Friday, October 07, 2005

Perihal Sahur Dan Ringkasan Jawapan


Sahur dan Permasalahan Ringkas Mengenainya
oleh ustaz emran ahmad


Bersahur merupakan ibadah sunat dan sunnah yang sangat dituntut sewaktu melaksanakan ibadah berpuasa dan merupakan kewajipan bagi setiap muslim menuruti sunnah baginda rasulullah sekalipun hukumnya bukanlah wajib untuk bersahur namun kerana ianya sunnah maka hendaklah dilaksanakan menurut panduan yang sahih.

Dari Anas bin Malik ra bahawa dari rasulullah salallahualaihiwasalam yang bersabda :
“ Bersahurlah sesungguhnya pada sahur itu mempunyai barakah” ( Hadith sahih riwayat Bukhari no. 1923 dan Muslim no. 1095).

Hendaklah bagun melakukan sahur walaupun dengan hanya meminum air dan sebaiknya ialah dengan juga tamar seperti berbuka.

Melewatkan waktu sahur sangat dituntut dan termasuk bahagian sunnah rasulullah sehinggakan kita dapat memerhatikan dari riwayat salaf soleh mengenai hal ini.

Perlu kita ingat dari hadith Unaisah binti Habib ra yang berkata telah bersabda rasulullah salallahualaihiwasalam : “Apabila azannya Bilal maka makanlah dan minumlah namun apabila azannya Ibnu Ummi Makhtum maka janganlah kamu makan dan minum” maka jika ada yang dikalangan kami masih belum selesai menunaikan sahurnya maka akan berkata kepada Ibnu Ummu Makhtum : “Tangguhkanlah azan sehingga selesai sahur kami” (Isnad sahih dikeluarkan oleh nasaie m/s 10 Jilid 2 dan Ahmad m/s 433 Jilid 6 dan Ibn Hibban no. 3474).


Juga lebih menunjukkan Islam dan ibadah puasa bukanlah seperti yang difahami akal oleh mereka yang jahil maka kita perlu perhatikan hadith yang diriwayatkan dari Abu Hurairah ra bahawa baginda rasulullah bersabda : “ Jika salah seorang dari kamu mendengar azan dan minuman masih di tangannya (masih belum selesai minum) maka janganlah meletakkan bekas minuman itu sehingga telah diselesaikan hajatnya iaitu meminumnya” (hadith sahih riwayat Abu Daud no. 2333 dan Hakim).

Apa ini ? Sudah azan bukankah tidak dapat lagi diminum dan puasa akan terbatal jika kita meminum ? Maka di jawab kepada mereka bahawa kami beriman dengan Allah dan rasul berpandukan kepada kitab Allah dan sunnah yang sahih melalui kefahaman yang sahih dari para salaf soleh dan bukan dengan akal bodoh dan taqlid buta. Sabda baginda salallahualaihiwasalam melalui riwayat Aisyah ra : “ Sebaik-baik kurun manusia ialah kurun aku berada di dalamnya dan kemudian kurun kedua (Sahabat) dan kurun ketiga (Tabi’ien)” (hadith Sahih riwayat Muslim no 1965 Jilid 2, Abu Daud no. 44 Jilid 5).

“ Katakanlah (hai Muhammad): "Inilah jalanku, aku dan orang-orang yang mengikutiku berdakwah ke jalan Allah dengan bashirah (petunjuk dan ilmu), maha suci Allah dan aku tidak termasuk orang-orang yang musyrik." (Yusuf: 108).


“ Segala puji hanya bagi Allah yang telah memberi hidayah kepada kami akan jalan ini (Syurga) dan kalaulah tidak kerana hidayah Allah pastilah kami tidak akan beroleh pertunjuk (menuju syurga).” (Al-Araf : 43).

“ Dan tiadalah pertunjuk melainkan dengan pertunjuk Allah dan kepadanya aku bertawakkal dan kepadanya aku kembali” (Hud :88).



Wallahualam

1 comment:

LaNuNsepet said...

amik nak buh kat blog..izinkan yer..