Thursday, July 31, 2008

Duit Membuatkan Orang Jadi Syirik

Tidak ramai yang menyedari bahawa wang ringgit boleh menyebabkan kita menjadi kufur kepada Allah swt.



Mengapa demikian ?


Jawapannya ialah kerana ramai orang sekarang telah menjadikan duit dan wang sebagai matlamat di dalam pekerjaan dan urusan mereka.

Segala-galanya yang sepatutnya dilakukan kerana Allah swt dahulu (seperti yang berlaku ketika umat Islam hidup di zaman salaf dahulu sewaktu mereka menaiki unta) kini telah bertukar dengan melakukan segala aktiviti dan usaha demi wang dan untuk mendapatkan wang.
Masyarakat kita sudah sampai ke tahap syirik sehingga sanggup sujud pada wang !

(gambar cuma ilustrasi tiada kena mengena dengan tajuk)

Berkerja 24 jam sehari kerana wang, pergi ke sekolah adalah demi sijil untuk mendapatkan pekerjaan kelak kerana wang dan berniaga serta berurusan ke sana sini demi mendapatkan wang.
Wang di tangan pula perlu dibelanjakan sebaik-baiknya dan secermat dan sejimat mungkin demi mendapatkan kembali pulangan wang dan supaya perbelanjaan berbaloi agar wang selamat.
Adapula yang boros dengan wang, kerana mudah dan senang hendak mendapatkan wang maka hiduplah dia dengan sombong dan angkuh disebabkan kerana dia memiliki wang.

Ustaz mengajar juga kerana wang, ke sana-sini berdakwah juga untuk wang, apakah ustaz tidak mahu wang ? nanti ustaz pun tak dapat makan kerana yang memberi makan dan minum pada zaman sekarang ialah wang.


Apabila sudah percaya dan yakin, kalau tiada wang maka tiadalah dia boleh makan....wang memberi makan....

Apabila tiada wang maka tiada pula boleh berkahwin....wang memberikan jodoh...



Apabila tiada wang maka tiadalah pula ilmu...wang memberikan ilmu


Apabila tiada wang maka tiadalah tempat tinggal dan kediaman...wang memberikan tempat teduh dan menjadikan bumi sebagai hamparan...

Apabila tiada wang maka hidup kita susah....wang membuka jalan dan memberi perlindungan

Apabila ada wang semuanya senang dan mudah....wang berkuasa ke atas setiap sesuatu....


Tidakkah seseorang itu boleh jatuh ke lembah syirik ? Menjadi kufur kepada Allah swt dan batal keimanan serta syahadah keIslamannya apabila berkeyakinan sesat dengan bertuhankan wang ?



ketuhanan tidaklah mesti dengan hanya gerak ibadah fizikal tetapi keyakinan juga hati...


Kalau hati dan keyakinan sudah pun menyembah wang..menletakkan kedudukan wang begitu tinggi di dalam kehidupan....



Maka apakah hukumnya ?

Saya bukan mufti....biarkan mereka yang menjawabnya !

Tahukah anda ?


Apabila menjadi seorang Muslim, bermakna anda telah melafazkan kalimah Syahadah dan bersaksi :


ان لا اله الا الله وان محمدا رسول الله


"Bahawasanya tiada tuhan yang berhak disembah selain Allah dan sesungguhnya nabi Muhammad itu adalah rasul Allah."


Konsep Syahadah ini sangatlah penting kerana ianya merupakan asas utama Islam dan merupakan perkara yang pertama dalam rukun Islam.

Seseorang yang ingin memeluk Islam diwajibkan bersyahadah sebagai penyaksian dan iqrar (perakuan) bahawa dia menerima Islam sebagai agamanya dan sebagai Deen. Demikian pentingnya syahadah ini maka haruslah kita memperincikan mengenainya.

Memahami Syahadatain

لا اله الا الله و محمدا رسول الله

Syahadah pada kebiasaannya mengandungi pemberitahuan, ilmu dan khabar akan perkara sesuatu. Perkara pertama yang menjadi kewajipan seorang mukallaf untuk melakukannya ialah bersyahadah bahawa “ Tiada tuhan selain Allah dan bersyahadah bahawa Nabi Muhammad itu rasulullah” (lihat Aqidah tauhid, m/s 37).

Perintah bersyahadah sangatlah penting sehingga baginda salallahualaihiwasalam pernah bersabda :


أمرت ان اقاتل الناس حتى يقولوا لا اله الا الله و محمدا رسول الله


“ Aku diperintahkan untuk memerangi manusia sehinggalah mereka bersyahadah bahawa tiada tuhan selain Allah dan Muhammad sebagai rasulullah.” (Hadith Sahih, riwayat Bukhari no. 25 & Muslim no.22).

Makna Syahadah

Dari sudut bahasa Syahadah bermaksud :

شهد Berasal dari perkataan
Penyaksian atau pengakuan kepada sesuatu
Pengakuan yang disertai dengan tangungjawab

Manakala Syahadatain (Dua Syahadah) dari sudut Istilah dan pemahaman para ulama’ialah
لا اله الا الله و محمدا رسول الله

Iktiqad dan iqrar (pengakuan) bahawa tiada tuhan yang berhak disembah selain Allah swt serta mengakui dan beriman bahawa Nabi Muhammad itu rasul Allah dan persuruh-Nya dengan pengakuan yang berbentuk jazam (putus) dan sabit (jelas) di hati serta diucapkan melalui lisan dan dibuktikan dengan amalan angggota badan dengan mengerjakan suruhan Allah swt (lihat Aqidah Tauhid m/s 39, Aqidah Wasitiyyah m/s 96, Syarah Salasa Usul m/s 701).

لا اله الا الله Syarah Maksud
“ Tiada Ilah selain Allah”. Yang dimaksudkan dengan “ilah” itu ialah yang disembah dan ditaati .

اله Kalimah
Mengandungi makna yang tersangatlah dalam. Sesetengah ulama’ menyebut ilah bermakna tuhan dan itulah yang paling mudah difahami. Namun sebenarnya kalimah ‘ilah’ ini lebih dari tuhan. Ilah bermaksud pemberi rezeki, tempat pengaduan doa & meminta perlindungan dan pertolongan, tempat kecintaan, ketaatan dan penyerahan serta pergantungan. (Aqidah Tauhid m/s 39).

Pada kalimah “la ilah ila Allah” mengandungi nafi dan isbat.
. لا اله Adapun lafaz nafi datang pada
Iaitu menafikan kewujudan sebarang sembahan dan ketaatan atau tuhan.

الا الله Manakala
Membawa maksud Isbat dan penegasan bahawa kecuali Allah. Dengan kata lain, isbat berfungsi sebagai penegasan selepas penafian demi menghasilkan satu kenyataan yang paling tegas dan kukuh.

لا اله الا الله
Demikian membawa maksud tiada tuhan yang disembah selain Allah sebagai satu pernyataan yang paling kuat dan teguh tanpa goyang dan syak

Para ulama’ salaf soleh menyebut bahawa pernyataan ini haruslah difahami secara zahir dan batin bahawa tiada tuhan yang berhak disembah selain Allah. Penambahan berhak itu diperlukan kerana tanpanya (kalimah berhak) akan menyebabkan berlaku penyelewengan. Walaupun ianya tidak ditambah pada kalimah syahadatain namun penambahan dengan menambah berhak sangatlah diperlukan (lihat Aqidah Tauhid m/s 40).

Kerana, penyelewengan maksud kalimah syahadah sangatlah kerap disalah fahami oleh golongan awam dan jahil.

Apabila wujud golongan mengatakan “ tiada yang disembah selain Allah” bermaksud maka segala yang disembah itu ialah maksud Allah. Seperti menyembah berhala dan lain-lain segalanya membawa maksud Allah. Demikianlah golongan yang kafir musyrikin yang apabila ditanya kepada mereka siapakah tuhan yang menciptakan langit dan bumi maka mereka menjawab Allah.

" قل من رب السموات السبع ورب العرش العظيم ؟ سيقولون الله (المؤمنون : 87)"


“ Katakanlah siapakah Rabb (tuhan, pengatur) yang menciptakan 7 lapis langit dan pencipta Arasy yang agung ? Maka mereka pun pasti akan menjawab, dialah Allah.” (Surah Al-Mukminun :87).

Dan demikianlah juga golongan yang mengambil tuhan-tuhan (berhala) dan menyembahnya semata-mata untuk mendekat diri kepada Allah swt.

“ Dan orang-orang yang mengambil tuhan selain Allah lalu mengatakan kami tidak menyembahnya melainkan sebagai mendekatkan diri kami kepada Allah dengan sedekat-dekatnya.”
(Surah Az-Zumar : 3)

Hari ini orang menyembah wang pun membuat alasan bahawa mereka mencari wang, berusaha mendapatkan wang adalah kerana mahu mendekatkan diri kepada Allah swt apabila sudah kaya dan berwang....macam sama je jawapan dengan orang yang kafir.

Sedangkan Allah swt pernah berfirman dengan maksudnya :

“ Barangsiapa yang mengkufuri tahgut dan beriman kepada Allah maka sesungguhnya dia telah berpegang kepada tali ikatan yang kukuh (Aqidah Islam).” (Surah Al-Baqarah: 256).

Maka perlu bagi kita mengkufuri kedudukan wang di dalam hidup kita dengan menegaskan bahawa :



Wang hanyalah alat bukan matlamat

Macam mana hal tersebut ?

Berani membelanjakan wang ke arah yang diperintahkan oleh Allah swt, tidak sayang pada wang dan kasih kepadanya melebihi kecintaan kepada Allah swt dan perintah-perintahnya.

Tidak takut mengorbankan wang ringgit demi agama Allah swt dan tidak menjadikan matlamat wang sebagai tujuan di dalam usaha kerja dan tindak tanduk kita seharian.
Ini dapat dicapai jika kita tidak menjadikan wang sebagai habuan dan ganjaran daripada usaha kita sebaliknya mengharapkan pahala akhirat dan ganjaran syurga sebagai balasan.

Adapun untuk menyara kehidupan dan makan minum, Islam mengajar prinsip qanaah (bercukupan dengan apa yang ada) sebagai benteng utama di dalam menangani jenayah wang.

Jenayah ?

Syirik ialah dosa besar, melebihi dosa mencuri dan meminum arak, bahkan dosa liwat serta dosa membunuh model perempuan Monggolia pun tidak seberat dosa syirik yang tidak akan di ampunkan oleh Allah swt sehinggalah kita mensucikan diri kita kembali dan mentauhidkan Allah swt dan menghapuskan segala sekutu bagi-Nya.

Sebagaimana yang diriwayatkan dari Muaz bin Jabal ra, bahawa baginda salalallahualaihiwasalam bersabda :

فأن حق الله على العباد أن يعبدوه ولا يشركوا به شيئا وحق العباد على الله أن لا يعذب من لا يشرك به شيئا

“ Hak Allah ke atas hambanya ialah kewajipan bagi setiap hamba untuk menyembah-Nya dan tidak menyekutukan-Nya ,dan hak hamba ke atas Allah ialah untuk tidak mengazab hamba-Nya.”
(Hadith Sahih, riwayat Bukhari no.77).

Maka hendaklah kita berhati-hati daripada dosa syirik kerana wang !!!

Tuesday, July 29, 2008

Sejenak masa berlalu


(Bersama bekas Mufti Terangganu, Dato Abd Halim Abd Kadir - berjubah kelabu)




(Ustaz Adlan Aziz - Alitantawi dari al-ahkam.net, jazakallahukhairan kasiro kerana sudi mengajar pekerja2 syarikat di tempat saya)

Ada cerita menarik untuk dikongsi :

Beliau mengajar bahawa sifat 20 tidak salah dan saya pula mengatakan bahawa salaf soleh menolak fahaman falsafah, adakah wujud perselisihan ? oh tidak, saya jelaskan bahawa sifat 20 yang dibaca hari ini oleh guru pondok tidak salah dan tidak pun sesat, sama seperti penjelasan Ustaz Adlan, jadi ?

Cuma saya selama ini menegaskan bahawa cara syarahan sifat 20 itu yang boleh menjadi salah jika masih terikut-ikut dengan bacaan berdasarkan ilmu falsafah dan kanun al-kuli, rujuk buku Syeikh Dr Safar Al-Hawali hafizahullah, jika baca kaedah falsafah, sesuatu yang ada lawannya tiada dan buktinya ialah... letakkan kaedah itu pada syurga, neraka, perkara ghaib akhirnya semua jadi tertolak kerana apa yang tidak dapat dibuktikan bermakna tiada dan apa yang akan terjadi kalau ikut cara falsafah faham akidah melalui cara itu ?

Alhamdulillah, penjelasan Ustaz Adlan menenangkan saya apabila beliau menyebut sifat 20 tidak salah dan menyarankan ianya kemudian disokong oleh dalil-dalil Quran dan sunnah mengenai kewujudan Allah, sifat-sifat-Nya yang mulia dll....saya berpuas hati.

Dato Abd Halim Abd Kadir, bekas mufti juga menyatakan hal yang sama , katanya lebih baik baca sifat 20 sambil mengambil ayat-ayat Al Quran dan hadis bagi menjelaskannya kepada orang ramai kerana lebih mudah dan jelas. Beliau juga menyarankan agar orang ramai banyak berguru bagi mengelakkan kesalahan dan kesilapan.

Satu nasihat yang bagus !

(Ustaz Emran berceramah di sebuah sekolah rendah pendalaman di Kedah, lokasi tidak di dedahkan kerana risau nanti ada pula pihak nak pergi siasat apalah ustaz emran dah racun pemikiran budak-budak di sana...hehehe)


Wednesday, July 09, 2008

Masalah Tuduhan Liwath Di sisi Syariah Islam


Hari ini orang ramai bercakap soal agama dan setiap perkataan terkeluar dari mulut mereka hampir kesemuanya tidak langsung di dasari ilmu agama. Berita semasa, media masa mengulas isu agama tanpa ditapis oleh ahli agama dan pakar-pakar agama, begitu juga ahli politik, para pemimpin sehingga menular sikap ini kepada rakyat jelata.

Liwath bukan sebuah kata mulia atau perbuatan yang wajar dijadikan modal berita.

Allah swt berfirman :

“ Dan Kami juga telah mengutuskan Luth kepada kaumnya. Ingatlah tatkala dia berkata kepada mereka: "Mengapa kamu mengerjakan perbuatan keji itu (LIWATH), yang belum pernah dikerjakan oleh seorangpun di dunia ini sebelum kamu ?” (Al-A’raaf : 80)

Liwath bermaksud melakukan hubungan seks di antara lelaki dengan lelaki melalui lubang dubur dan ianya pernah dilakukan oleh suatu kaum di zaman dahulu (di sebuah Bandar yang dikenali sebagai Sodom di kawasan Syam) sehingga Allah swt mengirimkan kepada mereka Nabi Luth as (iaitu Luth Bin Haran bin Azar, merupakan anak saudara Nabi Ibrahim as) untuk memberi peringatan.

Allah swt berfirman :

“Apakah patut kamu mendatangi (memuaskan nafsu dengan) orang-orang lelaki dan kamu meninggalkan isteri-isteri kamu yang telah dijadikan oleh Tuhan untuk kamu? Sesungguhnya kamu adalah kaum yang melampaui batas.” (as-Syu'ara': 165-166)

Kedegilan mereka kepada amaran dan nasihat daripada Nabi Luth as menyebabkan Allah swt menurunkan bala dan siksa berupa rejaman batu daripada langit dan kemudiannya disusuli pula oleh negeri dan bandar mereka di angkat oleh malaikat lalu diterbalikkan dan dihempap kembali ke muka bumi sehingga seluruh bandar mereka ditenggelamkan di dalam tanah.

Allah swt berfirman :

“Dan Kami rejamkan kepada mereka hujan batu, Maka perhatikanlah bagaimana kesudahan orang-orang yang berdosa itu.” (Al-A’raaf : 84)

Memandangkan Al-Quran tidak menyebutkan hukum Liwath secara jelas maka para ulama Islam berselisih pendapat di dalam menentukan hukuman ke atas perlaku kesalahan Liwath.

Hukuman perlaku Kesalahan Liwath Di sisi Syariah Islam Menurut Pendapat Imam Mazhab

Mazhab Imam Abu Hanifah ra

Menurut Imam Abu Hanifah ra perlaku kesalahan Liwath akan dibaling dengan batu seperti mana yang diperbuat ke atas kaum Luth.

Mazhab Imam Syafie ra

Manakala daripada Imam Syafie ra terdapat dua pendapat di dalam masalah ini iaitu perlaku maksiat Liwath akan dikenakan hukuman rejam baik sudah berkahwin atau pun belum (bujang) dan yang kedua diriwayatkan beliau berpendapat ianya seperti Zina, iaitu sekiranya bujang disebat seratus rotan dan jika telah bernikah maka akan direjam sehingga mati.

Adapun pendapat yang paling dianggap mendekati kebenaran oleh para ulama’ bagi Imam Ibn Katsir ra ialah apa yang diriwayatkan oleh Imam Ahmad ra dan Abu Daud serta Tirmidzi dan Ibn Majah daripada hadis Ibn Abbas ra yang berkata telah bersabda rasulullah salallahualaihiwasalam ; “Barangsiapa yang kamu temui telah melakukan amalan kaum Luth maka hendaklah kamu membunuh orang yang melakukannya beserta pasangannya.” (hadis sahih)

Permasalahan di dalam Isu kes Liwath Dato Seri Anwar Ibrahim


Memang wujud masalah di dalam kes tuduhan liwath yang menimpa Dato Seri Anwar Ibrahim.

Pertama

Pertuduhan Liwath apakah memerlukan empat (4) orang saksi seperti kes zina atau tidak perlu ?

- Mufti Perak mendakwa Mohd Saiful Bukhari Azlan (pengadu kes Liwath bahawa beliau diliwat oleh Dato Seri Anwar) perlu membawa 4 orang saksi bagi menyabitkan kesalahan dan menjadikan kesnya di dengari oleh Qadhi atau hakim menurut undang-undang Islam. Jika Saiful gagal membawa 4 orang saksi maka beliau sudah melakukan kesalahan di bawah hukum Qazaf (menuduh orang berzina tanpa bukti) yang boleh dikenakan 80 sebatan.

- Mufti Perlis mengatakan tidak perlu empat (4) orang saksi kerana ini bukan kes pertuduhan sebaliknya ialah kes pengaduan Liwath kerana bukan ada sesiapa yang menuduh bahawa Dato Seri Anwar meliwath orang sebaliknya mangsa sendiri iaitu Saiful yang mengadu diliwath oleh Anwar. Jadi beliau sendiri ialah mangsa dan mengadu minta diadili (kes ini sama macam kes rogol yang tidak memerlukan 4 orang saksi) sebaliknya tanggungjawab jatuh kepada Dato Seri Anwar untuk membela diri dan menjawab aduan yang ditimpakan ke atas beliau dengan mengemukakan bukti, sumpah atau saksi.

Kedua

Apakah Sumpah (Mubahalah) wajar dilakukan ?

- Mufti Perlis berpendapat ianya wajar dilakukan kerana kes ini unik disebabkan, mangsa (Saiful) mendakwa diliwath oleh Dato Seri Anwar Ibrahim dan beliau tidak memiliki saksi yang boleh menjadi bukti dan mengesahkan dakwaan maka untuk mendapatkan pembelaan bagi beliau (SAIFUL) maka Dato Seri Anwar perlu bertanggungjawab dengan mengemukakan bukti beliau tidak bersalah dan bersumpah membersihkan diri beliau berdasarkan kaedah syariah dan panduan hadis.

Penyamaan kes zina dengan Liwath dilakukan bagi menghasilkan keputusan SUMPAH LIAN (sumpah laknat) yang terhasil disebabkan tiada saksi dan untuk membela mereka yang menjadi mangsa zina tetapi tiada saksi.

Allah swt berfirman :

“Dan orang-orang yang menuduh isterinya (berzina), padahal mereka tidak mempunyai saksi-saksi selain diri mereka sendiri, maka persaksian orang itu ialah empat kali bersumpah dengan nama Allah, sesungguhnya dia adalah termasuk orang-orang yang benar.” ( An-Nur : 6)

“Dan (sumpah) yang kelima: bahwa lak'nat Allah atasnya, jika dia termasuk orang-orang yang berdusta.” (An-Nur : 7)

- Mufti Perak dan lain-lain berpendapat, sumpah laknat tidak perlu dilakukan oleh Dato Seri Anwar Ibrahim kerana beliau tidak bersalah sehingga dibuktikan bersalah. Mereka berpendapat beliau bersih dan tidak perlu melayan kes ini sehinggalah Saiful dapat mendatangkan 4 orang saksi bagi mensahihkan pertuduhan dan dakwaan ke atas Dato Seri Anwar Ibrahim.

Saiful sekalipun dalam kes ini menjadi mangsa Liwath, tidak akan dilayan segala aduannya sehingga membawakan 4 orang saksi dan sebarang tuduhannya boleh dikenakan Qazaf ( 80 sebatan ) demikian menurut pendapat mereka.

Allah swt berfirman :

“Dan orang-orang yang menuduh wanita-wanita (termasuk lelaki) yang baik-baik berbuat zina dan mereka tidak mendatangkan empat orang saksi, maka deralah mereka (yang menuduh itu) lapan puluh kali pukulan, dan janganlah kamu terima kesaksian mereka buat selama-lamanya. Dan mereka itulah orang-orang yang fasik.” (An-Nur : 4)

Pendapat dari saya mengenai KES ini (Ustaz Emran Ahmad)

Di dalam menangani isu ini, saya berpendapat kepakaran ulama’-ulama’ luar wajar dibawa bagi mendamaikan suasana di dalam Negara kita. Ini disebabkan perlaksanaan hukuman syariah di Negara kita masih belum pun mencapai tahap yang memuaskan. Perlaksanaan Undang-undang Syariah di Negara kita sangatlah terhad dan sudah tentu mengundang kecetekkan ilmu dan kemahiran di dalam hal pengurusan undang-undang syariah Islam. Di tambah pula kes yang jarang terjadi di Negara kita seperti kes Liwath ini menyebabkan masing-masing berhujah dan berpendapat tanpa berdasarkan fakta atau hujah yang kukuh disebabkan terkejut dan bersikap emosi dengan dipengaruhi oleh sentimen politik, persaudaraan, keluarga dan persahabatan serta lain-lain isu.

Ulama luar yang tidak terpengaruh oleh sentimen politik tanahair, isu semasa wajar dibawa agar mengadili kes ini dan mengeluarkan hujah yang bernas, kukuh dan segar daripada Al-Quran dan As-Sunnah menurut mana-mana mazhab yang dirasakan sesuai dan wajar diamalkan berdasarkan situasi tanahair Malaysia.

Manakala bagi orang awam, saya menasihati janganlah melampaui batas mengatakan sesuatu, mengucapkan sesuatu perkataan atau memanjangkan bicara isu ini tanpa pengetahuan dan maklumat yang kukuh seperti mencela peribadi tertentu, bersikap berat sebelah dan menokok tambah cerita.

“ Wahai orang-orang yang beriman, jauhilah kebanyakan buruk sangka , kerana sebahagian daripada buruk-sangka itu dosa. Dan janganlah mencari-cari keburukan orang dan janganlah memburukkan di antara satu sama lain. Adakah seorang diantara kamu suka memakan daging saudaranya yang sudah mati (perumpamaan mengumpat seseorang itu sama seperti memakan daging orang itu) ? Maka tentulah kamu merasa jijik kepadanya. Dan bertakwalah kepada Allah. Sesungguhnya Allah Maha Penerima Taubat lagi Maha Penyayang.” (Al-Hujurat : 12)


Segala puji hanyalah bagi Allah swt kerana membantu saya menunaikan kewajipan saya.