائِكُمُ المُتَبَرِّجَاتُ المُتَخَيِّلاَتُ وَهُنَّ المُنَافِقَاتُ ، لاَ يَدْخُلْنَ الجَنَّةَ إلاَّ مِثْلَ الغُرَابِ الأعْصَمِ
{Seburuk2 wanita kamu ialah perempuan bersolek lagi suka berbangga, mereka itu adalah perempuan munafiq, tidak akan masuk syurga kecuali seperti burung gagak berkaki merah (jaranglah dpt masuk syurga). [riwayat Baihaqi disahihkan oleh Syeikh Albani]

Inilah pendapat paling moderat, paling sederhana, rojih dan menepati fiqh al-kitab dan as-sunnah serta jauh dari hawa nafsu muslimah dan demi mencari populariti manusia !

Salah faham hadith Fatimah RA tolak poligami


Ada ustazah/ustaz yg keliru atau sengaja mengelirukan org awam dengan kenyataan bahawa sedangkan Fatimah anak Nabi SAW pun menolak poligami inikan pula kita (wanita biasa). Hal ini ialah suatu celaan/tuduhan buruk terhadap Nabi SAW sebagai pilih kasih, serta tuduhan terhadap peribadi wanita mulia Fatimah RA. Sedangkan baginda SAW menyebut jelas : 


لو أن فاطمة بنت محمد سرقت لقطعت يدها


'Kalaulah Fatimah binti Muhammad itu mencuri nescaya aku potong tangannya'.[riwayat al-Bukhari] 

Sebagai bukti tiada beza antara anak baginda Salallahualaihiwassalam dan umat Islam dalam hukum syarak.

Adapun hadith tentang Ali RA ingin berpoligami dan ditolak oleh Fatimah ialah kerana calon madunya ialah anak Abu Jahal (anak musuh Allah) dan Fatimah mengadu hal tersebut kepada baginda SAW dan baginda menyokong hujah anaknya. Hal ini jelas disebut dlm hadith dengan kata baginda SAW 'وإني لست أحرم حلالا ولا أحل حراما ولكن والله لا يجمع ابنة رسول الله وابنة عدو الله مكان واحد أبدا ' Dan Aku tidaklah mengharamkan apa yg halal (poligami) dan tidaklah pula menghalalkan apa yg haram, tetapi Demi Allah, tidak akan berkumpul anak perempuan Rasul Allah dengan anak perempuan musuh Allah di suatu tempat yg sama selama-lamanya. [riwayat al-Bukhari, Muslim, Ahmad, Tirmidzi, Nasaie, Ibn Majah]

Kata fuqaha dan ramai ahli hadith bahawa larangan ini semata2 kerana hasrat Ali untuk mengumpulkan Fatimah dan Anak Abu Jahal bersama-sama dan juga kerana faktor calon orang yang hendak dikahwini itu. Fatimah membesar bersama ayahnya menyaksikan bagaimana keluarga Abu Jahal menyakiti bapanya dan takala abu Jahal meletakkan najis/perut unta di atas tengkuk nabi SAW ketika solat di Ka'abah maka Fatimah-lah orgnya yg datang membersihkan najis2 itu. Hadith ini sama dengan hadith Wahsyi pembunuh Hamzah RA yang datang menghadap baginda lalu apabila melihat Wahsyi maka baginda berasa sedih dan tidak dapat memandang wajahnya.

قدمت على رسول الله صلى الله عليه وسلم فلما رآني قال آنت وحشي قلت نعم قال أنت قتلت حمزة قلت قد كان من الأمر ما بلغك قال فهل تستطيع أن تغيب وجهك عني قال فخرجت
{Kisah Wahsyi RA yang menghadap Rasulullah dan baginda berpaling lalu menyuruh Wahsyi beredar daripada pandangan baginda kerana merasa sedih melihat beliau} Riwayat Al-Bukhari.

Perbuatan Ali RA mahu menikahi anak musuh Allah itulah yang menyakiti Fatimah bukannya soal poligami. Buruklah org yg mengadakan tafsiran dusta terhadap peribadi-peribadi mulia para sahabat dan nabi SAW dengan menyamakan mereka dengan kita. Kenapa tidak diikut contoh Fatimah RA yang tidak boleh memiliki orang gaji/pembantu rumah? Kenapa tidak diikut contoh Fatimah RA yang berkhidmat kepada suaminya siang dan malam ? Kenapa hanya mencari hal yang negatif untuk dijadikan hujah dan diikut ?

Firman Allah SWT :"Adapun orang-orang yang dalam hatinya condong kepada kesesatan, maka mereka mengikuti sebahagian ayat-ayat yang mutasyaabihaat daripadanya untuk menimbulkan fitnah untuk mencari-cari ta'wilnya, padahal tidak ada yang mengetahui ta'wilnya melainkan Allah."[Ali-Imran: 7]

Keburukkan niat membawa kepada keburukkan amal !